Terug gemeenteraad

Wed 18/05/2022 - 20:00 zaal De Schelde

Openbaar

Normaal

  • a) Jaarrekening 2021 volgens de beheerscyclus (BBC) - advies

    Het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf zich uitspreekt over de vaststelling van de jaarrekening voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft - dat gebeurde op 4 mei 2022 - en dat de gemeenteraad, als algemene vergadering, advies uitbrengt bij de jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf.

    De jaarrekening wordt aan de toezichthoudende overheid voor goedkeuring overgemaakt.

    Jaarrekening 2021 BBC:

    • budgettair resultaat van het boekjaar: - 3 248,00 euro
    • gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar: - 3 031 795,00 euro
    • gecumuleerd budgettair resultaat: - 3 035 044,00 euro
    • autofinancieringsmarge: - 3 248,00 euro

    b) Jaarrekening 2021 NBB volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen

    De autonome gemeentebedrijven met een winstoogmerk moeten ook een jaarrekening opstellen volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV). Volgens dat wetboek behoort de goedkeuring van die jaarrekening tot de bevoegdheid van de algemene vergadering. Bij een autonoom gemeentebedrijf vormt de gemeenteraad de algemene vergadering. De raad van bestuur van het AGB stelde op 4 mei 2022 de jaarrekening 2021 vast.

    De statuten van het autonoom gemeentebedrijf Hamse Investeringsmaatschappij bepalen dat een commissaris-revisor belast is met het toezicht op de financiële toestand en de jaarrekening van het bedrijf.

    De commissaris-revisor brengt verslag uit aan de algemene vergadering.

    Jaarrekening 2021 NBB:(NBB = wordt neergelegd bij de Nationale Bank van België) - goedkeuring

    • balans na winstverdeling:
    • totaal van de activa: 16 209 667,01 euro
    • totaal van de passiva: 16 209 667,01 euro
    • winst van het boekjaar: 83 271,43 euro
    • te bestemmen verlies: 277 488,68 euro
    • te bestemmen verlies van het vorige boekjaar: 360 760,11 euro
    • over te dragen verlies: 277 488,68 euro
  • Op 14 juni 2022 heeft de algemene vergadering van IGS Westlede plaats om 19u. De vergadering gaat door in de hoofdzetel, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi met volgende agenda:

    • Goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering van 7 december 2021.
    • Goedkeuring jaarrekening 2021.
    • Verslag commissaris-revisor.
    • Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.
    • Werkingsverslag 2021.
    • Remuneratieverslag 2021.
    • Varia

    Vertegenwoordiger: Luk De Mey.

  • De uitnodiging dd. 29 april 2022 vanwege Farys voor de algemene jaarvergadering van TMVW op 17 juni 2022 om 14u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent.

    Agenda:

    1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal (verslag van de commissaris wordt nagestuurd)
    2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
    3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021 '
    4. Verslagen van de commissaris (wordt nagestuurd)
    5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
      b.
      Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
    6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
    7. Actualisering presentievergoeding
    8. Statutaire benoemingen (wordt nagestuurd)
    9. Aanstelling commissaris
      Varia

    • Vertegenwoordiger Jan De Graef - plaatsvervanger Ann Verschelden


  • De uitnodiging dd. 25 april 2022 vanwege Verko voor de algemene vergadering op dinsdag 14 juni 2022 om 18 uur in de kantoren van de maatschappelijke zetel in Appels, Bevrijdingslaan 201, zaal Schelde.

    Agenda:

    1. Verwelkoming

    2. Aanduiden van een secretaris en twee stemopnemers (art. 18 van de statuten)

    3. Goedkeuring van het verslag van de Bijzondere Vergadering van 6 december 2021

    4. Verslag over het boekjaar 2021

    4.1 Verslag over de activiteiten van de vereniging in 2021

    4.2 Financieel verslag van de Raad van Bestuur en de jaarrekening 2021

    4.3 Verslag van de revisor

    4.4 Vaststellen van de jaarrekening

    4.5 Bestemming van het resultaat

    5. Kwijting aan bestuurders en revisor voor de uitoefening van hun opdracht in 2021

    6. Benoemingen

    7. Diversen

    Vertegenwoordigers:

