Terug
Gepubliceerd op 31/03/2022

Besluit  raad voor maatschappelijk welzijn

wo 30/03/2022 - 22:00

Reglement Hams Menswaardig Inkomen (Hami) - goedkeuring - besluit

Algemeen wordt aangenomen dat de budgetten van heel wat gezinnen en alleenstaanden te laag zijn om volwaardig te participeren aan het maatschappelijk leven.

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn van de gemeente Hamme kent daarom een premie, genoemd Hams menswaardig inkomen (Hami), toe aan financieel kwetsbare personen. Op basis van een geobjectiveerde tool zal deze aanvullende steun individueel worden berekend. Deze steun noemen we het Hami.

Willen we effectief en efficiënt de strijd tegen de armoede aanpakken, dan is het noodzakelijk dat we het Hami ook gaan aanwenden als hefboom tot een kans op een betere maatschappelijke participatie.  

Hiervoor wordt bij de voorwaarden tot opening van dit recht,  een op maat van de cliënt, activeringstraject gekoppeld. Deze activering kan leiden tot het vinden van een job in het reguliere of het sociaal-economisch circuit en/of een vrijwilligersengagement. Omwille van billijkheidsredenen en/of gezondheidsredenen kan men worden vrijgesteld van het activeringstraject.

Het Hami wordt toegekend ter uitvoering van het armoedebestrijdingsplan van het lokaal bestuur.

REGELGEVING:

  • De wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW.
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 77 dat bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn de reglementen vaststelt van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

OVERWEGINGEN:

  • Algemeen wordt aangenomen dat de budgetten van heel wat gezinnen en alleenstaanden te laag zijn om volwaardig te participeren aan het maatschappelijk leven. De Raad voor Maatschappelijk Welzijn van de gemeente Hamme kent daarom een premie, genoemd Hams menswaardig inkomen (Hami), toe aan financieel kwetsbare personen. Op basis van een geobjectiveerde tool zal deze aanvullende steun individueel worden berekend. Deze steun noemen we het Hami. Willen we effectief en efficiënt de strijd tegen de armoede aanpakken, dan is het noodzakelijk dat we het Hami ook gaan aanwenden als hefboom tot een kans op een betere maatschappelijke participatie.

  • Hiervoor wordt bij de voorwaarden tot opening van dit recht,  een op maat van de cliënt, activeringstraject gekoppeld. Deze activering kan leiden tot het vinden van een job in het reguliere of het sociaal-economisch circuit en/of een vrijwilligersengagement. Omwille van billijkheidsredenen en/of gezondheidsredenen kan men worden vrijgesteld van het activeringstraject.

  • Het Hami wordt toegekend ter uitvoering van het armoedebestrijdingsplan van het lokaal bestuur.

  • De beslissing van het vast bureau van 15 maart 2022 tot goedkeuring van het Hami-reglement.

  • Het positief advies van het BCSD van 10 maart 2022 aan het vast bureau en de raad tot goedkeuring van het Hami-reglement.
  • Het armoedebestrijdingsplan Hamme 2020-2025.

BESLUIT:

Artikel 1: DOELSTELLING

  • Algemeen wordt aangenomen dat de gezinsbudgetten van heel wat gezinnen en alleenstaanden te laag zijn om te participeren aan het maatschappelijk leven.
  • De Raad voor Maatschappelijk Welzijn van de gemeente Hamme kent daarom onder de hierna gestelde voorwaarden een premie,  genoemd Hams menswaardig inkomen (Hami),  toe aan financieel kwetsbare personen. Op basis van een geobjectiveerde tool zal deze  aanvullende steun individueel worden berekend. Deze steun noemen we het ‘Hams menswaardig inkomen (Hami)’.
  • Willen we effectief en efficiënt de strijd tegen de armoede aanpakken, dan is het noodzakelijk dat we het  Hami ook gaan aanwenden als hefboom tot een kans op een betere maatschappelijke participatie.  
  • Hiervoor wordt bij de voorwaarden tot opening van dit recht,  een op maat van de cliënt,  activeringstraject gekoppeld. Deze activering kan leiden tot  het vinden van een job in het reguliere of het sociaal-economisch circuit en/of een vrijwilligersengagement.
  • Het via een activiteit deelnemen aan het maatschappelijk gebeuren draagt immers bij tot zelfontplooiing en zingeving van het bestaan. Nog meer dan middelen zal dit de mens ‘rijker’ maken.

