De voorzitter opent de zitting op 08/09/2025 om 20:00.
Bij de aanvang van de zitting deelt raadslid Leo Van der Vorst, Vl. Belang, mee dat hij zijn ontslag zal indienen als gemeenteraadslid. Hij richt een woordje tot de raad, i.h.b. een dankwoord.
Voorzitter Jan Laceur dankt op zijn beurt raadslid L. Van der Vorst voor zijn inzet, en wenst hem het beste toe.
(zie audio-opname)
Van de zitting wordt een audio(visuele) opname gemaakt overeenkomstig artikel 278 §1, 2° en 4° lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De gemeenteraad bespreekt de notulen van de zitting van 23 juni 2025.
BESLUIT:
Artikel 1.
Keurt de notulen van 23 juni 2025 goed.
Art. 2.
N.a.v. de bespreking van de notulen van vorige zitting (agendapunt 33) vraagt raadslid K. Mettepenningen (CD&V) naar het beloofde schattingsverslag van de pastorie H. Familie. Het zal eerstdaags worden bezorgd.
De agenda van de Algemene Vergadering van Gemeentedienst van België die plaatsvindt op maandag 7 juli 2025 om 14.00 uur wordt, retroactief, ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het aanduiden van een vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering van Gemeentedienst van België wordt, retroactief, ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de agenda, retroactief, goed van de Algemene Vergadering van Gemeentedienst van België van 7 juli 2025:
Art. 2.
De gemeenteraad keurt, retroactief, de aanduiding van de vertegenwoordiger namens de gemeente Hamme in de Algemene Vergadering van Gemeentedienst van België op 7 juli 2025, goed:
Vertegenwoordiger: burgemeester Lotte Peeters.
Vrijwillig uitstaprecht voor aandeelhouders van Woonpijler wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de uittreding uit Woonpijler bv goed.
Art. 2.
Dit besluit en het ondertekend formulier tot uittreding wordt per e-mail verstuurd.
De uittreding uit Stek92 wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de uittreding uit Stek92 in de periode van 1 januari 2026 tot 15 mei 2026 goed.
Art. 2.
Dit besluit en het formulier tot uittreding worden overgemaakt aan Stek92.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de aanpassing van het gemeentelijk kopiereglement goed te keuren.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de voorgestelde aanpassingen en keurt deze goed.
Art. 2.
De gemeenteraad neemt kennis van het aangepaste reglement, zoals geviseerd als bijlage, en keurt dit goed.
De gemeenteraad bespreekt het subsidiedossier 5.0 IGS Wonen - Woonpunt DDS Cluster 1 - 2026-2031.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Op 30 juni 2022 diende DDS-streekregisseurs een subsidieaanvraag in met betrekking tot de intergemeentelijke samenwerking lokaal woonbeleid. Deze subsidieperiode die aanvatte op 01 januari 2023 loopt 31 december 2025 af. Dankzij deze aanvraag en de bijhorende goedkeuring ontstond Woonpunt DDS, cluster 1. In deze cluster werden de gemeenten Zele en Hamme opgenomen. Woonpunt DDS ondersteunde de voorbij jaren de gemeenten in het realiseren van de drie Vlaamse beleidsprioriteiten:
Het uitwerken van een lokaal woonbeleid vormt voor elke gemeente een uitdaging. Daarom besliste de Vlaamse Regering op 14 maart 2025 om opnieuw subsidies ter beschikking te stellen voor gemeenten die hun lokaal woonbeleid bovenlokaal aanpakken. Intussen beheren, net zoals 251 andere gemeenten, ook de deelnemende gemeenten binnen Woonpunt DDS hun lokaal woonbeleid via een intergemeentelijke samenwerking. Naast de basis activiteiten (artikelen 2.14, 2.15 en 2.16 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 bevatten voor elk van de drie Vlaamse beleidsprioriteiten een aantal basisinitiatieven die in elke deelnemende gemeente moeten uitgevoerd worden) kunnen gemeenten voortaan ook eigen initiatieven indienen. In artikelen 2.14, 2.15 en 2.16 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 is ook bepaald dat per beleidsprioriteit één of meer eigen initiatieven voorgesteld kunnen worden. Die zijn afgestemd op de lokale huisvestingssituatie en hoeven niet in elke deelnemende gemeente van het werkingsgebied uitgevoerd te worden.
Eigen initiatieven
Op basis van gesprekken in het voorjaar van 2025 met de huidige leden van de stuurgroep werd gepolst naar mogelijke pistes voor de verdere invulling van het dossier.