    • Mieke De Keyser – plaatsvervanger Lien De Vos
    • Lien De Vos – plaatsvervanger Mieke De Keyser
    • Jan Laceur - plaatsvervanger Jan De Graef
    • Yentl Scheirs – plaatsvervanger Jan Rosschaert

     

     

  • Woonbeleid op maat uittekenen is voor elke gemeente een uitdaging. Sinds 2007 voorziet de Vlaamse overheid financiële ondersteuning voor gemeenten die samenwerken in het lokaal woonbeleid. De ondersteuning intergemeentelijk lokaal woonbeleid werd ingeschreven in het besluit van de Vlaamse regering over het lokaal woonbeleid van 16 november 2018.

    Het intergemeentelijk samenwerkingsverband moet gemeenten helpen met de realisatie, in elk van de gemeenten, van de Vlaamse beleidsprioriteiten van lokaal woonbeleid:

    • De gemeente zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod afhankelijk van de woonnoden.
    • De gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving.
    • De gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen.

    Daartoe moeten de deelnemende gemeenten een aantal verplichte activiteiten uitvoeren en ten minste tweemaal per werkingsjaar een lokaal woonoverleg organiseren waarop een aantal thema’s besproken worden. Zij kunnen desgewenst ook een aantal aanvullende activiteiten uitvoeren. Bij de uitvoering van het project moeten de gemeenten voor elk van de drie Vlaamse beleidsprioriteiten voor het lokaal woonbeleid bijzondere aandacht besteden aan de meest woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden en aan transversale en bovenlokale thema's die raakpunten hebben met wonen.

    In dit kader kunnen lokale besturen beroep doen op de ondersteuning en deskundigheid van D.D.S., het Agentschap Wonen Vlaanderen en de Provincie Oost-Vlaanderen om hun lokaal woonbeleid kwalitatief en professioneel verder uit te bouwen.

    D.D.S. heeft in een eerste fase onderzocht of er interesse was om in het werkingsgebied een intergemeentelijke samenwerking lokaal woonbeleid uit te bouwen. Onderstaande tijdslijn geven de reeds gedane acties weer:

    • 27.08.2021: Informerend gesprek bij het agentschap Wonen Vlaanderen i.h.k.v. opstart IGS.
    • 07.09.2021: Kennisgeving en aftoetsen interesse op het burgemeestersoverleg.
    • 12.2021: Verkennende gesprekken tussen de geïnteresseerde lokale besturen en D.D.S.
    • 03.2022: Verkennende gesprekken tussen de lokale besturen en D.D.S met betrekking tot de aanvullende activiteiten.
    • 31.03.2022: Verkennend gesprek tussen D.D.S en het agentschap Wonen Vlaanderen.
    • 27.04.2022: Opstart voortraject met beoordelingscommissie Wonen Vlaanderen en betrokken schepenen.
    • 27.04.2022- 30.06.2022: Opstellen visietekst en uitschrijven subsidiedossier.
    • 30.06.2022: Uiterste datum om het subsidiedossier in te dienen.

    De intergemeentelijke samenwerking is van bepaalde duur. De samenwerking is van toepassing tussen de deelnemende gemeenten met ingang van 01 januari 2023 en tot en met 31 december 2025.

  • Bij OTC zal dhr. André Raemdonck als vertegenwoordiger vervangen worden door dhr. Geert Van Goethem.

  • Binnen de verkeersraad zullen voor Open VLD de heer David Martens en mevrouw Martine Vaneetvelde vervangen worden door de heer Rémi Calle en mevrouw Françoise De Laet.  

    Voor Unizo wordt de heer Michel De Geyter vervangen door mevrouw Linda Stuyven.

  • Dit archief- en bezoekersreglement maakt het personeel en de archiefbezoekers wegwijs in het archief en de wetgeving waaraan het onderworpen is.

