De voorzitter opent de zitting op 27/01/2025 om 20:00.
De heer raadsvoorzitter opent de zitting en geeft het woord aan raadslid Leo Van der Vorst van Vlaams Belang.
De mededeling van raadslid Leo Van der Vorst kan geraadpleegd worden via het zittingsverslag (= audio-opname).
De gemeenteraad bespreekt de notulen van de zittingen van 20 november en 4 december 2024.
BESLUIT:
Enig artikel:
Keurt de notulen van 20 november en 4 december 2024 goed.
De gemeenteraad stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het voorgestelde huishoudelijk reglement goed te keuren.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
'De gemeenteraad stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
9° ...
10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid;
11° de keuze om digitaal of hybride te vergaderen en de wijze waarop;
12° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt;
13° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad hybride kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van hybride vergaderen opneemt.
De gemeenteraad kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.'
Motivering
Het is aangewezen dat de gemeenteraad het huishoudelijk reglement goedkeurt.
BESLUIT:
Artikel 1.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om amendement 1 goed te keuren.
Met 5 stemmen voor (Vlaams Belang en Groen), 21 stemmen tegen (NV-A, Vooruit, Lokaal Liberaal en cd&v)
Het amendement wordt bij deze niet goedgekeurd om op te nemen in het huishoudelijk reglement.
Art. 2.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om amendement 2 goed te keuren.
Met 8 stemmen voor (cd&v en Groen), 14 stemmen tegen (NV-A, Vooruit, Lokaal Liberaal), 4 onthoudingen (Vlaams Belang)
Het amendement wordt bij deze niet goedgekeurd om op te nemen in het huishoudelijk reglement.
Art. 3.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om amendement 3 goed te keuren.
Het amendement werd goedgekeurd met eenparigheid van stemmen en zal dus opgenomen worden in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Art. 4.
De gemeenteraad neemt kennis van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals geviseerd als bijlage, en keurt dit goed.
De agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv (voorheen TMVS dv) die plaatsvindt op dinsdag 25 maart 2025 om 14.30 uur in De Lozen Boer, Lozen Boer 3/5, 9080 Lochristi wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via Zoom.
Daarnaast wordt aan de gemeenteraad gevraagd om een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden voor de (Buitengewone) Algemene Vergadering.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
Varia
Vormvereisten
Effectief vertegenwoordiger |
Plaatsvervangend vertegenwoordiger |
|
|
Motivering
Het is aangewezen dat de gemeenteraad de agenda goedkeurt en de vertegenwoordigers voor de algemene vergadering vastlegt.
Voor het vastleggen van de vertegenwoordigers wordt normaal gezien op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur overgegaan tot geheime stemming, maar op het bureau van de raad dd. 20/01/2025 werd afgesproken dat als er maar één kandidaat is voor een mandaat men overgaat tot publieke stemming voor het vlot verloop van de zitting.
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de agenda en de daarbij behorende documentatie goed van de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv van 25 maart 2025:
Varia
Art. 2.
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 25 maart 2025, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.
Onderstaande persoon wordt aangeduid om de GR te vertegenwoordigen in de Buitengewone Algemene Vergaderingen van Creat Services ov en worden gevolmachtigd in naam van de GR deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de GR te behartigen op deze vergaderingen. Dit met ingang van 27 januari 2025 tot het einde van de legislatuur.
Art. 3.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Creat Services dv via e-mail 20250325BAV@farys.be, ten laatste donderdag 20 maart 2025.
Ingevolge de algehele vernieuwing van de gemeenteraden zijn alle mandatarissen in Toerisme Scheldeland van rechtswege ontslagnemend. Hierdoor dient de gemeenteraad nieuwe vertegenwoordigers voor de algemene vergadering en een nieuwe voordracht kandidaat-bestuurder vast te stellen.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische contex
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
Vormvereisten
Effectief vertegenwoordiger |
Plaatsvervangend vertegenwoordiger |
|
|
Kandidaat-bestuurder |
|
Motivering
Het is de taak van de gemeenteraad om een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering en een kandidatuur-bestuurder aan te duiden.
Voor het vastleggen van de vertegenwoordigers en kandidaat-bestuurders wordt normaal gezien op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur overgegaan tot geheime stemming, maar op het bureau van de raad dd. 20/01/2025 werd afgesproken dat als er maar één kandidaat is voor een mandaat men overgaat tot publieke stemming voor het vlot verloop van de zitting.
BESLUIT:
Artikel 1.
Volgende lasthebbers, aangeduid tot het einde van de legislatuur, worden aangesteld als effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger namens de gemeente Hamme in de algemene vergadering van Toerisme Scheldeland vzw:
Volgende lasthebber wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder:
Art. 3.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Toerisme Scheldeland vzw.
Ingevolge de algehele vernieuwing van de gemeenteraden zijn alle mandatarissen in Toerisme Oost-Vlaanderen van rechtswege ontslagnemend. Hierdoor dient de gemeenteraad nieuwe vertegenwoordigers voor de algemene vergadering en een nieuwe voordracht kandidaat-bestuurder vast te stellen.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische contex
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
Vormvereisten
Effectief vertegenwoordiger |
Plaatsvervangend vertegenwoordiger |
|
|
Kandidaat-bestuurder |
|
Motivering
Het is de taak van de gemeenteraad om een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering en een kandidatuur-bestuurder aan te duiden.
Voor het vastleggen van de vertegenwoordigers en kandidaat-bestuurders wordt normaal gezien op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur overgegaan tot geheime stemming, maar op het bureau van de raad dd. 20/01/2025 werd afgesproken dat als er maar één kandidaat is voor een mandaat men overgaat tot publieke stemming voor het vlot verloop van de zitting.
BESLUIT:
Artikel 1.
Volgende lasthebbers, aangeduid tot het einde van de legislatuur, worden aangesteld als effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger namens de gemeente Hamme in de algemene vergadering van Toerisme Oost-Vlaanderen vzw:
Volgende lasthebber wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder:
Art. 3.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Toerisme Oost-Vlaanderen vzw.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Verko die plaatsvindt op maandag 24 februari 2025 om 17u30 wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Daarnaast wordt aan de gemeenteraad gevraagd om de lasthebbers vanuit gemeente Hamme vast te leggen voor de algemene vergadering overeenkomstig het artikel 17 van de statuten. De gemeente Hamme beschikt over de mogelijkheid om 4 lasthebbers aan te stellen. Per lasthebber wordt één plaatsvervanger aangeduid.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
'§ 1. De regelmatig samengestelde Algemene Vergadering vertegenwoordigt de algeheelheid van de deelnemers en haar besluiten zijn, binnen de perken van de wet, het decreet en van onderhavige statuten, voor hen allen bindend.
De algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers - lasthebbers van de deelnemers.
§ 2. Voor de deelnemers A worden zij rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding gemachtigd zijn, te beslissen.
§ 3. Ieder vertegenwoordigd aandeel geeft recht op één stem. Welk ook het aantal dezer stemmen zij, de deelnemers A dienen steeds te beschikken over de meerderheid der stemmen. Indien nodig, zal het aantal stemmen toegewezen aan de andere deelnemers, proportioneel met hun aantal aandelen, verminderd worden. Geen deelnemer kan beschikken over een aantal stemmen dat hoger ligt dan de helft van het totale aantal statutair bepaalde stemmen.
§ 4. De lasthebbers der deelnemers moeten houder zijn van volmachten. Deze volmachten zijn niet overdraagbaar aan een andere lasthebber. Deze volmachten zullen drie volle dagen voor de vergadering op de zetel van de vereniging worden ingediend. De algemene vergadering mag eventueel, bij algemene maatregel gelijk voor allen, de laattijdig neergelegde volmachten aanvaarden.
§ 5. De A - deelnemers zullen worden vertegenwoordigd door maximaal 32 lasthebbers.
5.1. De helft van deze mandaten wordt verdeeld in functie van het inwonersaantal, met name: per volledige schijf van vijf procent (5 %) van het aantal inwoners van de lid - gemeente ten opzichte van het totaal aantal inwoners van het werkingsgebied van de vereniging, zal de gemeenteraad één (1) lasthebber kunnen aanduiden, met evenwel een maximum van vier.
5.2. De andere helft van de mandaten wordt verdeeld in functie van het onderschreven kapitaal; met name: per volledige schijf van vijf procent (5 %) van het door de lid - gemeente onderschreven kapitaal ten opzichte van het totale door de deelnemers A onderschreven kapitaal in de vereniging, zal de gemeenteraad één lasthebber kunnen aanduiden, met evenwel een maximum van vier.
5.3. De benoemingsprocedure, met vaststelling van het mandaat van de lasthebber, wordt vastgelegd voor de volledige duur van de legislatuur. De vaststelling van het mandaat dient wel nog steeds vόόr elke algemene vergadering door de gemeenteraad te worden genomen (artikel 44 DIS).
5.4. Het aantal stemmen waarover iedere deelnemer A in de algemene vergadering beschikt, wordt in gelijke mate gespreid over de lasthebbers van iedere deelnemer. Het bekomen aantal wordt naar de volgende eenheid afgerond zo de decimalen van het getal meer dan één half (0,5) bedragen. Zo dit niet het geval is wordt het getal afgerond naar beneden.'
Vormvereisten
Lasthebber |
Effectief vertegenwoordiger |
Plaatsvervangend vertegenwoordiger |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
Motivering
Het is aangewezen dat de gemeenteraad de agenda goedkeurt en de vertegenwoordigers voor de algemene vergadering vastlegt.
Voor het vastleggen van de vertegenwoordigers wordt normaal gezien op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur overgegaan tot geheime stemming, maar op het bureau van de raad dd. 20/01/2025 werd afgesproken dat als er maar één kandidaat is voor een mandaat men overgaat tot publieke stemming voor het vlot verloop van de zitting.
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de buitengewone algemene vergadering van Verko van 24 februari 2025:
Art. 2.
Onderstaande personen worden aangeduid als lasthebber van de gemeente Hamme voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van VERKO met ingang van 27 januari 2025 en tot het einde van de legislatuur.
Art. 3.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Verko via info@dds-verko.be.