De volgende thema’s werden daarbij naar voren geschoven:
Het plan van aanpak heeft betrekking op de verschillende Vlaamse beleidsprioriteiten, vertrekt vanuit lokale nood en heeft aandacht voor integrale samenwerking. Het omschrijft de initiatieven, de stappen en de te behalen resultaten. Het plan van aanpak is ook voldoende ambitieus, maar ook realistisch waarbij de risico’s en kansen goed in beeld worden gebracht.
De uitgewerkte subsidiedossier werden toegevoegd, als bijlage.
Berekening van de subsidie:
Conform artikel 2.19 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 wordt het subsidiebedrag van een project bepaald als de som van de subsidie voor de basisinitiatieven (basissubsidie) en de subsidie voor de eigen initiatieven (extra subsidie).
Het subsidiebedrag voor de basisinitiatieven wordt berekend op basis van de volgende indicatoren:
Het subsidiebedrag voor de eigen initiatieven is forfaitair vastgesteld en hangt af van het aantal deelnemende gemeenten binnen het werkingsgebied. Het totale subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd per 1 januari. Na indiening, goedkeuring en uitvoering van zowel de verplichte activiteiten als de eigen initiatieven kan het project Woonpunt DDS, cluster 1, in aanmerking komen voor een subsidie van 103.500,00 euro per jaar.
Het beheer van deze middelen verloopt via de stuurgroep van Woonpunt DDS, cluster 1, waarin minstens één lid van het college van burgemeester en schepenen vertegenwoordigd moet zijn, conform artikel 2.23, 8° van de Vlaamse Codex Wonen.
Twee keer per jaar komt de stuurgroep, bestaande uit de schepenen van huisvesting, samen om de resultaten van het voorbije jaar te evalueren en de doelstellingen voor het komende jaar vast te leggen. De aanwezigheid van elke gemeentelijke vertegenwoordiger is noodzakelijk om de stuurgroep rechtsgeldig te laten doorgaan. Tijdens de stuurgroep is het agentschap Wonen in Vlaanderen aanwezig, die nadien oordeelt over de uitbetaling van de subsidie. De jaarlijkse subsidie voor elk project zal uitbetaald worden met een schijf van 70% in februari en een saldo van 30% na evaluatie van het werkingsjaar.
Dankzij de middelen uit dit subsidiedossier kunnen de woondiensten van de deelnemende gemeenten rekenen op bijkomende personeelsinzet en continuïteit in de dienstverlening naar de burgers toe. Indien een gemeente bijkomende verplichte taken wil laten uitvoeren, zoals het beheer van het leegstands- en verwaarlozingsregister, is de voorziene subsidie ontoereikend. In dat geval kunnen via kostendelende samenwerkingen nieuwe vormen van samenwerking worden opgestart.
Timing:
Uiterlijk op 30 september 2025 dienen de initiatiefnemers hun subsidieaanvraag voor de periode 2026-2031 in via lokalebesturen.wonen@vlaanderen.be. De subsidieaanvraag bevat ook de gemeenteraadsbeslissingen. Uiterlijk in december 2025 neemt de Vlaamse minister van Wonen een beslissing over de toekenning van een subsidie. Het ministerieel besluit bevat een meerjarige subsidiebelofte voor de periode 2026-2031. In de periode 2026-2031 zal jaarlijks in januari op basis van een ministerieel besluit het begrote totale jaarbudget voor alle projecten vastgelegd worden
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist om een aanvraag in te dienen voor het verkrijgen van subsidies ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid (5.0) voor de periode 2026-2031.
Art. 2.
De gemeenteraad keurt de subsidieaanvraag voor de periode 2026-2031 goed. Deze aanvraag zal door initiatiefnemer DDS-Streekregisseurs worden ingediend bij het Agentschap Wonen in Vlaanderen vóór 30 september 2025.
Art. 3.
De gemeenteraad gaat akkoord met deelname aan het intergemeentelijk samenwerkingsproject Woonpunt DDS, cluster 1, en met de inhoud van het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2025. Dit besluit wordt herhaald in het subsidiedossier en bevat de verplichte activiteiten voor elke deelnemende gemeente.
Art. 4.
De gemeenteraad gaat ermee akkoord om, door deelname aan het project, in te staan voor de uitvoering van de eigen initiatieven zoals opgenomen in de subsidieaanvraag. Het niet uitvoeren van deze ingediende activiteiten kan gevolgen hebben voor de subsidie.
Art. 5.
