De heer raadsvoorzitter opent de zitting.
Bij de aanvang van de zitting zal de revisor van HIM een toelichting geven over de jaarrekening 2023.
BESLUIT:
Keurt het proces-verbaal van 20 maart 2024 met algemene instemming goed.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
Agenda:
Vormvereisten
Tijdens de gemeenteraad van 27 maart 2019 werden volgende vertegenwoordigers van de gemeente aangeduid tot het einde van de legislatuur:
Motivering
Het is aangewezen dat de gemeenteraad de agenda goedkeurt.
BESLUIT:
Artikel 1.
Hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering (jaarvergadering) van de cvba Zefier van 13 juni 2024, zijnde:
Art.2.
Volgende lasthebbers, aangeduid tot het einde van de legislatuur, zullen de standpunten en de belangen van het stadsbestuur, zoals overeengekomen op de gemeenteraad, verdedigen.
De lasthebbers zullen tevens het verslag van betreffende vergadering kenbaar maken aan de gemeenteraad.
Art.3.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan ZEFIER via info@zefier.be.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
Gemeente Hamme is aandeelhouder van N.V. Elk zijn Huis.
Op 22 april 2024 om 18.30 uur, in Campus Kulak Kortrijk - gebouw C - Aula c611 te 8500 Kortrijk, vindt de algemene vergadering van Elk Zijn Huis plaats met volgende agenda:
Vormvereisten
Motivering
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de gewone algemene vergadering van Elk Zijn Huis op maandag 22 april 2024:
Art.2.
De gemeenteraad neemt kennis dat de effectief vertegenwoordiger en de plaatsvervangend vertegenwoordiger zich lieten verontschuldigen voor de gewone algemene vergadering. De gemeenteraad neemt kennis dat volgens artikel 26 van de statuten van Elk zijn Huis dhr. Johan Vijverman voorgedragen werd als gevolmachtigde om de belangen van de gemeente te behartigen tijdens de gewone algemene vergadering.
Art.3.
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de nv Elk Zijn Huis.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Enig artikel: Mevrouw Ann Geerinck wordt vervangen door de heer Jo Laureys als niet-stemgerichtigd lid in de GECORO voor fractie N-VA.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
Zichtbaarheid van de boodschap
De schermen worden geplaatst op openbaar domein en moeten bestand zijn tegen mogelijke negatieve omgevingsfactoren. Zowel de schermen, de behuizing en de volledige draagconstructie moeten bestand zijn tegen mechanische belasting, allerlei weersomstandigheden, UV-straling, zout, water en zuren.
De schermen mogen tegelijk geen negatieve invloed hebben op de verschillende weggebruikers, zowel in vorm als in lichtsterkte. Het scherm moet bijgevolg uitgerust zijn met een automatisch helderheidssysteem dat de helderheid aanpast op basis van het omgevingslicht (geen verblindend beeld bij schemering of ’s nachts). De schermen moeten daarnaast ook voldoende zichtbaarheid garanderen bij hevig invallend zonlicht.
Kwaliteit van de schermen
De infoborden moeten geschikt zijn voor het verspreiden van informatie via kleurenbeelden. De inschrijver moet minimaal voldoen aan volgende kenmerken:
Aantal borden: 2
Netto oppervlakte minimaal 3m² en maximaal 5m².
Reële pixelafstand: minimaal 10 mm (P10) of scherper.
De gebruikte leds zijn hoogkwalitatief, hebben een hoge helderheid en een lange levensduur (minimum 100.000 branduren).
De aangeboden displays moeten verbeterbaar zijn. De ombouw naar een betere resolutie moet mogelijk zijn door uitsluitend de led-modules te vervangen. De voorkeur gaat uit naar een bord in landscapeformaat op een vaste constructie.
Behuizing in aluminium in nog te bepalen kleur.
Onderhoud van de borden via front maintenance.
Plaatsing paal en borden is inbegrepen in de offerteprijs.
De aanbieder voorziet jaarlijks onderhoud en reiniging.
Gebruiksvriendelijk Content Management System
De inschrijver toont aan de hand van een demo de gebruiksvriendelijkheid van de programmatiesoftware aan. Hiervoor kan een bijlage toegevoegd worden met printscreens van de verschillende stappen, van input van de boodschap, toevoegen van afbeelding tot het eindresultaat op het scherm. Verder voldoet het CMS aan volgende vereisten:
Vanop verschillende locaties en door verschillende mensen online gebruikt worden.
Toepassing van huisstijl mogelijk zodat alle boodschappen van het lokaal bestuur in dezelfde uniforme layout (via templates) worden getoond.
BESLUIT:
Artikel 1. De domeinconcessie voor het plaatsen van een LED-bord goed te keuren, op het perceel op kruispunt Neerstraat - Spurt - Zuybroekstraat en gelegen in het openbaar domein, kadastraal gekend zn en palend aan het kadastraal perceel 1° afdeling, Sie A nr. 1495M volgens de voorwaarden vervat in het ontwerp van de concessieovereenkomst, die als bijlage wordt geviseerd.
Artikel 2. De oproep voor mededinging voor de domeinconcessie openbaar uit te schrijven.
Artikel 3. Het College van Burgemeester en Schepenen te machtigen om de domeinconcessie toe te wijzen.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2023 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
Medewerkers van het bestuur krijgen voor woon-werkverkeer met de fiets een kilometervergoeding. Het wettelijk plafond is op 1 januari 2024 verhoogd. Er wordt voorgesteld om het huidige bedrag te vervangen door het thans geldende wettelijk maximum teneinde het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer maximaal te ondersteunen.
Het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om een wijziging van de vergoeding voor woon-werkverkeer met de fiets naar 35 cent door te voeren in de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel.
Het gunstig advies van het managementteam.