Ingevolge de algehele vernieuwing van de gemeenteraden zijn alle mandatarissen in Verko van rechtswege ontslagnemend. Zoals voorgeschreven door artikel 445 van het Decreet over het Lokaal Bestuur dient binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering bijeengeroepen te worden waarbij tot een algehele vervanging van de Raad van Bestuur wordt overgegaan, voor zover de (gemeente)raden van de deelnemende besturen die de voordracht moeten doen, reeds in hun nieuwe samenstelling vergaderd hebben.
In kader van deze algehele vernieuwing wordt aan de gemeente Hamme gevraagd om 2 bestuurders aan te duiden voor de raad van bestuur.
Daarnaast wordt gevraagd om 2 kandidaat-bestuurders met raadgevende stem aan te duiden.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
'§ 1. De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur waarvan de leden bij geheime stemming worden benoemd door de algemene vergadering. Elke lasthebber in de algemene vergadering beschikt over zoveel stemmen als hem door deze statuten worden toegekend en kan zijn stemmen verdelen over de namen van de kandidaten naar zijn keuze.
Elke gemeentelijke aandeelhouder heeft 1 mandaat in de raad van bestuur;
Aan de deelnemer met het grootste aantal aandelen worden 3 bijkomende mandaten toegekend;
Aan de deelnemer met tweede grootste aantal aandelen worden 2 bijkomende mandaten toegekend;
Aan de deelnemer met het derde grootste aantal aandelen wordt 1 bijkomend mandaat toegekend;
Elke gemeente draagt, bij besluit van de gemeenteraad, haar kandidaat of kandidaten voor. Indien een voorgedragen kandidaat geen lid is van de gemeenteraad, dient de voordracht uitdrukkelijk te worden gemotiveerd waarbij de deskundigheid van de kandidaat met betrekking tot het statutaire doel van de vereniging duidelijk wordt aangetoond.
Gemeenten die meerdere kandidaten mogen voordragen dienen minstens 1 kandidaat van een ander geslacht voor te dragen;
Andere deelnemers kunnen geen bestuurders in de Raad van Bestuur hebben.
De raad van bestuur kan beslissen om de voorzitter van het dienstverlenend samenwerkingsverband DDS als deskundige toe te voegen aan de Raad van Bestuur; de vergoeding van de deskundige is gelijk aan deze van de andere leden van de Raad van Bestuur;'
§ 1. De gemeenten - deelnemers hebben recht op maximum twee “leden van de Raad van Bestuur met raadgevende stem”. Deze afgevaardigden worden per gemeente verkozen uit de leden van de gemeenteraad die verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozen persoon deel uitmaakt van het College van Burgemeester en Schepenen. Hun aanduiding wordt medegedeeld aan de Algemene Vergadering die overgaat tot de samenstelling van de Raad van Bestuur na de algehele vernieuwing van de gemeenteraden.
§ 2. Indien het aantal door de gemeenten, op grond van de vorige paragraaf, aangeduide afgevaardigden, twee of minder bedraagt, neemt de Algemene Vergadering akte van de aanduidingen en wonen deze afgevaardigden de zittingen van de Raad van Bestuur bij, met raadgevende stem.
§ 3. Indien het aantal door de gemeenten, op grond van de eerste paragraaf van dit artikel, aangeduide afgevaardigden meer dan twee bedraagt, neemt de algemene vergadering akte van de gemeenteraadsbesluiten en bepaalt zij de rangorde van de aangeduide leden met raadgevende stem. Eerst gerangschikt wordt het lid dat met éénparigheid van stemmen door zijn gemeenteraad werd aangeduid; verder gelden de volgende criteria in de volgorde waarbij ze hier worden vermeld:
1. de ononderbroken dienstanciënniteit in de betrokken gemeenteraad te beginnen met het lid met de hoogste anciënniteit,
2. de leeftijd van het lid, waarbij het in leeftijd oudste lid als eerste wordt gerangschikt.'
Vormvereisten
Mandaat |
Kandidaat-bestuurder |
1 |
|
2 |
|
Mandaat |
Kandidaat-bestuurder met raadgevende stem |
1 |
|
2 |
|
Motivering
Het is aangewezen dat de gemeenteraad nieuwe bestuurders voordraagt in de Raad van Bestuur van Verko.
Voor het vastleggen van de bestuurders wordt normaal gezien op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur overgegaan tot geheime stemming, maar op het bureau van de raad dd. 20/01/2025 werd afgesproken dat als er maar één kandidaat is voor een mandaat men overgaat tot publieke stemming voor het vlot verloop van de zitting.
BESLUIT:
Artikel 1.
Onderstaande personen worden aangeduid als bestuurder van de gemeente Hamme van VERKO met ingang van 27 januari 2025 en tot het einde van de legislatuur.
Art. 2.
Onderstaande personen worden aangeduid als bestuurder met raadgevende stem:
Art. 3.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Verko via info@dds-verko.be.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van DDS die plaatsvindt op maandag 24 februari 2025 om 19.00 u. wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Daarnaast wordt aan de gemeenteraad gevraagd om de lasthebbers vanuit gemeente Hamme vast te leggen voor de algemene vergadering overeenkomstig het artikel 17 van de statuten. De gemeente Hamme beschikt over de mogelijkheid om 4 lasthebbers aan te stellen. Per lasthebber wordt één plaatsvervanger aangeduid.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
'§ 1. De regelmatig samengestelde Algemene Vergadering vertegenwoordigt de algeheelheid van de deelnemers en haar besluiten zijn, binnen de perken van de wet, het decreet en van onderhavige statuten, voor hen allen bindend.
De algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers - lasthebbers van de deelnemers.
§ 2. Voor de deelnemers A worden zij rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding gemachtigd zijn, te beslissen.
§ 3. Ieder vertegenwoordigd aandeel geeft recht op één stem. Welk ook het aantal dezer stemmen zij, de deelnemers A dienen steeds te beschikken over de meerderheid der stemmen. Indien nodig, zal het aantal stemmen toegewezen aan de andere deelnemers, proportioneel met hun aantal aandelen, verminderd worden. Geen deelnemer kan beschikken over een aantal stemmen dat hoger ligt dan de helft van het totale aantal statutair bepaalde stemmen.
§ 4. De lasthebbers der deelnemers moeten houder zijn van volmachten. Deze volmachten zijn niet overdraagbaar aan een andere lasthebber. Deze volmachten zullen drie volle dagen voor de vergadering op de zetel van de vereniging worden ingediend. De algemene vergadering mag eventueel, bij algemene maatregel gelijk voor allen, de laattijdig neergelegde volmachten aanvaarden.
§ 5. De A - deelnemers zullen worden vertegenwoordigd door maximaal 32 lasthebbers.
5.1. De helft van deze mandaten wordt verdeeld in functie van het inwonersaantal, met name: per volledige schijf van vijf procent (5 %) van het aantal inwoners van de lid - gemeente ten opzichte van het totaal aantal inwoners van het werkingsgebied van de vereniging, zal de gemeenteraad één (1) lasthebber kunnen aanduiden, met evenwel een maximum van vier.
5.2. De andere helft van de mandaten wordt verdeeld in functie van het onderschreven kapitaal; met name: per volledige schijf van vijf procent (5 %) van het door de lid - gemeente onderschreven kapitaal ten opzichte van het totale door de deelnemers A onderschreven kapitaal in de vereniging, zal de gemeenteraad één lasthebber kunnen aanduiden, met evenwel een maximum van vier.
5.3. De benoemingsprocedure, met vaststelling van het mandaat van de lasthebber, wordt vastgelegd voor de volledige duur van de legislatuur. De vaststelling van het mandaat dient wel nog steeds vόόr elke algemene vergadering door de gemeenteraad te worden genomen (artikel 44 DIS).
5.4. Het aantal stemmen waarover iedere deelnemer A in de algemene vergadering beschikt, wordt in gelijke mate gespreid over de lasthebbers van iedere deelnemer. Het bekomen aantal wordt naar de volgende eenheid afgerond zo de decimalen van het getal meer dan één half (0,5) bedragen. Zo dit niet het geval is wordt het getal afgerond naar beneden.'
Vormvereisten
Lasthebber |
Effectief vertegenwoordiger |
Plaatsvervangend vertegenwoordiger |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
Motivering
Het is aangewezen dat de gemeenteraad de agenda goedkeurt en de vertegenwoordigers voor de algemene vergadering vastlegt.
Voor het vastleggen van de vertegenwoordigers wordt normaal gezien op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur overgegaan tot geheime stemming, maar op het bureau van de raad dd. 20/01/2025 werd afgesproken dat als er maar één kandidaat is voor een mandaat men overgaat tot publieke stemming voor het vlot verloop van de zitting.
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de buitengewone algemene vergadering van DDS van 24 februari 2025:
Art. 2.
Volgende lasthebbers, aangeduid tot het einde van de legislatuur, worden aangesteld als vertegenwoordigers namens de gemeente Hamme in de (buitengewone) algemene vergaderingen van DDS:
Art. 3.
Een afschrift van dit besluit wordt digitaal verzonden via kaya.demoor@dds-verko.be.
Ingevolge de algehele vernieuwing van de gemeenteraden zijn alle mandatarissen in DDS van rechtswege ontslagnemend. Zoals voorgeschreven door artikel 445 van het Decreet over het Lokaal Bestuur dient binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering bijeengeroepen te worden waarbij tot een algehele vervanging van de Raad van Bestuur wordt overgegaan, voor zover de (gemeente)raden van de deelnemende besturen die de voordracht moeten doen, reeds in hun nieuwe samenstelling vergaderd hebben.
In kader van deze algehele vernieuwing wordt aan de gemeente Hamme gevraagd om 2 bestuurders aan te duiden voor de raad van bestuur.
Daarnaast wordt gevraagd om 2 kandidaat-bestuurders met raadgevende stem aan te duiden.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
'§ 1. De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur waarvan de leden bij geheime stemming worden benoemd door de algemene vergadering. Elke lasthebber in de algemene vergadering beschikt over zoveel stemmen als hem door deze statuten worden toegekend en kan zijn stemmen verdelen over de namen van de kandidaten naar zijn keuze.