Artikel 2: BEREKENING HAMI

  • Via de REMI- applicatie  (tool van CEBUD, het Centrum voor budgetadvies en –onderzoek, verbonden met de Thomas More-hogeschool),  zal  op basis van referentiebudgetten de grootte van het ‘Hami’ worden berekend. REMI berekent op maat van iedere, unieke cliëntsituatie het inkomen dat minimaal noodzakelijk is om menswaardig te kunnen leven. Dit referentiebudget wordt vergeleken met het reëel beschikbaar inkomen van de cliënt. Het verschil geeft het budget dat de cliënt extra nodig heeft indien de inkomsten niet kunnen worden verhoogd en indien de vaste uitgaven niet kunnen worden verminderd.
  • Het Hami is een bijpassing tot het referentiebudget Hami en wordt afgetopt tot een zekere afstand tot het gewaarborgd gemiddeld minimum maandinkomen (GGMMI) aangevuld met het groeipakket.
  • Het percentage tot het GGMMI verschilt naargelang de gezinssituatie:
    • Cat. A: GGMMI voor alleenstaande gedeeld door factor 1,35 voor alleenstaanden.
    • Cat. B: GGMMI voor gezin met gezinslast (partner zonder beroepsinkomsten en 2 kinderen ten laste) gedeeld door factor 1,25 voor koppels zonder kinderen en gezinnen (koppel of éénouder) met uitsluitend meerderjarige kinderen of 1 meerderjarig kind niet-student. Ook 2 samenwonenden zonder relatie.
    • Cat. C: GGMMI voor gezin met gezinslast ( partner zonder beroepsinkomsten en 2 kinderen ten laste) gedeeld door factor 1,07 voor gezinnen met minderjarige kinderen of uitsluitend 1 meerderjarig studerend kind ten laste.
  • Bij de berekening van het Hami wordt rekening gehouden met een aantal sociale voordelen die cliënten ontvangen. Deze worden toegelicht onder artikel 3.1.
  • De Hami-bedragen lager dan € 10,00 worden afgerond tot € 10,00.

Artikel 3: VOORWAARDEN BIJ BEREKENING

3.1. Inkomsten:

  • In principe worden alle inkomsten (ook het groeipakket) in rekening gebracht, behalve: 
  • Studietoelagen
  • Tussenkomsten federale subsidie participatie en sociale activering met inbegrip kinderarmoede.
  • Verwarmingstoelagen stookoliefonds, minimale levering gas, tussenkomsten energiefonds.
  • Gemeentelijke mantelzorgpremie, zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden, zorgbudget  voor ouderen met een zorgnood, integratietegemoetkoming FOD.
  • Belastingkrediet of de belastingteruggave.
  • Stimulansvergoeding werkervaringsstages (€ 4/dagdeel).
  • Loon vakantiejobs inwonende kinderen. 
  • Federale covidpremie € 25.
  • Bepaalde voordelen worden wel in de berekening meegenomen indien van toepassing:
  • Vrijstelling van provinciebelasting.
  • Verminderde bijdrage in de zorgpremie voor de Vlaamse sociale bescherming (vroegere zorgverzekering).
  • Sociaal tarief Farys op de drinkwaterfactuur: Voor Cat. A het prijsvoordeel op de factuur van 30 kubieke meter water per jaar. Voor Cat. B en C het prijsvoordeel op de factuur van 60 kubieke meter water per jaar.
  • Vrijstelling van gemeentebelasting.
3.2. De uitgaven:
  • Worden als reële uitgaven ingebracht:
    • De huur en algemene kosten (vb. syndicus, kosten gemeenschappelijke delen) of hypothecaire lening. Dit wordt afgetopt tot een bepaald maximum namelijk tot de bedragen toegepast voor de berekening van de Vlaamse huursubsidie. In het geval de aanvrager een Vlaamse huursubsidie of Vlaamse huurpremie ontvangt wordt deze in de REMI-tool afgetrokken van de huur.
    • Het verschuldigd onderhoudsgeld.
    • De kosten voor kinderopvang volgens opvangplan voor kinderen tot 3 jaar.
    • Schulden met afbetalingsplan.
  • Verder worden voor alle andere uitgaven de referentiebudgetten REMI in aanmerking genomen.

3.3. Voorwaarden voor toekenning:

  • Uitputting van rechten op andere uitkeringen.
  • Transparantie over alle inkomsten van alle gezinsleden (ook rond eigendom en kapitaal).
  • Inzet op daling van uitgaven: bv. inschrijven voor een sociale woning, overschakelen naar voordeligere energie- of telecomcontracten, enz.
  • Er wordt steeds rekening gehouden met de feitelijke gezinssituatie.
  • Komen niet in aanmerking:
    • Cliënten waarvan het dossier nog geen 3 maanden loopt.
    • Personen onder elektronisch toezicht.
    • Personen/gezinnen met eigendom in het buitenland.
    • Personen/gezinnen die onroerend goed bezitten in het binnenland met gezamenlijk niet-geïndexeerd KI van meer dan € 500.
    • Personen/gezinnen die beschikken over een kapitaal boven € 6.200.
    • Daklozen en personen met referentieadres.
    • Studenten.
    • Personen/gezinnen zonder legaal verblijfsrecht.
  •  We stellen de aanvullende steun afhankelijk van het bewijs van betaling van:
    • De huur.
    • De nutsvoorzieningen.
    • Het onderhoudsgeld (in voorkomend geval).