BESLUIT:
Enig artikel: Navolgend artikel van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel wordt als volgt gewijzigd:
Art. 208: Het personeelslid ontvangt een fietsvergoeding van 0,24 euro per afgelegde kilometer wanneer hij de afstand van en naar het werk geheel of gedeeltelijk aflegt. Per werkdag kan een vergoeding gegeven worden voor één woon-werkverplaatsing heen en terug. De vergoeding wordt per maand uitbetaald op basis van registratie in het prikkloksysteem of een verklaring op eer, afgerond op 100 m.
wordt
Art. 208: Het personeelslid ontvangt vanaf 1 januari 2024 een fietsvergoeding van 35 cent per afgelegde kilometer wanneer hij de afstand van en naar het werk geheel of gedeeltelijk aflegt. Per werkdag kan een vergoeding gegeven worden voor één woon-werkverplaatsing heen en terug. De vergoeding wordt per maand uitbetaald op basis van registratie in het prikkloksysteem of een verklaring op eer, afgerond op 100 m.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1. De gemeenteraad keurt het amendement goed.
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Art. 2. De gemeenteraad verleent kwijting aan de bestuurders.
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Art. 3. De gemeenteraad verleent kwijting aan de commissaris-revisor.
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Art. 4. De gemeenteraad brengt gunstig advies uit bij de jaarrekening 2023 van het autonoom gemeentebedrijf Hamse Investeringsmaatschappij.
Met 21 stemmen voor (Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Etienne De Prijcker, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Jan Rosschaert, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Christel Vanhoyweghen, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz), 5 onthoudingen (Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn)
Art. 5. Levert dit besluit digitaal aan de toezichthoudende overheid aan.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
De, in het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2023, voorziene toelage t.b.v. € 150.000 op de jaarbudgetrekening BP2020_2026-6/2023/ACT-1459/0742-07/6640000/GEMEENTE/CBS/480/IP-GEEN/U dient budgettair technisch aangepast om hieraan tegemoet te komen en wel in deze zin:
De toelage wordt toegekend op basis van de voorlegging van facturen inclusief btw, maar aangezien het bestuur het principe hanteert dat enkel de niet-recupereerbare BTW mee wordt betoelaagd, zal het door de vereniging aftrekbaar deel van BTW zal in mindering worden gebracht op basis van de door hen voor te leggen BTW-aangifte.
Het voorleggen van een omgevingsvergunning is vereist.
BESLUIT:
Artikel 1: De nominatieve subsidies voor het jaar 2024 worden na aanpassing als volgt vastgesteld:
MJPV-2020_2026-20/2024/ACT-447/0500-00/6496999/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U | |||||||||
Andere toegestane werkingssubsidies | |||||||||
Begunstigde: | Ondernemend Hamme VZW 0897.731.040 | ||||||||
Bedrag: | 20.000,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/ACT-1326/0470-00/6496300/GEMEENTE/CBS/800/IP-066/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen | |||||||||
Begunstigde: | Kattenopvang Waasland vzw BE0563.532.089 | ||||||||
Bedrag: | 500,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/GBB/0420-00/6494000/GEMEENTE/CBS/433/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen | |||||||||
Begunstigde: | EVA Dienst 112 Hamme VZW 0686 707 738 | ||||||||
Bedrag: | 121.000,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/GBB/0520-00/6496300/GEMEENTE/CBS/440/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen | |||||||||
Begunstigde: | Regionaal Landschap Schelde Durme vzw 0889.859.093 | ||||||||
Bedrag: | 2.348,35 | ||||||||
Begunstigde: | Regionaal Landschap Schelde Durme vzw 0889.859.093 | ||||||||
Bedrag: | 2.384,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/GBB/0520-00/6496300/GEMEENTE/CBS/433/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen | |||||||||
Begunstigde: | EVA TOERISME | ||||||||
Bedrag: | 32.350,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/GBB/0521-00/6496300/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen | |||||||||
Begunstigde: | Wuitenscomité vzw 0448.711.706 | ||||||||
Bedrag: | 13.168,75 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/GBB/0530-00/6496999/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U | |||||||||
Andere toegestane werkingssubsidies | |||||||||
Begunstigde: | Bedrijfsgilde Hamme bij Van Avermaet Theo RR64.05.19-077.53 | ||||||||
Bedrag: | 200,00 | ||||||||
Begunstigde: | Dierenwelzijn MILADI | ||||||||
Bedrag: | 1.500,00 | ||||||||
Begunstigde: | Jaarmarktcomité Broekstraat Florkin Natasja RR71.03.25-170.10 | ||||||||
Bedrag: | 1.750,00 | ||||||||
Begunstigde: | Jaarmarktcomité Hamme bij Maxim Robberecht RR96.03.11-249.03 | ||||||||
Bedrag: | 3.500,00 | ||||||||
Begunstigde: | Jaarmarktcomité Hamme-Sint Anna bij Bart Dierick RR82.01.15-081.34 | ||||||||
Bedrag: | 1.750,00 | ||||||||
Begunstigde: | Jaarmarktcomité Hamme-Zogge bij Schram Evelyn RR89.08.30-206-43 | ||||||||
Bedrag: | 1.750,00 | ||||||||
Begunstigde: | Jaarmarktcomité Kastel bij De Corte Bart RR89.08.30-206.43 | ||||||||
Bedrag: | 1.750,00 | ||||||||
Begunstigde: | Jaarmarktcomité Moerzeke bij Osselaer Marc RR53.03.31-201.03 | ||||||||
Bedrag: | 2.625,00 | ||||||||
Begunstigde: | Landbouwcomité bij Vehent André 45.11.29-085.67 | ||||||||
Bedrag: | 200,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/GBB/0550-00/6496300/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen | |||||||||
Begunstigde: | Kiemkracht vzw 0454.343.743 | ||||||||
Bedrag: | 20.000,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/GBB/0705-00/6496300/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen | |||||||||