Elke gemeentelijke aandeelhouder heeft 1 mandaat in de raad van bestuur;
Aan de deelnemer met het grootste aantal aandelen worden 3 bijkomende mandaten toegekend;
Aan de deelnemer met tweede grootste aantal aandelen worden 2 bijkomende mandaten toegekend;
Aan de deelnemer met het derde grootste aantal aandelen wordt 1 bijkomend mandaat toegekend;
Elke gemeente draagt, bij besluit van de gemeenteraad, haar kandidaat of kandidaten voor. Indien een voorgedragen kandidaat geen lid is van de gemeenteraad, dient de voordracht uitdrukkelijk te worden gemotiveerd waarbij de deskundigheid van de kandidaat met betrekking tot het statutaire doel van de vereniging duidelijk wordt aangetoond.
Gemeenten die meerdere kandidaten mogen voordragen dienen minstens 1 kandidaat van een ander geslacht voor te dragen;
Andere deelnemers kunnen geen bestuurders in de Raad van Bestuur hebben.
De raad van bestuur kan beslissen om de voorzitter van het dienstverlenend samenwerkingsverband DDS als deskundige toe te voegen aan de Raad van Bestuur; de vergoeding van de deskundige is gelijk aan deze van de andere leden van de Raad van Bestuur;'
§ 1. De gemeenten - deelnemers hebben recht op maximum twee “leden van de Raad van Bestuur met raadgevende stem”. Deze afgevaardigden worden per gemeente DDSzen uit de leden van de gemeenteraad die DDSzen zijn op een lijst waarvan geen enkele DDSzen persoon deel uitmaakt van het College van Burgemeester en Schepenen. Hun aanduiding wordt medegedeeld aan de Algemene Vergadering die overgaat tot de samenstelling van de Raad van Bestuur na de algehele vernieuwing van de gemeenteraden.
§ 2. Indien het aantal door de gemeenten, op grond van de vorige paragraaf, aangeduide afgevaardigden, twee of minder bedraagt, neemt de Algemene Vergadering akte van de aanduidingen en wonen deze afgevaardigden de zittingen van de Raad van Bestuur bij, met raadgevende stem.
§ 3. Indien het aantal door de gemeenten, op grond van de eerste paragraaf van dit artikel, aangeduide afgevaardigden meer dan twee bedraagt, neemt de algemene vergadering akte van de gemeenteraadsbesluiten en bepaalt zij de rangorde van de aangeduide leden met raadgevende stem. Eerst gerangschikt wordt het lid dat met éénparigheid van stemmen door zijn gemeenteraad werd aangeduid; verder gelden de volgende criteria in de volgorde waarbij ze hier worden vermeld:
1. de ononderbroken dienstanciënniteit in de betrokken gemeenteraad te beginnen met het lid met de hoogste anciënniteit,
2. de leeftijd van het lid, waarbij het in leeftijd oudste lid als eerste wordt gerangschikt.'
Vormvereisten
Mandaat |
Kandidaat-bestuurder |
1 |
|
2 |
|
Mandaat |
Kandidaat-bestuurder met raadgevende stem |
1 |
|
2 |
|
Motivering
Het is aangewezen dat de gemeenteraad nieuwe bestuurders voordraagt in de Raad van Bestuur van DDS.
Voor het vastleggen van de kandidaat-bestuurders wordt normaal gezien op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur overgegaan tot geheime stemming, maar op het bureau van de raad dd. 20/01/2025 werd afgesproken dat als er maar één kandidaat is voor een mandaat men overgaat tot publieke stemming voor het vlot verloop van de zitting.
BESLUIT:
Artikel 1.
Volgende lasthebbers, aangeduid tot het einde van de legislatuur, worden aangesteld als vertegenwoordigers namens de gemeente Hamme in de raad van bestuur van DDS:
Art. 2.
Volgende lasthebbers, aangeduid tot het einde van de legislatuur, worden aangesteld als vertegenwoordigers met ‘raadgevende stem’ namens de gemeente Hamme in de raad van bestuur van DDS:
Art. 3.
Een afschrift van dit besluit wordt digitaal verzonden via kaya.demoor@dds-verko.be.
De agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov die plaatsvindt op vrijdag 28 maart 2025 om 14u30 wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Daarnaast wordt aan de gemeenteraad gevraagd om een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden voor de (Buitengewone) Algemene Vergadering.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
Vormvereisten
Effectief vertegenwoordiger |
Plaatsvervangend vertegenwoordiger |
|
|
Motivering
Het is aangewezen dat de gemeenteraad de agenda goedkeurt en de vertegenwoordigers voor de buitengewone algemene vergadering vastlegt.
Voor het vastleggen van de vertegenwoordigers wordt normaal gezien op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur overgegaan tot geheime stemming, maar op het bureau van de raad dd. 20/01/2025 werd afgesproken dat als er maar één kandidaat is voor een mandaat men overgaat tot publieke stemming voor het vlot verloop van de zitting.
BESLUIT:
Artikel 1.
Art. 2.
De heer Robby Van der Stock wordt aangeduid om de (gemeente)raad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van Farys ov en wordt gevolmachtigd in naam van de (gemeente)raad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de (gemeente)raad te behartigen op deze vergaderingen.
Art. 3.
De heer Jan Rosschaert wordt aangeduid als plaatsvervanger.
Art. 4.
Indien de (gemeente)raad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende algehele vernieuwing van de (gemeente)raad.
Art. 5.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Farys ov via 20250328BAV@farys.be.
Ingevolge de algehele vernieuwing van de gemeenteraden zijn alle mandatarissen in Farys ov van rechtswege ontslagnemend. Zoals voorgeschreven door artikel 445 van het Decreet over het Lokaal Bestuur dient binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering bijeengeroepen te worden waarbij tot een algehele vervanging van de Raad van Bestuur wordt overgegaan, voor zover de (gemeente)raden van de deelnemende besturen die de voordracht moeten doen, reeds in hun nieuwe samenstelling vergaderd hebben.
In kader van deze algehele vernieuwing wordt aan de gemeente Hamme gevraagd om één kandidaat-bestuurder voor te dragen voor de Raad van Bestuur.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
De opdrachthoudende vereniging wordt bestuurd door een Raad van Bestuur bestaande uit maximum vijftien (1 5) leden.
De leden van de Raad van Bestuur worden door de Algemene Vergadering benoemd op voordracht van de houders van de T-, D-,Z-,V-, S- en/of SK· aandelen, met dien verstande dat voor deze voordrachten geldt dat:
- minimum één (1) mandaat wordt voorbehouden voor de houders van T-, D-, Zen V- aandelen behorende tot de regio Vlaams-Brabant
- minimum één (1) mandaat wordt voorbehouden voor de houders van T-, D- Zen V- aandelen behorende tot de regio Brugge
- minimum één (1) mandaat wordt voorbehouden voor de houders van T-, D-, Zen V- aandelen behorende tot de regio Centrum
- minimum één (1) mandaat wordt voorbehouden voor de houders van T-, D-,Zen V- aandelen behorende tot de regio Gent
- minimum één (l) mandaat wordt voorbehouden voor de houders van T-, D-,Zen V- aandelen behorende tot de regio IMWV
- minimum één (1) mandaat wordt voorbehouden voor de houders van T-, D-, Zen V- aandelen behorende tot de regio Oost
- minimum één (1) mandaat wordt voorbehouden voor de houders van T-, D-, Zen V- aandelen behorende tot de regio West
- minimum één (1) mandaat wordt voorbehouden voor de houders van T-, D-,Zen V- aandelen behorende tot de regio Zuid
- minimum één (1) mandaat wordt voorbehouden voor de houders van T-, D-, Zen V- aandelen behorende tot de regio Henegouwen
- minimum twee (2) mandaten worden voorbehouden voor de houders van S- en/of S- aandelen.
Bij die samenstelling moet ermee rekening gehouden worden dat maximaal twee derden van de leden van de Raad van Bestuur van hetzelfde geslacht kan zijn.
Vormvereisten
Kandidaat-bestuurder |
|
Motivering
Het is aangewezen dat de gemeenteraad een nieuwe kandidaat-bestuurder voordraagt in de Raad van Bestuur van Farys ov.
Voor het vastleggen van de kandidaat-bestuurders wordt normaal gezien op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur overgegaan tot geheime stemming, maar op het bureau van de raad dd. 20/01/2025 werd afgesproken dat als er maar één kandidaat is voor een mandaat men overgaat tot publieke stemming voor het vlot verloop van de zitting.
BESLUIT:
Artikel 1.
Art. 3.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Farys ov via 20250328BAV@farys.be.
Ingevolge de algehele vernieuwing van de gemeenteraden zijn alle mandatarissen in Farys ov van rechtswege ontslagnemend. Zoals voorgeschreven door artikel 445 van het Decreet over het Lokaal Bestuur dient binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering bijeengeroepen te worden waarbij tot een algehele vervanging van de Raad van Bestuur wordt overgegaan, voor zover de (gemeente)raden van de deelnemende besturen die de voordracht moeten doen, reeds in hun nieuwe samenstelling vergaderd hebben.
In kader van deze algehele vernieuwing wordt aan de gemeenteraad gevraagd om 1 lid Regionaal Adviescomité Domeindiensten Oost aan te duiden.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
'a. Elke deelnemer heeft recht op één lid in ieder adviescomité waarin die deelnemer deelneemt.
b. Daarbovenop hebben gemeenten voor ieder adviescomité waarin zij deelnemen het recht om per volledige schijf van veertigduizend (40 000) inwoners één (1) bijkomend lid voor te dragen, met een maximum van drie (3) bijkomende leden, en wat specifiek de regionale adviescomités voor domeindiensten betreffen met dien verstande dat indien een dergelijke deelnemer niet minstens deelneemt voor zowel distributieactiviteit als de zuiveringsactiviteit, het aantal extra leden dat een dergelijke deelnemer mag voordragen wordt verminderd met één (1).
c. Voor deelnemers die een vereniging van gemeenten zijn, gebeurt de berekening vermeld onder (a) per individuele deelnemer van deze vereniging van gemeenten.
d. Indien een deelnemer deelnemer is voor verschillende geografische regio's, dan wordt het inwonersaantal genomen van de activiteit waarvoor men deelnemer is met het grootste geografische geheel.
De leden van de adviescomités worden aangesteld door de algemene vergadering. Deze aanstelling gebeurt in een geheime stemming.
De leden mogen noch statutair noch contractueel personeelslid zijn van de opdrachthoudende vereniging.'
Vormvereisten
Bestuurslid Adviescomité |
|
Motivering
Het is aangewezen dat de gemeenteraad een nieuw lid aanduidt voor het Regionaal Adviescomité Domeindiensten Oost.