    • De bepalingen omtrent het archief regelt de archiefvorming binnen de gemeente. Het legt vast welke verantwoordelijkheden de teams/departementen en de gemeente dragen inzake het archief, de archiefzorg en het archiefbeheer.
    • De bepalingen inzake de bezoekers vormen een belangrijk onderdeel van het archiefreglement. Hierin staan de rechten en plichten van de gebruikers van het gemeentearchief opgelijst. Dat kan gaan over zowel interne als externe gebruikers.
  • In het kader van de vastlegging van het archiefreglement in gemeenteraadszitting van heden, wordt - via apart reglement - eveneens een belasting vastgelegd, met betrekking op de afgifte van print-outs aan derden, dit ook in het kader van afgifte uittreksels opgevraagd via de regelgeving rond openbaarheid van bestuur (bestuursdecreet).

    Hiervoor wordt aldus het gemeentelijk belastingsreglement op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken aangepast.

    Eveneens wordt de passage rond het verkrijgen van een papieren abonnement op de gemeenteraadsagenda geschrapt (artikel 2, punt 10): hiervan werd nog nooit gebruik gemaakt, alle stukken komen steeds online te staan en binnen het OCMW bestond deze mogelijkheid niet.

    Artikel 2, punt 10 wordt dan ook vervangen (om hernummering te vermijden) door volgende passage:

    10. Prijs print-outs

    De bedragen voor eventuele print-outs aan derden, bijvoorbeeld in het kader van afgifte uittreksels inzake openbaarheid van bestuur, worden als volgt vastgelegd:

      • € 0,15 per A4-pagina, zwart-wit
      • € 0,25 per A3-pagina, zwart-wit
      • € 1,20 per A4-pagina, kleur
      • € 2,50 per A3-pagina, kleur
    Dit bedrag, in de vorm van een belasting, staat eveneens geagendeerd op de raad voor maatschappelijk welzijn van heden, maar dan onder de vorm van een tarief.

     

  • GKS Ondersteboven en GBS De Dobbelsteen maken deel uit van een intergemeentelijke samenwerking tussen 5 schoolbesturen (Berlare, Wichelen, Wetteren, Laarne en Hamme) onder de vorm van een scholengemeenschap, genaamd 'Scheldeland'. De werking van deze samenwerking wordt vastgelegd in de huidige overeenkomst van scholengemeenschap 'Scheldeland'.

    1 september 2020 startte een nieuwe cyclus van 6 jaar ingevolge verlenging van de overeenkomst scholengemeenschap Scheldeland.

    Conform art. 3 §3 van voormelde overeenkomst heeft elk lid bij overname van zijn school door een schoolbestuur van een andere scholengemeenschap, het recht eenzijdig en zonder motivering uit te treden uit de scholengemeenschap. De daadwerkelijke uittreding vindt plaats op 1 september daaropvolgend.

    Art. 125 quinquies van het decreet basisonderwijs bepaalt daarenboven dat in geval van uitstap uit een scholengemeenschap alle schoolbesturen die behoren tot deze zelfde scholengemeenschap hiermee dienen in te stemmen.

    Thans geeft de gemeente Berlare, als inrichtende macht van GBS De Kleine Schuit, te kennen dat zij beroep doet op voormeld art 3 §3 en dat zij per 01/09/2022 uittreedt uit de scholengemeenschap Scheldeland.

  • De Politiezone Hamme-Waamunster wenst het gebruik in te voeren (in het kader van de uitoefening van haar bestuurlijke en gerechtelijke opdrachten) van mobiele camera's die in voorkomend geval intelligent zijn, specifiek gebruik van drones. De gemeenteraad dient hiervoor toestemming te geven.

  • Herneemt het punt betreffende de stemrechtverdeling van 19/04/2022 naar aanleiding van bijkomende besprekingen met gemeente Zele.

    Neemt akte van de toelichting van dhr. burgemeester.

    Er wordt gevraagd om de verdeling van de stemrechten tussen Hamme en Zele zoals eerder bepaald bij besluit van college en gemeenteraad te herzien.

    Bespreekt dit aanvullend voorstel.

Extra

  • Het betreft een vraag aan de agenda geplaatst door raadslid M. Tokgoz, Groen.

    Zie in bijlage de toelichting en vragen.

    Dit punt zal verder worden toegelicht door raadslid A. Onghena.