Terug
Gepubliceerd op 26/11/2024

Besluit  gemeenteraad

wo 20/11/2024 - 21:00

Belasting op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken - goedkeuring

Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Ann Verschelden, burgemeester
Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Etienne De Prijcker, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Ignace Sertijn, Frank Van Erum, gemeenteraadsleden

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'belasting op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken' goed te keuren. 

Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025.

De wijzigingen aan het reglement vindt u bij 'feiten en context'.

REGELGEVING:

Bevoegdheid
  • Wet van 14 augustus 1974 betreffende de afgifte van paspoorten.
  • Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister artikel 3 en artikel 6.
  • Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, gewijzigd bij koninklijk besluit van 28 april 2011.
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 5 mei 2000, gewijzigd bij besluit van 30 maart 2001, 8 maart 2002 en 5 juni 2009.
  • Het Koninklijk Besluit van 1 oktober 2001 en gelet op de omzendbrief C23.1-92 van 2 augustus 2004.
  • Het decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen dd. 30 mei 2008, en latere wijzigingen.
  • Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen en wijzigingsbesluiten.
  • Het Koninklijk besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar en het Koninklijk besluit van 22 oktober 2013 tot wijziging van dit besluit.
  • Koninklijk besluit van 5 maart 2017 bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag.
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40§3 dat de bevoegdheid tot het vaststellen van reglementen bij de gemeenteraad legt.
  • De artikelen 119 t.e.m. 136 van de wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing (Belgisch staatsblad 2 juli 2018) en de bijhorende omzendbrief dd. 11 juli 2018 (Belgisch staatsblad 18 juli 2018).
  • De omzendbrief van 1 oktober 2024 betreffende het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2025.
Juridische context
  • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 mei 2022 op het vaststellen van de voorwaarden voor de raadpleging van de registers van de burgerlijke stand, de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister en het verkrijgen van informatie uit deze registers voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 18 mei 2022 inzake het archief- en bezoekersreglement.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2023 betreffende de belasting op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 24 januari 2024 betreffende ingebruikname Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie.

OVERWEGINGEN:

Feiten en context
  • Neemt akte van de omzendbrief d.d. 01/10/2024 van de FOD Binnenlandse Zaken betreffende de indexering van de tarieven voor het afleveren van de elektronische identiteitsdocumenten die van toepassing worden op 01/01/2025.

    Deze omzendbrief bevat een overzicht van de bedragen die met ingang van 01/01/2025 ten laste worden gelegd van de gemeenten voor het uitreiken van elektronische identiteitskaarten en -documenten.

    Gelet op de beslissingen van het college van burgemeester en schepenen d.d. 26/11/2019 en de gemeenteraad d.d. 18/12/2019, waarbij werd beslist om de kostprijs van de elektronische identiteitsdocumenten gedurende ten minste 6 jaar gelijk te houden zou de gemeentebelasting in die zin moeten worden aangepast.

    Voor 2023 was het reeds nodig om de vraagprijs voor de identiteitsdocumenten voor de burger, in het bijzonder deze aangevraagd via spoed- of extreme spoedprocedure, op te trekken omdat het tarief van de FOD Binnenlandse Zaken de vraagprijs overschreed. Het voorstel zoals uitgewerkt in 2023 had de intentie om de vraagprijs voor de burger voor 3 jaar op hetzelfde niveau te houden. Voor 2025 dienen de identiteitsdocumenten via spoed- of extreme spoedprocedure echter opnieuw bijgestuurd te worden, net zoals de verblijfsdocumenten voor onderdanen uit derde landen. 