Voor het vastleggen van het lid van het Regionaal Adviescomité Domeindiensten Oost wordt normaal gezien op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur overgegaan tot geheime stemming, maar op het bureau van de raad dd. 20/01/2025 werd afgesproken dat als er maar één kandidaat is voor een mandaat men overgaat tot publieke stemming voor het vlot verloop van de zitting.
BESLUIT:
Artikel 1.
Art. 3.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Farys ov via 20250328BAV@farys.be.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen en de daaruit, in overeenstemming met artikel 17 §1 van de statuten van Zefier cv, voortvloeiende algehele hernieuwing van de raad van bestuur, wordt aan de gemeente Hamme gevraagd om 2 nieuwe vertegenwoordigers aan te duiden voor de gewone algemene (jaar)vergadering van 12 juni 2025:
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
Vormvereisten
Effectief vertegenwoordiger |
Plaatsvervangend vertegenwoordiger |
|
|
Motivering
Het is de taak van de gemeenteraad om 1 effectief vertegenwoordiger (=volmachtdrager) en 1 plaatsvervangend vertegenwoordiger (=volmachtdrager) in de algemene vergadering van Zefier cv aan te duiden die onze gemeente zullen vertegenwoordigen tot einde legislatuur.
Voor het vastleggen van de vertegenwoordigers wordt normaal gezien op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur overgegaan tot geheime stemming, maar op het bureau van de raad dd. 20/01/2025 werd afgesproken dat als er maar één kandidaat is voor een mandaat men overgaat tot publieke stemming voor het vlot verloop van de zitting.
BESLUIT:
Artikel 1.
Volgende lasthebber, aangeduid tot het einde van de legislatuur, wordt aangesteld als volmachtdrager namens de gemeente Hamme in de algemene vergadering van Zefier cv:
Art. 2.
Volgende lasthebber, aangeduid tot het einde van de legislatuur, wordt aangesteld als plaatsvervangend volmachtdrager namens de gemeente Hamme in de algemene vergadering van Zefier cv:
Art. 3.
Een afschrift van dit besluit wordt digitaal verzonden via info@zefier.be.
Ingevolge de algehele vernieuwing van de gemeenteraden zijn alle mandatarissen in de Thuisbouwer van rechtswege ontslagnemend. Hierdoor dient de gemeenteraad nieuwe vertegenwoordigers voor de algemene vergadering en een nieuwe voordracht kandidaat-bestuurders vast te stellen.
Voor de Algemene Vergadering is er één effectieve en één plaatsvervangend vertegenwoordiger nodig.
Voor de Raad van Bestuur vraagt men 8 kandidaat-leden, plus één extra kandidaat. De gemeente Hamme dient dus 9 kandidaten voor te dragen.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
1. Genderdiversiteitsvoorwaarde: Het bestuursorgaan moet samengesteld zijn uit ten minste één/derde leden van een ander geslacht, dit is de genderdiversiteitsvoorwaarde.
2. Bekwaamheids- en expertisevoorwaarde: De raad moet zodanig samengesteld zijn dat er voldoende expertise aanwezig is voor de verschillende activiteiten van de vennootschap, alsook een voldoende diversiteit in competenties en achtergrond. Bij de samenstelling van de raad van bestuur, moet worden rekening gehouden met de bekwaamheidsvereisten die de Vlaamse Regering vaststelt. Om dit te bewerkstelligen moeten in de raad van bestuur minstens 6 leden over één of meerdere van volgende competenties beschikken, zodoende dat uiteindelijk naast:
minstens 4 verschillende van de volgende competenties in de uiteindelijke raad van bestuur bijkomend vertegenwoordigd zijn: Doorgedreven kennis door middel van opleiding of ervaring op het vlak van:
Vormvereisten
Effectief vertegenwoordiger |
Plaatsvervangend vertegenwoordiger |
|
|
Mandaat |
Kandidaat-bestuurder |
Expertise |
1 |
|
Expert financiën & fiscaliteit Ex-ondernemer sanitair, CV, elektriciteit |
2 |
|
Expert bouwkunde |
3 |
|
Expert sociaal beleid |
4 |
|
Expert bedrijfsmanagement |
5 |
|
Expert sociaal beleid |
6 |
|
Expert sociaal beleid + ervaring in bestuur De Thuisbouwer |
7 |
|
Expert sociaal beleid |
8 |
|
Expert sociaal beleid |
9 |
|
Expert sociaal beleid |
Motivering
Het is de taak van de gemeenteraad om een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering en 9 kandidaat-bestuurders voor de Raad van Bestuur aan te duiden.
Voor het vastleggen van de vertegenwoordigers en kandidaat-bestuurders wordt normaal gezien op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur overgegaan tot geheime stemming, maar op het bureau van de raad dd. 20/01/2025 werd afgesproken dat als er maar één kandidaat is voor een mandaat men overgaat tot publieke stemming voor het vlot verloop van de zitting.
Voor het vastleggen van kandidaat-bestuurder, mandaat 1, zijn er 2 voordrachten dus wordt op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur overgegaan tot geheime stemming.
Namens N-VA: Thomas Follens 21 stemmen voor, Namens Vlaams Belang: Leo Van der Vorst 4 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
BESLUIT:
Artikel 1.
Volgende lasthebber, aangeduid tot het einde van de legislatuur, wordt aangesteld als vertegenwoordiger namens de gemeente Hamme in de algemene vergadering van de Thuisbouwer:
Art. 3.
Volgende lasthebbers worden voorgedragen als kandidaat-bestuurder:
Namens N-VA: Thomas Follens 21 stemmen voor, Namens Vlaams Belang: Leo Van der Vorst 4 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 4.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Thuisbouwer via info@dethuisbouwer.be.
De agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van IGS Westlede op dinsdag 18 maart 2025 om 19u00 wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Daarnaast wordt aan de gemeenteraad gevraagd om een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden voor de (Buitengewone) Algemene Vergadering.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
1. Goedkeuring bijlage 1 en 2 van de statuten ingevolge fusie van de gemeenten per 01/01/2025:
a. Toelichting bij bijlage 1 en 2;
b. Bijlage 1: register aandelen volgens art. 12;
c. Bijlage 2: aantal inwoners per arrondissement;
2. Ontslag bestuurders in de Raad van Bestuur – legislatuur 2019-2024;
3. Verkiezing en benoeming van de bestuurders in de Raad van Bestuur voor 6 jaar (i.c. legislatuur 2025 – 2030) tot de BAV in het eerste trimester van 2031;
Vormvereisten
Effectief vertegenwoordiger |
Plaatsvervangend vertegenwoordiger |
|
|
Motivering
Het is aangewezen dat de gemeenteraad de agenda goedkeurt en de vertegenwoordigers voor de algemene vergadering vastlegt.
Voor het vastleggen van de vertegenwoordigers wordt normaal gezien op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur overgegaan tot geheime stemming, maar op het bureau van de raad dd. 20/01/2025 werd afgesproken dat als er maar één kandidaat is voor een mandaat men overgaat tot publieke stemming voor het vlot verloop van de zitting.
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de agenda en de daarbij behorende documentatie goed van de Buitengewone Algemene Vergadering van IGS Westlede van 18 maart 2025:
Agenda:
1. Goedkeuring bijlage 1 en 2 van de statuten ingevolge fusie van de gemeenten per 01/01/2025:
a. Toelichting bij bijlage 1 en 2;
b. Bijlage 1: register aandelen volgens art. 12;
c. Bijlage 2: aantal inwoners per arrondissement;
2. Ontslag bestuurders in de Raad van Bestuur – legislatuur 2019-2024;
3. Verkiezing en benoeming van de bestuurders in de Raad van Bestuur voor 6 jaar (i.c. legislatuur 2025 – 2030) tot de BAV in het eerste trimester van 2031;
Art. 2.
De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van IGS Westlede vastgesteld op 18 maart 2025, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.
Onderstaande persoon wordt aangeduid om de GR te vertegenwoordigen in de Buitengewone Algemene Vergaderingen van IGS Westlede en worden gevolmachtigd in naam van de GR deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de GR te behartigen op deze vergaderingen. Dit met ingang van 27 januari 2025 tot het einde van de legislatuur.
Art. 3.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan IGS Westlede, directie@westlede.be, ten laatste donderdag 6 maart 2025.
Ingevolge de algehele vernieuwing van de gemeenteraden zijn alle mandatarissen in IGS Westlede van rechtswege ontslagnemend. Hierdoor dient de gemeenteraad een nieuwe voordracht kandidaat-bestuurder met raadgevende stem vast te stellen vanuit de oppositie.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
'§ 2. Iedere deelnemende gemeente heeft bovendien het recht, tot lid van de raad van bestuur met raadgevende stem, een gemeenteraadslid aan te duiden, verkozen op een lijst waarvan geen enkele gekozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, en deze aanduiding voor te leggen aan de algemene vergadering.
In de oproeping voor de algemene vergadering wordt de aandacht van de gemeenten gevestigd op dit recht.
§ 3 Indien slechts één gemeente van dit recht gebruikt maakt, neemt de algemene vergadering akte van de gemeenteraadsbeslissingen en woont het aldus aangeduide lid met raadgevende stem vanaf dat ogenblik de zittingen van de raad van bestuur bij.
§ 4. Indien meerdere gemeenten van dit recht gebruik maken, neemt de algemene vergadering akte van de gemeenteraadsbeslissingen en bepaalt zij de rangorde van de aangeduide leden met raadgevende stem in afdalende volgorde volgens de omvang van het aantal maatschappelijke aandelen in het bezit van de aanduidende gemeenten.
Het eerste lid in deze rangorde aangeduide lid woont vanaf dat ogenblik de zittingen van de raad van bestuur bij.'
Vormvereisten
Kandidaat-bestuurder met raadgevende stem |
|
Motivering
Het is aangewezen dat de gemeenteraad een nieuwe bestuurder voordraagt voor de Raad van Bestuur van IGS Westlede.
Voor het vastleggen van de kandidaat-bestuurder met raadgevende stem wordt normaal gezien op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur overgegaan tot geheime stemming, maar op het bureau van de raad dd. 20/01/2025 werd afgesproken dat als er maar één kandidaat is voor een mandaat men overgaat tot publieke stemming voor het vlot verloop van de zitting.
BESLUIT:
Artikel 1.