De gemeenteraad stelt schepen Jo Laureys aan als vertegenwoordiger van de gemeente in de stuurgroep. Deze stuurgroep komt minstens twee keer per jaar samen met de andere leden en het agentschap Wonen in Vlaanderen om de doelstellingen en resultaten op te volgen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het gemeentelijk stoetreglement goed te keuren.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Het gemeentelijk stoetreglement is opgesteld vanuit het oogpunt om de reeds bestaande veiligheidsrondgang voor aanvang van de (carnaval)stoet beter te onderbouwen en een duidelijk kader te schetsen voor alle betrokkenen.
Het reglement heeft als doel:
Dit reglement werd niet eenzijdig opgesteld maar werd besproken met de carnavalcomitees en de ontwerp versie werd gedeeld met de carnavalgroepen. Zij kregen eveneens de kans om hun bedenkingen te uiten.
BESLUIT:
Artikel 1.
de gemeenteraad keurt onderstaande reglement goed:
Art. 2.
Gemeentelijk stoetreglement
Dit reglement is van toepassing voor alle deelnemers aan folkloristische manifestaties of optochten ongeacht de aanwezigheid van een praalwagen.
Definitie praalwagen
Alle gemotoriseerde voertuigen al dan niet in combinatie met een aanhangwagen die speciaal gebouwd zijn of aangepast zijn om deel te nemen aan een optocht of stoet worden beschouwd als een praalwagen (bv. Tractor, grasmaaier, auto, golfkar, ...).
Praalwagens begeven zich slechts uitzonderlijk op de openbare weg, met een snelheid van ten hoogste 25 km per uur, voor een van de volgende doeleinden:
Algemeen
Muziek
Verzekering
In eerste instantie is de verzekering van het trekkend voertuig van toepassing. Gezien tijdens een stoet of optocht de klassieke automobielverzekering niet alle schade zal dekken, dient er een aanvullende verzekering afgesloten te worden (bv. via FEN Vlaanderen).
Veiligheid
Per stroomgenerator of elektrische installatie dient er 1 schuimblusser van 6 liter aanwezig te zijn.
Afmetingen praalwagens
Omloop/ parcours
Afval
Sancties
De raad neemt kennis van de Voortgangsrapportering Q2 2025.
JURIDISCHE CONTEXT:
Juridische context
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
BESLUIT:
Artikel 1
Neemt akte van het rapport 'Voortgangsrapportering Q2 2025'.
Art. 2.
Afschrift van het rapport wordt ter beschikking gesteld aan de algemeen directeur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de engagementsverklaring tussen gemeentebestuur Hamme en Aquafin met betrekking tot gemeentelijk project ‘aansluiting Meerstraat en Boteraard’ en bovengemeentelijk project ‘Aansluiting Lippeveld’ goed te keuren.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Rekening houdend met de doelstellingen van alle betrokken partijen en de te doorlopen fases werd een kritisch pad timing opgemaakt. Dit resulteert in volgende gewenste timing:
Einde voorontwerp: 1ste kwartaal 2025 (27/03/25)
Einde ontwerp: 2de kwartaal 2026
Aanbesteding: 1ste kwartaal 2028
Start der werken: 4de kwartaal 2028
Voorlopige oplevering: 1ste kwartaal 2031
BESLUIT:
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt de engagementsverklaring tussen gemeentebestuur Hamme en Aquafin met betrekking tot gemeentelijk project ‘aansluiting Meerstraat en Boteraard’ en bovengemeentelijk project ‘Aansluiting Lippeveld’ goed.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de engagementsverklaring tussen gemeentebestuur Hamme en Aquafin met betrekking tot project ‘Verbindingsriolering Biezestraat’ goed te keuren.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Aangezien Aquafin in het kader van haar opdracht het project T038001 – "Verbindingsriolering Biezestraat" wenst te realiseren, zijn alle betrokken partijen geconsulteerd naar interfererende initiatieven.
Aangezien de Gemeente Hamme de aanleg van fietspaden langsheen het tracé en eventuele wegverfraaiing wenst te realiseren.
Aangezien alle partijen van oordeel zijn dat de opdrachten in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd en het project conform een vooropgestelde timing dient gerealiseerd te worden.
Op basis van een overleg tussen de mogelijk betrokken partijen werd een geïntegreerd projectplan opgemaakt. Dit geïntegreerd projectplan is gevoegd in bijlage en maakt integraal deel uit van de engagementsverklaring.
In het geïntegreerd projectplan zijn volgende elementen opgenomen:
• Duidelijke definitieve afbakening project ruimtelijk en inhoudelijk.
• Doelstelling van elke partij.
• Identificatie van de kritische factoren per partij (o.a. te volgen procedures voor subsidies, onteigeningen, ...).
