Terug
Gepubliceerd op 04/01/2024

Besluit  gemeenteraad

wo 20/12/2023 - 20:00

Belasting op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken - besluit

Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Herman Vijt, burgemeester
Guy Bogaert-De Clercq, Ignace Sertijn, Frank Van Erum, gemeenteraadsleden

Cfr. de omzendbrief d.d. 6 november 2023 van de FOD Binnenlandse Zaken betreffende de indexering van de tarieven voor het afleveren van elektronische identiteitsdocumenten (identiteitskaarten voor Belgen, identiteitsdocumenten voor Belgen onder de 12 jaar) en elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen vanaf 12 jaar, werden de nieuwe tarieven vanaf 1 januari 2024 bekendgemaakt.

Cfr. de omzendbrief d.d. 6 november 2023 van de FOD Binnenlandse Zaken betreffende de modernisering van de elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen onder de 12 jaar en de omzendbrieven van 7 en 8 december 2023 ivm de implementatie en de tarieven voor deze documenten (aanvragen mogelijk vanaf 15 januari 2024).

Het tarief van de gemeentebelasting op afgifte van elektronische identiteitsdocumenten werd in zitting van 18 december 2019 vastgelegd met het oog op het gelijk blijven van de kostprijs van de elektronische identiteitsdocumenten voor ten minste 6 jaar, behoudens stevige wijzigingen in het tarief dat wordt opgelegd, waardoor het noodzakelijk zou zijn om de prijzen toch te herzien. 

Voor 2023 was het nodig om de vraagprijs voor de identiteits- en verblijfsdocumenten voor de burger, in het bijzonder deze aangevraagd via spoed- of extreme spoedprocedure, op te trekken omdat het tarief van de FOD Binnenlandse Zaken de vraagprijs overschreed. Het voorstel zoals uitgewerkt en goedgekeurd voor 2023 (zie reglement ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad op 14/12/2022) had de intentie om de vraagprijs voor de burger voor 3 jaar op hetzelfde niveau te houden. Voor 2024 lukt dit nog. Het aandeel gemeentebelasting is evenwel zeer gering geworden waardoor voor 2025 wellicht een nieuwe bijsturing nodig is. Voor het bepalen van de gemeentebelasting en vraagprijs voor de burger voor de elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar werd er op toegezien dat deze gelijk zijn of in de dezelfde lijn liggen als deze voor de Belgische onderdanen.

De FOD Binnenlandse Zaken stelt dat in het kader van één en dezelfde verblijfsprocedure van een niet-Belg de kost niet hoger mag zijn dan die aan een Belg zou worden aangerekend voor de afgifte van een identiteitskaart. In dat kader van een en dezelfde aanvraagprocedure kunnen er dus niet meerdere malen een retributie of aanmaningskost worden geëist en dienen bijlagen gratis afgeleverd te worden.

Verder wijzigt niets aan dit reglement.

REGELGEVING:

  • Het gemeenteraadsbesluit van 18 mei 2022 inzake het archief- en bezoekersreglement.
  • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 mei 2022 op het vaststellen van de voorwaarden voor de raadpleging van de registers van de burgerlijke stand, de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister en het verkrijgen van informatie uit deze registers voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 14 december 2022 betreffende de belasting op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken.
  • Wet van 14 augustus 1974 betreffende de afgifte van paspoorten.
  • Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister artikel 3 en artikel 6.
  • Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, gewijzigd bij koninklijk besluit van 28 april 2011
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 5 mei 2000, gewijzigd bij besluit van 30 maart 2001, 8 maart 2002 en 5 juni 2009.
  • Het Koninklijk Besluit van 1 oktober 2001 en gelet op de omzendbrief C23.1-92 van 2 augustus 2004
  • Het decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen dd. 30 mei 2008.
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40§3 dat de bevoegdheid tot het vaststellen van reglementen bij de gemeenteraad legt.
  • Koninklijk besluit van 5 maart 2017 bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag.
  • Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen en wijzigingsbesluiten.
  • De omzendbrief van 6 november 2023 betreffende het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2024.
  • De omzendbrief van 6 november 2023 van de FOD Binnenlandse Zaken betreffende de modernisering van de elektronische verblijfsdocumenten afgegeven aan vreemdelingen onder de 12 jaar en de omzendbrieven van 7 en 8 december 2023 ivm de implementatie en de tarieven voor deze documenten (aanvragen mogelijk vanaf 15 januari 2024).
  • De artikelen 119 t.e.m. 136 van de wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing (Belgisch staatsblad 2 juli 2018) en de bijhorende omzendbrief dd. 11 juli 2018 (Belgisch staatsblad 18 juli 2018).
  • Het Koninklijk besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar en het Koninklijk besluit van 22 oktober 2013 tot wijziging van dit besluit.
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit.

