Terug
Gepubliceerd op 04/03/2024

Besluitenlijst  gemeenteraad

wo 28/02/2024 - 20:00 raadzaal
  • Openbaar

    • Normaal

      • Proces-verbaal van de vorige zitting - goedkeuring

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad bespreekt het proces-verbaal van de zitting van 24 januari 2024.

      • Gemeenteraadscommissie 1 (algemeen, financieel en technisch beleid) - vervanging - besluit

        Goedgekeurd

        Mevrouw Mieke De Keyser nam ontslag als lid van gemeenteraadscommissie 1, zodat een nieuw raadslid dient voorgedragen te worden als lid van deze commissie voor de fractie CD&V.

        De voorgedragen kandidaat betreft de heer Etienne De Prijcker.

      • Gemeenteraadscommissie 1 (algemeen, financieel en technisch beleid) - vervanging - besluit

        Goedgekeurd

        Mevrouw An Geerinck maakte deel uit van gemeenteraadscommissie 1. Gezien haar ontslag als raadslid, dient een nieuw lid aangeduid te worden voor fractie N-VA. De voorgedragen kandidaat betreft de heer Jo Laureys.

      • Gemeenteraadscommissie 2 (milieu en vrije tijd) - vervanging - besluit

        Goedgekeurd

        Mevrouw Mieke De Keyser nam ontslag als lid van gemeenteraadscommissie 2, zodat een nieuw raadslid dient voorgedragen te worden als lid van deze commissie voor de fractie CD&V.

        De voorgedragen kandidaat betreft de heer Jan Ketels.

      • Gemeenteraadscommissie 2 (milieu en vrije tijd) - vervanging - besluit

        Goedgekeurd

        Mevrouw An Geerinck maakte deel uit van gemeenteraadscommissie 2. Gezien haar ontslag als raadslid, dient een nieuw lid aangeduid te worden voor fractie N-VA. De voorgedragen kandidaat betreft de heer Jo Laureys.

      • Gemeenteraadscommissie 3 (sociaal beleid) - vervanging - besluit

        Goedgekeurd

        Mevrouw Mieke De Keyser nam ontslag als lid van gemeenteraadscommissie 3, zodat een nieuw raadslid dient voorgedragen te worden als lid van deze commissie voor de fractie CD&V.

        De voorgedragen kandidaat betreft de heer Etienne De Prijcker.

      • Deontologische commissie gemeenteraad - samenstelling - aktename

        Ter kennis genomen

        Aangezien mevrouw Mieke De Keyser niet meer deel uitmaakt van de deontologische commissie gemeenteraad, zoals gemeld door fractie CD&V, wordt de reeds aangewezen opvolger (de heer Hans Van Erdeghem) van rechtswege lid van deze commissie.

      • Politieraad - tussentijdse verkiezing effectief lid - besluit

        Goedgekeurd

        Mevrouw Mieke De Keyser diende haar ontslag in als lid van de politieraad. Gezien er geen opvolger is, dient gewerkt te worden met een akte van voordracht. De voorgedragen kandidaat betreft de heer Kurt De Graef.

      • Politieraad - tussentijdse verkiezing effectief lid - besluit

        Goedgekeurd

        Mevrouw An Geerinck diende haar ontslag in als gemeenteraadslid, waarvan de gemeenteraad in zitting van 24 januari 2024 akte heeft genomen. Mevrouw Geerinck was tevens lid van de politieraad zodat er een nieuw effectief lid politieraad verkozen dient te worden. De voorgedragen kandidaat betreft de heer Jo Laureys.

      • EVA vzw Dienst 112 Hamme - afvaardiging bestuurder - besluit

        Goedgekeurd

        Gezien mevrouw Ann Verschelden thans het mandaat uitoefent van voorzitter EVA vzw Dienst 112 Hamme, dient de gemeenteraad een nieuwe bestuurder voor fractie CD&V voor te dragen aan de desbetreffende vzw. De voorgedragen kandidaat betreft de heer Etienne De Prijcker.

      • Informatieveiligheid - beleid raadplegingen bevolkingsregister interne doeleinden - doelgroepenbeleid - aanpassing - aktename

        Ter kennis genomen

        Het gemeentebestuur houdt persoonlijke informatie over haar inwoners bij in het bevolkingsregister. Dankzij de bevolkingsregisters beschikt het lokaal bestuur over een belangrijke informatiebron die dagelijks geconsulteerd kan worden in het kader van het beheer van het bevolkingsbestand.

