Terug
Gepubliceerd op 20/05/2022

Besluit  gemeenteraad

wo 18/05/2022 - 20:00

Belasting op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken - aanpassing in kader van archiefreglement - besluit

Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Herman Vijt, burgemeester
Luk De Mey, Ann Verschelden, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Koen Mettepenningen, Lien De Vos, François Van den Broeck, gemeenteraadsleden

In het kader van de vastlegging van het archiefreglement in gemeenteraadszitting van heden, wordt - via apart reglement - eveneens een belasting vastgelegd, met betrekking op de afgifte van print-outs aan derden, dit ook in het kader van afgifte uittreksels opgevraagd via de regelgeving rond openbaarheid van bestuur (bestuursdecreet).

Hiervoor wordt aldus het gemeentelijk belastingsreglement op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken aangepast.

Eveneens wordt de passage rond het verkrijgen van een papieren abonnement op de gemeenteraadsagenda geschrapt (artikel 2, punt 10): hiervan werd nog nooit gebruik gemaakt, alle stukken komen steeds online te staan en binnen het OCMW bestond deze mogelijkheid niet.

Artikel 2, punt 10 wordt dan ook vervangen (om hernummering te vermijden) door volgende passage:

10. Prijs print-outs

De bedragen voor eventuele print-outs aan derden, bijvoorbeeld in het kader van afgifte uittreksels inzake openbaarheid van bestuur, worden als volgt vastgelegd:

    • € 0,15 per A4-pagina, zwart-wit
    • € 0,25 per A3-pagina, zwart-wit
    • € 1,20 per A4-pagina, kleur
    • € 2,50 per A3-pagina, kleur
Dit bedrag, in de vorm van een belasting, staat eveneens geagendeerd op de raad voor maatschappelijk welzijn van heden, maar dan onder de vorm van een tarief.

 

REGELGEVING:

  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2021 inzake belasting op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 mei 2022 inzake het archief- en bezoekersreglement.

OVERWEGINGEN:

  • In het kader van de vastlegging van het archiefreglement in gemeenteraadszitting van heden, wordt - via apart reglement - eveneens een belasting vastgelegd, met betrekking op de afgifte van print-outs aan derden, dit ook in het kader van afgifte uittreksels opgevraagd via de regelgeving rond openbaarheid van bestuur (bestuursdecreet). Hiervoor wordt aldus het gemeentelijk belastingsreglement op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken aangepast.

  • Eveneens wordt de passage rond het verkrijgen van een papieren abonnement op de gemeenteraadsagenda geschrapt (artikel 2, punt 10): hiervan werd nog nooit gebruik gemaakt, alle stukken komen steeds online te staan en binnen het OCMW bestond deze mogelijkheid niet. Artikel 2, punt 10 wordt dan ook vervangen door volgende passage:

    • 10. Prijs print-outs

      De bedragen voor eventuele print-outs aan derden, bijvoorbeeld in het kader van afgifte uittreksels inzake openbaarheid van bestuur, worden als volgt vastgelegd:

        • € 0,15 per A4-pagina, zwart-wit
        • € 0,25 per A3-pagina, zwart-wit
        • € 1,20 per A4-pagina, kleur
        • € 2,50 per A3-pagina, kleur
Publieke stemming
Aanwezig: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, André Reuse
Voorstanders: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen
Onthouders: Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils
Resultaat: Met 19 stemmen voor, 5 onthoudingen

BESLUIT:

Artikel 1: Passage 'artikel 2 punt 10' te vervangen door: '

10. Prijs print-outs

De bedragen voor eventuele print-outs aan derden, bijvoorbeeld in het kader van afgifte uittreksels inzake openbaarheid van bestuur, worden als volgt vastgelegd:

    • € 0,15 per A4-pagina, zwart-wit
    • € 0,25 per A3-pagina, zwart-wit
    • € 1,20 per A4-pagina, kleur
    • € 2,50 per A3-pagina, kleur
    • € 2,50 per A3-pagina, kleur'

Artikel 2: De gecoördineerde versie van het belastingsreglement wordt vastgesteld zoals hieronder bepaald:

Belasting op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken

Artikel 1: Er wordt een belasting geheven op de afgifte van administratieve stukken, voornaamswijzigingen, identiteitsbewijzen voor kinderen van minder dan 12 jaar, identiteitskaarten en afgifte van verblijfsbewijzen voor vreemdelingen door het gemeentebestuur, ingaand op 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2022.

De belasting is verschuldigd door natuurlijke personen of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.

