Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'belasting op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken' goed te keuren.
Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025.
De wijzigingen aan het reglement vindt u bij 'feiten en context'.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
Neemt akte van de omzendbrief d.d. 01/10/2024 van de FOD Binnenlandse Zaken betreffende de indexering van de tarieven voor het afleveren van de elektronische identiteitsdocumenten die van toepassing worden op 01/01/2025.
Deze omzendbrief bevat een overzicht van de bedragen die met ingang van 01/01/2025 ten laste worden gelegd van de gemeenten voor het uitreiken van elektronische identiteitskaarten en -documenten.
Gelet op de beslissingen van het college van burgemeester en schepenen d.d. 26/11/2019 en de gemeenteraad d.d. 18/12/2019, waarbij werd beslist om de kostprijs van de elektronische identiteitsdocumenten gedurende ten minste 6 jaar gelijk te houden zou de gemeentebelasting in die zin moeten worden aangepast.
Voor 2023 was het reeds nodig om de vraagprijs voor de identiteitsdocumenten voor de burger, in het bijzonder deze aangevraagd via spoed- of extreme spoedprocedure, op te trekken omdat het tarief van de FOD Binnenlandse Zaken de vraagprijs overschreed. Het voorstel zoals uitgewerkt in 2023 had de intentie om de vraagprijs voor de burger voor 3 jaar op hetzelfde niveau te houden. Voor 2025 dienen de identiteitsdocumenten via spoed- of extreme spoedprocedure echter opnieuw bijgestuurd te worden, net zoals de verblijfsdocumenten voor onderdanen uit derde landen.
Neemt akte van het hernieuwde overzicht met voorstel van gemeentebelasting:
|
Tarief FOD 01/01/2024 |
Gemeente-belasting 01/01/2024 |
Aan te rekenen burger 01/01/2024 |
Tarief FOD 01/01/2025 |
Gemeente-belasting Voorstel |
Aan te rekenen burger 01/01/2025 |
|
Aanvraag gewone procedure: |
|||||||
eID |
€ 19,10 |
€ 0,90 |
€ 20,00 |
€ 19,70 |
€ 0,30 |
€ 20,00 |
|
Kids-ID |
€ 7,70 |
€ 0,30 |
€ 8,00 |
€ 7,90 |
€ 0,10 |
€ 8,00 |
|
eVK: EU/EU+/F/F+/M/N |
€ 19,10 |
€ 0,90 |
€ 20,00 |
€ 19,70 |
€ 0,30 |
€ 20,00 |
|
eVK: A/B/H/I/J/K/L |
€ 19,60 |
€ 0,40 |
€ 20,00 |
€ 20,30 |
€ 3,70 |
€ 24,00 |
|
eVK -12 jaar EU/EU+/F/F+/M (vanaf 15/01/2024) |
€ 7,70 |
€ 0,30 |
€ 8,00 |
€ 7,90 |
€ 0,10 |
€ 8,00 |
|
eVK -12 jaar A/B/K/L (vanaf 15/01/2024) |
€ 10,70 |
€ 0,30 |
€ 11,00 |
€ 11,10 |
€ 0,90 |
€ 12,00 |
|
Aanvraag spoedprocedure (levering in gemeente van kaart en PIN/PUK): |
|||||||
eID |
€ 116,40 |
€ 3,60 |
€ 120,00 |
€ 120,20 |
€ 3,80 |
€ 124,00 |
|
Kids-ID |
€ 105,00 |
€ 3,00 |
€ 108,00 |
€ 108,40 |
€ 1,60 |
€ 110,00 |
|
eVK: EU/EU+/F/F+//M/N |
€ 116,40 |
€ 3,60 |
€ 120,00 |
€ 120,20 |
€ 3,80 |
€ 124,00 |
|
eVK: A/B/H/I/J/K/L |
€ 116,40 |
€ 3,60 |
€ 120,00 |
€ 120,20 |
€ 3,80 |
€ 124,00 |
|
eVK -12 jaar EU/EU+/F/F+/M (vanaf 15/01/2024) |
€ 105,00 |
€ 3,00 |
€ 108,00 |
€ 108,40 |
€ 1,60 |
€ 110,00 |
|
eVK -12 jaar A/B/K/L (vanaf 15/01/2024) * |
€ 116,40 |
€ 3,60 |
€ 120,00 |
€ 120,20 |
€ 3,80 |
€ 124,00 |
|
Aanvraag extreme spoedprocedure (gecentraliseerde levering in Brussel van kaart en PIN/PUK): |
|||||||
eID |
€ 153,30 |
€ 1,70 |
€ 155,00 |
€ 158,20 |
€ 1,80 |
€ 160,00 |
|
Kids-ID |
€ 141,90 |
€ 3,10 |
€ 145,00 |
€ 146,40 |
€ 3,60 |
€ 150,00 |
|
BESLUIT:
Artikel 1:
Er wordt een belasting geheven op de afgifte van administratieve stukken, voornaamswijzigingen en de afgifte van identiteitskaarten, identiteitsdocumenten voor kinderen jonger dan 12 jaar en verblijfsdocumenten voor vreemdelingen, door het gemeentebestuur, ingaand op 1 januari 2025 en eindigend op 31 december 2025.