Begunstigde: | Carnavalshallen Hamme & Moerzeke 0670.928.313 | ||||||||
Bedrag: | 6.600,00 | ||||||||
Begunstigde: | De Vrienden van de durme- en scheldehoek vzw 0409.326.835 | ||||||||
Bedrag: | 10.000,00 | ||||||||
Begunstigde: | Die Hamse Wuitens vzw 0414.949.667 | ||||||||
Bedrag: | 750,00 | ||||||||
Begunstigde: | Herdenkingscomité Hamme | ||||||||
Bedrag: | 750,00 | ||||||||
Begunstigde: | subsidie aan Dekenale Werken vzw - O.N. 408 166 003 (Neerlandt) | ||||||||
Bedrag: | 1.000,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/ACT-324/0705-01/6496999/GEMEENTE/CBS/433/IP-GEEN/U | |||||||||
Andere toegestane werkingssubsidies | |||||||||
Begunstigde: | EVA Jan Tervaert VZW 0450.210.949 | ||||||||
Bedrag: | 40.000,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/GBB/0710-00/6496300/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen | |||||||||
Begunstigde: | AB Hamme bij De Geyter Michel RR 57.07.13-093.84 | ||||||||
Bedrag: | 125,00 | ||||||||
Begunstigde: | AB Moerzeke bij de Geyter Michel RR 57.07.13-093.84 125 | ||||||||
Bedrag: | 125,00 | ||||||||
Begunstigde: | De Bolhoeden bij Van Geyte Denis RR 31.06.29-283.25 | ||||||||
Bedrag: | 200,00 | ||||||||
Begunstigde: | Hamse Wuiten bij Van Moortel Joris RR 86.06.07-043.43 | ||||||||
Bedrag: | 1.325,00 | ||||||||
Begunstigde: | nieuwe aanvragen op voorstel van het college | ||||||||
Bedrag: | 125,00 | ||||||||
Begunstigde: | NSB Moerzeke bij Smet Michaël RR 37.01.17-295.76 | ||||||||
Bedrag: | 125,00 | ||||||||
Begunstigde: | Oudstrijders Sint Anna bij Vehent André RR45.11.29-085.67 | ||||||||
Bedrag: | 125,00 | ||||||||
Begunstigde: | Oudstrijders Zogge bij Lauwaert Basile RR 46.09.01-081.45 | ||||||||
Bedrag: | 125,00 | ||||||||
Begunstigde: | Sint Martinusfeesten bij Van Breda Karel RR 38.05.25-287.87 | ||||||||
Bedrag: | 735,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/GBB/0710-00/6496300/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen | |||||||||
Begunstigde: | Carnavalcomité Moerzeke vzw 0849 582 715 | ||||||||
Bedrag: | 5.000,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/GBB/0710-00/6496200/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan bedrijven | |||||||||
Begunstigde: | FIETS-PROMO 0447.414.280 | ||||||||
Bedrag: | 10.000,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/GBB/0710-00/6496999/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U | |||||||||
Andere toegestane werkingssubsidies | |||||||||
Begunstigde: | Fantasia vzw 0536.278.455 | ||||||||
Bedrag: | 10.000,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/ACT-1352/0729-00/6496300/GEMEENTE/CBS/440/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen | |||||||||
Begunstigde: | Projectvereniging Regionaal Landschap Schelde-Durme 0680.397.590 | ||||||||
Bedrag: | 10.500,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/GBB/0740-00/6496300/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen | |||||||||
Begunstigde: | KFC Vigor Wuitens Hamme vzw 0415.009.849 | ||||||||
Bedrag: | 60.000,00 | ||||||||
Begunstigde: | SVK Zogge - Voetbalpromo 0692.758.657 | ||||||||
Bedrag: | 2.200,00 | ||||||||
Begunstigde: | VK Robur vzw 0413.103.994 | ||||||||
Bedrag: | 3.952,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/GBB/0740-00/6496999/GEMEENTE/CBS/432/IP-GEEN/U | |||||||||
Andere toegestane werkingssubsidies | |||||||||
Begunstigde: | EVA Sportcentra vzw 0413.691.043 | ||||||||
Bedrag: | 30.000,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/GBB/0740-00/6496300/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen | |||||||||
Begunstigde: | Gemeentelijke sportraad secretaris Ygor De Bondt RR91011039955 | ||||||||
Bedrag: | 3.937,50 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/GBB/0742-07/6496300/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen | |||||||||
Begunstigde: | F.C. BONDGALM.BOS vzw ON 0414.326.491 | ||||||||
Bedrag: | 1.100,00 | ||||||||
Begunstigde: | F.C. Hamse Bouwcentrale vzw 0719.806.316 | ||||||||
Bedrag: | 1.100,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/GBB/0742-07/6496300/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen | |||||||||
Begunstigde: | Ham-United RR85.09.22-281.34 Vanpraet Andy, Dhr. | ||||||||
Bedrag: | 1.100,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/ACT-1459/0742-07/6640000/GEMEENTE/CBS/480/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane investeringssubsidies | |||||||||
Begunstigde: | VK Robur vzw 0413.103.994 | ||||||||
Bedrag: | 46.500,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/ACT-1459/0742-07/6496300/GEMEENTE/CBS/480/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen | |||||||||
Begunstigde: | VK Robur vzw 0413.103.994 | ||||||||
Bedrag: | 28.949,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/ACT-247/0750-00/6496300/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen | |||||||||
Begunstigde: | Colman Bertrand RR48111533707 voor Kindercarnaval Moerzeke | ||||||||
Bedrag: | 250,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/ACT-247/0750-00/6496300/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen | |||||||||
Begunstigde: | Habbekrats vzw 0445 495 561 | ||||||||
Bedrag: | 40.000,00 | ||||||||
Begunstigde: | Jeugdhuis 't Klokhuis vzw 0852 002 864 | ||||||||
Bedrag: | 37.000,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/ACT-281/0751-00/6496300/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen | |||||||||
Begunstigde: | gemeentelijke jeugdraad | ||||||||
Bedrag: | 5.000,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/GBB/0790-01/6494000/GEMEENTE/CBS/480/IP-GEEN/U | |||||||||
Andere toegestane werkingssubsidies | |||||||||
Begunstigde: | Verenigde Protestantse Kerk Dendermone 0211 242 442 | ||||||||