    Neemt akte van het hernieuwde overzicht met voorstel van gemeentebelasting:

     

    Tarief FOD 01/01/2024

    Gemeente-belasting 01/01/2024

    Aan te rekenen burger 01/01/2024

    Tarief FOD 01/01/2025

    Gemeente-belasting Voorstel

    Aan te rekenen burger 01/01/2025

     
     
     

    Aanvraag gewone procedure:

     

    eID

    € 19,10

    € 0,90

    € 20,00

    € 19,70

    € 0,30

    € 20,00

     

    Kids-ID

    € 7,70

    € 0,30

    € 8,00

    € 7,90

    € 0,10

    € 8,00

     

    eVK: EU/EU+/F/F+/M/N

    € 19,10

    € 0,90

    € 20,00

    € 19,70

    € 0,30

    € 20,00

     

    eVK: A/B/H/I/J/K/L

    € 19,60

    € 0,40

    € 20,00

    € 20,30

    € 3,70

    € 24,00

     

    eVK -12 jaar EU/EU+/F/F+/M (vanaf 15/01/2024)

    € 7,70

    € 0,30

    € 8,00

    € 7,90

    € 0,10

    € 8,00

     

    eVK -12 jaar A/B/K/L (vanaf 15/01/2024)   

    € 10,70

    € 0,30

    € 11,00

    € 11,10

    € 0,90

    € 12,00

     

    Aanvraag spoedprocedure (levering in gemeente van kaart en PIN/PUK):

     

    eID

    € 116,40

    € 3,60

    € 120,00

    € 120,20

    € 3,80

    € 124,00

     

    Kids-ID

    € 105,00

    € 3,00

    € 108,00

    € 108,40

    € 1,60

    € 110,00

     

    eVK: EU/EU+/F/F+//M/N

    € 116,40

    € 3,60

    € 120,00

    € 120,20

    € 3,80

    € 124,00

     

    eVK: A/B/H/I/J/K/L

    € 116,40

    € 3,60

    € 120,00

    € 120,20

    € 3,80

    € 124,00

     

    eVK -12 jaar EU/EU+/F/F+/M (vanaf 15/01/2024)

    € 105,00

    € 3,00

    € 108,00

    € 108,40

    € 1,60

    € 110,00

     

    eVK -12 jaar A/B/K/L (vanaf 15/01/2024)  *

    € 116,40

    € 3,60

    € 120,00

    € 120,20

    € 3,80

    € 124,00

     

    Aanvraag extreme spoedprocedure (gecentraliseerde levering in Brussel van kaart en PIN/PUK):       

     

    eID

    € 153,30

    € 1,70

    € 155,00

    € 158,20

    € 1,80

    € 160,00

     

    Kids-ID

    € 141,90

    € 3,10

    € 145,00

    € 146,40

    € 3,60

    € 150,00

     

Publieke stemming
Aanwezig: Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Etienne De Prijcker, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz, André Reuse
Voorstanders: Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Etienne De Prijcker, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz
Onthouders: Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils
Resultaat: Met 21 stemmen voor, 4 onthoudingen

BESLUIT:

Artikel 1:

Er wordt een belasting geheven op de afgifte van administratieve stukken, voornaamswijzigingen en de afgifte van identiteitskaarten, identiteitsdocumenten voor kinderen jonger dan 12 jaar en verblijfsdocumenten voor vreemdelingen, door het gemeentebestuur, ingaand op 1 januari 2025 en eindigend op 31 december 2025.

De belasting is verschuldigd door natuurlijke personen of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.

Art. 2:

Het bedrag van de gemeentebelasting voor de afgifte van administratieve stukken en afsluiten van huwelijken wordt vastgesteld als volgt:

1. Elektronische identiteitskaarten en elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan personen vanaf de leeftijd van 12 jaar:

  • Op de aflevering van een elektronische identiteitskaart aan Belgen of een verblijfsdocument aan vreemdelingen vanaf 12 jaar (eID/eVK (EU, EU+, F,F+, N en M)), aangevraagd in gewone procedure, wordt een gemeentebelasting geheven van 0,30 euro.
  • Op de aflevering van de overige elektronische verblijfsdocumenten aan vreemdelingen (A/B/H/I/J/K/L), aangevraagd in gewone procedure, wordt een gemeentebelasting geheven van 3,70 euro.
  • Op de aflevering van een elektronische identiteitskaart aan Belgen of een verblijfsdocument aan vreemdelingen vanaf 12 jaar, aangevraagd in spoedprocedure met levering in de gemeente binnen 1 werkdag, bedraagt de gemeentebelasting 3,80 euro.
  • Op de aflevering van een elektronische identiteitskaart aan Belgen vanaf 12 jaar, aangevraagd in extreme spoedprocedure met gecentraliseerde levering (in Brussel) binnen 1 werkdag, bedraagt de gemeentebelasting 1,80 euro.