• Ruwe raming per opdrachtgever (bedragen excl. btw).
Kritisch Pad: Rekening houdend met de doelstellingen van alle betrokken partijen en de te doorlopen fases werd een kritisch pad timing opgemaakt. Dit resulteert in volgende gewenste timing:
BESLUIT:
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt de engagementsverklaring tussen gemeentebestuur Hamme en Aquafin met betrekking tot project ‘Verbindingsriolering Biezestraat’ goed.
Op de gemeenteraad van 23 juni 2025 werd de samenstelling van de mobiliteitsraad goedgekeurd. Aan de gemeenteraad van 8 september 2025 wordt gevraagd om de wijzigingen van de statuten van de mobiliteitsraad goed te keuren.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Onderstaande zullen geen stemrecht meer kunnen uitoefenen binnen de raad en zullen worden opgenomen als adviseurs:
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de toevoeging van de Gecoro aan de samenstelling van de stemgerechtigde leden van de mobiliteitsraad goed.
Art.2.
De gemeenteraad keurt de wijzigingen van de statuten van de mobiliteitsraad zoals geviseerd in bijlage goed.
Goedkeuring van het gemeentelijk reglement voor de aanleg van een straatgeveltuin.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de voorgestelde aanpassingen en keurt deze goed.
Art. 2.
De gemeenteraad neemt kennis van het aangepaste reglement, zoals geviseerd als bijlage, en keurt dit goed.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het het LOK (Lokaal overleg kinderopvang) op te heffen, daar dit geïntegreerd wordt in een nieuwe adviesraad.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Het decreet van 3 mei 2019 betreffende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten (BOA-decreet) legt de regierol bij het lokaal bestuur. Dit betekent dat het lokaal bestuur verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van een lokaal beleid rond buitenschoolse opvang en activiteiten, het coördineren van acties, en het inzetten van middelen op een transparante en neutrale manier.
Om deze regierol effectief op te nemen, voorziet het BOA-decreet in de oprichting van een lokaal samenwerkingsverband. Dit samenwerkingsverband heeft als opdracht om het lokaal bestuur niet-bindend te adviseren over het BOA-beleid en om gezamenlijke operationele doelstellingen te ontwikkelen en acties te coördineren. De samenwerking met relevante actoren en het stimuleren van het gebruik van het Nederlands als verbindende taal zijn eveneens expliciete opdrachten.
In Hamme bestaan reeds diverse overlegstructuren zoals het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) en de stuurgroep Huis van het Kind (HvhK). Deze structuren hebben waardevolle expertise en vertegenwoordigen grotendeels dezelfde actoren. Om versnippering tegen te gaan en de efficiëntie te verhogen, stelt het lokaal bestuur voor om deze structuren te bundelen onder één overkoepelende adviesraad: KONEKT (Kind, Opgroeien, Netwerk, Educatie, Kinderopvang, Tijdsbesteding).
KONEKT zal opgericht worden als een formeel lokaal samenwerkingsverband zoals bepaald in het BOA-decreet. Onderstaande adviestaken van het LOK worden hierin opgenomen, waardoor het LOK kan worden ontbonden.
Over de ontbinding van het LOK en de integratie onder KONEKT werd donderdag 14 augustus 2025 via e-mail advies gevraagd aan het LOK.
Zij antwoorden hier positief op.
BESLUIT:
Enig artikel.
De gemeenteraad is akkoord met de opheffing van het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) als adviesraad, daar de adviesverlening en opdrachten van het LOK ondergebracht worden in een nieuwe adviesraad, KONEKT.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de oprichting van het lokaal samenwerkingsverband Buitenschoolse Opvang en Activiteiten (BOA) goed te keuren onder de naam KONEKT (Kind, Opgroeien, Netwerk, Educatie, Kinderopvang, Tijdsbesteding).
Hiervoor dient de gemeenteraad:
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Het decreet van 3 mei 2019 betreffende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten (BOA-decreet) legt de regierol bij het lokaal bestuur. Dit betekent dat het lokaal bestuur verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van een lokaal beleid rond buitenschoolse opvang en activiteiten, het coördineren van acties, en het inzetten van middelen op een transparante en neutrale manier.
Om deze regierol effectief op te nemen, voorziet het BOA-decreet in de oprichting van een lokaal samenwerkingsverband. Dit samenwerkingsverband heeft als opdracht om het lokaal bestuur niet-bindend te adviseren over het BOA-beleid en om gezamenlijke operationele doelstellingen te ontwikkelen en acties te coördineren. De samenwerking met relevante actoren en het stimuleren van het gebruik van het Nederlands als verbindende taal zijn eveneens expliciete opdrachten.