Volgende kandidaat-bestuurder met raadgevende stem wordt namens de gemeente Hamme in de Raad van Bestuur van IGS Westlede voorgedragen:
Art. 2.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan IGS Westlede, directie@westlede.be, ten laatste donderdag 6 maart 2025.
De agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Midden - Vlaanderen op donderdag 13 maart 2025 om 19.00 uur in het Kasteel van Lebbeke, Leo Duboisstraat 41 te 9280 Lebbeke wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Daarnaast wordt aan de gemeenteraad gevraagd om een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden voor de (Buitengewone) Algemene Vergadering.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
1. Statutaire ontslagnemingen/ benoemingen
De documentatiestukken betreffende dit agendapunt zijn elektronisch raadpleegbaar op het Extranet (via de website xecm.fluvius.be) en werden eveneens per mail overgemaakt. Mocht u deze stukken per gewone post wensen te ontvangen, dan kan dit via eenvoudig verzoek op hogervermeld mailadres. Deze Buitengewone Algemene Vergadering zal worden gevolgd door (korte) installatievergaderingen van de diverse bestuursorganen, waarbij ook telkens de samenstelling van het bureau zal worden doorgevoerd.
Vormvereisten
Effectief vertegenwoordiger |
Plaatsvervangend vertegenwoordiger |
|
|
Motivering
Het is de taak van de gemeenteraad om 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervangende vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius Midden-Vlaanderen aan te duiden die de gemeente Hamme zullen vertegenwoordigen tot einde legislatuur.
Voor het vastleggen van de vertegenwoordigers wordt normaal gezien op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur overgegaan tot geheime stemming, maar op het bureau van de raad dd. 20/01/2025 werd afgesproken dat als er maar één kandidaat is voor een mandaat men overgaat tot publieke stemming voor het vlot verloop van de zitting.
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen van 13 maart 2025 met als enig agendapunt 'Statutaire ontslagnemingen/ benoemingen' goed.
Art. 2.
De vertegenwoordiger(s) van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen op 13 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen.
Art. 3.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het amendement goed te keuren waardoor Jo Laureys wordt voorgedragen als effectieve vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen.
Het amendement werd goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Art. 4.
De heer Jo Laureys, schepen, Bootdijkstraat 82 - 9220 Hamme aan te duiden als effectieve vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Art. 5.
De heer Jan Rosschaert, schepen, Hospitaalstraat 31 - 9220 Hamme aan te duiden als plaatsvervangende vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Art. 6.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Ingevolge de algehele vernieuwing van de gemeenteraden zijn alle mandatarissen in Fluvius Midden-Vlaanderen van rechtswege ontslagnemend. Zoals voorgeschreven door artikel 445 van het Decreet over het Lokaal Bestuur dient binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering bijeengeroepen te worden waarbij tot een algehele vervanging van de Raad van Bestuur wordt overgegaan, voor zover de (gemeente)raden van de deelnemende besturen die de voordracht moeten doen, reeds in hun nieuwe samenstelling vergaderd hebben.
In kader van deze algehele vernieuwing wordt aan de gemeente Hamme gevraagd om:
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
Vormvereisten
Kandidaat-bestuurder |
|
Motivering
Het is aangewezen dat de gemeenteraad nieuwe bestuurders voordraagt in de bestuursorganen van Fluvius Midden-Vlaanderen.
Voor het vastleggen van de kandidaat-bestuurders wordt normaal gezien op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur overgegaan tot geheime stemming, maar op het bureau van de raad dd. 20/01/2025 werd afgesproken dat als er maar één kandidaat is voor een mandaat men overgaat tot publieke stemming voor het vlot verloop van de zitting.
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad draagt de heer Jan De Graef, schepen, Koningin Astridlaan 19 - 9220 Hamme voor als kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité Noord van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 13 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.
Art. 2.
Dezelfde persoon vermeld in artikel 1 tevens voor te dragen als kandidaat-lid voor de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 13 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Ingevolge de algehele vernieuwing van de gemeenteraden zijn alle mandatarissen in Bekkenbestuur Benedenscheldebekken van rechtswege ontslagnemend. Zoals voorgeschreven door artikel 445 van het Decreet over het Lokaal Bestuur dient binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering bijeengeroepen te worden waarbij tot een algehele vervanging van de Raad van Bestuur wordt overgegaan, voor zover de (gemeente)raden van de deelnemende besturen die de voordracht moeten doen, reeds in hun nieuwe samenstelling vergaderd hebben.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een nieuwe vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor Bekkenbestuur Benedenscheldebekken.
Bij voorkeur zijn de vertegenwoordigers lid van het college van burgemeester en schepenen met bevoegdheden inzake integraal waterbeleid (waterbeleid, natuur en leefmilieu, omgeving, ...). In elk geval moeten het politiek mandatarissen zijn (burgemeester, schepen of lid van de gemeenteraad. Indien mogelijk binnen de bevoegdheden voor integraal waterbeleid, zijn dit bij voorkeur twee personen van verschillend geslacht (naar aanleiding van het MEP-decreet).
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
Vormvereisten
Effectief vertegenwoordiger |
Plaatsvervangend vertegenwoordiger |
|
|
Het is de taak van de gemeenteraad om een vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor Bekkenbestuur Benedenscheldebekken aan te duiden, die onze gemeente zullen vertegenwoordigen tot einde legislatuur.
Voor het vastleggen van de vertegenwoordigers wordt normaal gezien op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur overgegaan tot geheime stemming, maar op het bureau van de raad dd. 20/01/2025 werd afgesproken dat als er maar één kandidaat is voor een mandaat men overgaat tot publieke stemming voor het vlot verloop van de zitting.
BESLUIT:
Artikel 1.
Beslist zich akkoord te verklaren met de deelname van de gemeente Hamme in het Benedenscheldebekken onder voorzitterschap van de gouverneurs van de provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen. Hiertoe worden volgende gemeentelijke mandatarissen aangeduid.
Effectief lid: Lotte Peeters, burgemeester, Koerspleinstraat 11 - 9220 Hamme
Plaatsvervanger: Jan Rosschaert, schepen, Hospitaalstraat 31 - 9220 Hamme
Art. 2.
Het antwoordformulier wordt digitaal ingevuld en verzonden via de ontvangen link: https://forms.office.com/e/yAsp26XQLV.
Kennisgeving dat burgemeester Lotte Peeters de gemeente Hamme van rechtswege vertegenwoordigt in de Algemene Vergadering en de Raad van Bestuur van Polder Schelde Durme Oost.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
Motivering
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om hier kennis van te nemen.
BESLUIT:
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt akte dat burgemeester Lotte Peeters de gemeente Hamme van rechtswege vertegenwoordigt in de Algemene Vergadering en de Raad van Bestuur van Polder Schelde Durme Oost.
Ingevolge de algehele vernieuwing van de gemeenteraden zijn alle mandatarissen in projectvereniging Regionaal Landschap Schelde-Durme (IOED Schelde - Durme) van rechtswege ontslagnemend. Aan gemeente Hamme wordt gevraagd om 2 effectieve bestuursleden en 2 plaatsvervangende bestuursleden aan te duiden voor de Raad van Bestuur:
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
Vormvereisten
Effectief stemgerechtigd lid |
|
Plaatsvervangend stemgerechtigd lid |
|
Effectief lid met raadgevende stem |
|
Plaatsvervangend lid met raadgevende stem |
|
Motivering
Het is de taak van de gemeenteraad om 2 vertegenwoordigers en 2 plaatsvervangende vertegenwoordigers in de raad van bestuur van de Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst Schelde-Durme aan te duiden die onze gemeente zullen vertegenwoordigen tot einde legislatuur.
Voor het vastleggen van de kandidaat-bestuurders wordt normaal gezien op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur overgegaan tot geheime stemming, maar op het bureau van de raad dd. 20/01/2025 werd afgesproken dat als er maar één kandidaat is voor een mandaat men overgaat tot publieke stemming voor het vlot verloop van de zitting.
BESLUIT:
Artikel 1.
Volgende lasthebbers, aangeduid tot het einde van de legislatuur, worden aangesteld als stemgerechtigd lid namens de gemeente Hamme in de raad van bestuur van de Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst Schelde-Durme:
Art. 2.
Volgende lasthebbers, aangeduid tot het einde van de legislatuur, worden aangesteld als effectief lid met raadgevende stem namens de gemeente Hamme in de raad van bestuur van de Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst Schelde-Durme:
Art. 3.
Een afschrift van dit besluit wordt digitaal verzonden via clemence@rlsd.be.
Ingevolge de algehele vernieuwing van de gemeenteraden zijn alle mandatarissen in Dijk92 van rechtswege ontslagnemend. Daarom vraagt projectvereniging Dijk92 om 3 nieuwe mandatarissen aan te duiden voor hun raad van bestuur:
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
Vormvereisten
De gemeente dient drie mandatarissen aan te duiden voor projectvereniging Dijk92 voor hun raad van bestuur:
Stemgerechtigd lid = schepen van cultuur |
|
Plaatsvervanger stemgerechtigd lid |
|
Lid met raadgevende stem |
|
Het is de taak van de gemeenteraad om 1 stemgerechtigd lid, 1 plaatsvervanger en 1 lid met raadgevende stem voor Projectvereniging Dijk92 aan te duiden, die onze gemeente zullen vertegenwoordigen tot einde legislatuur.
Voor het vastleggen van de kandidaat-bestuurders wordt normaal gezien op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur overgegaan tot geheime stemming, maar op het bureau van de raad dd. 20/01/2025 werd afgesproken dat als er maar één kandidaat is voor een mandaat men overgaat tot publieke stemming voor het vlot verloop van de zitting.
Voor het vastleggen van het lid met raadgevende stem werden 2 voordrachten ingediend, daardoor wordt er op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur overgegaan tot geheime stemming.
Namens CD&V: Regine Van Achter 21 stemmen voor, Namens Vlaams Belang: Marc Saerens 4 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
BESLUIT:
Artikel 1.
Volgende lasthebber, aangeduid tot het einde van de legislatuur, wordt aangesteld als stemgerechtigd lid namens de gemeente Hamme in de raad van bestuur van Projectvereniging Dijk92:
Art. 2.
Volgende lasthebber, aangeduid tot het einde van de legislatuur, wordt aangesteld als plaatsvervangend stemgerechtigd lid namens de gemeente Hamme in de raad van bestuur van Projectvereniging Dijk92:
Art. 3.
