De kerstmarkt 2023 werd geëvalueerd tijdens een overleg op 17 januari met team noodplanning, de veiligheidsdiensten, EVA-vzw Ondernemend Hamme en team ondernemen. Tijdens dit overleg werden een aantal tekorten in het reglement van de kerstmarkt besproken. Omdat deze tekorten ook gelden voor het reglement zomerbraderij, werd beslist om één uniform reglement op te maken voor de zomerbraderij en de kerstmarkt, zodanig dat er meer duidelijkheid is voor de burger, gemeentelijke administratie en de handhaver.
Volgende zaken werden toegevoegd naar aanleiding van de tekorten:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het marktreglement kerstmarkt/zomerbraderij goed te keuren.
REGELGEVING:
Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023 artikelen 8 tot en met 10.
OVERWEGINGEN:
Op de derde vrijdag van december vindt de kerstmarkt plaats in het centrum van Hamme. Op de laatste vrijdag van juni vindt traditiegetrouw de zomerbraderij plaats.
Zowel de kerstmarkt als de zomerbraderij is een organisatie van EVA-vzw Ondernemend Hamme in samenwerking met het gemeentebestuur.
Om een beter verloop van de zomerbraderij te garanderen werd in 2015 een reglement opgesteld.
Naar aanleiding van de zomerbraderij 2019 vond een overleg plaats tussen de dienst noodplanning, de veiligheidsdiensten, EVA-vzw Ondernemend Hamme en de dienst lokale economie. Tijdens dit overleg werden een aantal tekorten in het reglement van de zomerbraderij besproken. Op basis van hiervan werd het reglement van de zomerbraderij aangepast en goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 11 november 2019.
Motivering
De kerstmarkt 2023 werd geëvalueerd tijdens een overleg met team noodplanning, de veiligheidsdiensten, EVA-vzw Ondernemend Hamme, team ondernemen. Tijdens dit overleg werden een aantal tekorten in het reglement van de kerstmarkt besproken. Omdat deze tekorten ook gelden voor het reglement zomerbraderij, werd beslist om één uniform reglement op te maken voor de zomerbraderij en de kerstmarkt, zodanig dat er meer duidelijkheid is voor de burger, gemeentelijke administratie en de handhaver.
Volgende zaken werden toegevoegd naar aanleiding van de tekorten:
Het is belangrijk op te merken dat enkele van deze aanpassingen in het verleden reeds werden toegepast n.a.v. van mondelinge afspraken.
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van de voorgestelde aanpassingen en keurt deze goed.
Art. 2:
Alle voorgaande reglementen betreffende de kerstmarkt en de zomerbraderij worden opgeheven.
Art. 3:
De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het reglement, zoals hieronder meegedeeld, en keurt dit goed:
De Kerstmarkt en Zomerbraderij worden georganiseerd door vzw Ondernemend Hamme in samenwerking met het gemeentebestuur van Hamme. Dit reglement bepaalt de regels betreffende het regelmatige verloop ervan. Deelnemers die niet voldoen aan onderstaande bepalingen kunnen met onmiddellijke ingang uitgesloten worden van de kerstmarkt/ Zomerbraderij en/of uitgesloten worden voor toekomstige evenementen en dit gedurende twee opeenvolgende jaren. Bij aanvang vindt een veiligheidsrondgang plaats van politie en brandweer. Deelnemers die niet in orde zijn met de geldende voorschriften of niet voldoen aan de bepalingen in dit reglement dienen het evenement met onmiddellijke ingang te verlaten.
§1. Het evenement is toegankelijk voor zelfstandigen en ondernemers, marktkramers, Hamse verenigingen en erkende verenigingen die een goed doel vertegenwoordigen. Deelnemers zonder ondernemingsnummer kunnen een plaats toegewezen krijgen van max. 6 lopende meter. Ondernemers met een zaak gelegen buiten Hamme kunnen eveneens inschrijven, mits verplichte opgave van het ondernemersnummer. Hamse zelfstandigen en ondernemers krijgen steeds voorrang indien de maximumcapaciteit van inschrijvingen is overschreden. Hamse verenigingen dienen verplicht in te schrijven in naam van de vereniging. Verenigingen die niet gevestigd zijn in Hamme kunnen niet deelnemen aan de kerstmarkt. Uitzondering hierop vormen de verenigingen die een erkend goed doel vertegenwoordigen en hiervan een machtiging/bewijs kunnen voorleggen.
§2. Aanvragen van foorkramers en uitbaters van attracties worden door de organisatie individueel beoordeeld op basis van de beschikbare capaciteit en veiligheid. Hamse foorkramers evenals foorkramers van buiten de gemeente krijgen in geen geval voorrang bij toewijzing van de standplaatsen door de organisatie.
§3. Hamse verenigingen/organisaties die een evenement willen organiseren op of aansluitend aan het parcours van het evenement dienen toelating te vragen aan het gemeentebestuur via Eaglebe en dit minimaal 5 maanden vooraf. Verenigingen die hun activiteit koppelen aan de kerstmarkt dienen eveneens het volledige reglement te volgen (oa glasverbod, herbruikbare bekers, ...)