In Hamme bestaan reeds diverse overlegstructuren zoals het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) en de stuurgroep Huis van het Kind (HvhK). Deze structuren hebben waardevolle expertise en vertegenwoordigen grotendeels dezelfde actoren. Om versnippering tegen te gaan en de efficiëntie te verhogen, stelt het lokaal bestuur voor om deze structuren te bundelen onder één overkoepelende adviesraad: KONEKT (Kind, Opgroeien, Netwerk, Educatie, Kinderopvang, Tijdsbesteding).
KONEKT wordt opgericht als het formele lokaal samenwerkingsverband zoals bepaald in het BOA-decreet. Voor de opmaak van de statuten van KONEKT werd gekeken naar de statuten van het LOK en de verplichtingen waaraan het lokaal samenwerkingsverband BOA dient te voldoen. Omdat de adviestaken van het LOK worden overgenomen en dezelfde leden voldoen aan de samenstellingsvoorwaarden in de statuten van KONEKT, wordt het LOK opgeheven. De stuurgroep Huis van het Kind (HvhK) blijft echter bestaan als feitelijke vereniging. Leden van de stuurgroep die voldoen aan de criteria m.b.t. de samenstellingsvoorwaarden in de statuten van KONEKT, worden mee opgenomen als lid.
De oprichting van KONEKT is bovendien noodzakelijk in het kader van de overgangstermijn die door het BOA-decreet werd voorzien. Tijdens deze overgangsperiode kunnen lokale besturen tijdelijk blijven werken volgens het oude systeem. Ze moeten echter zelf beslissen wanneer ze deze overgangstermijn stopzetten. Vanaf dat moment gelden de nieuwe voorwaarden van het BOA-decreet en kunnen subsidies pas opnieuw toegekend worden als aan die voorwaarden voldaan is.
Gemeente Hamme streeft ernaar om de overgangstermijn stop te zetten tegen 1 januari 2026. Een latere stopzetting, bijvoorbeeld op 1 september 2026, zou betekenen dat het lokaal bestuur minder subsidies ontvangt voor het BOA-aanbod. Daarom is het noodzakelijk om tijdig te voldoen aan de voorwaarden.
Om de overgangstermijn te kunnen stopzetten, moet het lokaal bestuur voldoen aan vier voorwaarden:
Door de oprichting van KONEKT en de uitwerking van de bijhorende statuten, voldoet Hamme aan voorwaarde 1 en kan het bestuur samen met KONEKT aan de slag gaan om de andere voorwaarden in orde te brengen, zodat het mogelijk is om de overgangstermijn effectief stop te zetten tegen 1 januari 2026 en de continuïteit van subsidies en kwaliteitsondersteuning te garanderen. Om deze redenen vragen we aan de gemeenteraad om:
De samenstelling van KONEKT wordt nog niet ter goedkeuring voorgelegd op deze gemeenteraad. We stellen voor om dit pas in oktober te doen, zodat we volgens artikel 4 van de statuten een oproep kunnen lanceren.
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad erkent KONEKT als adviesraad lokaal samenwerkingsverband buitenschoolse opvang en activiteiten.
Art.2.
De gemeenteraad neemt kennis van de statuten van KONEKT en keurt deze goed.
De gemeenteraad dient de oprichting van een lokaal overlegplatform ter preventie van middelengebruik goed te keuren.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
BESLUIT:
Artikel 1.
Keurt de oprichting van een LOD en het uitvoeren van bovenvermelde taken door het Lokaal Overlegplatform Drugs goed.
Art. 2.
Keurt de deelname van volgende actoren goed:
Art. 3.
Keurt het opstarten van een traject EHBF (Eerste Hulp bij Fuiven) principieel goed. Uit te werken binnen het lokaal overlegplatform.
Art. 4.
N.a.v. bedenkingen ter zitting in de raad, wordt als suggestie voor verder nazicht meegenomen: toevoeging in het LOD van een afgevaardigde van de huisartsenkring, en een afgevaardigde van de CLB’s.
De gemeenteraad wordt gevraagd de Solidaire kostenverdeling naar Vlaams model voor UiTPAS regio Dender goed te keuren.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Beknopte samenvatting
Sinds de oprichting van UiTPAS werd de solidaire kostenverdeling binnen regio Dender nog niet aangepast. Dit systeem blijkt echter moeilijk houdbaar. De regionale stuurgroep UiTPAS Dender stelt daarom voor de solidaire kostenverdeling betreffende UiTPAS kansentarief te aligneren naar Vlaams model.