Volgende lasthebber, aangeduid tot het einde van de legislatuur, wordt aangesteld na geheime stemming als lid met raadgevende stem namens de gemeente Hamme in de raad van bestuur van Projectvereniging Dijk92:
Namens CD&V: Regine Van Achter 21 stemmen voor, Namens Vlaams Belang: Marc Saerens 4 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 4.
Een afschrift van dit besluit wordt digitaal verzonden via tom@dijk92.be en sofie@dijk92.be.
De gemeente Hamme heeft 23 oktober 2024 beslist om vanaf 1 januari 2025 toe te treden tot de projectvereniging UiTPAS Dender. Ingevolge de algehele vernieuwing van de gemeenteraden dienen de gemeenten in de loop van de maand januari de nieuwe bestuurders voor UiTPAS Dender aan te duiden. Projectvereniging UiTPAS Dender vraagt om 3 nieuwe vertegenwoordigers aan te duiden voor hun raad van bestuur:
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Juridische grondslag
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
'Alle bestuurders zijn van rechtswege ontslagnemend bij verlies van hun openbaar mandaat, uitgezonderd ingeval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden. In voorkomend geval duiden de gemeenten in de loop van de maand januari volgend op het jaar van de verkiezing tot algehele vernieuwing van de gemeenteraden, de nieuwe bestuurders aan. Zij treden aan op 1 februari daaropvolgend.'
'Artikel 7 - Samenstelling van de Raad van Bestuur
De Raad van Bestuur bestaat uit stemgerechtigde leden en leden met raadgevende stem.
Elke deelnemende gemeente vaardigt één stemgerechtigd lid af naar de Raad van Bestuur. De stemgerechtigde leden zijn burgemeester, schepenen of raadsleden van de deelnemende gemeenten. Elk stemgerechtigd lid beschikt over één stem.
Elke deelnemende gemeente heeft ook een afgevaardigde met raadgevende stem in de Raad van Bestuur. Deze afgevaardigde is altijd een raadslid in de betrokken gemeenten, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.
De leden van de raad van bestuur ontvangen geen presentiegeld.
Artikel 8 – Onverenigbaarheid tussen het mandaat van bestuurder en ambten, functies of mandaten
Bij de samenstelling van de Raad van Bestuur wordt rekening gehouden met de onverenigbaarheid voorzien in artikel 436 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Er bestaat een onverenigbaarheid tussen het mandaat van bestuurder en de volgende ambten, functies of mandaten:
Artikel 9 - Aanwezigheid zonder stemrecht in de Raad van Bestuur:
De deelnemende gemeenten kunnen per gemeente een lid van hun administratie afvaardigen om de vergaderingen van de Raad van Bestuur bij te wonen.
De Raad van Bestuur kan elke persoon, wiens aanwezigheid hij nuttig oordeelt, uitnodigen tot het bijwonen van zijn vergaderingen.
Hun aanwezigheid moet in de notulen vermeld worden. Deze personen hebben geen stemrecht.'
Vormvereisten
Effectief kandidaat-bestuurder |
|
Plaatsvervangend kandidaat-bestuurder |
|
Lid met raadgevende stem |
|
Motivering
Het is de taak van de gemeenteraad om 1 stemgerechtigd lid, 1 plaatsvervanger en 1 afgevaardigde met raadgevende stem voor UiTPAS Dender aan te duiden, die onze gemeente zullen vertegenwoordigen tot einde legislatuur.
Voor het vastleggen van de kandidaat-bestuurders wordt normaal gezien op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur overgegaan tot geheime stemming, maar op het bureau van de raad dd. 20/01/2025 werd afgesproken dat als er maar één kandidaat is voor een mandaat men overgaat tot publieke stemming voor het vlot verloop van de zitting.
BESLUIT:
Artikel 1.
Volgende lasthebber, aangeduid tot het einde van de legislatuur, wordt aangesteld als effectief kandidaat-bestuurder namens de gemeente Hamme in de raad van bestuur van UiTPAS Dender:
Art. 2.
Volgende lasthebber, aangeduid tot het einde van de legislatuur, wordt aangesteld als plaatsvervangend kandidaat-bestuurder namens de gemeente Hamme in de raad van bestuur van UiTPAS Dender:
Art. 3.
Volgende lasthebber, aangeduid tot het einde van de legislatuur, wordt aangesteld als lid met raadgevende stem namens de gemeente Hamme in de raad van bestuur van UiTPAS Dender:
Art. 4.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de projectvereniging.
In het huidige retributiereglement voor het gebruik van De Vrede wordt ook toegang gegeven tot de speelplaats.
Na herhaaldelijke rommel en schade op de speelplaats, waarbij ook de veiligheid van de leerlingen in het gedrang kwam, werd na advies van de preventiedienst en de jeugddienst beslist door het College van Burgemeester en Schepenen om een afsluiting te plaatsen.
Dit moet dan ook aangepast worden in het retributiereglement.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
Motivering
In het huidige retributiereglement voor het gebruik van De Vrede wordt ook toegang gegeven tot de speelplaats. Na herhaaldelijke rommel en schade op de speelplaats, waarbij ook de veiligheid van de leerlingen in het gedrang kwam, werd na advies van de preventiedienst en de jeugddienst beslist door het College van Burgemeester en Schepenen om een afsluiting te plaatsen. Dit moet dan ook aangepast worden in het retributiereglement.
BESLUIT:
Artikel 1.
§1: Er wordt ten behoeve van de gemeente Hamme een retributie geheven op het gebruik van de gemeentelijke infrastructuur van Ontmoetingscentrum De Vrede te Moerzeke.
§2: Ontmoetingscentrum De Vrede omvat:
- een polyvalente zaal met maximum 100 plaatsen, een mobiel podium, de technische uitrusting, een service-keuken, de gemeenschappelijke ruimten (vestiaire, toegangshal, sanitair, berging) gelegen Vredestraat 5 te Moerzeke.
Art. 2.
§1: Verenigingen die Hamme als werkterrein hebben / personen die in Hamme wonen:
§2: Verenigingen die Hamme niet als werkterrein hebben / personen die niet in Hamme wonen / feestactiviteiten met privé-karakter / gebruikers met commerciële doeleinden:
§3:
De retributie moet worden betaald door de personen / verenigingen die een aanvraag doen om de infrastructuur te gebruiken en hiervoor de toelating krijgen.
Art. 3.
Voor het gebruik van het ontmoetingscentrum wordt een waarborg gevraagd van 125,00€.
Art. 4.
Wijze van betalen:
Art. 5.
De toezegging van het gebruik van de lokalen is pas definitief na betaling van de retributie en de waarborg.
Art. 6.
De gemeentelijke adviesraden zijn vrijgesteld van de retributie evenals de scholen van Hamme die wensen gebruik te maken van de polyvalente zaal voor schoolactiviteiten.
Art. 7.
Bij niet-betaling zal het volledig verschuldigde bedrag ingevorderd worden via dwangbevel overeenkomstig artikel 177, tweede lid van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, of in voorkomend geval langs gerechtelijke weg.
De retributie op het afsluiten van een huwelijk dateert reeds van 2001 en de bedragen voor zowel het voltrekken van het huwelijk als voor het trouwboekje werden sindsdien niet meer aangepast.
De kost van het aangeboden drankje, het trouwboekje en de bijhorende personeelskost staan niet meer in verhouding tot de werkelijke kostprijs.
Bijkomend is het recht tot huwen wettelijk verankerd, waardoor de mogelijkheid wordt opgenomen om op bepaalde momenten gratis te huwen.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
Motivering
BESLUIT:
Artikel 1.
Er wordt een gemeentelijke retributie geheven op huwelijksplechtigheden.
Art. 2.
Huwelijken worden voltrokken in het Administratief Centrum, Nieuwstraat 11, 9220 Hamme of in het Oud Gemeentehuis van Moerzeke, Dorp 1, 9220 Hamme.
Art. 3.
De retributie wordt vastgesteld als volgt:
Op donderdagen, vrijdagen, brugdagen en zaterdagen voorziet het gemeentebestuur volgende praal:
Art. 4.
Er kunnen geen huwelijksplechtigheden plaatsvinden op de volgende dagen:
In uitzonderlijke gevallen kan het college van burgemeester en schepenen alsnog toelating geven na het indienen van een schriftelijke aanvraag die door het college van burgemeester en schepenen werd goedgekeurd.
Art. 5.
De retributie is verschuldigd door één van de aanvragers van het huwelijk op het tijdstip van de huwelijksaangifte bij Team Burgerzaken.
Indien de voltrekking van het huwelijk niet kan plaatsvinden, zal de reeds betaalde som terugbetaald worden indien het huwelijk 5 werkdagen voordien schriftelijk werd geannuleerd of in geval van overmacht.
Art. 6.
Artikel 2.7 van het reglement van 20 november 2024 betreffende de belasting op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken, wordt opgeheven.
In het kader van de uitbating van erotische inrichtingen wordt een jaarlijkse belasting en een openingsbelasting ingesteld. De bedragen komen respectievelijk op 1500 en 6000 euro te liggen. In het reglement van 20/12/2023 werd geen begin- en einddatum opgenomen. Het is wenselijk deze alsnog op te nemen.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
Motivering
BESLUIT:
Artikel 1.
Met ingang van 1 januari 2025 en voor een periode eindigend op 31 december 2031 wordt er een openingsbelasting en een jaarlijkse belasting geheven op erotische inrichtingen gelegen op het grondgebied van de gemeente Hamme.
Art. 2.
De aanslagvoet van de openingsbelasting is vastgesteld op 6.000,00 euro. Het is een éénmalige belasting die verschuldigd is bij elke opening van een nieuwe handelsactiviteit van een erotische inrichting. Elke wijziging van uitbating wordt gelijkgesteld met een nieuwe handelsactiviteit.
De aanslagvoet van de jaarlijkse belasting is vastgesteld op 1.500,00 euro per erotische inrichting. De jaarlijkse belasting gaat in vanaf het jaar volgend op het jaar van inkohiering van de openingsbelasting, of bij gebreke hiervan, vanaf de inwerkingtreding van huidig belastingreglement.
De openingsbelasting en de jaarlijkse belasting zijn ondeelbaar. Ze zijn verschuldigd voor het ganse kalenderjaar, welke ook de aanvangs- of stopzettingsdatum van de economische activiteit of wijziging van uitbating in het jaar is. Er wordt geen enkele korting of teruggave van de belasting gedaan, om welke reden dan ook.