Standhouders zijn verplicht vooraf in te schrijven via het online webformulier op www.hamme.be. Het inschrijvingsformulier staat jaarlijks online. Enkel binnen de bepaalde periode dat het formulier online staat is inschrijven mogelijk. Wie niet inschreef tijdens deze periode krijgt geen standplaats toegewezen. Deelnemers kunnen bij inschrijving een voorkeurslocatie opgeven. De organisatie bepaalt echter de uiteindelijke locatie van de standplaatsen in functie van het creëren van een aantrekkelijk, afwisselend geheel. Door in te schrijven verklaren deelnemers zich akkoord met het geldende reglement van het evenement
De organisatie draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor technische of andere problemen en kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor gebeurlijke ongevallen en beschadigingen of verlies, noch van koopwaar noch van roerende goederen en uitrusting. Deze lijst is niet beperkend. Elke deelnemer is en blijft uitsluitend zelf en volledig verantwoordelijk voor al zijn activiteiten en eigendommen alsook voor de naleving van de geldende veiligheidsvoorschriften inzake voedselveiligheid en brandveiligheid op zijn staanplaats. De nodige keuringsattesten moeten aanwezig zijn en op eenvoudig verzoek door de deelnemer worden voorgelegd. Een brandblusapparaat met geldige vervaldatum moet aanwezig zijn in de eetkramen/-tenten. Foodtrucks dienen steeds de correcte attesten voor te leggen tijdens controle hiervan.
1. Het gemeentebestuur kan te allen tijde beslissen het evenement te verplaatsen naar een andere locatie. Alle veiligheidsmaatregelen en politieverordeningen dienen strikt nageleefd te worden.
2. Alle deelnemers dienen zich te schikken naar de instructies van de marktleider, medewerkers van de Team ondernemen, ambtenaren van het gemeentebestuur van Hamme en van de veiligheidsdiensten.
3. Het is verboden eigen muziek af te spelen, mits uitdrukkelijke toestemming van de organisator.
4. Het schenken en verkopen van dranken in glazen en stenen recipiënten is niet toegestaan op het parcours. Dit geldt ook voor horeca aangelegenheden, in hun eigen etablissement mogen zij wel glas gebruiken. Toch moet er controle gebeuren dat er geen glas mee naar buiten genomen wordt. Een terras valt dus niet onder eigen etablissement en dient steeds glas vrij te zijn tijdens het evenement en dit in elke vorm.
5. Het schenken van sterke dranken is verboden:
Hierdoor is het niet toegestaan om tijdens het evenement niet-aangelengde sterke dranken te serveren. Het effectief alcoholvolumepercentage dient meetbaar te zijn door middel van:
6. Het is verboden gebruik te maken van open vuren zoals barbecues, vuurkorven, fakkels, ... Bij gebruik van gasflessen dient op voorhand gecontroleerd te worden of de gebruikte gasdarmen nog voldoen aan de verplichtingen en de toegestane datum van verval.
7. Het is verplicht om herbruikbare caterings materialen te gebruiken voor zowel koude- als warme drank en voeding met een uitzondering van servetten en rietjes. Rietjes moeten aangeboden worden in een recycleerbare vorm. Het gebruik van Single Use Plastic is verboden. Het is verplicht om 1 euro waarborg te vragen per bord/beker.
8. Bij het gebruik van toegestane tenten en overspanningen dienen deze verankerd te zijn. Grondverankeringspunten zijn niet mogelijk.
9. Er dient steeds een vrije doorgang voorzien te worden van 4 meter en dit in kader van de veiligheidsdiensten. De Kerkstraat dient steeds rekening te houden met deze doorgang van 4 meter. Er mogen extra standhouders geplaatst te worden wanneer de organisatie beslist dat dit bijdraagt aan het creëren van een aantrekkelijker geheel.
Deelnemers dienen zelf in te staan voor hun elektriciteitsvoorzieningen en aansluiting op de elektriciteitskasten die aangeboden worden door de organisatie. Met een aansluiting van max. 230V. Haspels dienen helemaal afgerold te worden in kader van de veiligheid.
De kerstmarkt vindt plaats op de derde vrijdag van december van 17.00 u. tot 23.00 u. De Zomerbraderij vindt plaats op de derde vrijdag van juni van 17.00 u. tot 23.00 u.
Elke standhouder is verplicht zijn standplaats gereinigd en vrij van zwerfvuil te verlaten om 23.00 u. Alle restafval dient in een restafvalzak te worden aangeboden op de verzamelplaats. Deelnemers zijn verplicht PMD, glas, karton en andere afvalfracties terug mee te nemen.
Deelnemers hebben vanaf 14.00 u. toegang tot het evenement en worden verzocht tijdig aanwezig te zijn. Alle deelnemers zijn verplicht zich ten laatste 30 minuten voor de opening van de kerstmarkt en zomerbraderij aan te melden. Deelnemers dewelke vooraf niet hebben ingeschreven krijgen onder geen beding nog een staanplaats toegewezen.