        Voor de goede werking van de diensten van het lokaal bestuur was het aangewezen om een principieel besluit te nemen betreffende de consultaties van de bevolkingsregisters die voorzienbaar zijn en op geregelde tijdstippen voorkomen, maar waarbij de raadplegingen niet gebeuren in het kader van wettelijk of decretaal opgelegde taken. 

        • In dit kader werd samen met de piva eGov een doelgroepenbeleid uitgewerkt, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 26 oktober 2021.
        • In het kader van een brede informatiedoorstroom en democratische principes, werd door piva eGov voorgesteld om dit expliciet ter kennis te brengen aan de gemeenteraad via aktename - aldus werd onderstaande geagendeerd op de gemeenteraad van 24 november 2021.

        Aldus werd raadpleging bevolkingsregisters toegestaan voor:

        1. Recent ingeschreven inwoners om uitnodigingen te versturen voor de ontmoetingsdag voor nieuwe inwoners.
        2. Jubilarissen (50, 60, 65, 70, 75, 80 jaar getrouwd) om felicitaties en uitnodiging i.v.m. bezoek en geschenk te versturen.
        3. 100-jarigen, +100 jarigen om felicitaties en uitnodiging i.v.m. bezoek en geschenk te versturen.
        4. 65-jarigen om uitnodigingen te versturen in verband met geplande festiviteiten.
        5. 75-plussers om door de seniorenconsulent gecontacteerd te worden zodat gericht kan gepeild naar financiële moeilijkheden en welbepaalde zorgnoden om op basis hiervan informatie te verstrekken over de verschillende vormen van hulp- en dienstverlening.
        6. Vrijwilligers actief in de gemeente om uitnodigingen te versturen voor feestelijkheden, zoals nieuwjaarsreceptie, vrijwilligersfeest ...
        7. Kinderen van 2-3 jaar om informatie te verstrekken over alle kleuterscholen en de aanmeldingsprocedure binnen het Lokaal Overlegplatform basis-/secundair onderwijs (LOP).
        8. Kinderen van 5-6 jaar om informatie te verstrekken over alle lagere scholen en de aanmeldingsprocedure binnen het Lokaal Overlegplatform basis-/secundair onderwijs (LOP).
        9. Kinderen 11-12 jaar om informatie te verstrekken over alle middelbare scholen en de aanmeldingsprocedure binnen het Lokaal Overlegplatform basis-/secundair onderwijs (LOP).
        10. Pasgeborenen in het kader van het verstrekken van het geboortegeschenk en geboortepakket.

        Deze lijst is limitatief.

        Als een nieuwe doelgroep moet worden toegevoegd kan de lijst worden uitgebreid middels een college- of gemeenteraadsbeslissing.

        In raadszitting van heden wordt voorgesteld om een reglement voor huwelijksjubilea, viering 100-jarigen en 100-plussers goed te keuren (zie volgend agendapunt), aangezien er voor de 100-jarigen en 100-plussers in het verleden geen regeling was vastgelegd. Aldus werd in bovenstaand punt 3 de term '100-jarigen' toegevoegd; zodat ook in dit kader de registers geraadpleegd kunnen worden.

      • Reglement voor huwelijksjubilea, viering 100-jarigen en 100-plussers - goedkeuring - besluit

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad wordt gevraagd het reglement voor huwelijksjubilea, viering 100-jarigen en 100-plussers goed te keuren.

        Voorgesteld wordt om een vaste regeling uit te werken voor financiële attenties en geschenken voor betrokkenen, en aan het college van burgemeester en schepenen delegatie te verlenen om de in het reglement vermelde bedragen aan te passen naargelang de evolutie van index of marktprijzen.

      • Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Marktplein - goedkeuring - besluit

        Goedgekeurd

        Betreft een beperkte aanpassing aan de totnogtoe bestaande toestand. De administratieve techniek die thans wordt gevolgd, is telkens het volledige, eerder door de raad goedgekeurde reglement hernemen in plaats van enkel de aanpassingen, zodat de betrokken instanties steeds over een gecoördineerde tekst beschikken.

        Voor elke wijziging betreffende het verkeersverloop en/of een wijziging in de verkeerssignalisatie in een straat dient aldus het bestaande aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer te worden hernomen. Het bestaande reglement wordt ingetrokken en het nieuwe reglement wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Volgende wijzigingen aan de huidige toestand worden doorgevoerd op het Marktplein en voor de zaterdagmarkt:

        • Een bijkomende laadpaal rechtover de dekenij.
        • Oplichtende C3-borden voor de zaterdagmarkt.
      • Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - gebiedsdekkende maatregelen - goedkeuring - besluit

        Goedgekeurd

        Betreft een beperkte aanpassing aan de totnogtoe bestaande toestand. De administratieve techniek die thans wordt gevolgd, is telkens het volledige, eerder door de raad goedgekeurde reglement hernemen in plaats van enkel de aanpassingen, zodat de betrokken instanties steeds over een gecoördineerde tekst beschikken.

