Terug
Gepubliceerd op 26/11/2024

Besluit  gemeenteraad

wo 20/11/2024 - 21:00

Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Nieuwstraat - goedkeuring

Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Ann Verschelden, burgemeester
Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Etienne De Prijcker, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Ignace Sertijn, Frank Van Erum, gemeenteraadsleden

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een aanpassing aan het aanvullend reglement betreffende de Nieuwstraat goed te keuren:

  • Volgens de huidige regeling mag er in de steeg voor het gemeentehuis geen fietser of bromfietser rijden. Dit is niet de bedoeling en wordt aangepast.
  • Onder het bord F19 na het kruispunt met Achterhof hangt een verkeerd onderbord, het wordt vervangen door het juiste.
  • Onder de borden C1 worden de onderborden M3 vervangen door de onderborden M12 waardoor ook speedpedelecs toegang hebben tot de straat, en wat in overeenstemming is met andere toegangsregels die gelden in Nieuwstraat.
  • De verkeersborden met betrekking tot het stilstaan en parkeren zijn zeer strikt geregeld. De huidige borden en onderborden voldoen niet aan de geldende normen en worden in regel gesteld.
  • Overige borden worden weggehaald, ontbrekende borden worden toegevoegd.

REGELGEVING:

Bevoegdheid

  • Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Juridische context

  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968.
  • Het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975.
  • Het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976.
  • Het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009.
  • De omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009.
  • Het gemeenteraadsbesluit dd. 19 december 2019, waarbij het aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Nieuwstraat goedgekeurd werd.

OVERWEGINGEN:

Feiten en context

  • Voorheen werden wijzigingen aan aanvullende reglementen apart voorgelegd aan de gemeenteraad. Vanaf 2019 opteert het gemeentebestuur om te werken via een gecoördineerde versie per straat.
  • Het reglement betreft gemeentewegen.
  • Tijdens de gemeenteraad van 19 december 2018 werd het voorstel goedgekeurd om in een deel van de Nieuwstraat éénrichtingsverkeer in te stellen. 
  • Volgens de huidige regeling mag er in de steeg voor het gemeentehuis geen fietser of bromfietser rijden. Dit is niet de bedoeling en wordt aangepast.
  • Verdere oppuntstelling van de signalisatie zodat de handhaving goed kan verlopen:
    • Onder het bord F19 na het kruispunt met Achterthof hangt een verkeerd onderbord. Het wordt vervangen door het juiste.
    • Onder de borden C1 worden de onderborden M3 vervangen door de onderborden M12 waardoor ook speedpedelecs toegang hebben tot de straat, en wat in overeenstemming is met de andere toegangsregels die gelden in Nieuwstraat.
    • De verkeersborden met betrekking tot het stilstaan en parkeren zijn zeer strikt geregeld. De huidige borden en onderborden voldoen niet aan de geldende normen en worden in regel gesteld.
    • Overbodige borden worden weggehaald, ontbrekende borden worden toegevoegd.

Motivering

  • Elke wijziging in een verkeersteken met politioneel karakter vormt het voorwerp van aanvullend reglement dat in beginsel per straat wordt opgemaakt, of ingeval het een regel is die over meerdere straten tegelijk geldt of kan gelden, als gebiedsdekkend reglement.
  • Er is één aanvullend reglement per straat en één aanvullend reglement betreffende de gebiedsdekkende maatregelen. Bij aanpassingen wordt het vorige reglement opgeheven.
  • De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.
  • Dit reglement moet samen gelezen worden met het grafisch plan. Het grafisch plan maakt integraal deel uit van dit reglement en heeft voorrang op de besluittekst.
Publieke stemming
Aanwezig: Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Etienne De Prijcker, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz, André Reuse
Voorstanders: Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Etienne De Prijcker, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

BESLUIT:

Artikel 1:

De gemeenteraad neemt kennis van de voorgestelde aanpassingen en keurt deze goed.

Art. 2:

De gemeenteraad neemt kennis van en keurt goed de gecoördineerde versie van het reglement zoals hieronder beschreven:

Artikel 1: Opheffing.

Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende Nieuwstraat, behoudens deze met gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.

Artikel 2: Verbodsbepalingen.