Bedrag: | 183,81 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/ACT-713/0900-10/6496100/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan gezinnen | |||||||||
Begunstigde: | Spoor 56 vzw 0420.851.326 jeugdzorg St Vincentius | ||||||||
Bedrag: | 1.575,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/ACT-719/0900-10/6496999/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U | |||||||||
Andere toegestane werkingssubsidies | |||||||||
Begunstigde: | KVG 0416.061.605 | ||||||||
Bedrag: | 275,00 | ||||||||
Begunstigde: | nieuwe aanvragen op voorstel van het college | ||||||||
Bedrag: | 275,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/ACT-622/0900-10/6496300/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen | |||||||||
Begunstigde: | Kiemkracht vzw 0454.343.743, vestiging 2 156 449 956 | ||||||||
Bedrag: | 127.475,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/ACT-741/0909-00/6496999/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U | |||||||||
Andere toegestane werkingssubsidies | |||||||||
Begunstigde: | Noodfonds bij rampen | ||||||||
Bedrag: | 5.000,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/ACT-708/0911-00/6496300/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen | |||||||||
Begunstigde: | Blijdorp 0409 371 771 | ||||||||
Bedrag: | 1.275,00 | ||||||||
Begunstigde: | dagcentrum Sint-Niklaas vzw 0415 468 816 | ||||||||
Bedrag: | 275,00 | ||||||||
Begunstigde: | De Tandem vzw 0675.709.918 - 2.268.872.560 | ||||||||
Bedrag: | 150,00 | ||||||||
Begunstigde: | Dienstverleningscentrum Zevenbergen (maakt deel uit van Emmaüs) 0411 515 075 | ||||||||
Bedrag: | 50,00 | ||||||||
Begunstigde: | Emiliani vzw 0421 911 297 | ||||||||
Bedrag: | 75,00 | ||||||||
Begunstigde: | Ganspoel vzw 0410 917 437 | ||||||||
Bedrag: | 25,00 | ||||||||
Begunstigde: | K.O.C. Snt. Gregorius 0406.633.304 | ||||||||
Bedrag: | 50,00 | ||||||||
Begunstigde: | nieuwe aanvragen op voorstel van het college | ||||||||
Bedrag: | 150,00 | ||||||||
Begunstigde: | Raakzaam vzw 0415 298 669 | ||||||||
Bedrag: | 275,00 | ||||||||
Begunstigde: | Tanderius 0462.234.001 | ||||||||
Bedrag: | 550,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/GBB/0943-00/6496300/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen | |||||||||
Begunstigde: | BGJG Hamme 0406605192 | ||||||||
Bedrag: | 275,00 | ||||||||
Begunstigde: | BGJG Moerzeke 0406605192 | ||||||||
Bedrag: | 200,00 | ||||||||
Begunstigde: | CAW Oost-Vlaanderen 0457.984.114 | ||||||||
Bedrag: | 200,00 | ||||||||
Begunstigde: | Dienst familiehulp 0409 533 604 | ||||||||
Bedrag: | 325,00 | ||||||||
Begunstigde: | Familiezorg Oost-Vlaanderen 0412 914 845 | ||||||||
Bedrag: | 200,00 | ||||||||
Begunstigde: | Thuishulp vzw 0416 337 460 | ||||||||
Bedrag: | 200,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/ACT-710/0959-00/6496300/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen | |||||||||
Begunstigde: | Gepensioneerde liberalen RR33123007197 | ||||||||
Bedrag: | 200,00 | ||||||||
Begunstigde: | Gepensioneerden H.Hart RR 46052608638 | ||||||||
Bedrag: | 200,00 | ||||||||
Begunstigde: | Gepensioneerden Kastel RR48112729280 | ||||||||
Bedrag: | 200,00 | ||||||||
Begunstigde: | Gepensioneerden Moerzeke RR96011029669 | ||||||||
Bedrag: | 200,00 | ||||||||
Begunstigde: | Gepensioneerden Zogge RR40010506154 | ||||||||
Bedrag: | 200,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/ACT-709/0959-00/6496300/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen | |||||||||
Begunstigde: | Michiels Luc RR 46.12.05-087.37 Seniorenraad | ||||||||
Bedrag: | 3.675,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/ACT-710/0959-00/6496300/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U | |||||||||
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen | |||||||||
Begunstigde: | NEOS 0420.664.848 | ||||||||
Bedrag: | 200,00 | ||||||||
Begunstigde: | nieuwe aanvragen op voorstel van het college | ||||||||
Bedrag: | 400,00 | ||||||||
Begunstigde: | S-Plus 0409.572.206 | ||||||||
Bedrag: | 200,00 | ||||||||
MJPV-2020_2026-20/2024/GBB/0985-00/6496999/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U | |||||||||
Andere toegestane werkingssubsidies | |||||||||
Begunstigde: | Belgische Rode Kruis afdeling Hamme 0406 729 809 | ||||||||
Bedrag: | 200,00 | ||||||||
Begunstigde: | I-Mens 0416 603 716 | ||||||||
Bedrag: | 200,00 | ||||||||
Begunstigde: | I-Mens Thuisverpleging vzw 0444 930 288 | ||||||||
Bedrag: | 200,00 | ||||||||
Begunstigde: | VIVA-SVV vzw (Reddie Teddy) 0412 830 713 | ||||||||
Bedrag: | 325,00 | ||||||||
Begunstigde: | Wit Gele Kruis van Oost-Vlaanderen 0410 442 335 Hamme & Moerzeke | ||||||||
Bedrag: | 325,00 |
Artikel 2: De toegekende subsidie zal door de begunstigde uitsluitend worden gebruikt ten bate van de vereniging.
Artikel 3: De toekenning van een nominatieve subsidie houdt een controlerecht in. Indien de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking of specifiek opgegeven doel kan ze eventueel gedeeltelijk of geheel worden teruggevorderd.
Artikel 4: De toekenning van de subsidie houdt in dat de gesubsidieerde zich engageert om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
REGELGEVING:
• Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder artikels 54 en 56 met betrekking tot de jaarrekening en eindrekening, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012.
• Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij besluiten van 14 december 2012 en 16 mei 2014, in het bijzonder artikel 39 tot en met 44.
• Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst, gewijzigd bij besluit van 12 februari 2013.
• De afsprakennota voor de meerjarenplanning 2014-2019, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27 november 2013 en herbevestigd tijdens het overleg van 18 juni 2019.