OVERWEGINGEN:

  • Cfr. de Omzendbrief d.d. 6 november 2023 van de FOD Binnenlandse Zaken betreffende de indexering van de tarieven voor het afleveren van de elektronische identiteits- en verblijfsdocumenten werden de nieuwe tarieven vanaf 1 januari 2024 bekendgemaakt.
  • Cfr. de omzendbrief d.d. 6 november 2023 van de FOD Binnenlandse Zaken betreffende de modernisering van de elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen onder de 12 jaar en de omzendbrieven van 7 en 8 december 2023 ivm de implementatie en de tarieven voor deze documenten (aanvragen mogelijk vanaf 15 januari 2024).
  • Het tarief van de gemeentebelasting op afgifte van elektronische identiteitsdocumenten werd in zitting van 8 december 2019 vastgelegd met het oog op het gelijk blijven van de kostprijs van de elektronische identiteitsdocumenten voor ten minste 6 jaar, behoudens stevige wijzigingen in het tarief dat wordt opgelegd, waardoor het noodzakelijk zou zijn om de prijzen toch te herzien.
  • Voor 2023 was het nodig om de vraagprijs voor de identiteitsdocumenten voor de burger, in het bijzonder deze aangevraagd via spoed- of extreme spoedprocedure, op te trekken omdat het tarief van de FOD Binnenlandse Zaken de vraagprijs overschreed. Het voorstel zoals uitgewerkt en goedgekeurd in 2023 had de intentie om de vraagprijs voor de burger voor 3 jaar op hetzelfde niveau te houden. Voor 2024 lukt dit nog. Het aandeel gemeentebelasting is evenwel zeer gering geworden waardoor voor 2025 wellicht een nieuwe bijsturing nodig is.
  • De FOD Binnenlandse Zaken stelt dat in het kader van één en dezelfde verblijfsprocedure van een niet-Belg de kost niet hoger mag zijn dan die die aan een Belg zou worden aangerekend voor de afgifte van een identiteitskaart. In dat kader van een en dezelfde aanvraagprocedure kunnen er dus niet meerdere malen een retributie of aanmaningskost worden geëist en dienen bijlagen gratis afgeleverd te worden.
  • Het gemeentebestuur mag voor de afgifte van een identiteitsbewijs aan vreemdelingen jonger dan 12 jaar max. 2 euro vorderen. Het gaat hier immers om een papieren kaartje met minimale aanmaakkost, niet te vergelijken met een kids-ID voor Belgische onderdanen waarbij een productiekost door de FOD Binnenlandse Zaken wordt aangerekend aan de gemeente. Verder dient dit identiteitsbewijs vernieuwd te worden bij wijziging van de verblijfsplaats of adres, bij verandering van naam, voornaam of nationaliteit of wanneer de geldigheidsduur is verstreken. In het kader van de modernisering van de verblijfsdocumenten voor vreemdelingen onder de 12 jaar wordt dit type kaart vervangen door een bankkaartmodel zoals vreemdelingen vanaf 12 jaar.
  • Adresaanvragen of inlichtingen uit het bevolkingsregister zijn beperkt en worden verstrekt mits het voorleggen van de correcte rechtsgrond. Bepaalde aanvragers bv. vrije beroepen kunnen via eigen kanalen deze informatie verkrijgen.
Publieke stemming
Aanwezig: Jan Laceur, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz, André Reuse
Voorstanders: Jan Laceur, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz
Onthouders: Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils
Resultaat: Met 17 stemmen voor, 6 onthoudingen

BESLUIT:

Artikel 1: Er wordt een belasting geheven op de afgifte van administratieve stukken, voornaamswijzigingen en de afgifte van identiteitskaarten, identiteitsdocumenten voor kinderen jonger dan 12 jaar en verblijfsdocumenten voor vreemdelingen, door het gemeentebestuur, ingaand op 1 januari 2024 en eindigend op 31 december 2024. Voor elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar ingaand op 15 januari 2024 en eindigend op 31 december 2024. De afgifte van de papieren identiteitsbewijzen voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar wordt stopgezet op 14 januari 2024.