Artikel 2: Het bedrag van de gemeentebelasting voor de afgifte van administratieve stukken en afsluiten van huwelijken wordt vastgesteld als volgt:

1. Elektronische identiteitskaarten afgeleverd aan personen vanaf de leeftijd van 12 jaar:

  • Op de aflevering van een elektronisch identiteitsdocument aan Belgen en/of vreemdelingen (eID/eVK (Eu en EU+)) vanaf 12 jaar, aangevraagd in gewone procedure, wordt een gemeentebelasting geheven van 3,30 euro.
  • Op de aflevering van de overige elektronische identiteitsdocumenten aan vreemdelingen (A/B/H/K/L/F/F+/N/M), aangevraagd in gewone procedure, wordt een gemeentebelasting geheven van 2,80 euro.
  • Op de aflevering van een elektronisch identiteitsdocument aan Belgen en/of vreemdelingen (eID/eVK) vanaf 12 jaar, aangevraagd in spoedprocedure met levering in de gemeente binnen 1 werkdag, bedraagt de gemeentebelasting 3,10 euro.
  • Op de aflevering van een elektronische identiteitskaart aan Belgen vanaf 12 jaar, aangevraagd in extreme spoedprocedure met gecentraliseerde levering (in Brussel) binnen 1 werkdag, bedraagt de gemeentebelasting 0,90 euro.

Deze belastingen komen bovenop de bedragen die door de FOD Binnenlandse Zaken van de gemeente worden geïnd.

  • Voor de herdruk van pin- of pukcodes wordt een retributie aangerekend van 5 euro.

2. Elektronische identiteitskaarten, identiteitsstukken en identiteitsbewijzen afgeleverd voor personen minder dan 12 jaar:

  • Op de aflevering van een kids-ID aan Belgen jonger dan 12 jaar, aangevraagd in gewone procedure, wordt een gemeentebelasting geheven van 1,30 euro.
  • Op de aflevering van een identiteitsbewijs aan vreemdelingen jonger dan 12 jaar, wordt een gemeentebelasting geheven van 8,00 euro.
  • Op de aflevering van een kids-ID aan Belgen jonger dan 12 jaar, aangevraagd in spoedprocedure met levering in de gemeente binnen 1 werkdag, bedraagt de gemeentebelasting 3,10 euro.
  • Op de aflevering van een kids-ID aan Belgen jonger dan 12 jaar, aangevraagd in spoedprocedure met gecentraliseerde levering (in Brussel) binnen 1 werkdag, bedraagt de gemeentebelasting 0,60 euro.

Deze belastingen komen bovenop de bedragen die door de FOD Binnenlandse Zaken van de gemeente worden geïnd.

  • Voor de herdruk van pin- of pukcodes wordt een retributie aangerekend van 5 euro.

3. Verblijfsbewijzen voor vreemdelingen:

Attest van immatriculatie (model A en B):

  • Eerste afgifte: 1,50 euro
  • Verlenging: gratis

Alle bijlagen behalve de bijlage 22, bijlage 3ter en de bevelen om het grondgebied te verlaten.

  • Eerste afgifte en verlengingen: 1,50 euro.

4. Afgifte van paspoorten & reisdocumenten:

Het bedrag van de gemeentebelasting voor de afgifte van paspoorten in uitvoering van de Wet van 14 augustus 1974 en gelet op het KB van 1 oktober 2001, gelet op de Omzendbrief van 2 augustus 2004 en op de omzendbrief van 20 september 2017, wordt als volgt vastgesteld:

Voor de gewone procedure:

  • Paspoort Belgen: 12 euro
  • Paspoort voor minderjarigen: 12 euro
  • Reisdocumenten vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen: 12 euro

Voor de uitzonderingsprocedure:

  • Paspoort Belgen: 18 euro  
  • Paspoort voor minderjarigen: 18 euro
  • Reisdocumenten vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen: 18 euro

5. Slachtbewijzen

  • Per slachtbewijs 3 euro

6. Verlenen stedenbouwkundige inlichtingen en stedenbouwkundige uittreksels

6.1 Verlenen van stedenbouwkundige inlichtingen betreffende onroerende goederen: 62 euro per onroerend goed.

6.2 Verlenen van een uittreksel uit het plannenregister: 25 euro per onroerend goed.

6.3 Verlenen van een uittreksel uit het vergunningenregister: 25 euro per onroerend goed.

7. Adresaanvragen of inlichtingen uit het bevolkingsregister:

Voor de toepassing van adresaanvragen of inlichtingen uit het bevolkingsregister wordt rekening gehouden met het KB van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister art. 3 en art 6.

