Terug
Gepubliceerd op 21/12/2021

Besluit  gemeenteraad

wo 15/12/2021 - 21:00

Aanpassing organogram gemeentepersoneel - goedkeuring - besluit

Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Herman Vijt, burgemeester
Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Lien De Vos, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, François Van den Broeck, Tom Vermeire, André Raemdonck, Jan Rosschaert, Frans Van Gaeveren, Tom Waterschoot, Henri Peelman, Frank Van Erum, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
Natalie Vastmans, algemeen directeur wnd
Verontschuldigd: Luk De Mey, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur

Door recente evoluties in de gemeentediensten en de verdere toepassing van het bevorderingssysteem voor de personeelsleden op A- en B-niveau is een aanpassing van het organogram van het gemeentepersoneel noodzakelijk. Zo wordt een preventiedienst opgericht overeenkomstig afspraken met de toezichthoudende FOD. Verder wordt een deskundige personeelsdienst voorzien in voorbereiding van de verdere uitdieping van het personeelskader naar aanleiding van de lopende doorlichting van het personeelskader. Verder wordt het diensthoofd cultuur geherwaardeerd met het oog op invulling van de vacante functie. Op de dienst burgerzaken is er een verschuiving. Met het oog op de nieuwe infrastructuur van de academies wordt een bijkomende baliemedewerker voorzien. Tenslotte zijn er enkele functies die in aanmerking komen voor bevordering op basis van hun anciënniteit.

REGELGEVING:

  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder:
    • artikel 161 dat bepaalt dat de gemeenteraad het organogram vaststelt en daarin de leden van het managementteam aanduidt,
    • artikel 171 dat bepaalt dat de algemeen directeur in overleg met het managementteam instaat voor de opmaak van het organogram,
    • artikel 179 dat bepaalt dat het managementteam minimaal bestaat uit de algemeen en financieel (adjunct-)directeurs, de burgemeester of een door hem aangeduide schepen en ander leden waarvan de deelname nuttig wordt geacht.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 29 april 2009 waarbij de formatie van het gemeentepersoneel werd vastgesteld, en waarvan akte werd genomen door de heer gouverneur op 2 juli 2009 en die werd gewijzigd door latere besluiten op 16 september 2009, 21 december 2011, 23 oktober 2013, 19 februari 2014, 25 januari 2017 en 26 april 2017.
  • De wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

 

OVERWEGINGEN:

  • Door recente evoluties in de gemeentediensten en de verdere toepassing van het bevorderingsysteem voor de personeelsleden op A- en B-niveau is een aanpassing van het organogram van het gemeentepersoneel noodzakelijk.
    • Zo wordt een preventiedienst opgericht overeenkomstig afspraken met de toezichthoudende FOD.
    • Verder wordt een deskundige personeelsdienst voorzien in voorbereiding van de verdere uitdieping van het personeelskader naar aanleiding van de lopende doorlichting van het personeelskader.
    • Verder wordt het diensthoofd cultuur geherwaardeerd met het oog op invulling van de vacante functie.
    • Op de dienst burgerzaken is er een verschuiving. Met het oog op de nieuwe infrastructuur van de academies wordt een bijkomende baliemedewerker voorzien.
    • Tenslotte zijn er enkele functies die in aanmerking komen voor bevordering op basis van hun anciënniteit.
  • De voorgestelde wijzigingen werden besproken in het college van burgemeester en schepenen/vast bureau.De personeelsformatie heeft de waarde van een plan op het operationele niveau. Ze stelt de “personele middelen” vast voor de uitvoering van het beleid zoals het op dat ogenblik uitgetekend en bekend is. De formatie is bovendien een veranderlijk beheersinstrument, dat kan bijgestuurd worden naarmate de opvattingen over de dienstverlening evolueren en het werkvolume of de werkprocessen veranderen.
  • Het organogram geeft de organisatiestructuur van de gemeentelijke diensten weer en geeft de gezagsverhoudingen aan. Het dient te worden aangepast in functie van wijzigingen in de formatie en het optimaliseren de werking van de diensten.
  • Het gunstig advies van het managementteam.
  • Het onderhandelingscomité bereikte een akkoord in de vergadering van het Hoog overleg- en onderhandelingscomité van 29 november 2021. 
Publieke stemming
Aanwezig: Jan Laceur, Herman Vijt, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Lien De Vos, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, François Van den Broeck, Tom Vermeire, André Raemdonck, Jan Rosschaert, Frans Van Gaeveren, Tom Waterschoot, Henri Peelman, Frank Van Erum, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, Natalie Vastmans
Voorstanders: Jan Laceur, Herman Vijt, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Lien De Vos, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, François Van den Broeck, Tom Vermeire, André Raemdonck, Jan Rosschaert, Henri Peelman, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen
Onthouders: Frans Van Gaeveren, Tom Waterschoot, Frank Van Erum, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke
Resultaat: Met 20 stemmen voor, 6 onthoudingen

BESLUIT:

Enig artikel: Het organogram van het gemeentepersoneel wordt aangepast zoals in bijlage.