• Besluit van de Vlaamse Regering van 1 april 2022 tot uitvoering van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021 en het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, wat betreft de wijze van communicatie, de opmaak van algemene protocollen voor de elektronische uitwisseling van persoonsgegevens en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 mei 2016 tot vaststelling van de wijze van communicatie in het kader van het bestuurlijk toezicht op de besturen van de eredienst.
OVERWEGINGEN:
rekening 2023 kerkbestuur | K overschot exploitatie 2022 | Y overschot investeringen 2022 | investeringstoelage 2022 | exploitatietoelage 2022 | N overschot exploitatie 2023 | Z overschot investeringen 2023 | investerings toelage 2023 | exploitatie toelage 2023 |
Sint-Anna - 4/4 | 8.314,49 | 438.804,05 | 0,00 | 17.848,00 | 5.222,34 | 388.054,05 | 0,00 | 14.546,50 |
Heilig Hart | 4.482,84 | -0,18 | 0,00 | 19.109,00 | 1.766,12 | -0,30 | 0,00 | 19.395,00 |
Sint-Jozef kastel | 10.393,11 | 0,00 | 0,00 | 14.332,00 | 5.596,51 | 0,00 | 0,00 | 10.786,00 |
OLV Hulp der Christ Zogge | 4.488,35 | 0,00 | 0,00 | 14.332,00 | 5.768,53 | 0,00 | 0,00 | 11.190,00 |
H. Familie | 9.858,91 | 0,00 | 1.603,25 | 15.924,00 | 5.232,33 | 3.812,00 | 0,00 | 8.177,33 |
Sint-Martinus Moerzeke | 4.515,30 | 0,00 | 99.999,99 | 30.256,00 | 743,29 | 0,00 | 0,00 | 29.147,00 |
Sint-Pietersbanden | 574,67 | 8.366,17 | 18.140,00 | 50.957,00 | 10.687,22 | -3.133,83 | 8.366,17 | 51.681,00 |
TOTAAL | 42.627,67 | 447.170,04 | 119.743,24 | 162.758,00 | 35.016,34 | 388.731,92 | 8.366,17 | 144.922,83 |
Het vormelijk en inhoudelijk nazicht met een overzicht van de verplichte documenten (bijlage die integraal deel uitmaakt van dit besluit) en de vaststellingen die deel uitmaken van dit besluit; met een gunstig advies zonder opmerkingen voor de kerkbesturen: H. Hart, Sint-Jozef, Sint-Anna, Sint-Pietersbanden, met een gunstig advies met opmerkingen voor de kerkbesturen: O.L. Vrouw Hulp der Christenen Zogge, Sint-Martinus, met een gunstig advies voor kerkbestuur Heilige Familie.
BESLUIT:
Artikel 1: De jaarrekeningen over het dienstjaar 2023 van de kerkfabrieken H. Hart, Sint-Jozef, Sint-Anna, Sint-Pietersbanden, O.L. Vrouw Hulp der Christenen Zogge, Sint-Martinus worden gunstig geadviseerd met voorbehoud van de opmerkingen in het verslag van het vormelijk en inhoudelijk nazicht. De jaarrekening van kerkfabriek Heilige Familie wordt ongunstig geadviseerd volgens de opmerkingen in het verslag van het vormelijk en inhoudelijk nazicht.
rekening 2023 kerkbestuur | K overschot exploitatie 2022 | Y overschot investeringen 2022 | investeringstoelage 2022 | exploitatietoelage 2022 | N overschot exploitatie 2023 | Z overschot investeringen 2023 | investerings toelage 2023 | exploitatie toelage 2023 |
Sint-Anna - 4/4 | 8.314,49 | 438.804,05 | 0,00 | 17.848,00 | 5.222,34 | 388.054,05 | 0,00 | 14.546,50 |
Heilig Hart | 4.482,84 | -0,18 | 0,00 | 19.109,00 | 1.766,12 | -0,30 | 0,00 | 19.395,00 |
Sint-Jozef kastel | 10.393,11 | 0,00 | 0,00 | 14.332,00 | 5.596,51 | 0,00 | 0,00 | 10.786,00 |
OLV Hulp der Christ Zogge | 4.488,35 | 0,00 | 0,00 | 14.332,00 | 5.768,53 | 0,00 | 0,00 | 11.190,00 |
H. Familie | 9.858,91 | 0,00 | 1.603,25 | 15.924,00 | 5.232,33 | 3.812,00 | 0,00 | 8.177,33 |
Sint-Martinus Moerzeke | 4.515,30 | 0,00 | 99.999,99 | 30.256,00 | 743,29 | 0,00 | 0,00 | 29.147,00 |
Sint-Pietersbanden | 574,67 | 8.366,17 | 18.140,00 | 50.957,00 | 10.687,22 | -3.133,83 | 8.366,17 | 51.681,00 |
TOTAAL | 42.627,67 | 447.170,04 | 119.743,24 | 162.758,00 | 35.016,34 | 388.731,92 | 8.366,17 | 144.922,83 |
Artikel 2: Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: de gemeenteraad verleent delegatie aan het college van burgemeester en schepenen om retributies vast te stellen voor kortlopende en/of occasionele activiteiten georganiseerd door de verschillende diensten van het gemeentebestuur. In haar tarievenbeleid streeft het college naar toegankelijkheid en laagdrempeligheid.
Artikel 2: de delegatie is beperkt tot:
Beide voorwaarden moeten cumulatief vervuld zijn.
Artikel 3: de toezichthoudende overheid zal op de hoogte worden gebracht van de bekendmaking van de door het college van burgemeester en schepenen vastgestelde retributies ingevolge deze delegatie.
Artikel 4: dit besluit heft op en vervangt het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2023 betreffende de vaststelling van machtiging tot het heffen van retributies en de voorwaarden van acties van de gemeentelijke jeugddienst en jeugdraad.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Opheffing.
Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende Kleinhulst, behoudens deze met gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
Artikel 2: Verbodsbepalingen.
Artikel 2.1: Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen of slepen waarvan de lengte, lading inbegrepen, groter is dan 10m.
Er geldt verboden toegang voor bestuurders van voertuigen of slepen waarvan de lengte, lading inbegrepen, groter is dan 10m, na het kruispunt met Drapstraat.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Artikel 3: Bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren.