Deze belastingen komen bovenop de bedragen die door de FOD Binnenlandse Zaken van de gemeente worden geïnd.

  • Voor de herdruk van pin- of pukcodes wordt een retributie aangerekend van 5 euro.

2. Elektronische identiteits- en verblijfsdocumenten afgeleverd aan personen jonger dan 12 jaar:

  • Op de aflevering van een kids-ID aan Belgen jonger dan 12 jaar en van een elektronisch verblijfsdocument aan vreemdelingen jonger dan 12 jaar (eVK EU, EU+, F, F+ en M), aangevraagd in gewone procedure wordt een gemeentebelasting geheven van 0,10 euro.
  • Op de aflevering van een kids-ID aan Belgen jonger dan 12 jaar en van een elektronisch verblijfsdocument aan vreemdelingen jonger dan 12 jaar (eVK EU, EU+, F, F+ en M), aangevraagd in spoedprocedure met levering in de gemeente binnen 1 werkdag, bedraagt de gemeentebelasting 1,60 euro.
  • Op de aflevering van een kids-ID aan Belgen jonger dan 12 jaar, aangevraagd in spoedprocedure met gecentraliseerde levering (in Brussel) binnen 1 werkdag, bedraagt de gemeentebelasting 3,60 euro.
  • Op de aflevering van een elektronisch verblijfsdocument aan vreemdelingen jonger dan 12 jaar (eVK A, B, K en L), aangevraagd in gewone procedure, wordt een gemeentebelasting geheven aan 0,90 euro.
  • Op de aflevering van een elektronisch verblijfsdocument aan vreemdelingen jonger dan 12 jaar (eVK A, B, K en L), aangevraagd in spoedprocedure met levering in de gemeente binnen 1 werkdag, wordt een gemeentebelasting geheven van 3,80 euro.

Deze belastingen komen bovenop de bedragen die door de FOD Binnenlandse Zaken van de gemeente worden geïnd.

  • Voor de herdruk van pin- of pukcodes wordt een retributie aangerekend van 5 euro.

3. Verblijfsbewijzen voor vreemdelingen:

Attest van immatriculatie (model A en B):

  • Eerste afgifte: 1,50 euro.
  • Verlenging: gratis.

4. Afgifte van paspoorten & reisdocumenten:

Het bedrag van de gemeentebelasting voor de afgifte van paspoorten in uitvoering van de Wet van 14 augustus 1974 en gelet op het KB van 1 oktober 2001, gelet op de Omzendbrief van 2 augustus 2004 en op de omzendbrief van 20 september 2017, wordt als volgt vastgesteld:

Voor de gewone procedure:

  • Paspoort Belgen: 12 euro.
  • Paspoort voor minderjarigen: 12 euro.
  • Reisdocumenten vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen: 12 euro.

Voor de spoed- en extreme spoedprocedure:

  • Paspoort Belgen: 18 euro.
  • Paspoort voor minderjarigen: 18 euro.
  • Reisdocumenten vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen: 18 euro.

5. Slachtbewijzen:

  • Per slachtbewijs 3 euro.

6. Adresaanvragen of inlichtingen uit het bevolkingsregister:

Voor de toepassing van adresaanvragen of inlichtingen uit het bevolkingsregister wordt rekening gehouden met het KB van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister art. 3 en art 6.

6.1. Verstrekken van lijsten: 0,50 euro per blad met een minimum van 5 euro.

6.2. Genealogische opzoekingen en opzoekingen voor derden:   

  • 5 euro voor een prestatie van minder dan 15 minuten.
  • 12,50 euro voor een prestatie van 15 minuten tot en met 30 minuten.
  • 25 euro voor een prestatie van 30 minuten tot en met 1 uur.
  • 25 euro vanaf meer dan 1 uur per extra half uur.

