Terug
Gepubliceerd op 16/02/2023

Besluit  college van burgemeester en schepenen

di 14/02/2023 - 15:30

Tijdelijk reglement betreffende de politie over het wegverkeer - karnaval Moerzeke-Kastel - besluit

Aanwezig: Herman Vijt, burgemeester-voorzitter
Jan De Graef, Jan Rosschaert, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Lotte Peeters, Ann Verschelden, schepenen
André Reuse, algemeen directeur

REGELGEVING:

  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968.
  • Het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975.
  • Het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976.
  • Het ministerieel besluit betreffende de signalisatie van werken en verkeersbelemmeringen van 7 mei 1999.
  • Het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009.
  • De omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009.

OVERWEGINGEN:

  • Het reglement betreft gemeentewegen.
  • De maatregelen betreffen het beveiligen van karnaval Moerzeke-Kastel op zondag 19 februari 2023.
  • De karnavalstoet wordt gevormd in Tuinbouwlaan en Tramstraat en volgt vervolgens Aubroeckstraat, De Pannestraat, Vrijboomstraat, Bosstraat, Abdijstraat, De Braakstraat, Baasrodeveerstraat, Scheldestraat, Pastoor De Bruynestraat tot Stuyfbergen waar verder optredens gepland worden. Tijdens de stoet zal de politie voor begeleiding voorzien.
  • Het volledige parcours dat door de stoet gevolgd wordt, is afgesloten voor het verkeer. Er geldt op het parcours, in Sint-Bernarduswijk, een deel van Koning Albertdijk en een deel van Scheldestraat parkeerverbod.
  • De organisatie voorziet in 3 parkings, zodat de openbare wegen in en om het centrum zo weinig mogelijk belast worden met fout geparkeerde voertuigen. De organisatie zal stewards inzetten om de bezoekers naar de verschillende parkeergelegenheden te begeleiden. De parkings zijn gelegen op het weiland aan de kruising De Warandestraat – Sint-Bernarduswijk, aan “het Schuurke” en een verharde parking aan het ontmoetingscentrum.
  • Op de toeleidende wegen naar het evenement en in de onmiddellijke omgeving van het evenement wordt de snelheid beperkt tot 30 km/u.
  • De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.

BESLUIT:

Artikel 1: Opschorting.
Alle artikelen betreffende het stilstaan en parkeren worden opgeschort in de aanvullende reglementen van:

  • Aubroeckstraat, tussen Tuinbouwlaan en De Pannestraat;
  • De Pannestraat, tussen Aubroeckstraat en Vrijboomstraat;
  • Vrijboomstraat;
  • Bosstraat;
  • Sint-Bernarduswijk tussen Bosstraat en De Warandestraat;
  • Scheldestraat tussen Bosstraat en De Bruynestraat;
  • Scheldestraat tussen Koning Albertdijk en Scheldestraat;
  • Pastoor De Bruynestraat tussen Scheldestraat en Stuyfbergen;
  • Stuyfbergen tussen Pastoor De Bruynestraat en Abdijstraat;
  • Abdijstraat tussen Scheldestraat en De Braakstraat;
  • Koning Albertdijk tussen De Warandestraat en Scheldestraat;
  • De Braakstraat;
  • Baasrodeveerstraat tussen De Braakstraat en Vrijboomstraat.

Alle artikelen betreffende de snelheidsbeperkingen worden opgeschort in de aanvullende reglementen van:

  • Aubroeckstraat, tussen 'het Schuurke' en Vrijboomstraat;
  • Vrijboomstraat;
  • Scheldestraat tussen Koning Albertdijk en Stuyfbergen;
  • Koning Albertdijk van ca. 150m voor De Warandestraat tot Scheldestraat;
  • weg ZN, van ca. 150m voor Stuyfbergen tot Stuyfbergen.