        De regels op het niveau van de individuele straten worden vastgelegd in een aanvullend reglement per straat. De regels die over meer dan een straat (kunnen) gaan, worden vastgelegd in een aanvullend reglement betreffende gebiedsdekkende maatregelen.

        Dit reglement heeft tot doel de gebiedsdekkende maatregelen stelselmatig te groeperen en te saneren.

        Betreffende de gewestwegen zijn er geen wijzigingen ten aanzien van de reeds geregelde situatie.

        Het betreft uitsluitend het consolideren van de wijzigende situatie rondom Strijderslaan ten gevolge van wegenwerken naar de nieuwe toestand. 

        Doorgaand verkeer in beide richtingen blijft steeds mogelijk. Er wordt zone 30 met gemengd verkeer ingevoerd. De fietspaden worden afgesloten.

        De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.

      • BNIP Carnaval Hamme centrum - goedkeuring - besluit

        Goedgekeurd

        De gemeentelijke veiligheidscel kan voor risico’s ten gevolge van bepaalde manifestaties beslissen tot de opmaak van een bijzonder nood- en interventieplan. Van 10 tot en met 12 maart 2024 vinden te Hamme centrum de carnavalsfestiviteiten plaats die heel wat toeschouwers en feestvierders met zich meebrengen. Door de aard en omvang van dit evenement dient een bijzonder nood- en interventieplan te worden opgemaakt in functie van de organisatie van de hulpverlening en de multidisciplinaire coördinatie.

      • Ronde van Vlaanderen - tijdelijk reglement veiligheid - goedkeuring - besluit

        Goedgekeurd

        Op 31 maart 2024 passeert de Ronde van Vlaanderen voor Elite Heren door Hamme. Er werd een oproep gelanceerd om langsheen het parcours randactiviteiten te organiseren. Een opsomming van deze activiteiten dienden we voor 02/02/2024 te bezorgen aan de organisatie Flanders Classis. Om al deze activiteiten in goede banen te leiden en te beheersen stelt de provincie een tijdelijke politieverordening ter beschikking van het lokaal bestuur.

      • Ronde van Vlaanderen cyclo - convenant - interlokale vereniging - goedkeuring - besluit

        Goedgekeurd

        Op 30 maart 2024 wordt de Ronde van Vlaanderen cyclo gereden waarbij zij voor het grootste deel hetzelfde traject zullen volgen van de elite op zondag 31 maart 2024. 

        Er wordt tussen de organisator en de provincie al een aantal jaren een convenant afgesloten die afspraken maakt over de wijze waarop dit evenement georganiseerd wordt. Door toe te treden tot de interlokale vereniging ‘Ronde van Vlaanderen 2024’ onderschrijft iedere lokaal bestuur gelegen op het parcours deze verbintenis. De toetredingsvoorwaarden interlokale vereniging en het convenant worden daarom ter goedkeuring voorgelegd.

      • Provinciaal raadgevend comité - intentieverklaringen wijziging van hulpverleningszone - besluit

        Goedgekeurd

        Betreft de ontvangen gemeenteraadbesluiten in bijlage met daarin de intentie tot wijziging van hulpverleningszone. Concreet gaat het om volgende vragen:

        1. De gemeente Laarne wenst vanuit de zone Zuid-Oost toe te treden tot de zone Centrum.
        2. De gemeente Lierde wenst vanuit de zone Zuid-Oost toe te treden tot de zone Vlaamse Ardennen.
        3. De gemeentes Moerbeke en Lokeren wensen als nieuwe fusiegemeente te behoren tot de zone Oost, wat inhoudt dat de gemeente Moerbeke vanuit de zone Centrum als deel van de nieuwe fusiegemeente wenst toe te treden tot de zone Oost.
        4. De gemeente Wetteren wenst vanuit de zone Zuid-Oost toe te treden tot de zone Centrum.
        5. De gemeente Wichelen wenst vanuit de zone Zuid-Oost toe te treden tot de zone Oost.
        6. De gemeentes Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht wensen als nieuwe fusiegemeente te behoren tot de zone Waasland, wat inhoudt dat de gemeente Zwijndrecht vanuit de zone Antwerpen als deel van de nieuwe fusiegemeente wenst toe te treden tot de zone Waasland. 