Art. 3.
De belasting is verschuldigd door de uitbater van de erotische inrichting, ongeacht of de maatschappelijke zetel in de gemeente gelegen is of niet.
Art. 4.
De belastingplichtige ontvangt van het gemeentebestuur een aangifteformulier dat door hem, behoorlijk ingevuld en ondertekend, voor de erin vermelde datum moet worden teruggestuurd naar gemeentebestuur Hamme ter attentie van departement financiën, Marktplein 1, 9220 Hamme.
De belastingplichtige die geen aangifteformulier heeft ontvangen, is ertoe gehouden, uiterlijk op 30 september van het aanslagjaar, aan het gemeentebestuur de voor de aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen.
Bij gebrek aan aangifte, bij laattijdige, onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige, wordt de belasting ambtshalve gevestigd op basis van gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt.
Vooraleer de belasting ambtshalve wordt gevestigd, brengt het gemeentebestuur de belastingplichtige met een aangetekende brief op de hoogte van de redenen waarom ze gebruik maakt van deze procedure, de elementen waarop de belasting is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van die elementen en het bedrag van de belasting. De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van die kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
Art. 5.
De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen. Ze dient betaald te worden binnen de twee (2) maanden na de verzending van het aanslagbiljet. De vestiging, de invordering en de geschillenprocedure, gebeuren volgens de bepalingen vervat in het gelijknamige decreet van 30 mei 2008, en latere wijzigingen.
Dit reglement werd op de gemeenteraad van 20 november 2024 verworpen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'Algemene heffing op gezinnen' alsnog goed te keuren, noodzakelijk i.h.k.v. een geldig meerjarenplan.
Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuwd te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.
Aan het toekomstig bestuur zal worden gevraagd om bepaalde reglementen per legislatuur goed te keuren, daar dit efficiënter is voor zowel de administratie als het bestuur.
REGELGEVING:
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Dit is een belasting ten laste van ieder gezin dat op 1 januari van het aanslagjaar is ingeschreven in de bevolkingsbestanden van de gemeente en waarvan geen enkel lid onderworpen is aan de algemene heffing op bedrijven en vrije beroepen.
Bedrag: € 40,00 per gezin per begonnen jaar (volledig verschuldigd volgens de toestand op 1 januari).
Tot 2019 waren enkel personen die recht hadden op het leefloon vrijgesteld van deze belasting. Gezinshoofden die recht hadden op een verhoogde tegemoetkoming kregen een vermindering van € 20 en betaalden € 20 i.p.v. € 40.
Vanaf 2020 zijn ook gezinshoofden die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming vrijgesteld van deze belasting.
Ten opzichte van vorig jaar wijzigt niets.
BESLUIT:
Artikel 1.
Met ingang van 1 januari 2025 wordt ten behoeve van de gemeente Hamme een jaarlijkse algemene heffing op gezinnen geheven voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Art. 2.
Deze heffing is ten laste van ieder gezin dat op 1 januari van het aanslagjaar is ingeschreven in de bevolkingsbestanden van de gemeente en waarvan geen enkel lid onderworpen is aan de algemene heffing op bedrijven en vrije beroepen.
Art. 3.
§1. Onder gezin wordt verstaan:
§2. De heffing wordt gevestigd ten laste van een gezinsverantwoordelijke, d.w.z. namens één van de gezinsleden ouder dan 18 jaar, dat in het gezin eigen belangen en desgevallend die van de medegezinsleden behartigt en zich tegenover derden als dusdanig kenbaar gemaakt heeft, optreedt of gekend is.
Art. 4.
§1. De belasting is verschuldigd per woning of woongelegenheid, hoe dan ook genaamd, op het grondgebied van de gemeente Hamme gelegen en door het gezin gebruikt of tot gebruik voorbehouden als hoofdverblijf.
§2. Een woning of woongelegenheid wordt beschouwd als gelegen in de gemeente wanneer zij haar adres heeft in de gemeente of de hoofdingang in de gemeente gelegen is.
Art. 5.
De belasting wordt bepaald op 40,00 euro per gezin.
Art. 6.
Het begonnen jaar is volledig verschuldigd, met dien verstande dat alleen de op 1 januari bestaande toestand in aanmerking genomen wordt.
Art. 7.
Kunnen ontheffing van deze belasting bekomen:
Art. 8.
De heffing wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.
Art. 9.
De heffing is betaalbaar binnen de twee maand na toezending van het aanslagbiljet.
Art. 10.
De belastingschuldige kan een bezwaar tegen deze belasting indienen bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
Er worden enkele aanpassingen doorgevoerd aan het reglement op de gemeentelijke visserijen op vraag en in samenspraak met de visclubs.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aangepaste reglement goed te keuren.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
Motivering
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aangepaste huishoudelijk reglement goed te keuren.
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de voorgestelde aanpassingen en keurt deze goed.
Art.2.
De gemeenteraad neemt kennis van en keurt goed de gecoördineerde versie van het reglement zoals hieronder meegedeeld:
Artikel 1.
Elke houder van een visverlof heeft het huishoudelijk reglement gelezen en is hiermee akkoord.
Art. 2.
Iedere hengelaar (min. 14 jaar oud), dient in het bezit te zijn van een op naam geschreven visverlof, afgeleverd door een afgevaardigde van het gemeentebestuur[1]. Kinderen onder de 14 jaar vergezeld door een meerderjarige in het bezit van een gemeentelijk visverlof, mogen gratis vissen met één hengel.
Een afgevaardigde van het gemeentelijk politiekorps of van het gemeentebestuur kan controle uitvoeren op het visverlof, de aangewende visbak en emmers.
Op hun verzoek moeten deze zaken ter controle overhandigd worden.
Art. 3.
De openingsdata worden als volgt vastgesteld:
De Gespoelde Put en Meulenbroek: van 1 januari tot en met 31 december.
Binnen deze periode kunnen deze visserijen uitzonderlijk gesloten worden.
Dit zal worden aangeduid door verbodsplaten of mededelingen in de infokasten.
Art. 4.
Het is verboden te vissen van zonsondergang tot zonsopgang (dagvergunningen worden ten laatste uitgeschreven tot 20.00 u).
Tevens is vissen verboden bij ijsvorming op het water.
BBQ’en of koken langs de oever is verboden.
Art. 5.
§1. Er mag maximaal met 2 hengels gevist worden en dit enkel vanaf de oever. Men dient ook haaks op de oever te vissen en de hengels moeten binnen handbereik liggen.
Het gebruik van emmers (minimum 35 cm diameter), gevuld met water, is verplicht om de vissen te kunnen onthaken. Bij karpervissen is het gebruik van een onthaakmat verplicht.
Alle gevangen vis moet na het onthaken onmiddellijk worden teruggezet (uitgezonderd paling).
§2. Tijdens de door het gemeentebestuur goedgekeurde viswedstrijden is dagvisserij niet toegelaten.
Men kan die dag op de andere vijver terecht.
§3. Het is verplicht om vishaken te gebruiken zonder weerhaak.
Art. 6.
§1. Een leefnet is enkel toegestaan op de door het gemeentebestuur goedgekeurde viswedstrijden.
§2. Vissen op snoek, baars en snoekbaars (roofvissen) is enkel met 1 hengel toegelaten van 1 oktober t.e.m. 31 december, als de betrokkenen in het bezit zijn van een gemeentelijk visverlof.
Er mag GEEN snoek, baars of snoekbaars meegenomen worden.
Paling is vrij mee te nemen. Bij het vissen op snoek, baars en snoekbaars is het gebruik van aasvisjes niet toegestaan.
Art. 7.
Het is verboden brood te gebruiken als visaas. Het verboden om eenden te voederen.
Art. 8.
§1. Zonder schriftelijke en voorafgaande toestemming van de burgemeester is het verboden om:
§2. De honden moeten aan de leiband gehouden worden.
Art. 9.
Alle overtredingen op dit huishoudelijk reglement van de gemeentelijke visserijen hebben tot gevolg dat het visverlof onmiddellijk wordt ingetrokken voor de duur van een volledig visseizoen.
Art. 10.
Dit huishoudelijk reglement op de gemeentelijke visserijen vervangt het vroegere dat dateert van 14/12/2022.
Naar aanleiding van de aanstelling van de nieuwe gemeenteraad op 4 december 2024 dient de vertegenwoordiging van het gemeentebestuur in de jeugdraad te worden hernieuwd.
Volgens artikel 5 van de statuten van de gemeentelijke jeugdraad is het lid van het college van burgemeester en schepenen dat bevoegd is voor het jeugdbeleid van rechtswege waarnemend lid in de algemene vergadering en het dagelijks bestuur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de aanstelling van schepen Jan Rosschaert, schepen bevoegd voor jeugdbeleid, goed te keuren.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
'De algemene vergadering of het dagelijks bestuur kunnen ten allen tijde waarnemende leden met raadgevende stem aanduiden. Volgende personen zijn van rechtswege waarnemend lid: 1° het lid van het college van burgemeester en schepenen dat bevoegd is voor jeugdbeleid: de schepen van jeugd; 2° de gemeentelijke ambtenaren specifiek belast met jeugdaangelegenheden: de jeugddienst;'
Motivering
BESLUIT:
Artikel 1.
Dhr. Jan Rosschaert, schepen van jeugd, wordt afgevaardigd namens het gemeentebestuur om te zetelen in de jeugdraad zonder stemrecht.
Art. 2.
Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de gemeentelijke jeugdraad.
Vraagt aan de gemeenteraad om extra PWB-uren (personeel op werkingsbudget) in de gemeentelijke basisschool De Dobbelsteen goed te keuren.
REGELGEVING:
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
Motivering
We vragen de goedkeuring om voor het schooljaar 2024-2025 voor 6/36 een beleidsmedewerker en voor 3/24 uren een (kleuter)onderwjizer aan te stellen vanuit het werkingsbudget van de school. Het gaat over PWB-uren, zoals beschreven in omzendbrief https://data-onderwijs.vlaanderen.be/edulex/document.aspx?docid=14419#4 )
De aangekochte uren zullen besteed worden aan het ondersteunen van het lerarenteam en de directeur bij het uitwerken en implementeren van het nieuwe leerplan LeerLokaal in de klas.