Zijn van belasting vrijgesteld:

  • De stukken die krachtens een wet, KB of een andere overheidsverordening kosteloos moeten worden afgegeven.
  • De stukken die afgeleverd worden aan behoeftige personen, de behoeftigheid wordt door ieder overtuigend bewijsstuk gestaafd.
  • De machtiging betreffende godsdienstige of politieke manifestaties.
  • De machtigingen betreffende activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp uitmaken van een belasting of retributie ten voordele van de gemeente.
  • De stukken die afgeleverd worden aan de rechterlijke of administratieve overheden.
  • De stukken die afgeleverd worden aan eenieder die verklaart dat deze moeten voorgelegd worden om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan examens of proeven deel te nemen met het oog op een eventuele aanwerving.
  • De stukken (uittreksels en voor eensluidend verklaarde afschriften) die afgeleverd worden ten behoeve van sociale doeleinden (sociale huisvesting, sociaal telefoontarief en provinciale tegemoetkoming in het telefoontarief, studiebeurs, kinderbijslag, OCMW, ziekenfonds, vakbonden).

De particulier of rechtspersoon die om een verzending van de administratieve stukken verzoekt, is eveneens de verzendingskosten verschuldigd aan het bestuur, zelfs als de afgifte kosteloos is.

7. Afsluiten huwelijk:

7.1. Trouwboekje: voor trouwboekjes, exclusief de taks voor het huwelijksgetuigschrift in het boekje aangebracht: 15 euro.

7.2. Ceremonietaks: 50 euro. 

8. Aanvraag van een rijbewijs, een voorlopig rijbewijs en een internationaal rijbewijs:

Er wordt voor de aflevering van een papieren rijbewijs een vergoeding gevorderd zoals voorzien in het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, gewijzigd bij koninklijk besluit van 28 april 2011.

Er wordt 4 euro gevoegd bij de kostende prijs die de gemeente aan de FOD Mobiliteit en Vervoer moet betalen (16 euro).

Er wordt voor aflevering van het rijbewijs in bankkaartmodel een vergoeding gevorderd zoals voorzien in het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, gewijzigd bij koninklijk besluit van 28 april 2011. Er wordt 4 euro gevoegd bij de kostende prijs die de gemeente aan de FOD Mobiliteit en Vervoer moet betalen (20 euro), zowel voor de eerste aflevering als voor de duplicaten.

Bij eventuele wijzigingen in de kostprijs die door de FOD Mobiliteit en Vervoer aangerekend wordt, zal het vermeld tarief aangepast worden, op die wijze dat het bedrag van de gemeentebelasting onveranderd blijft.

9. Prijs print-outs:

De bedragen voor eventuele print-outs aan derden, bijvoorbeeld in het kader van afgifte uittreksels inzake openbaarheid van bestuur, worden als volgt vastgelegd:

    • € 0,15 per A4-pagina, zwart-wit.
    • € 0,25 per A3-pagina, zwart-wit.
    • € 1,20 per A4-pagina, kleur.
    • € 2,50 per A3-pagina, kleur.

10. Wijziging voornaam:

10.1 De belasting voor voornaamswijziging wordt vastgesteld op 250,00 euro zonder mogelijkheid tot vermindering.

10.2 Bij een voornaamswijziging die wordt aangevraagd door transgenders, wordt de belasting vastgelegd op 25 euro.

10.3 Vreemdelingen die bij hun nationaliteitsverklaring geen voornaam hebben en een verzoek indienen om een voornaam te krijgen, zijn vrijgesteld van de belasting.

De belasting dient te worden geïnd op het moment dat de verklaring tot voornaamswijziging wordt afgelegd.

Art. 3:

De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingswijs. Bij gebreke van betaling wordt de belasting ingekohierd en wordt een kohierbelasting.

Art. 4:

De belasting is niet van toepassing op de afgifte van stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen is.

Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen en waarvan in het besluit van de regent van 26 juli 1948 sprake is.

Art. 5:

Zijn van belasting vrijgesteld:

  • De rechterlijke overheden.
  • De openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen.
  • De instellingen van openbaar nut.

Art. 6:

De belastingschuldige kan een bezwaar tegen deze belasting indienen bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.