Artikel 3.1: Parkeerverbod.
Er geldt parkeerverbod:
Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van:
Artikel 3.2: Betalend parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen.
Er geldt parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen ter hoogte van HNR 2.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Artikel 3.3: Parkeerautomaten.
Een parkeerautomaat bevindt zich ter hoogte van HNR 2.
Artikel 4: Verhoogde inrichtingen.
Een verhoogde inrichting in de vorm van een verkeersplateau is aangebracht over het kruispunt met Peperstraat.
Artikel 5: Inwerkingtreding.
Dit reglement treedt in werking na kennisgeving via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.
Artikel 6: Kennisgeving aan de Vlaamse Overheid.
Dit besluit en haar bijlage worden digitaal ter kennisgeving overgemaakt via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.
Artikel 7: Kennisgeving.
Afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan volgende instanties:
Artikel 8: Opname in de verkeersbordendatabank.
De in dit besluit omschreven maatregelen moeten zodra als mogelijk door de bevoegde dienst worden gepubliceerd in de verkeersbordendatabank.
Bijlage: 92200657_Kleinhulst_OT_V01
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Opheffing.
Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende Driegotenkouter, behoudens deze met gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
Artikel 2: Bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren.
Artikel 2.1: Parkeerverbod.
Er geldt parkeerverbod
Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van:
Artikel 2.2: Parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap.
Er geldt parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap ter hoogte van HNR 7.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Artikel 3: Verhoogde inrichtingen.
Een verhoogde inrichting in de vorm van een verkeersplateau is aangebracht over het kruispunt met Broekstraat/Biezestraat.
Artikel 4: Inwerkingtreding.
Dit reglement treedt in werking na kennisgeving via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.
Artikel 5: Kennisgeving aan de Vlaamse Overheid.
Dit besluit en haar bijlage worden digitaal ter kennisgeving overgemaakt via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.
Artikel 6: Kennisgeving.
Afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan volgende instanties:
Artikel 7: Opname in de verkeersbordendatabank.
De in dit besluit omschreven maatregelen moeten zodra als mogelijk door de bevoegde dienst worden gepubliceerd in de verkeersbordendatabank.
Bijlagen:
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
|
Inwoners |
Niet-inwoners |
t.e.m. 5 jaar |
Gratis |
Gratis |
6 – 15 jaar |
€2,50 |
€4,00 |
+ 16 jaar |
€3,50 |
€5,60 |
Verminderingstarief* |
€2,50 |
€4,00 |
OK pas – 16 jaar |
€1,00 |
€1,60 |
OK pas + 16 jaar |
€1,50 |
€2,40 |
Groepen (min. 10 personen) |
€1,70/persoon |
Geen korting. Betalen het individueel tarief. |
|
Inwoners |
Niet-inwoners |
12 beurten – 16 jaar |
€25,00 |
€40,00 |
12 beurten + 16 jaar |
€35,00 |
€56,00 |
5 beurten – 16 jaar verminderingstarief* |
€5,00 |
€8,00 |
12 beurten + 16 jaar verminderingstarief* |
€25,00 |
€40,00 |
12 beurten OK pas – 16 jaar |
€10,00 |
€16,00 |
12 beurten OK pas + 16 jaar |
€15,00 |
€24,00 |
Seizoenkaart |
€60,00 |
€96,00 |
*leerkrachten, mindervaliden, 55-plussers, gezinnen (kinderen en ouders) met minstens 3 kinderen - op vertoon van attesten.
BESLUIT:
Artikel 1: Ten behoeve van de gemeente Hamme wordt er een retributie geheven op het gebruik van de gemeentelijke sportinfrastructuur.
Artikel 2: Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld als volgt:
|
|
EURO/UUR |
|
1 terrein |
3,00/uur |
|
1 tafel |
2,50/uur |
|
1/3 zaal |
6/uur |
|
1/2 zaal |
12/uur |
|
2/3 zaal |
14/uur |
|
3/3 zaal |
18/uur |
|
EURO/UUR |
|
6,00/uur |
1150 euro/jaar |
|
|
1150 euro/jaar |
|
1440 euro/jaar |
|
115 euro/jaar |
|
Inwoners |
Niet-inwoners |
t.e.m. 5 jaar |
Gratis |
Gratis |
6 – 15 jaar |
€2,50 |
€4,00 |
+ 16 jaar |
€3,50 |
€5,60 |
Verminderingstarief* |
€2,50 |
€4,00 |
Scholen |
€1,20 |
€1,20 |
OK pas – 16 jaar |
€1,00 |
€1,60 |
OK pas + 16 jaar |
€1,50 |
€2,40 |
Groepen (min. 10 personen) |
€1,70/persoon |
Geen korting. Betalen het individueel tarief. |
zwembrevet |
€1,20 |
€1,20 |
|
Inwoners |
Niet-inwoners |
12 beurten – 16 jaar |
€25,00 |
€40,00 |
12 beurten + 16 jaar |
€35,00 |
€56,00 |
5 beurten – 16 jaar verminderingstarief* |
€5,00 |
€8,00 |
12 beurten + 16 jaar verminderingstarief* |
€25,00 |
€40,00 |
12 beurten OK pas – 16 jaar |
€10,00 |
€16,00 |
12 beurten OK pas + 16 jaar |
€15,00 |
€24,00 |
Seizoenkaart |
€60,00 |
€96,00 |
*leerkrachten, mindervaliden, 55-plussers, gezinnen (kinderen en ouders) met minstens 3 kinderen - op vertoon van attesten.
Gebruik zwembad door Hamse sportclub | 910,00€ per jaar |
Gebruik zwembaan jeugd door zwemclub buiten Hamme | 6,00 euro per uur |
Gebruik zwembaan volwassenen door zwemclub buiten Hamme | 10,00 euro per uur |
Redderbijscholing | gelijk aan kostende prijs voor gemeentebestuur |
Toegangsprijzen in EURO:
|
5 euro |
|
35 euro |
|
1 euro |
|
7,50 euro |
|
46,00 euro |
|
41,00 euro |
|
37,00 euro |
|
33,00 euro |
|
19,00 euro |
|
23,00 euro |
|
23,00 euro |
|
18,00 euro |
|
18,00 euro |
|
14,00 euro |
|
8,00 euro |
|
10,00 euro |
|
14,00 euro |
|
11,00 euro |
|
6,00 euro |
Een terugbetaling bij niet of gedeeltelijke deelname kan enkel met een doktersattest.