        Daarnaast ook de besluiten van de gemeenteraden van Haaltert, Denderleeuw, Erpe-Mere en Lede met daarin een standpunt aangaande de evolutie binnen de zone Zuid-Oost.

      • Afstemming Vervoerregio Aalst op de Denderregio - goedkeuring - besluit

        Goedgekeurd

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met onderstaande voorstellen i.v.m. Vervoerregio Aalst:

        1. De afbakening van de Vervoerregio Aalst, conform de regiovorming, af te stemmen op de Denderregio.
        2. Een naamswijziging naar Vervoerregio Dender door te voeren.
        3. Deelname met raadgevende stem in aangrenzende vervoerregioraden mogelijk te houden.
      • Retributiereglement Herbruikbare Bekers 2024 - besluit

        Goedgekeurd

        De VLAREMA-regelgeving bepaalt dat het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden is, tenzij de organisator (vanaf 1 januari 2022) kan aantonen dat minstens 95 % van de eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Voorliggend retributiereglement bevat een regeling waarbij inzake de organisatie van carnaval Moerzeke/Kastel en carnaval Hamme centrum gebruik gemaakt kan worden van herbruikbare bekers. Voor lokale besturen in eigen werking en door hen georganiseerde evenementen is het sowieso verboden om drank in eenmalige recipiënten aan te bieden.

        Op de gemeenteraad van 25 januari 2023 werd hiertoe het retributiereglement betreffende de terbeschikkingstelling van herbruikbare bekers door het lokaal bestuur Hamme genomen.

        Volgende wijzigingen worden aangebracht aan dit reglement:

        • Verengingen uit Hamme kunnen nu ook een aanvraag indienen om bekers te huren bij de gemeente.
        • Iedere handelaar zal bijdragen in de totale kostprijs van de niet teruggekeerde bekers (verloren, gestolen of beschadigde) pro rata van de door hem ontvangen bekers in verhouding met de totaal aantal uitgeleende bekers. Deze kosten zullen bij de retributie bijgeteld worden en zodanig gefactureerd worden.
        • Artikel 6: Bij reservering en voor afhaling van de bekers moet men 0,10 euro/beker waarborg betalen.
        • Men kan maximaal 10 000 bekers gebruiken.
        • De terbeschikkingstelling van bekers is gratis.
      • Speelstraten - goedkeuring - besluit

        Goedgekeurd

        Om het gemeentebestuur toe te laten speelstraten verder te organiseren op haar grondgebied op een hedendaagse en laagdrempelige manier, dient een aanpassing in het reglement doorgevoerd te worden.

        Door het stopzetten van de vzw mobiele speelpleinwerking Pieto!nk in 2022 zijn er meer taken bij Team Jeugd terecht gekomen wat betreft de organisatie en opvolging van speelstraten. Om als team en/of aanvrager een organisatorisch en juridisch duidelijk kader te hebben dient een grondige aanpassing doorgevoerd te worden.

        Het betreft een totale herwerking van het bestaande reglement.

      • Beleidsplan gemeentelijke academies - besluit

        Goedgekeurd

        Naast de decretale verplichtingen tot het inrichten van kwaliteitsvol onderwijs, afgestemd op de lokale context, rekening houdend met het artistiek-pedagogisch project en de beginselverklaring neutraliteit en rekening houdend met de verwachtingen uit het referentiekader onderwijskwaliteit en de decretale doelstellingen van het deeltijds kunstonderwijs, willen we in de academie specifiek focussen op enkele beleidsmatige strategische en operationele doelstellingen opgenomen in het bijgevoegde beleidsplan Dit beleidsplan heeft een cyclisch karakter en wordt op regelmatige tijdstippen bijgewerkt en voorgelegd. Het beleidsplan werd intern uitgebreid besproken en goedgekeurd door het vakbondsoverleg onderwijs van 22 januari en de Academieraad van 25 januari.

      • Eretitel burgemeester - indienen verzoek - goedkeuring - besluit

        Goedgekeurd

        Lokale mandatarissen kunnen een eretitel toegekend krijgen als beloning voor de loopbaan. De bevoegdheid van een eretitel aan burgemeesters komt toe aan de Vlaamse Regering. De betrokkene dient dergelijk verzoek schriftelijk in bij de Vlaamse Regering, maar met instemming van de betrokkene kan de gemeenteraad een dergelijk verzoek indienen in diens naam.

        De heer Herman Vijt deelde mondeling mee in te stemmen met het feit dat de gemeenteraad in diens naam dergelijk verzoek zou indienen.