7.1. adresaanvragen per adres: 2,50 euro                           

7.2. jaarabonnement: 75 euro               

7.3. verstrekken van lijsten: 0,50 euro per blad met een minimum van 5 euro

7.4. Genealogische opzoekingen en opzoekingen voor derden:   

  • 5 euro voor een prestatie van minder dan 15 minuten
  • 12,50 euro voor een prestatie van 15 minuten tot en met 30 minuten
  • 25 euro voor een prestatie van 30 minuten tot en met 1 uur
  • 25 euro vanaf meer dan 1 uur per extra half uur

Zijn van belasting vrijgesteld:

  • de stukken die krachtens een wet, KB of een andere overheidsverordening kosteloos moeten worden afgegeven;
  • de stukken die afgeleverd worden aan behoeftige personen, de behoeftigheid wordt door ieder overtuigend bewijsstuk gestaafd;
  • de machtiging betreffende godsdienstige of politieke manifestaties
  • de machtigingen betreffende activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp uitmaken van een belasting of retributie ten voordele van de gemeente;
  • de stukken die afgeleverd worden aan de rechterlijke of administratieve overheden;
  • de stukken die afgeleverd worden aan eenieder die verklaart dat deze moeten voorgelegd worden om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan examens of proeven deel te nemen met het oog op een eventuele aanwerving;
  • de stukken (uittreksels en voor eensluidend verklaarde afschriften) die afgeleverd worden ten behoeve van sociale doeleinden (sociale huisvesting, sociaal telefoontarief en provinciale tegemoetkoming in het telefoontarief, studiebeurs, kinderbijslag, OCMW, ziekenfonds, vakbonden).

De particulier of rechtspersoon die om een verzending van de administratieve stukken verzoekt, is eveneens de verzendingskosten verschuldigd aan het bestuur, zelfs als de afgifte kosteloos is.

8.Afsluiten huwelijk:

8.1. Trouwboekje: Voor trouwboekjes, exclusief de taks voor het huwelijksgetuigschrift in het boekje aangebracht: 15 euro.

8.2. Ceremonietaks: 50 euro. 

9. Aanvraag van een rijbewijs, een voorlopig rijbewijs en een internationaal rijbewijs.

Er wordt voor de aflevering van een papieren rijbewijs een vergoeding gevorderd zoals voorzien in het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, gewijzigd bij koninklijk besluit van 28 april 2011.

Er wordt 4 euro gevoegd bij de kostende prijs die de gemeente aan de FOD Mobiliteit en Vervoer moet betalen (16 euro).

Er wordt voor aflevering van het rijbewijs in bankkaartmodel een vergoeding gevorderd zoals voorzien in het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, gewijzigd bij koninklijk besluit van 28 april 2011. Er wordt 4 euro gevoegd bij de kostende prijs die de gemeente aan de FOD Mobiliteit en Vervoer moet betalen (20 euro), zowel voor de eerste aflevering als voor de duplicaten.

Bij eventuele wijzigingen in de kostprijs die door de FOD Mobiliteit en Vervoer aangerekend wordt, zal het vermeld tarief aangepast worden, op die wijze dat het bedrag van de gemeentebelasting onveranderd blijft.

10. Prijs print-outs

De bedragen voor eventuele print-outs aan derden, bijvoorbeeld in het kader van afgifte uittreksels inzake openbaarheid van bestuur, worden als volgt vastgelegd:

    • € 0,15 per A4-pagina, zwart-wit
    • € 0,25 per A3-pagina, zwart-wit
    • € 1,20 per A4-pagina, kleur
    • € 2,50 per A3-pagina, kleur

11. Wijziging voornaam

11.1 De belasting voor voornaamswijziging wordt vastgesteld op 250,00 euro zonder mogelijkheid tot vermindering.

11.2 Bij een voornaamswijziging die wordt aangevraagd door transgenders, wordt de belasting vastgelegd op 25 euro.

11.3 Vreemdelingen die bij hun nationaliteitsverklaring geen voornaam hebben en een verzoek indienen om een voornaam te krijgen, zijn vrijgesteld van de belasting.

De belasting dient te worden geïnd op het moment dat de verklaring tot voornaamswijziging wordt afgelegd.

Artikel 3: De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingswijs. Bij gebreke van betaling wordt de belasting ingekohierd en wordt een kohierbelasting.

Artikel 4: De belasting is niet van toepassing op de afgifte van stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen is.

Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen en waarvan in het besluit van de regent van 26 juli 1948 sprake is.

Artikel 5: Zijn van belasting vrijgesteld:

  • de rechterlijke overheden;
  • de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen;
  • de instellingen van openbaar nut.

Artikel 6: De belastingschuldige kan een bezwaar tegen deze belasting indienen bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.