Prijzen per jaar:
|
345 euro/jaar |
|
1380 euro/jaar |
|
185 euro/jaar |
|
185 euro/jaar |
|
185 euro/jaar |
|
185 euro/jaar |
|
575 euro/jaar |
|
12 euro/uur |
Artikel 3: Bovenvermelde prijzen zijn inclusief BTW.
Artikel 4: Het gemeenteraadsbesluit van 24 mei 2023 inzake de retributie op het gebruik van de gemeentelijke sportinfrastructuur, wordt opgeheven en vervangen door dit besluit. Ingeval van hoogdringendheid kan het college van burgemeester en schepenen beslissen om prijzen/vrijstellingen/verminderingen vast te stellen of toe te staan. Deze beslissing dient nadien bekrachtigd te worden door de gemeenteraad.
Artikel 5: Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de hogere overheid.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Enig artikel: Het gemeentebestuur aanvaardt de schenking van het geschilderd portret van Filip De Pillecyn, geschonken door het Filip De Pillecyncomité, vertegenwoordigd door Freddy Huylenbroeck.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Enig artikel: het schoolspecifiek profiel voor het ambt van directeur als volgt vast te stellen:
1. Leidinggeven aan het onderwijsproces
De directeur formuleert een samenhangende visie op onderwijs, organisatie en personele ontwikkeling om duidelijk te maken waar men met de school naar toe wil. Hij/zij houdt hierbij rekening met het onderwijsbeleid van het lokaal bestuur, de betrokken actoren en de neutraliteit van het gemeentelijk onderwijs. De directeur actualiseert en herformuleert in samenspraak met het team en in overleg met het schoolbestuur de visie op basis van nieuwe inzichten en/of maatschappelijke ontwikkelingen. Dit kan leiden tot wijzigingen aan het pedagogisch project. De directeur draagt de visie uit in woorden en daden, op een wijze die de teamleden inspireert en bindt.
De directeur geeft leiding aan het onderwijsproces door het initiëren, ondersteunen en bewaken van een goed verloop van veranderingen. Hij/zij zorgt voor een planmatige aanpak en bewaakt de vooruitgang van het proces. Daarnaast heeft hij ook oog voor het ontstaan van weerstanden, hij houdt rekening met de weerstanden en onderneemt actie om de weerstanden om te buigen.
De directeur maakt professioneel gedrag bespreekbaar, reflecteert samen op het professionele handelen en biedt ondersteuning om het leervermogen van de teamleden te vergroten. Hij/zij formuleert een nascholingsplan en zorgt voor een breed draagvlak binnen de school. Leren van en met collega’s wordt gestimuleerd.
2. Leidinggeven aan een schoolorganisatie
De directeur stelt het schoolbestuur in staat om haar rol op te nemen. Hij/zij geeft een actueel beeld van de strategische positie en het functioneren van de school en doet voorstellen met betrekking tot de door het schoolbestuur te nemen beslissingen. De directeur zorgt voor een goede relatie tussen het schoolbestuur en het schoolteam, waarbij de rol van het schoolbestuur voor iedereen duidelijk is.
Als leidinggevende aan de schoolorganisatie analyseert en optimaliseert de directeur de inrichting van de schoolorganisatie op basis van onderwijskundige uitgangspunten en organisatiekundige principes. De directeur past de actuele regelgeving toe en beheert de werkingsmiddelen. Hij/zij doet dit oa. door het uitwerken van voorstellen die de schoolorganisatie optimaliseren, door zijn verantwoordelijkheid te nemen bij de besluitvorming, het veranderingsproces te bewaken en correct in te grijpen waar nodig.
De directeur maakt een beleidsplan dat consistent en coherent is met het pedagogisch project, de visie en de doelstellingen van de school. Hij/zij bewaakt een systematische en regelmatige evaluatie en bijsturing van het beleid. De directeur stimuleert de teamleden om vanuit dit referentiekader plannen en activiteiten te ontwikkelen.
De directeur maakt afspraken met teamleden over doelen, acties, werkwijzen en resultaten. De directeur stimuleert een klimaat waarin teamleden met elkaar samenwerken en communiceren. Hij/zij neemt een voorbeeldfunctie op en stimuleert de teamleden om een bijdrage te leveren aan het gewenste imago. Vanuit het pedagogisch project expliceert de directeur de waarden en normen bij beslissingen of bij het bepalen van de standpunten. Vanuit observeerbaar gedrag bespreekt de directeur verbale en non- verbale signalen van teamleden. De directeur confronteert teamleden met gedrag dat niet overeenstemt met de beroepsethiek.
De directeur is een aanspreekpunt en neemt de taak op zich om de school naar de ouders toe te vertegenwoordigen.
3. Leiderschapscompetenties
De directeur stimuleert de teamleden om hun professionaliteit af te stemmen op de doelstellingen van de school en ondersteunt het teamlid om zijn persoonlijke ambitie te verbinden met het pedagogisch project en de doelstelling van de school. Een positieve houding wordt bevorderd, op negatieve signalen wordt gereageerd en er worden maatregelen genomen om dit te voorkomen en te verhelpen.
4. Omgangscompetenties
De directeur beheerst de communicatieve basisvaardigheden en reflecteert zelf en samen met de gesprekspartners op gesprekken. De directeur draagt de schoolvisie uit, in woorden en daden, naar het personeel, de ouders en de lokale gemeenschap.
De directeur optimaliseert het functioneren van het team. Hij/zij hanteert verschillende gespreks– en communicatievormen om de gewenste houding van het team te stimuleren. Hij/zij uit zijn waardering voor teamleden en stimuleert de teamleden om problemen binnen de schoolcontext bespreekbaar te maken.
De directeur gaat effectief en efficiënt om met probleemsituaties. Hij/zij onderkent situaties waarin regels en procedures moeten worden toegepast of opgesteld. De directeur zoekt hulp op die terreinen waar hij/zij minder sterk is.
