Terug
Gepubliceerd op 26/11/2024

Besluit  gemeenteraad

wo 20/11/2024 - 21:00

Belasting op het weghalen en verwijderen van afvalstoffen, gestort of achtergelaten op niet-reglementaire plaatsen of tijdstippen of in niet-reglementaire recipiënten - goedkeuring

Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Ann Verschelden, burgemeester
Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Etienne De Prijcker, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Ignace Sertijn, Frank Van Erum, gemeenteraadsleden

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'belasting op het weghalen en verwijderen van afvalstoffen, gestort of achtergelaten op niet-reglementaire plaatsen of tijdstippen of in niet-reglementaire recipiënten' goed te keuren. 

Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.

Aan het toekomstig bestuur zal worden gevraagd om bepaalde reglementen per legislatuur goed te keuren, daar dit efficiënter is voor zowel de administratie als het bestuur.

REGELGEVING:

Bevoegdheid
  • De Grondwet, inzonderheid artikel 170, §4 met betrekking tot de financiën.
  • Het decreet van 2 juli 1981 betreffende de voorkoming en het beheer van afvalstoffen, inzonderheid op artikel 15.
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 5 december 2003 tot vaststelling van het Vlaams reglement inzake afvalvoorkoming en –beheer (VLAREA).
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 januari 2008 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan Milieuverantwoord beheer van Huishoudelijke Afvalstoffen  en van 28 januari 2000 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan Gescheiden Inzameling Bedrijfsafval van Kleine Ondernemingen.
  • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
  • Wetboek van de Inkomstenbelastingen.
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40§3 dat de bevoegdheid tot het vaststellen van reglementen bij de gemeenteraad legt.
Juridische context
  • Politieverordening betreffende de inzameling en het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare afvalstoffen, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 19 februari 2020.
  • Het gemeentelijke belastingreglement van 20 december 2023, houdende vestiging van een belasting op het ambtshalve opruimen van sluikstorten door of in opdracht van de gemeente.

OVERWEGINGEN:

Feiten en context
  • Dit is een gemeentebelasting op het ambtshalve opruimen van sluikstorten door of in opdracht van de gemeente. Ze is verschuldigd door iedere persoon die afvalstoffen achterlaat, opslaat of stort op openbare en private wegen, plaatsen en terreinen op een wijze die niet in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen.

    De bedragen zijn per begonnen uur en/of kilogram ingezamelde hoeveelheid afval en/of kilometer afgelegde weg en een administratiekost van € 40,00 per factuur.

  • De gemeente wordt regelmatig met sluikstorten geconfronteerd.
  • Het opsporen van de sluikstorter vergt supplementaire inspanningen.
Motivering
  • Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.
  • Aan het toekomstig bestuur zal worden gevraagd om bepaalde reglementen per legislatuur goed te keuren, daar dit efficiënter is voor zowel de administratie als het bestuur.
  • Het vorderen van een redelijke vergoeding van de overtreder, voor de door de gemeente geleverde diensten, dient als een maatregel van goed bestuur beschouwd te worden.
Publieke stemming
Aanwezig: Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Etienne De Prijcker, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz, André Reuse
Voorstanders: Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Etienne De Prijcker, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

BESLUIT:

Artikel 1:

§ 1. De belasting op het ambtshalve opruimen van sluikstorten door of in opdracht van de gemeente is een kohierbelasting ten laste van de in artikel 2 van dit reglement vermelde personen.

§ 2. Met ingang van 1 januari 2025 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een belasting gevestigd op het ambtshalve opruimen van sluikstorten door of in opdracht van de gemeente.

Art. 2:

De belasting is verschuldigd door iedere persoon die afvalstoffen achterlaat, opslaat of stort op openbare en private wegen, plaatsen en terreinen op een wijze die niet overeenstemt met het decreet van 2 juli 1981 betreffende de voorkoming en het beheer van afvalstoffen, de gemeentelijke politieverordening betreffende het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het containerpark en andere wettelijke bepalingen.

Art. 3:

§ 1. Bij het ambtshalve opruimen van sluikstorten door de gemeente wordt het bedrag van deze belasting als volgt vastgesteld:

1.Voor de inzet van gemeentepersoneel:

  • Titularis schaal D/E: € 17,53 per uur.
  • Titularis schaal C/D: € 19,88 per uur.
  • Titularis schaal B: € 27,17 per uur.
  • Titularis schaal A: € 34,81 per uur.
  • Ieder begonnen uur telt voor een volledig uur.

2.Ingezet materieel/prestaties:

a. Voertuigen (vergoeding per begonnen uur):

  • Personenauto: € 6,00.
  • Bestelwagen (tot 0,75 ton): € 12,00.
  • Lichte vrachtwagen (0,75 tot 3,5 ton): € 19,00.
  • Vrachtwagen (meer dan 3,5 ton): € 37,00.
  • Veegmachine: € 35,00.
  • Kleine tractor + aanhangwagen: € 37,00.
  • Grote tractor + aanhangwagen: € 50,00.
  • Minigraafmachine: € 25,00.
  • Grote graafmachine: € 35,00.

b. Gereedschappen (vergoeding per begonnen uur):

  • Eigen gereedschap: € 10,00 € per ingezette machine werkend op een elektrische of ontploffingsmotor.
  • Ontstoppingsmachine: € 50,00.
  • Stroomgenerator: € 25,00.
  • Compressor met breekhamer van 10 kg: € 25,00.
  • Kleine landbouwmachines: € 20,00.
  • Gehuurd materieel: indien het bestuur beroep dient te doen op het huren van materieel om de werken uit te voeren, dan wordt de kostprijs van deze huur doorgerekend aan de belasting plichtige(n). De kostprijs wordt bepaald aan de hand van de factuur voor huur van het materieel.

c. Tijdelijke verkeerssignalisatie:

Per bord/baken/hek (inclusief steunen en voeten):

  • Periodes van minder dan 7 dagen: € 1,00 per stuk per dag.
  • Periodes langer dan 1 week: € 15,00 per begonnen week.

3.Verwerkte materialen:

Worden aan kostprijs doorgerekend aan de belastingplichtige(n). De kostprijs wordt bepaald aan de hand van een recente factuur van aankoop van het materiaal door ons bestuur.

4. € 0,70 per kilometer transport van de afvalstoffen.

5. € 0,20 per kg opgeruimde afvalstoffen.

De voormelde bedragen zijn verschuldigd per aangevangen uur en/of ingezamelde kg en/of begonnen km.

§ 2. In ieder geval wordt een administratieve kost aangerekend van € 40,00.

§ 3. Bij het ambtshalve opruimen van sluikstorten door derden in opdracht van de gemeente wordt het factuurbedrag van deze derde, vermeerderd met een administratieve kost van € 40, doorgerekend aan de in artikel 2 van dit reglement vermelde belastingplichtige.

Art. 4:

De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.

Art. 5:

De in artikel 2 van dit reglement vermelde belastingplichtige beschikt voor de betaling van de belasting over een termijn van twee maanden vanaf de verzending van het aanslagbiljet.

Art. 6:

De belastingschuldige kan een bezwaar tegen deze belasting indienen bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.

Art. 7:

Ter kennis zal eveneens een afschrift worden toegezonden aan de OVAM.