De belasting is verschuldigd door natuurlijke personen of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.

Artikel 2: Het bedrag van de gemeentebelasting voor de afgifte van administratieve stukken en afsluiten van huwelijken wordt vastgesteld als volgt:

1. Elektronische identiteitskaarten en elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan personen vanaf de leeftijd van 12 jaar:

  • Op de aflevering van een elektronische identiteitskaart aan Belgen of een verblijfsdocument aan vreemdelingen vanaf 12 jaar (eID/eVK (EU, EU+, F,F+, N en M)), aangevraagd in gewone procedure, wordt een gemeentebelasting geheven van 0,90 euro.
  • Op de aflevering van de overige elektronische verblijfsdocumenten aan vreemdelingen (A/B/H/I/J/K/L), aangevraagd in gewone procedure, wordt een gemeentebelasting geheven van 0,40 euro.
  • Op de aflevering van een elektronische identiteitskaart aan Belgen of een verblijfsdocument aan vreemdelingen vanaf 12 jaar, aangevraagd in spoedprocedure met levering in de gemeente binnen 1 werkdag, bedraagt de gemeentebelasting 3,60 euro.
  • Op de aflevering van een elektronische identiteitskaart aan Belgen vanaf 12 jaar, aangevraagd in extreme spoedprocedure met gecentraliseerde levering (in Brussel) binnen 1 werkdag, bedraagt de gemeentebelasting 1,70 euro.

Deze belastingen komen bovenop de bedragen die door de FOD Binnenlandse Zaken van de gemeente worden geïnd.

  • Voor de herdruk van pin- of pukcodes wordt een retributie aangerekend van 5 euro.

2. Elektronische identiteits- en verblijfsdocumenten afgeleverd aan personen jonger dan 12 jaar:

  • Op de aflevering van een kids-ID aan Belgen jonger dan 12 jaar, aangevraagd in gewone procedure wordt een gemeentebelasting geheven van 0,30 euro.
  • Op de aflevering van een kids-ID aan Belgen jonger dan 12 jaar, aangevraagd in spoedprocedure met levering in de gemeente binnen 1 werkdag, bedraagt de gemeentebelasting 3,00 euro.
  • Op de aflevering van een kids-ID aan Belgen jonger dan 12 jaar, aangevraagd in spoedprocedure met gecentraliseerde levering (in Brussel) binnen 1 werkdag, bedraagt de gemeentebelasting 3,10 euro.
  • Op de aflevering van een identiteitsbewijs aan vreemdelingen jonger dan 12 jaar, dewelke kan aangevraagd worden tot 14 januari 2024, wordt een gemeentebelasting geheven van 2,00 euro.
  • Op de aflevering van een elektronisch verblijfsdocument aan vreemdelingen jonger dan 12 jaar (eVK EU, EU+, F, F+ en M), aangevraagd in gewone procedure vanaf 15 januari 2024, wordt een gemeentebelasting geheven van 0,30 euro.
  • Op de aflevering van een elektronisch verblijfsdocument aan vreemdelingen jonger dan 12 jaar (eVK A, B, K en L), aangevraagd in gewone procedure vanaf 15 januari 2024, wordt een gemeentebelasting geheven van 0,30 euro.
  • Op de aflevering van een elektronisch verblijfsdocument aan vreemdelingen jonger dan 12 jaar (eVK EU, EU+, F, F+ en M), aangevraagd in spoedprocedure met levering in de gemeente binnen 1 werkdag vanaf 15 januari 2024, wordt een gemeentebelasting geheven van 3,00 euro.
  • Op de aflevering van een elektronisch verblijfsdocument aan vreemdelingen jonger dan 12 jaar (eVK (A, B, K en L), aangevraagd in spoedprocedure met levering in de gemeente binnen 1 werkdag vanaf 15 januari 2024, wordt een gemeentebelasting geheven van 3,60 euro.

Deze belastingen komen bovenop de bedragen die door de FOD Binnenlandse Zaken van de gemeente worden geïnd.

  • Voor de herdruk van pin- of pukcodes wordt een retributie aangerekend van 5 euro.