Artikel 2.1: Verboden richting.

Er geldt verboden richting vanaf de HNR 4 tot Achterhof. Deze regel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersbord C1 aangevuld met het onderbord type M12:
    • Ter hoogte van HNR 4.
    • Na het kruispunt met Nieuwstraat (steeg naar Peperstraat).
  • Verkeersbord F19 aangevuld met het onderbord type M18:
    • Na het kruispunt met Achterhof.

Artikel 2.2: Verboden toegang.

Er geldt verboden toegang, in beide richtingen, voor elke bestuurder in de steeg tussen Nieuwstraat (hoofdweg) en Peperstraat. Deze regel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen, voor laden en lossen en kaarthouders.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersbord C3 aangevuld met het onderbord type M3bis in de doorgang vanaf Peperstraat.
  • Verkeersbord C3 aangevuld met het onderbord type M3bis en het onderbord type IV met opschrift 'uitgezonderd laden en lossen en kaarthouders', na het kruispunt met Nieuwstraat (begin steeg).

Artikel 3: Bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren.

Artikel 3.1: Parkeerverbod.

Er geldt parkeerverbod aan de pare zijde en aan de onpare zijde tussen Achterhof en HNR 19, en vanaf de steeg naar Peperstraat tot ca. 15m voor het kruispunt met Marktplein.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van:

  • Verkeersbord E1 aangevuld met het onderbord type Xa:
    • Aan beide zijden, na het kruispunt met Achterhof.
    • Na het kruispunt met Nieuwstraat (steeg naar Peperstraat).
    • Na het kruispunt met Plezantstraat.

Artikel 3.2: Parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap.

Er geldt parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, één parkeerplaats,  tegenover HNR 8A.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersbord E9a met het rolstoelsymbool, aangevuld met het onderbord type Xc met opschrift '6m'; tegenover HNR 8A.
Witte wegmarkeringen duiden de plaats aan waar de voertuigen moeten staan.

Artikel 3.3: Parkeren met blauwezoneregeling.

Er geldt parkeren met een blauwezoneregeling van 30 minuten, op 4 parkeerplaatsen ter hoogte van HNR 15 en op 3 parkeerplaatsen voor het kruispunt met Marktplein.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersbord E9a aangevuld met het onderbord type V met opschrift '30min':
    • En met het onderbord type Xc met opschrift '10m', ter hoogte van HNR 15 / 17.
    • En met het onderbord type Xc met opschrift '7.5m', op ca. 15m voor het kruispunt met Marktplein.
Witte wegmarkeringen duiden de plaats aan waar de voertuigen moeten staan.

Artikel 3.4: Laad- en loszone.

Er geldt plaats voorbehouden voor het laden en lossen van goederen, over 10m, tegenover HNR 10.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord E9a, aangevuld met het onderbord zoals bepaald in art. 70.2.1.3°k) van het KB van 01.12.1975 en met het onderbord type Xc met opschrift '10m', tegenover HNR 10.

Artikel 3.5: Afbakening van parkeerplaatsen.

De plaats waar de voertuigen moeten staan is afgebakend in de steeg, achter HNR 6 (Peperstraat).

Artikel 4: Inwerkingtreding.

Dit reglement treedt in werking na kennisgeving via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.

Artikel 5: Kennisgeving aan de Vlaamse Overheid.

Dit besluit en haar bijlage worden digitaal ter kennisgeving overgemaakt via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.

Artikel 6: Kennisgeving.

Afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan volgende instanties:

  • Bestendige deputatie van de provincieraad (info@oost-vlaanderen.be).
  • Dienst griffie van de provincie Oost-Vlaanderen.
  • De griffie van de politierechtbank (politierechtbank.dendermonde@just.fgov.be).
  • Politiezone Hamme Waasmunster (PZ.HammeWaasmunster@police.belgium.eu).
  • Departement Publieke Ruimte (logistiek@hamme.be).

Artikel 7: Opname in de verkeersbordendatabank.

De in dit besluit omschreven maatregelen moeten zodra als mogelijk door de bevoegde diensten worden gepubliceerd in de verkeersbordendatabank.

Bijlage

  • Grafisch plan.