Terug vast bureau

Mon 28/04/2025 - 13:30 raadzaal

Normaal

STAFDIENSTEN

STAFDIENSTEN - Beleid

Bestuursorganen

  • Bij het begin van een nieuwe legislatuur is het belangrijk om opnieuw de afspraken tussen bestuursorganen vast te leggen, daar dit ervoor zorgt dat de afspraken actueel blijven en afgestemd zijn op de nieuwe beleidsprioriteiten. De afsprakennota tussen het vast bureau en de algemeen directeur beoogt duidelijke afspraken te maken over de samenwerking, communicatie en taakverdeling tussen politieke organen en administratie, zoals voorgeschreven door het Decreet Lokaal Bestuur. 

     

    Aan het vast bureau wordt gevraagd om deze afsprakennota goed te keuren. 

  • De deontologische code geeft lokale mandatarissen een kader waarbinnen ze hun mandaat moeten uitoefenen. De deontologische code is in de eerste plaats bedoeld om een veilige omgeving te creëren waarbinnen de lokale mandatarissen moeten werken. De code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch zorgvuldig te kunnen handelen bij de uitoefening van het mandaat. Dit handelen steunt op de volgende waarden: dienstbaarheid, functionaliteit, onafhankelijkheid, openheid, vertrouwelijkheid en zorgvuldigheid. De deontologische code voorziet eveneens in de oprichting van een deontologische commissie, dergelijke commissie kan bepaalde handelingen van een raadslid bespreken in besloten zitting, waarna zij een advies uitbrengt aan de gemeenteraad.

    De deontologische commissie is geen gemeenteraadscommissie in de zin van artikel 37 decreet lokaal bestuur, gezien de commissie niet op basis van artikel 37 opgericht dient te worden, maar wel op basis van de nieuwe decretale bepalingen.

    Aan het college wordt gevraagd om kennis te nemen van de deontologische code en eventuele wijzigingen door te geven, zodanig dat de deontologische code en de samenstelling van de deontologische commissie geagendeerd kan worden op de gemeenteraad van mei. 

STAFDIENSTEN - Interne preventie en noodplanning

Preventie - arbeidsveiligheid

  • Intern noodplan WZC Meulenbroek

    Als werkgever ben je verplicht om een intern noodplan op te maken. Het doel van een intern noodplan is om voorbereid te zijn op een nood- en crisissituaties en om de mogelijke gevolgen (schade) daarvan te beperken. Zo kreeg de versie van 2014 van het intern noodplan van woon- zorgcentrum een grondige update. Het intern noodplan, zoals ter goedkeuring voorgelegd, is het basis werkdocument waar de hiërarchische lijn verder mee aan de slag moet voor de praktisch uitwerking en toepassing van de procedures. Volgende zaken dienen door de directie verder te worden bekeken:

    • P 7: overeenkomsten opstellen met derden die een activiteit organiseren in het WZC

    • P 16: alle noodzakelijke gegevens van de residenten bewaren op een usb of tablet 

    • P 32-33 – afspraken maken met mogelijke tijdelijke opvangplaatsen in de buurt 

    • Aanduiden van verantwoordelijken voor opvang interventiediensten/verantwoordelijke namenlijsten

    • P 64: alle personeelsleden erop wijzen dat het picto van de zuurstofflessen dient te worden aangebracht aan de deur wanneer daar gebruik wordt van gemaakt 

    Indien gewenst kan het intern noodplan worden toegelicht door de interne preventieadviseur op een eerstvolgende personeelsvergadering. 

    Het woonzorgcentrum kan eveneens bij een volgende noodplanningsoefening betrokken worden zodat ook deze structuren en procedures kunnen getest worden. 

Preventie - divers

INTERNE ONDERSTEUNING - Personeel

Persoonlijke dossiers

Procedures en aanstellingen

AANKOPEN, OVERHEIDSOPDRACHTEN EN JURIDISCHE ZAKEN

  • Tankkaarten AVIA - goedkeuring

    Tot op heden wordt er met de dienstvoertuigen van OCMW Hamme, getankt bij het AVIA station op den berg in Hamme zonder korting.  

    Bij AVIA werd navraag gedaan om dit te doen met tankkaarten om van kortingen te kunnen genieten.  De commerciële dienst van AVIA liet per kerende weten dat het mogelijk is om tankkaarten te verkrijgen via een overeenkomst. 

    Aangezien dit voor een jaarlijkse besparing zal zorgen, wordt aan het Vast Bureau goedkeuring gevraagd om dit voor de dienstvoertuigen van het OCMW te implementeren in samenspraak met teamverantwoordelijke inkomsten en de leidinggevenden van het WZC en LOI.