Artikel 2: Verboden toegang, in beide richtingen voor elke bestuurder.
Er geldt verboden toegang, in beide richtingen, voor elke bestuurder op alle kruispunten die toegang geven tot het parcours van de karnavalstoet. Naarmate de stoet vordert kan de lokale politie kruispunten vrijgeven, zonder dat het echter mogelijk wordt dat bestuurders het tracé van de stoet dat nog niet werd vrijgegeven kunnen bereiken.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door verkeersborden C3 geplaatst op hekken zoals bedoeld in bijlage 4 van het MB 07.05.1999 betreffende de signalisatie van werken en verkeersbelemmeringen en voorzien van de nodige waarschuwingslichten conform datzelfde besluit, in:

  • Aubroeckstraat, voor het kruispunt met Tuinbouwlaan. Dit dispositief wordt opgeschoven tot na het kruispunt met Tuinbouwlaan na de doortocht van de stoet over dit kruispunt;
  • De Pannestraat, voor het kruispunt met De Pannestraat;
  • De Pannestraat, voor het kruispunt met Vrijboomstraat;
  • De Warandestraat, voor het kruispunt met Vrijboomstraat;
  • Sint-Bernarduswijk, aan beide kruispunten voor Bosstraat;
  • Pastoor Verscheldenstraat, voor het kruispunt met Bosstraat;
  • Abtsbroeksken, voor het kruispunt met Bosstraat;
  • Scheldestraat, voor het kruispunt met Pastoor De Bruynestraat;
  • Pastoor De Bruynestraat, voor het kruispunt met Pastoor De Bruynestraat;
  • Stuyfbergen, voor het kruispunt met Pastoor De Bruynestraat;
  • Baasrodeveerstraat, voor het kruispunt met De Braakstraat;
  • Baasrodeveerstraat, aan beide kruispunten voor Baasrodeveerstraat;
  • Ripipiaberg, aan beide kruispunten voor Baasrodeveerstraat;
  • Sint-Jozefstraat, voor het kruispunt met Baasrodeveerstraat;
  • Ganzenberg, aan beide kruispunten voor Baasrodeveerstraat;
  • Pastoor Verscheldenstraat, voor het kruispunt met Bosstraat;
  • Sint-Jozefstraat, voor het kruispunt met Bosstraat;
  • Begijnhofstraat, voor het kruispunt met Bosstraat;
  • Abdijstraat, aan beide kruispunten voor Abdijstraat;
  • Ripipiastraat / Stuyfbergen, voor het kruispunt met Abdijstraat.

Artikel 3: Verbod sneller te rijden dan 30 km/u.
Er geldt verbod sneller te rijden dan 30 km/u:

  • in beide richtingen vanaf  Aubroeckstraat ter hoogte van HNR 4 tot het begin van de zone 30 in Vrijboomstraat;
  • in beide richtingen in De Warandestraat;
  • in beide richtingen vanaf Koning Albertdijk, vanaf ca. 150 m voor het kruispunt met De Warandestraat tot weg ZN na Stuyfbergen.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord C3 met opschrift “30” in:

  • Aubroeckstraat, na het kruispunt na HNR 4;
  • Aubroeckstraat, aan beide zijden van het kruispunt ter hoogte van HNR 1A;
  • Aubroeckstraat, aan beide zijden van het kruispunt met Tuinbouwlaan;
  • De Pannestraat, aan beide zijden van het kruispunt met De Pannestraat;
  • Vrijboomstraat, aan beide zijden van het kruispunt met De Warandestraat;
  • Vrijboomstraat, na het einde van de zone 30;
  • De Warandestraat, na het kruispunt met Vrijboomstraat;
  • De Warandestraat, aan beide zijden van het kruispunt met Sint-Bernarduswijk;
  • De Warandestraat, na het kruispunt met Koning Albertdijk;
  • Koning Albertdijk, 150 m voor het kruispunt met De Warandestraat;
  • Koning Albertdijk, na het kruispunt met De Warandestraat;
  • Koning Albertdijk, aan beide zijden van het kruispunt met weg ZN;
  • Scheldestraat, aan beide zijden van het kruispunt met weg ZN;
  • Scheldestraat, aan beide zijden van het kruispunt met weg ZN;
  • Scheldestraat, aan beide zijden van het kruispunt met Scheldestraat;
  • Scheldestraat, aan beide zijden van het kruispunt met Scheldestraat;
  • Scheldestraat, na het kruispunt met Stuyfbergen;
  • weg ZN, op ca. 150m voor het kruispunt met Stuyfbergen.