Naar deze kostenverdeling wordt gerefereerd als '20-40-40'. Het is een procentuele solidaire verdeling:
• De pashouder met UiTPAS kansentarief betaalt 20% van de deelnameprijs bij een UiTPAS-organisator.
• De organisator of school draagt 40% gederfde inkomsten voor een deelname van een pashouder met kansentarief.
• De lokale overheid waar de pashouder kansentarief woont, draagt de resterende 40% van de deelnameprijs.
Vandaag werken reeds 27 van de 32 UiTPAS-regio's volgens deze verdeling.
Verder stelt de stuurgroep UiTPAS Dender voor om een extra ondersteuningsmaatregel in te voeren voor organisatoren en scholen. 
 Het Vlaams model schuift hiervoor de +5%-regel naar voor. Van zodra de organisator of school meer dan 5% participanten heeft met UiTPAS kansentarief, vervalt de tussenkomst van de organisator voor elke daaropvolgende inschrijving. De organisator draagt dus 40% van de deelnameprijs van de eerste 5% deelnemers aan kansentarief. Van zodra de drempel wordt overschreden, draagt de organisator geen gederfde inkomsten meer voor elke daaropvolgende deelnemer. Het lokaal bestuur draagt voor deze deelnemers dan 80% van de deelnameprijs.
Feiten en context
Sinds de start van UiTPAS in regio Dender werken de actoren met vaste bedragen (forfaitair)De deelnameprijs voor pashouders met kansentarief werd vastgelegd op:
De huidige forfaitaire bedragen werden sinds de opstart in 2012 niet aangepast waardoor ze niet meer aansluiten bij de actuele financiële context. De raad van bestuur en stuurgroep UitPAS Dender stellen voor om de omslag te maken naar de 20-40-40 regeling, een regeling die in de meerderheid van de UiTPAS regio’s in Vlaanderen wordt toegepast. De meerderheid van de UiTPAS-regio's werkt echter met een procentuele verdeling genaamd de 20-40-40 verdeling.
De solidaire kostenverdeling moet steeds dezelfde zijn binnen een regio. Het staat gemeenten wel vrij om extra ondersteunde maatregelen te implementeren om de financiële druk van organisatoren te verlichten.
Een bijdrage van de organisator volledig wegnemen kan niet. Er wordt daarom binnen de regio geopteerd te kiezen voor de +5% ondersteuningsmaatregel. Het staat de deelnemende gemeenten echter vrij om andere ondersteuningsmaatregelen door te voeren.
Wat betekent de ondersteuningsmaatregel +5%?
Om de organisator te beschermen voorziet het Vlaams model een extra maatregel.
Een voorbeeld:
In een club van 100 leden schrijven 8 pashouders met kansentarief in. Voor de eerste 5 draagt de club 40% en betaalt de stad 40% van de gederfde inkomsten terug. Voor de 3 bijkomende deelnemers betaalt de stad 80% door aan de club.
Argumenten voor de overstap naar 20-40-40 model met 5% regel
Aandachtspunten
De armoedepartners vrezen dat de bijdrage van 20% te zwaar kan doorwegen en deelname – tov de huidige regeling – zal bemoeilijken. Het is daarom cruciaal om blijvend in te zetten op toeleiding en flankerende maatregelen zoals vervoer, informatie en begeleiding.
Bovendien kan procentuele berekening voor sommige gezinnen complex zijn. Eénmaal deze regel van toepassing is, zal een duidelijke communicatie en campagne nodig zijn.
We zien in andere regio’s waar met de 20-40-40-verdeelsleutel wordt gewerkt (bv. Kortrijk) echter geen terugval of zelfs een hogere participatiegraad dan in regio Dender.
De overstap naar een 20-40-40-verdeelsleutel heeft als gevolg dat het aandeel van de lokale besturen uit de regio Dender daalt en het aandeel van de organisator stijgt. Het werken met de 5%-regel als plafond voor organisatoren moet helpen om de kosten voor organisatoren voorspelbaar en beheersbaar te houden en zo ook meer organisatoren aan te moedigen om UiTPAS toe te passen in hun aanbod.
Regionale eenheid met lokale bijsturingsmodaliteiten
Binnen een UiTPAS-regio geldt éénzelfde kostenverdeling van 20-40-40, alle deelnemende gemeenten engageren zich om deze toepassing te handhaven. De toepassing of afwijkingen op de 5%-regel is een lokale beslissing. Elk bestuur kan autonoom kiezen of ze al dan niet bijkomende ondersteunende maatregelen invoert. Een solidaire bijdrage van de organisator kan echter nooit volledig worden geschrapt.