BESLUIT:
Enig artikel.
De gemeenteraad is akkoord om het agendapunt te verdagen naar de gemeenteraad van 24 februari 2025.
Vraagt aan de gemeenteraad om de aankoop van 2 extra PWB-uren (personeel op werkingsbudget) kleuteronderwijzer voor het schooljaar 2024-2025 in de gemeentelijke kleuterschool Ondersteboven goed te keuren.
REGELGEVING:
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
Motivering
BESLUIT:
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt het aankopen van de 2 extra PWB-uren in GKS Ondersteboven tot 15 april 2025 goed.
Ingevolge de algehele vernieuwing van de gemeenteraden zijn alle mandatarissen in de interlokale vereniging academie voor beeldende kunst Hamme-Zele van rechtswege ontslagnemend.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een nieuw bestuurslid en plaatsvervangend lid aan te duiden voor de interlokale vereniging academie voor beeldende kunst Hamme-Zele. Een voorwaarde voor de aanduiding is dat de voorgedragen leden lid zijn van het college van burgemeester en schepenen.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
'§ 1.
Er wordt een beheerscomité opgericht dat samengesteld is uit een afgevaardigde van elke deelnemer.
§ 2.
Door elke gemeenteraad wordt een lid van het college van burgemeester en schepenen afgevaardigd, alsmede een vervangend lid met hetzelfde mandaat ingeval van afwezigheid van het effectief lid. De leden van het beheerscomité worden afgevaardigd voor de periode van een bestuurslegislatuur, onverminderd de mogelijkheid van de gemeenteraden het mandaat van hun vertegenwoordigers in te trekken en onverminderd de beëindiging van rechtswege van het mandaat van de leden van het beheerscomité zodra zij hun betreffende politieke mandaat verliezen. De leden blijven evenwel lid van het beheerscomité tot het moment dat er in hun vervanging is voorzien. In geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden duiden de deelnemende gemeenten in de eerste drie maanden volgend op het jaar van de verkiezingen de nieuwe bestuurders aan. Zij treden aan vanaf het ogenblik van hun aanstelling.
§3.
De directeur van de Academie voor Beeldende Kunst wordt naar het beheerscomité uitgenodigd als deskundige. Hij heeft geen stemrecht.
§4.
Het beheerscomité kan andere deskundigen uitnodigen op haar vergaderingen. Zij hebben geen stemrecht. Hun aanwezigheid wordt in het verslag vermeld.'
Vormvereisten
Volgende kandidaten worden voorgedragen:
Motivatie
Het is aangewezen dat de gemeenteraad een effectief en plaatsvervangend bestuurslid aanduidt.
Voor het vastleggen van het bestuurslid voor het beheerscomité wordt normaal gezien op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur overgegaan tot geheime stemming, maar op het bureau van de raad dd. 20/01/2025 werd afgesproken dat als er maar één kandidaat is voor een mandaat men overgaat tot publieke stemming voor het vlot verloop van de zitting.
BESLUIT:
Artikel 1.
De heer Guy Bogaert-De Clercq wordt door de gemeenteraad aangeduid als bestuurslid voor het beheerscomité interlokale vereniging academie voor beeldende kunst Hamme/Zele.
Art. 2.
De heer Jan De Graef wordt aangeduid als plaatsvervanger.
De huidige statuten van autonoom gemeentebedrijf HIM zijn op bepaalde punten verouderd en dienen aangepast te worden, teneinde in overeenstemming te zijn met het decreet over het lokaal bestuur (hierna DLB).
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
Motivering
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de beperkte statutenwijziging van het autonoom gemeentebedrijf HIM goed te keuren.
BESLUIT:
Artikel 1.
Artikel 9 van de huidige statuten van de HIM wordt als volgt geherformuleerd:
'De leden van de raad van bestuur worden benoemd door de gemeenteraad. De raad van bestuur is samengesteld uit ten hoogste 12 leden.
Elke fractie in de gemeenteraad kan minstens een lid van de raad van bestuur voordragen.
De raad van bestuur kiest uit zijn leden een voorzitter die deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.'
Art.2.
Artikel 10, paragraaf 4, 4° lid, wordt als volgt vervangen:
'Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.'
Art.3.
De raad van bestuur van de HIM krijgt de opdracht om over te gaan tot een algehele screening van de huidige statuten van de HIM, in het bijzonder om waar eventueel nodig deze in overeenstemming te brengen met het DLB, en brengt terzake een advies uit ter attentie van de gemeenteraad.
Ingevolge de algehele vernieuwing van de gemeenteraad dienen de bestuursmandaten bij autonoom gemeentebedrijf HIM te worden vernieuwd.
Volgens de statuten van autonoom gemeentebedrijf HIM hebben de verschillende fracties in de gemeenteraad recht op vertegenwoordiging:
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
Motivering
BESLUIT:
Enig Artikel
Beslist te benoemen als lid van de raad van bestuur van de HIM:
Het betreft een vraag aan de gemeenteraad geplaatst door raadslid Gilles Verbeke, Groen:
'Dienstverlening De Lijn deelgemeenten
We horen van verschillende mensen dat ondanks de uitbreiding van het vervoer op maat vanaf 1 september vorig jaar de dienstverlening van de Lijn in de deelgemeenten (en dan voornamelijk in Moerzeke-Kastel) onvoldoende blijft.
De nieuwe meerderheid liet in hun bestuursakkoord optekenen dat ze zich inzetten 'voor een vlotte en frequente verbinding.' En dat men 'De eerder genomen beslissingen van De Lijn, in het bijzonder m.b.t. Moerzeke en Kastel' in vraag stelt.
Ik denk dat heel veel Hammenaren die beslissingen samen met u in vraag stellen.
De voornaamste vraag is:
De problemen van vroeger zijn nog steeds de problemen van nu.
We rekenen op onze vertegenwoordiger in de Vervoerregio om de lokale problemen mee te nemen in de evaluatie die midden dit jaar gepland staat.
BESLUIT:
De gemeenteraad
In openbare zitting vergaderd,
Het betreft een vraag aan de gemeenteraad geplaatst door raadslid Gilles Verbeke, Groen:
'Dienstverlening De Lijn deelgemeenten
We horen van verschillende mensen dat ondanks de uitbreiding van het vervoer op maat vanaf 1 september vorig jaar de dienstverlening van de Lijn in de deelgemeenten (en dan voornamelijk in Moerzeke-Kastel) onvoldoende blijft.
De nieuwe meerderheid liet in hun bestuursakkoord optekenen dat ze zich inzetten 'voor een vlotte en frequente verbinding.' En dat men 'De eerder genomen beslissingen van De Lijn, in het bijzonder m.b.t. Moerzeke en Kastel' in vraag stelt.
Ik denk dat heel veel Hammenaren die beslissingen samen met u in vraag stellen.
De voornaamste vraag is:
De problemen van vroeger zijn nog steeds de problemen van nu.
We rekenen op onze vertegenwoordiger in de Vervoerregio om de lokale problemen mee te nemen in de evaluatie die midden dit jaar gepland staat.
Voor de verdere toelichting ter zitting, het antwoord van schepen Jan Rosschaert, de verdere bespreking ter zitting: zie het zittingsverslag (= audio-opname).
Het betreft een vraag aan de gemeenteraad geplaatst door raadslid Gilles Verbeke, Groen:
'Kruispunt N41-N470b
Op 9 december vond er een zoveelste ongeval plaats op het zwarte kruispunt van de N41 met de N470b. Ditmaal met een zwaargewonde motorrijder tot gevolg. Nog geen maand eerder was er nog een ongeval met 4 lichtgewonden.
Dit zoveelste ongeval leidde de nieuwe burgemeester ertoe om op diezelfde dag publiek aan de alarmbel te trekken bij Agentschap Wegen en Verkeer.
Op de regionale televisie gaf de burgemeester aan dat zij die dag een mail had gestuurd en telefonisch contact had gehad met het Agentschap om diezelfde week nog samen te zitten om de problematiek te bespreken.
Ik meen te hebben begrepen dat er diezelfde week geen overleg is doorgegaan?
Intussen zijn we wel al anderhalve maand verder.
Op 9 december stuurde onze afgevaardigde van de verkeersraad ook een concreet voorstel door via mail naar de nieuwe schepen van mobiliteit rond hoe de verkeersveiligheid al deels kon verbeterd worden.
Geen kruisend verkeer meer:
Het verkeer van N470 naar N41 verplicht naar rechts richting Dendermonde.
Het verkeer van N41 vanuit Dendermonde niet meer links laten afslaan naar de N470.
BESLUIT:
De gemeenteraad
In openbare zitting vergaderd,
Het betreft een vraag aan de gemeenteraad geplaatst door raadslid Gilles Verbeke, Groen:
'Kruispunt N41-N470b
Op 9 december vond er een zoveelste ongeval plaats op het zwarte kruispunt van de N41 met de N470b. Ditmaal met een zwaargewonde motorrijder tot gevolg. Nog geen maand eerder was er nog een ongeval met 4 lichtgewonden.
Dit zoveelste ongeval leidde de nieuwe burgemeester ertoe om op diezelfde dag publiek aan de alarmbel te trekken bij Agentschap Wegen en Verkeer.
Op de regionale televisie gaf de burgemeester aan dat zij die dag een mail had gestuurd en telefonisch contact had gehad met het Agentschap om diezelfde week nog samen te zitten om de problematiek te bespreken.
Ik meen te hebben begrepen dat er diezelfde week geen overleg is doorgegaan?
Intussen zijn we wel al anderhalve maand verder.
Op 9 december stuurde onze afgevaardigde van de verkeersraad ook een concreet voorstel door via mail naar de nieuwe schepen van mobiliteit rond hoe de verkeersveiligheid al deels kon verbeterd worden.
Geen kruisend verkeer meer:
Het verkeer van N470 naar N41 verplicht naar rechts richting Dendermonde.
Het verkeer van N41 vanuit Dendermonde niet meer links laten afslaan naar de N470.
Voor de verdere toelichting ter zitting, het antwoord van schepen Jan Rosschaert, de verder bespreking ter zitting: zie het zittingsverslag (= audio-opname).
De heer raadsvoorzitter verklaart de zitting gesloten.
De voorzitter sluit de zitting op 27/01/2025 om 21:13.
Namens gemeenteraad,
André Reuse
algemeen directeur
Jan Laceur
raadsvoorzitter