Terug
Gepubliceerd op 26/11/2024

Besluit  gemeenteraad

wo 20/11/2024 - 21:00

Belasting op de tijdelijke privatisering van het openbaar domein bij het uitvoeren van bouwwerken, onderhouds- en instandhoudingswerken en andere werken die het innemen van het openbaar domein vereisen - goedkeuring

Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Ann Verschelden, burgemeester
Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Etienne De Prijcker, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Ignace Sertijn, Frank Van Erum, gemeenteraadsleden

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'belasting op de tijdelijke privatisering van het openbaar domein bij het uitvoeren van bouwwerken, onderhouds- en instandhoudingswerken en andere werken die het innemen van het openbaar domein vereisen' goed te keuren. 

Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.

Aan het toekomstig bestuur zal worden gevraagd om bepaalde reglementen per legislatuur goed te keuren, daar dit efficiënter is voor zowel de administratie als het bestuur.

REGELGEVING:

Bevoegdheid
  • Decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen van 30 mei 2008, en latere wijzigingen.
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40§3 dat de bevoegdheid tot het vaststellen van reglementen bij de gemeenteraad legt.
Juridische context
  • Gemeenteraadsbesluit van 20 december 2023 betreffende de belasting op tijdelijke privatisering van het openbaar domein bij het uitvoeren van bouw- en/of afbraakwerken.

OVERWEGINGEN:

Feiten en context
  • Wanneer er bij uit te voeren werken een deel van het openbaar domein dient ingenomen te worden, dan is er altijd een toelating van het gemeentebestuur nodig. Enkele voorbeelden:

    • Inname van een zone op het openbaar domein (rijbaan, parking, fietspad, trottoir, …) voor het uitvoeren van werken op privéterrein.
    • Plaatsen van een afzetcontainer, puinzakken of materiaal.
    • Plaatsen van een stelling of ladderpakket.
    • Plaatsen van een bouwkraan.
    • Geheel of gedeeltelijk afsluiten van de rijbaan, van fietspaden en/of trottoirs.

    De toelating wordt afgeleverd door team openbaar domein.

    De aanvraag moet ten minste 3, 5 of 20 werkdagen, naargelang het type, voor de aanvang van de werken gebeuren. Als de aanvraag tijdig wordt ingediend, zijn de eerste 15 kalenderdagen kosteloos, vanaf de 16de kalenderdag dient een retributie te worden betaald.

    Bij laattijdige aanvragen zal vanaf de eerste dag een retributie aangerekend worden. De aanvraag kan enkel online gebeuren. Deze aanvraag doe je online via de webtoepassing 'inname openbaar domein'.

  • Het gebruik van het openbaar domein bij bouw- en/of afbraakwerken vormt hinder voor het verkeer.
  • Het is daarom aangewezen een belasting op de tijdelijke privatisering van het openbaar domein bij het uitvoeren van bouw- en/of afbraakwerken te behouden.
  • Bij de praktische toepassing van dergelijke belasting bij andere gemeentebesturen is gebleken dat er vaak discussie bestaat over de juiste periode van de inname van het openbaar domein. Echter, dit valt moeilijk te controleren zodat beter wordt geopteerd voor een tarief per 15 kalenderdagen.
  • Gelet op de digitalisering van de aanvraag.
  • Gelet op de financiële toestand van de gemeente.
Motivering
  • Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.
  • Aan het toekomstig bestuur zal worden gevraagd om bepaalde reglementen per legislatuur goed te keuren, daar dit efficiënter is voor zowel de administratie als het bestuur.
Publieke stemming
Aanwezig: Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Etienne De Prijcker, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz, André Reuse
Voorstanders: Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Etienne De Prijcker, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

BESLUIT:

Artikel 1:

Er wordt voor het aanslagjaar 2025 een gemeentebelasting gevestigd op de tijdelijke privatisering van het openbaar domein bij het uitvoeren van bouw–, verbouw- en /of afbraakwerken.

Art. 2:

De belasting is verschuldigd voor:

1° Het plaatsen van materiaal, materieel en voertuigen, die nodig zijn voor de uitvoering van de geplande werken. De oppervlakte die in aanmerking wordt genomen, is diegene van de rechthoek die rond het voorwerp of de groep voorwerpen, die de openbare weg innemen, kan getrokken worden.

2° Het afsluiten of laten afsluiten van een deel van het openbaar domein.

Art. 3:

§1. De belasting is verschuldigd door de aanvrager van de machtiging tot inneming van het openbaar domein.

§2. De aannemer van de werken, de eigenaar, de huurder, de bewoner, de bouwheer, de architect of alle andere personen die bij de privatisering betrokken partij zijn, zijn hoofdelijk gehouden tot het betalen van de belasting.

Art. 4:

De belasting wordt vastgesteld als volgt:

  • Voor de eerste 15 kalenderdagen: vrijstelling.
  • Van de 16e tot de 45e kalenderdag: 3,00 euro/m².
  • Vanaf de 46e kalenderdag: 6,00 euro/m² per periode van 15 kalenderdagen.

Delen van een m² worden als een volledige m² beschouwd;

De belasting is ondeelbaar en steeds voor een ganse periode van 15 kalenderdagen verschuldigd.

Art. 5:

Van de belasting zijn vrijgesteld de tijdelijke privatiseringen in opdracht van instellingen die ingevolge bijzondere wetten vrijgesteld zijn van alle gemeentelijke belastingen.

Art. 6:

§1. De aanvraag tot inname van het openbaar domein dient online ingediend te worden via het e-loket binnen de hierna vermelde termijnen:

  • Innames met geen of beperkte impact op het verkeersverloop: minimum 3 werkdagen voorafgaand aan de inname van de openbare ruimte.

In bovenstaande gevallen is enkel een beslissing van de gemachtigd ambtenaar nodig.

  • Elke andere inname: minimum 20 werkdagen voorafgaand aan de inname van de openbare ruimte.

In deze laatste gevallen is een beslissing van het college van burgemeester en schepenen nodig.

§ 2. Naar aanleiding van deze aangifte wordt aan de belastingplichtige een vergunning afgeleverd voor de privatisering van het openbaar domein. Deze vergunning dient verplicht geafficheerd te worden op de plaats waar de inname van het openbaar domein gebeurt.

§ 3. Deze aangifte geldt tevens als fiscale aangifte.

Art. 7:

Bij innames zonder vergunning vervalt de vrijstelling van de eerste 15 kalenderdagen en wordt deze vrijstelling vervangen door een belasting van 9,00 euro per m².

Art. 8:

Vooraleer de vergunning wordt afgeleverd is de belastingplichtige verplicht een bedrag gelijk aan de vermoedelijke belasting in bewaring te geven tegen afgifte van een ontvangstbewijs. Het in bewaring gegeven bedrag zal van ambtswege als een verworven contantbelasting worden geboekt en ten opzichte van de belastingplichtige met een kwitantie worden bevestigd nadat de inname is beëindigd. Betaalde bedragen zijn niet terugvorderbaar.

Art. 9:

Wanneer de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting ingekohierd en is ze eisbaar overeenkomstig het decreet van 30 mei 2008, en latere wijzigingen, betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.

Art. 10:

De belastingschuldige kan een bezwaar tegen deze belasting indienen bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.