    • Extra

      • Stand van zaken overlast Tweebruggenplein

        Ter kennis genomen

        Het betreft vragen aan de agenda geplaatst door raadslid Agnes Onghena, Groen:

        'Op 24 augustus 2023 vond een overleg plaats tussen de burgemeester, de zonechef en een vertegenwoordiger van elke partij.

        De zonechef gaf een hele uitleg over het plan van aanpak voor de overlast die op dat moment op het Tweebruggenplein de spuigaten uitliep.

        In het plan van aanpak werden acties van zowel de politie als van het gemeentebestuur opgenomen. Mijn volgende vragen betreffen de acties van het gemeentebestuur:

        • Is een SPOC, aanspreekfiguur aangesteld? Werd een samenkomst georganiseerd met spilfiguren en betrokkenen? Zo ja, wat is daar tot nu toe het resultaat van? Is er al een datum voor een volgende bijeenkomst?
        • Werd Habbekrats in geschakeld, wat is hun opdracht hierin?
        • Welke infrastructurele maatregelen zijn overwogen en wanneer worden die uitgevoerd?
        • Waarom is het politiereglement nog niet aangepast zodat gepast kan opgetreden worden?
        • Worden preventieve maatregelen overwogen? Ik denk aan omstaanderstrainingen, een straathoekwerker, buurwerk… En als die overwogen worden, wanneer worden die uitgevoerd?'
      • Verheldering en stand van zaken erfgoedcentrum

        Ter kennis genomen

        Het betreft vragen aan de agenda geplaatst door raadslid Agnes Onghena, Groen:

        • 'Waarom laat u de visie- en missietekst over het erfgoedcentrum goedkeuren op de gemeenteraad van 24 januari 2024 terwijl u op het CBS van 23 januari 2024 een beslissing neemt dat hetzelfde gebouw ingericht wordt voor turnclub De Greves?
        • Hoe verhoudt zich de intentie tot het bouwen van een multifunctioneel gebouw (CBS 30 januari 2024) in het Meulenbroek zich hiertoe?
        • Gaat Hamme nu voor een erfgoedcentrum of laten we dit een stille dood sterven?'
      • Stand van zaken omtrent het overlegmoment met De Lijn

        Ter kennis genomen

        Het betreft een vraag aan de agenda geplaatst door raadslid Guy Bogaert-De Clercq, Open VLD:

        'Het is een opvolgingsvraag: Graag een stand van zaken omtrent het overlegmoment met De Lijn (evaluatie en mogelijke aanpassingen).'

      • Transitiehuis

        Ter kennis genomen

        Het betreft vragen aan de agenda geplaatst door raadslid Leo Van der Vorst, Vlaams Belang:

        'Betreft het geplande transitiehuis in Slangstraat 44, 9220 Hamme.

        Na het infomoment van 14 februari 2024 heb ik nog enkele vragen en opmerkingen over dit project:

        • Waarom werd de Hamse bevolking niet veel eerder over dit onderwerp geïnformeerd?
        • Waarom in de gemeente Hamme?
        • Tot vandaag heb ik nergens een objectief verslag kunnen vinden over de successen en de mindere successen in de reeds bestaande transitiehuizen, graag een verslag.
        • Veiligheid van de buurtbewoners, welke maatregelen en plannen zijn hier voorzien?'
      • Gemeentelijke mantelzorgpremie

        Ter kennis genomen

        Het betreft vragen aan de agenda geplaatst door raadslid Mario Michils, Vlaams Belang:

        'Het betreft de gemeentelijke mantelzorgpremie die volgens ons aan herziening toe is.

        Na een vraag aan onze fractie door een belanghebbende, en enig opzoekingswerk wensen wij hierover enkele bekommernissen te delen en enkele vragen te stellen.

        Sinds 2014 is het bedrag dat wordt toegekend niet meer aangepast en cumul is niet mogelijk voor belanghebbenden die reeds een tussenkomst genieten van de Vlaamse zorgverzekering-zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden.

        We zullen hierover volgende vragen stellen:

        • Volgt u ons in het idee dat het toegekende bedrag moet aangepast worden aan de levensduurte van vandaag?
        • Bent u bereid om de modaliteiten voor toekenning te versoepelen (cumul met zorgverzekering toelaten), zodat ook de burgers met zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden van deze steun kunnen genieten?

        Gezien het de gemeente is die deze premie uitbetaald en team leven en welzijn de dossiers behandeld, is het mij niet duidelijk of onze vragen dienen aan bod te komen op de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn.'