  • De huidige raamovereenkomst voor het leveren van ICT infrastructuur en bijhorende dienstverlening is afgelopen sinds augustus 2023. CIPAL dienstverlenende vereniging heeft een nieuwe raamovereenkomst afgesloten met de ondernemer Dustin Belgium NV, Wingepark 5 b, 3110 Rotselaar. Lokaal bestuur Hamme wenst gebruik te maken van de nieuwe raamovereenkomst aangeboden door CIPAL dienstverlenende vereniging.
    Het werken via een aankoopcentrale heeft volgende voordelen:

    • Vrijstelling van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
    • Vooraf gekende technische en financiële voorwaarden dankzij raamovereenkomsten.
    • Scherpe prijs door schaal- en/of volume-effecten.Kwaliteit dankzij zorgvuldig geselecteerde leveranciers.
    • Zowel standaardaankopen als maatwerk.
    • Tijdsbesparing en minimale belasting van onze eigen administratie.
    • Kostendaling door de vereenvoudiging van onze administratie.
    • Expertise in wetgeving, techniek en onderhandelingen van gespecialiseerde aankopers bij de aankoopcentrale.

    Deze overeenkomst heeft een initiële looptijd van 4 jaar en loopt van 7 oktober 2024 tot 6 oktober 2028. De overeenkomst kan tot twee keer met twaalf maanden worden verlengd. Gedurende deze periode kunnen er bestellingen geplaatst worden ofwel via bestelbon (bestellingen minder dan € 30.000 excl. btw) of via gunningsbeslissing door college. Een visum is vereist van de financieel directeur telkens de (deel)bestellingen meer dan 5.000 euro excl. btw bedragen.

     

    TER VERDUIDELIJKING: Het gaat hier over een instap om de nodige aankopen te kunnen doen conform de wet op overheidsopdrachten, nog geen aankoop. Aankopen dienen nadien te gebeuren conform de interne aankoopprocedure.

  • Creat aankoopcentrale heeft een raamovereenkomst afgesloten met de ondernemer Ricoh voor oplossingen en beheer van een printerpark.  Aangezien onze huidige overeenkomst met de firma Canon vervalt, wenst Lokaal bestuur Hamme gebruik te maken van de nieuwe raamovereenkomst aangeboden door Creat aankoopcentrale.

    Het werken via een aankoopcentrale heeft volgende voordelen:

    • Vrijstelling van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
    • Vooraf gekende technische en financiële voorwaarden dankzij raamovereenkomsten.
    • Scherpe prijs door schaal- en/of volume-effecten.Kwaliteit dankzij zorgvuldig geselecteerde leveranciers.
    • Zowel standaardaankopen als maatwerk.
    • Tijdsbesparing en minimale belasting van onze eigen administratie.
    • Kostendaling door de vereenvoudiging van onze administratie.
    • Expertise in wetgeving, techniek en onderhandelingen van gespecialiseerde aankopers bij de aankoopcentrale.

    Deze overeenkomst loopt tot 23 juli 2028. De verschillende deelopdrachten worden afgesloten voor een periode van standaard 60 maanden, en er zijn 2 verlengingen mogelijk van telkens 12 maanden.

    TER VERDUIDELIJKING: Het gaat hier over een instap om een voorstel op maat te kunnen laten maken door Ricoh.  Van zodra het voorstel binnen is, dient dit besproken te worden. Indien men op het voorstel wenst in te gaan moet de implementatie hiervan georganiseerd worden door de ICT-dienst.  De huidige overeenkomst loopt af op 30/04/2025.  Om de vervanging van het printerpark te kunnen realiseren conform de wet op overheidsopdrachten is deze instap noodzakelijk.  Zelf een opdracht in de markt zetten is hier geen optie omwille van de complexiteit

    Effectieve aankopen dienen nadien te gebeuren conform de interne aankoopprocedure.

  • De aankopen van verf en toebehoren werd tot op heden niet conform de wet op overheidsopdrachten aangekocht.  De raamovereenkomst op de gemeente werd grondig bekeken. Een vertegenwoordiger van de verffabriek werd op gesprek uitgenodigd, zie verslag in bijlage. Er heeft een test plaatsgevonden waarop getest werd op gebruikgsgemak en dekvermogen.  Hieruit is gebleken dat de schilder onder de spatten hing en dat er meerdere lagen nodig waren om een goed resultaat te krijgen.  Dit zorg voor meer arbeidstijd en extra kosten.  

    De verffabriek werd ingelicht rond het resultaat.  

    Het is dus noodzakelijk om een nieuw bestek in de markt te plaatsen waarop de Verffabriek opnieuw vrijblijvend zal uitgenodigd worden.  In dit bestek werd de gemeente, AGB en de politiezonde mee opgenomen zodat zij hierop kunnen instappen van zodra de raamovereenkomst van de gemeente afloopt.  Dit loopt ten einde op 07/04/2026.  H

    Aan het vast bureau wordt goedkeuring gevraagd van de lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's.

SAMENLEVING - Leven en welzijn

OUDERENZORG

Aankopen

Bewonerszorg

  • Het vast bureau bespreekt de volgende documenten ter uitvoering van het CRA-besluit: (1) intentieverklaring voor goede samenwerking tussen de behandelende arts en OCMW Hamme - woonzorgcentrum en centrum voor kortverblijf Meulenbroek, (2) algemeen reglement van de medische activiteit, (3) overeenkomst woonzorgcentrum met de coördinerend en raadgevend arts en (4) medisch beleid WZC Meulenbroek.