Inzet op toeleiding
Indien de Denderregio overschakelt naar een 20-40-40 verdeling, is er algemene consensus dat dat enkel kan mits een sterke inzet op toeleiding. De ticket- of deelnameprijs niet de enige drempel is om mensen in (kans)armoede aan te zetten tot participatie. Hoewel prijs een significante drempel vormt, zijn er meerdere factoren zoals vervoer, informatievoorziening, sociale netwerken, tijd of psychologische drempels die hun deelname kunnen afremmen. Het blijft opdracht om te werken aan toeleiding naar activiteiten, en aan inclusieve oplossingen die rekening houden met al deze diverse drempels en hiervoor ook middelen te voorzien. Voorbeelden uit andere regio's zoals regio Kortrijk, die de 20/40/40 regel toepassen en op meerdere drempels inzetten, kennen geen terugval of zelfs een hogere participatiegraad dan in regio Dender.
Ondersteuningsmaatregelen voor organisatoren in onderwijs en vrije tijd
Naast de 20-40-40 verdeling stelt UiTPAS Dender de 5%-regel voor.
Concreet voor lokaal bestuur Hamme:
Aangezien we in onze gemeente starten met een gefaseerde invoering van de UiTPAS en we in 2026 enkel starten met de UiTPAS voor activiteiten georganiseerd door het lokaal bestuur zelf, is de 5%-regel op dit moment nog niet aan de orde. Van zodra de werking van de UiTPAS verder wordt uitgebreid naar ‘externe’ organisatoren en/of scholen, zal gekeken worden of deze 5%-regel kan worden toegepast in onze gemeente of als er beter gezocht wordt naar een andere manier om organisatoren te ondersteunen.
Voor de activiteiten georganiseerd door het lokaal bestuur zelf, neemt het lokaal bestuur 80% van de kosten voor zijn rekening (40% lokaal bestuur + 40% organisator) en de pashouder met kansentarief 20%.
Komt de deelnemer uit een andere gemeente uit de Denderregio, dan wordt 40% van de kosten gefactureerd aan de gemeente die de UiTPAS met kansentarief heeft uitgereikt.
Neemt een pashouder met kansentarief uit Hamme deel aan een activiteit in een andere gemeente uit de Denderregio, dan betaalt Hamme op haar beurt 40% van de kostprijs aan de organiserende gemeente.
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord met de solidaire kostenverdeling van 20% voor pashouder UiTPAS kansentarief, 40% voor de organisator en 40% voor het lokaal bestuur. Deze verdeling is van toepassing op elke UiTPAS-partner binnen vrije tijd in de UiTPAS-regio Dender.
Voor de activiteiten georganiseerd door het lokaal bestuur zelf, betekent dit een solidaire kostenverdeling van 20% voor de pashouder UiTPAS met kansentarief uit Hamme en 80% voor het lokaal bestuur (40% als lokaal bestuur, 40% als organisator).
                                                                        
Art. 2.
De gemeenteraad gaat akkoord om de beslissing rond ondersteunende maatregelen voor organisatoren onmiddellijk te agenderen van zodra overgegaan wordt tot uitbreiding van de UiTPAS naar andere aanbieders van activiteiten dan de gemeente zelf.
Art. 3.
De gemeenteraad gaat akkoord om flankerend actief in te zetten op de toeleiding en het aanpakken van de andere (niet financiële) drempels voor deelname aan een activiteit.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om:
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Het huidige subsidiereglement voor sportverenigingen is complex opgesteld, wat in het verleden geleid heeft tot materiële vergissingen bij de beoordeling en toekenning van subsidies. Vorige legislatuur werd daarom voorgesteld om het reglement te herbekijken in de legislatuur 2025-2031 en te vereenvoudigen, zowel voor de indieners als voor de administratie.
Deze herwerking kadert binnen een bredere opdracht om de subsidiereglementen en retributiereglementen binnen de vrijetijdsdiensten te stroomlijnen. Daarnaast sluit het aan bij de beleidsdoelstellingen van het nieuwe bestuur, met name:
Een bijkomende aanleiding is de noodzaak om het subsidiereglement af te stemmen op de Europese regelgeving inzake staatssteun. Lokale besturen zijn verplicht om elke vorm van steun aan ondernemingen te toetsen aan de staatssteuncriteria zoals vastgelegd in artikel 107, lid 1 van het Verdrag betreffende de werking van de EU (VWEU). Vanaf 1 januari 2026 moeten lokale besturen bovendien alle vormen van de-minimis en DAEB-de-minimis steun registreren in een centraal e-register, dat voortbouwt op het bestaande Transparency Award Module (TAM).