Bestaande conflicterende signalisatie betreffende de snelheid worden tijdelijk afgedekt. De verkeersborden C43 met zonale draagwijdte worden opnieuw geplaatst na de kruispunten waar de snelheidsbeperking tot 30 km/u. beëindigd werd.

Artikel 4: Bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren.
Er geldt parkeerverbod op het tracé dat door de karnavalsstoet wordt gevolgd, in een deel van Sint-Bernarduswijk, Koning Albertdijk tussen De Warandestraat en Scheldestraat en Scheldestraat tussen Koning Albertdijk en het kruispunt met Scheldestraat.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord E1 aangevuld met het onderbord type V met opschrift '19.02.2023' en aangevuld met het onderbord type Xa in:

  • Aubroeckstraat, na het kruispunt met Tuinbouwlaan;
  • Tuinbouwlaan, na het kruispunt met Aubroeckstraat;
  • Tuinbouwlaan, na het kruispunt met Tramstraat;
  • Tramstraat, na het kruispunt met Tuinbouwlaan;
  • Tramstraat, na de kruispunten met ‘t Hoog;
  • Tramstraat, na het kruispunt met De Pannestraat;
  • De Pannestraat, na het kruispunt met Tramstraat;
  • De Pannestraat, na de kruispunten met De Pannestraat.;
  • De Pannestraat, aan beide zijden van het kruispunt met De Pannestraat;
  • De Pannestraat, na het kruispunt met De Pannestraat;
  • Vrijboomstraat, na het kruispunt met De Pannestraat;
  • Vrijboomstraat, aan beide zijden na het kruispunt met De Warandestraat;
  • Vrijboomstraat, na het kruispunt met Bosstraat;
  • Bosstraat, na het kruispunt met Vrijboomstraat;
  • Bosstraat, aan beide zijden met de kruispunten met Sint-Bernarduswijk;
  • Sint-Bernarduswijk, na het kruispunt met Bosstraat;
  • Sint-Bernarduswijk, aan beide zijden na het kruispunt met Sint-Bernarduswijk;
  • Sint-Bernarduswijk, na het kruispunt met De Warandestraat;
  • Bosstraat, aan beide zijden van het kruispunt met Abtsbroeksken;
  • Bosstraat, na het kruispunt met Scheldestraat;
  • Abdijstraat, na het kruispunt met Scheldestraat;
  • Abdijstraat, aan beide zijden na de kruispunten met Abdijstraat;
  • Abdijstraat, na het kruispunt met Stuyfbergen;
  • De Braakstraat, na het kruispunt met Stuyfbergen;
  • De Braakstraat, na het kruispunt met Baasrodeveerstraat;
  • Baasrodeveerstraat, na het kruispunt met De Braakstraat;
  • Baasrodeveerstraat, aan beide zijden na de kruispunten met Baasrodeveerstraat;
  • Baasrodeveerstraat, aan beide zijden na de kruispunten met Ripipiaberg;
  • Baasrodeveerstraat, aan beide zijden van de kruispunten met Ganzenberg;
  • Baasrodeveerstraat, na het kruispunt met Vrijboomstraat;
  • Scheldestraat, na het kruispunt met Baasrodeveerstraat;
  • Scheldestraat, aan beide zijden na het kruispunt met Sint-Jozefstraat;
  • Scheldestraat, aan beide zijden na het kruispunt met Pastoor Verscheldenstraat;
  • Scheldestraat, aan beide zijden na het kruispunt met Begijnhofstraat;
  • Scheldestraat, aan beide zijden na het kruispunt met Abdijstraat;
  • Scheldestraat, na het kruispunt met Pastoor De Bruynestraat;
  • Pastoor De Bruynestraat, na het kruispunt met Scheldestraat;
  • Pastoor De Bruynestraat, aan beide zijden na de kruispunten met Stuyfbergen;
  • Stuyfbergen, na de kruispunten met Pastoor De Bruynestraat;
  • Stuyfbergen, in beide takken na het kruispunt met De Braakstraat;
  • Koning Albertdijk, na het kruispunt met De Warandestraat;
  • Koning Albertdijk, aan beide zijden na de kruispunten met weg ZN;
  • Koning Albertdijk, na het kruispunt met weg ZN;
  • Scheldestraat, na het kruispunt met weg ZN;
  • Scheldestraat, aan beide zijden na het kruispunt met weg ZN;
  • Scheldestraat, na het kruispunt met Scheldestraat.