3.4. Intentieverbintenis:

  • Het Hami is geen onvoorwaardelijke toelage. Integendeel, het is een activeringstool om kansen en stimulansen te bieden. Er moet een positief activeringstraject worden doorlopen, tenzij gezondheids- of billijkheidsredenen dit weerhouden. Voor leefloners wordt het GPMI (Geïndividualiseerd Project voor Maatschappelijke Integratie) en werkwijze als traject gebruikt. Voor niet-leefloners wordt een activeringstraject Hami opgemaakt naar analogie met het GPMI en werkwijze.
  • Het activeringstraject beoogt via  opleiding, tewerkstelling  en /of vrijwilligersactiviteiten de kansen tot integratie en deelname aan het maatschappelijk gebeuren te verhogen en daardoor winstkansen te genereren voor de betrokkene, hetzij op socio-economisch en/of maatschappelijk vlak .
  • Het activeringstraject wordt geëvalueerd na 6 maanden, 9 maanden en 1 jaar. Bij een negatief geëvalueerd traject na 6 maanden vermindert het Hami met 25%. Bij tweede negatieve evaluatie aansluitend op de negatieve evaluatie na 6 maanden (evaluatie na 9 maanden activering) vermindert het Hami met nogmaals 25%. Bij derde negatieve evaluatie aansluitend op de 2 negatieve evaluaties (evaluatie op 6 en 9 maanden) stopt het Hami na 1 jaar te rekenen vanaf de start van het activeringstraject. Wanneer de cliënt zich na een negatieve evaluatie herpakt en het traject goed opvolgt ontvangt de cliënt bij het ingaan van de volgende evaluatieperiode terug het volledige Hami.
  • Uitzondering op deze intentieverbintenis:
  • Personen met een integratietegemoetkoming categorie 4 of 5 worden hiervan vrijgesteld.

Artikel 4: AANVRAGER

  • Het Hami is bedoeld voor financieel kwetsbare personen van 18 tot en met 64 jaar die in Hamme gedomicilieerd zijn.
  • We richten ons hierbij naar mensen met een leefloon, equivalent leefloon of een inkomensvervangende tegemoetkoming FOD.

Artikel 5: PROCEDURE – BESLISSING

  • De aanvraag gebeurt via de Dienst Samenleving & Gezin, Nieuwstraat 11, 9220 Hamme, hetzij op verzoek van de cliënt, hetzij op initiatief van de maatschappelijk werk(st)er die het cliëntdossier beheert.
  • Het Hami wordt berekend door een medewerker van de dienst Samenleving & Gezin die samen met de cliënt een activeringstraject uitwerkt.
  • De aanvraag en het uitgestippelde traject worden voorgelegd aan het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst (BCSD), dat zal beslissen over de al dan niet toekenning van het Hami en de eventuele herziening ervan.
  • Het Hami kan ten vroegste ingaan de maand voorafgaand aan de beslissingsdatum van het BCSD.
  • Het BCSD kan op basis van individuele dossiers  gemotiveerde afwijkingen toestaan.
  • De uitbetaling van het Hami gebeurt op het einde van de maand.
  • Het Hami wordt jaarlijks ambtshalve herzien op 01/08 wegens jaarlijkse aanpassing van de referentiebudgetten in de REMI-tool op 15/08 en bij verhoging van het GGMMI. Er is tevens een herziening van de Hami bij wijziging inkomsten en reële uitgaven, gezinssituatie en woonsituatie of de gestelde voorwaarden. Op verzoek van de begeleidende maatschappelijk werk(st)er of het BCSD kan het Hami ten allen tijde worden herzien. De herziening gaat telkens onmiddellijk in in de maand waarin de toestand wijzigt.
  • In geval van betwistingen of discussies over de toepassing van het reglement neemt het BCSD een gemotiveerde beslissing.
  • Het Hami kan worden toegekend door het BCSD binnen de grenzen van de in de Beheers- en beleidscyclus van het lokaal bestuur Hamme (BBC) voorziene budgetten.

Artikel 6: SLOTBEPALINGEN

  • Het  Hami-reglement treedt in werking conform art. 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zijnde de vijfde dag na de bekendmaking.
  • Er wordt jaarlijks rapportering gemaakt van het toegekende budget aan de OCMW-raad.
  • Het BCSD kan op basis van zijn bevindingen bij het toekennen van het Hami, aanbevelingen formuleren aan de OCMW-raad i.f.v. de nodige budgetten, het uitbreiden van de doelgroep en/of het wijzigen van modaliteiten.
  • De OCMW-raad kan op advies van het vast bureau of het BCSD dit reglement bijsturen en/of uitbreiden.