De belasting is verschuldigd door natuurlijke personen of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.
Art. 2:
Het bedrag van de gemeentebelasting voor de afgifte van administratieve stukken en afsluiten van huwelijken wordt vastgesteld als volgt:
1. Elektronische identiteitskaarten en elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan personen vanaf de leeftijd van 12 jaar:
Deze belastingen komen bovenop de bedragen die door de FOD Binnenlandse Zaken van de gemeente worden geïnd.
2. Elektronische identiteits- en verblijfsdocumenten afgeleverd aan personen jonger dan 12 jaar:
Deze belastingen komen bovenop de bedragen die door de FOD Binnenlandse Zaken van de gemeente worden geïnd.
3. Verblijfsbewijzen voor vreemdelingen:
Attest van immatriculatie (model A en B):
4. Afgifte van paspoorten & reisdocumenten:
Het bedrag van de gemeentebelasting voor de afgifte van paspoorten in uitvoering van de Wet van 14 augustus 1974 en gelet op het KB van 1 oktober 2001, gelet op de Omzendbrief van 2 augustus 2004 en op de omzendbrief van 20 september 2017, wordt als volgt vastgesteld:
Voor de gewone procedure:
Voor de spoed- en extreme spoedprocedure:
5. Slachtbewijzen:
6. Adresaanvragen of inlichtingen uit het bevolkingsregister:
Voor de toepassing van adresaanvragen of inlichtingen uit het bevolkingsregister wordt rekening gehouden met het KB van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister art. 3 en art 6.
6.1. Verstrekken van lijsten: 0,50 euro per blad met een minimum van 5 euro.
6.2. Genealogische opzoekingen en opzoekingen voor derden:
Zijn van belasting vrijgesteld:
De particulier of rechtspersoon die om een verzending van de administratieve stukken verzoekt, is eveneens de verzendingskosten verschuldigd aan het bestuur, zelfs als de afgifte kosteloos is.
7. Afsluiten huwelijk:
7.1. Trouwboekje: voor trouwboekjes, exclusief de taks voor het huwelijksgetuigschrift in het boekje aangebracht: 15 euro.
7.2. Ceremonietaks: 50 euro.
8. Aanvraag van een rijbewijs, een voorlopig rijbewijs en een internationaal rijbewijs:
Er wordt voor de aflevering van een papieren rijbewijs een vergoeding gevorderd zoals voorzien in het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, gewijzigd bij koninklijk besluit van 28 april 2011.
Er wordt 4 euro gevoegd bij de kostende prijs die de gemeente aan de FOD Mobiliteit en Vervoer moet betalen (16 euro).
Er wordt voor aflevering van het rijbewijs in bankkaartmodel een vergoeding gevorderd zoals voorzien in het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, gewijzigd bij koninklijk besluit van 28 april 2011. Er wordt 4 euro gevoegd bij de kostende prijs die de gemeente aan de FOD Mobiliteit en Vervoer moet betalen (20 euro), zowel voor de eerste aflevering als voor de duplicaten.
Bij eventuele wijzigingen in de kostprijs die door de FOD Mobiliteit en Vervoer aangerekend wordt, zal het vermeld tarief aangepast worden, op die wijze dat het bedrag van de gemeentebelasting onveranderd blijft.
9. Prijs print-outs:
De bedragen voor eventuele print-outs aan derden, bijvoorbeeld in het kader van afgifte uittreksels inzake openbaarheid van bestuur, worden als volgt vastgelegd:
10. Wijziging voornaam:
10.1 De belasting voor voornaamswijziging wordt vastgesteld op 250,00 euro zonder mogelijkheid tot vermindering.
10.2 Bij een voornaamswijziging die wordt aangevraagd door transgenders, wordt de belasting vastgelegd op 25 euro.
10.3 Vreemdelingen die bij hun nationaliteitsverklaring geen voornaam hebben en een verzoek indienen om een voornaam te krijgen, zijn vrijgesteld van de belasting.
De belasting dient te worden geïnd op het moment dat de verklaring tot voornaamswijziging wordt afgelegd.
Art. 3:
De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingswijs. Bij gebreke van betaling wordt de belasting ingekohierd en wordt een kohierbelasting.
Art. 4:
De belasting is niet van toepassing op de afgifte van stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen is.
Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen en waarvan in het besluit van de regent van 26 juli 1948 sprake is.
Art. 5:
Zijn van belasting vrijgesteld:
Art. 6:
De belastingschuldige kan een bezwaar tegen deze belasting indienen bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.