Daarnaast worden binnen de gemeente ook veel nominatieve subsidies toegekend.
Nominatieve subsidies zijn rechtstreekse toekenningen aan specifieke verenigingen zonder het gebruik van subsidiereglementen. Volgens artikel 41, § 2, 23° van het decreet over het lokaal bestuur is de gemeenteraad bevoegd om nominatieve subsidies toe te kennen, maar het toekennen moet wel aan een aantal verplichtingen voldoen:
Het gebruik van nominatieve subsidies houdt dus risico’s in op het vlak van ongelijkheid, gebrek aan transparantie, verlies van beleidscoherentie en mogelijke strijdigheid met het gelijkheidsbeginsel en de Europese staatssteunregels. Daarom wordt voorgesteld om ook van deze praktijk af te stappen en alle subsidiëring onder te brengen in duidelijke, open en juridisch conforme reglementen.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd om:
Om te vermijden dat sportclubs plots geconfronteerd worden met een stopzetting van ondersteuning, in afwachting van een herziening van het subsidiereglement, heeft het college 25 augustus 2025 beslist om voor het werkjaar 2025 een overgangsregeling te voorzien voor de sportverenigingen. Concreet werd beslist om de werkingssubsidies voor 2025 uit te betalen op basis van het gemiddelde bedrag dat een sportclub de afgelopen drie jaar ontvangen heeft. Voor sportverenigingen die voor het eerst een werkingssubsidie aanvragen, zal gekeken worden naar de ondersteuning die gelijkaardige clubs in het verleden ontvingen. Deze aanpak biedt stabiliteit en rechtszekerheid voor de verenigingen, terwijl het departement vrije tijd en ontwikkeling de tijd krijgt om het subsidiereglement grondig te herwerken.
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad is akkoord om het subsidiereglement “Ondersteuning van de kwalitatieve uitbouw van sportverenigingen” op te heffen met ingang van 8 september 2025.
Art. 2.
De gemeenteraad geeft opdracht aan de administratie om zich te engageren om in 2026 een nieuw subsidiereglement voor sportverenigingen op te maken en ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad, conform de Europese staatssteunregels en de beleidsdoelstellingen van het lokaal bestuur.
Art. 3.
De gemeenteraad geeft opdracht om, waar mogelijk, af te stappen van het toekennen van nominatieve subsidies en deze te vervangen door open, transparante en juridisch conforme subsidiereglementen.
Vraagt aan de gemeenteraad om de de jaarrekening en het jaarverslag van de interlokale vereniging gemeentelijke academie voor beeldende kunsten Hamme-Zele goed te keuren.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
BESLUIT:
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening en het jaarverslag 2024 van de Interlokale vereniging gemeentelijke academie beeldende kunst Hamme – Zele goed.
Raadslid Ann Verschelden van CD&V diende een aanvullend agendapunt in m.b.t. 'Het ambitieuze plan van gratis gezonde maaltijden op school'.
Raadslid Ann Verschelden zal hierover interpelleren ter zitting.
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
BESLUIT:
Zie audio-opname.
Raadslid Gilles Verbeke van Groen diende een aanvullend agendapunt in m.b.t. 'Verdere uitwerking bestuursakkoord'.
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
De e-mail van 3 september 2025 vanwege raadslid Gilles Verbeke van Groen met de vraag om onderstaand agendapunt te agenderen op de gemeenteraad van 8 september 2025:
Graag hadden wij geïnformeerd hoever het bestuur staat in het uitwerken van het bestuursakkoord tot een meerjarenplan. Wie wordt nog wanneer betrokken in dit
proces?
BESLUIT:
Zie audio-opname.
Raadslid Gilles Verbeke van Groen diende een aanvullend agendapunt in m.b.t. 'Impact van de regiovorming voor onze politiezone'.
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
De e-mail van 3 september 2025 vanwege raadslid Gilles Verbeke van Groen met de vraag om onderstaand agendapunt te agenderen op de gemeenteraad van 8 september 2025:
De regiovorming zal ook een impact hebben op de toekomst van onze politiezone. Begin dit jaar kwamen er al berichten dat mede vanwege de regiovorming Waasmunster van plan is om binnen enkele jaren samen met Lokeren en Sint-Niklaas
één politiezone te gaan vormen. Wat is de visie van het bestuur op de toekomst van onze politiezone?
BESLUIT:
Zie audio-opname.
De voorzitter sluit de zitting op 08/09/2025 om 21:53.
Namens gemeenteraad,
André Reuse
algemeen directeur
Jan Laceur
raadsvoorzitter