Op ononderbroken tracés van meer dan 300 m moet op maximaal 300 m na het vorige verkeersteken een herhaling geplaatst door middel van de verkeersborden E1, aangevuld met het onderbord type V met opschrift '19.02.2023' en aangevuld met het onderbord type Xd. Op andere plaatsen mag het parkeerverbod door dezelfde signalisatie aangevuld met het onderbord type V met opschrift '19.02.2023' en het onderbord type Xd herhaald worden.

Het parkeerverbod dient bij voorkeur drie dagen voorafgaand aan het verbod geplaatst te worden. Terzelfdertijd wordt een inventaris opgemaakt met de alsdan geparkeerde voertuigen, met opgave van het type voertuig, inschrijvingsteken en exacte locatie. Deze inventaris wordt onmiddellijk overgemaakt aan de lokale politie.

De conflicterende signalisatie betreffende het stilstaan en parkeren wordt op de dag voorafgaand aan het verbod buiten gebruik gesteld.

Artikel 5: Waarschuwing.
In Aubroeckstraat, op ca. 150 m voor het kruispunt met Tuinbouwlaan, in Koning Albertdijk, op ca. 150 m voor het kruispunt met De Warande en in weg ZN op ca. 150 m voor het kruispunt met Stuyfbergen wordt het verkeersbord A51 geplaatst, aangevuld met het onderbord type III met opschrift “evenement” of “volkstoeloop”, of de combinatie van beide. Een ander adequaat opschrift mag eveneens gebruikt worden. Deze verkeersborden worden voorzien van een licht (dagslaper) zoals voorzien in het M.B. 07.05.1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.

Artikel 6: Opname in het GIPOD.
De in dit besluit omschreven maatregelen moeten zodra als mogelijk door de bevoegde dienst worden gepubliceerd in het GIPOD.

Artikel 7: Inwerkingtreding.
Dit reglement treedt in werking na kennisgeving via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.

Artikel 8: Kennisgeving aan de Vlaamse Overheid.
Dit besluit wordt digitaal ter kennisgeving overgemaakt via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.

Artikel 9: Kennisgeving.
Afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan volgende instanties.

  • Bestendige deputatie van de provincieraad (info@oost-vlaanderen.be);
  • Dienst griffie van de provincie Oost-Vlaanderen;
  • De griffie van de politierechtbank (politierechtbank.dendermonde@just.fgov.be);
  • Politiezone Hamme Waasmunster (PZ.HammeWaasmunster@police.belgium.eu);
  • Departement publieke ruimte (openbaardomein@hamme.be);
  • De hulpdiensten die actief zijn op het grondgebied.

De aangelanden die getroffen worden door de bepalingen van dit besluit, dienen tenminste 3 dagen voorafgaand aan het evenement op de hoogte gebracht te worden van de maatregelen.

Bijlage: grafisch plan.