5. Zelfmanagement
De directeur gaat efficiënt om met werkdruk en neemt hierbij de nodige maatregelingen. Vanuit zijn/haar leidinggevende positie blijft de directeur onafhankelijk in denken en oordeelsvorming in de geest van het pedagogisch project. Hij/zij maakt een goede inschatting van verschillende situaties en bepaalt voor zichzelf de gewenste rol in elke situatie. De directeur kent zijn/haar eigen mogelijkheden en beperkingen en handelt ernaar.
6. Professionaliseren en leren
De directeur reflecteert op het eigen werk vanuit de behoefte het eigen functioneren te optimaliseren en hij/zij onderneemt gerichte acties. De directeur stemt zijn/haar professionele ontwikkeling af op zijn/haar werkpunten en de schoolorganisatie. Hij/zij maakt gebruik van kwaliteiten en ervaringen van anderen en laat zich hierdoor inspireren. De directeur participeert aan netwerken om kennis en vaardigheden te delen.
Op vlak van administratief, financieel en juridisch beheer kent en hanteert de directeur de belangrijkste bronnen van de onderwijswetgeving en van andere reglementeringen en past hij/zij de actuele regelgeving toe. De directeur zorgt voor een correcte verwerking van de personeels- en leerlingenadministratie, vervult alle wettelijke en administratieve verplichtingen in verband met schoolfunctioneren en zorgt voor een correcte informatiedoorstroming naar alle interne en externe participanten.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: De gemeenteraad beslist over te gaan tot de vacantverklaring van de vacature voor directeur basisonderwijs GBS De Dobbelsteen met een prestatie van 24/24ste per week bij wijze van aanwerving met een wervingsreserve van 3 jaar (voor alle gemeentelijke kleuter- en basisscholen te Hamme).
Artikel 2: Beslist de voorwaarden tot kandideren te bepalen als volgt:
§1 Tussen de bekendmaking van een vacature en de uiterste datum voor de indiening van kandidaturen, verlopen minstens veertien kalenderdagen. De dag van de bekendmaking van de vacature is niet in de termijn begrepen, de uiterste datum voor de indiening van de kandidaturen wel. Als de uiterste datum op een zaterdag, zondag of feestdag valt, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
§2 De kandidatuur wordt aangetekend per post verstuurd t.a.v. het college van burgemeester en schepenen. De datum van verzending van de kandidatuur (poststempel) wordt beschouwd als de datum waarop de kandidatuur is ingediend.
§3 De uiterste datum van kandidaatstelling geldt op straffe van onontvankelijkheid.
§4 De kandidatuur bestaat uit een curriculum vitae, een uittreksel uit de geboorteakte, een afschrift van alle diploma’s en/of getuigschriften die het bekwaamheidsbewijs vormen, een uittreksel uit het strafregister model 2.
Artikel 3: Beslist de vacature te publiceren via de gebruikelijke kanalen: de VDAB-site, de gemeentelijke website, intranet en de relevante gemeentelijke sociale media. Daarnaast zal de vacature ook worden doorgegeven aan OVSG via de pedagogisch adviseur en worden verspreid in de scholengemeenschap.
Artikel 4: Beslist dat het kaderprofiel en de functiebeschrijving uit het collegebesluit van 12/02/2019 opnieuw worden gebruikt in de procedure voor directeur basisonderwijs GBS De Dobbelsteen.
Artikel 5: Beslist dat de vacante betrekking wordt ingevuld via aanwerving.
Artikel 6: De samenstelling van de selectiecommissie wordt als volgt vastgesteld.
- een voorzitter: de algemeen directeur André Reuse
- een directeur basisonderwijs van gelijkaardige school die niet tot dezelfde scholengemeenschap behoort: Kim Dewolf
- een (voormalig) directeur basisonderwijs van gelijkaardige school die niet tot dezelfde scholengemeenschap behoort: mevrouw Lieve Verdonckt
Artikel 7: Beslist dat er wel aanvullende aanwervingsvoorwaarden zijn voor het ambt van directeur van de gemeentelijke kleuter- of basisschool die zijn vastgesteld door het schepencollege.
* Beslist dat de vaste benoeming wordt voorafgegaan door een proefperiode van 1 jaar.
* Beslist dat de procedure een niet-vergelijkende is.
* Om geslaagd te zijn voor het schriftelijk en mondeling onderdeel moet de kandidaten voor elke proef ten minste 50% van de punten behalen en in zijn totaliteit ten minste 60% van het puntentotaal van beide onderdelen samen.
Artikel 8: Beslist dat het examenprogramma bestaat uit:
A) Schriftelijk onderdeel
B) Mondeling onderdeel
Artikel 9: Beslist dat aan de externe leden van de selectiecommissie een vergoeding wordt toegekend, overeenkomstig deze geldend bij de gemeente.
Artikel 10: Het secretariaat wordt waargenomen door team personeel.
BESLUIT:
De gemeenteraad
In openbare zitting vergaderd,
Het betreft vragen aan de agenda geplaatst door raadslid Ignace Sertijn, Vlaams Belang:
'De Aziatische hoornaar:
Deze tijd van het jaar gaan de koninginnen op zoek naar plaatsen om nieuwe nesten te maken en we weten allemaal ondertussen dat deze dieren hier niet op hun plek zitten. Deze diertjes hebben hier ook geen natuurlijke vijanden wat resulteert in het zich snel verspreiden met een negatieve impact op de biodiversiteit.
Daarom zijn er al veel verschillende lokale besturen die hier iets aan willen doen door diervriendelijke lokvallen ter beschikking te stellen aan de inwoners.
Onze gemeente mag hier in uiteraard ook niet ontbreken om onze mooie natuur te beschermen en daarom ook volgende vragen:
Voor het antwoord van schepen van leefmilieu L. Peeters;
voor de verdere bespreking ter zitting: zie de audio-opname.
De heer raadsvoorzitter verklaart de zitting gesloten.
Namens gemeenteraad,
André Reuse
algemeen directeur
Jan Laceur
raadsvoorzitter