3. Verblijfsbewijzen voor vreemdelingen:

Attest van immatriculatie (model A en B):

  • Eerste afgifte: 1,50 euro
  • Verlenging: gratis

4. Afgifte van paspoorten & reisdocumenten:

Het bedrag van de gemeentebelasting voor de afgifte van paspoorten in uitvoering van de Wet van 14 augustus 1974 en gelet op het KB van 1 oktober 2001, gelet op de Omzendbrief van 2 augustus 2004 en op de omzendbrief van 20 september 2017, wordt als volgt vastgesteld:

Voor de gewone procedure:

  • Paspoort Belgen: 12 euro
  • Paspoort voor minderjarigen: 12 euro
  • Reisdocumenten vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen: 12 euro

Voor de spoed- en extreme spoedprocedure:

  • Paspoort Belgen: 18 euro  
  • Paspoort voor minderjarigen: 18 euro
  • Reisdocumenten vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen: 18 euro

5. Slachtbewijzen

  • Per slachtbewijs 3 euro

6. Verlenen stedenbouwkundige inlichtingen en stedenbouwkundige uittreksels

6.1 Verlenen van stedenbouwkundige inlichtingen betreffende onroerende goederen: 62 euro per onroerend goed.

6.2 Verlenen van een uittreksel uit het plannenregister: 25 euro per onroerend goed.

6.3 Verlenen van een uittreksel uit het vergunningenregister: 25 euro per onroerend goed.

7. Adresaanvragen of inlichtingen uit het bevolkingsregister:

Voor de toepassing van adresaanvragen of inlichtingen uit het bevolkingsregister wordt rekening gehouden met het KB van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister art. 3 en art 6.

7.1. verstrekken van lijsten: 0,50 euro per blad met een minimum van 5 euro

7.2. Genealogische opzoekingen en opzoekingen voor derden:   

  • 5 euro voor een prestatie van minder dan 15 minuten
  • 12,50 euro voor een prestatie van 15 minuten tot en met 30 minuten
  • 25 euro voor een prestatie van 30 minuten tot en met 1 uur
  • 25 euro vanaf meer dan 1 uur per extra half uur

Zijn van belasting vrijgesteld:

  • de stukken die krachtens een wet, KB of een andere overheidsverordening kosteloos moeten worden afgegeven;
  • de stukken die afgeleverd worden aan behoeftige personen, de behoeftigheid wordt door ieder overtuigend bewijsstuk gestaafd;
  • de machtiging betreffende godsdienstige of politieke manifestaties
  • de machtigingen betreffende activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp uitmaken van een belasting of retributie ten voordele van de gemeente;
  • de stukken die afgeleverd worden aan de rechterlijke of administratieve overheden;
  • de stukken die afgeleverd worden aan eenieder die verklaart dat deze moeten voorgelegd worden om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan examens of proeven deel te nemen met het oog op een eventuele aanwerving;
  • de stukken (uittreksels en voor eensluidend verklaarde afschriften) die afgeleverd worden ten behoeve van sociale doeleinden (sociale huisvesting, sociaal telefoontarief en provinciale tegemoetkoming in het telefoontarief, studiebeurs, kinderbijslag, OCMW, ziekenfonds, vakbonden).

De particulier of rechtspersoon die om een verzending van de administratieve stukken verzoekt, is eveneens de verzendingskosten verschuldigd aan het bestuur, zelfs als de afgifte kosteloos is.

8.Afsluiten huwelijk:

8.1. Trouwboekje: voor trouwboekjes, exclusief de taks voor het huwelijksgetuigschrift in het boekje aangebracht: 15 euro.

8.2. Ceremonietaks: 50 euro. 

9. Aanvraag van een rijbewijs, een voorlopig rijbewijs en een internationaal rijbewijs.

Er wordt voor de aflevering van een papieren rijbewijs een vergoeding gevorderd zoals voorzien in het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, gewijzigd bij koninklijk besluit van 28 april 2011.

Er wordt 4 euro gevoegd bij de kostende prijs die de gemeente aan de FOD Mobiliteit en Vervoer moet betalen (16 euro).

Er wordt voor aflevering van het rijbewijs in bankkaartmodel een vergoeding gevorderd zoals voorzien in het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, gewijzigd bij koninklijk besluit van 28 april 2011. Er wordt 4 euro gevoegd bij de kostende prijs die de gemeente aan de FOD Mobiliteit en Vervoer moet betalen (20 euro), zowel voor de eerste aflevering als voor de duplicaten.

Bij eventuele wijzigingen in de kostprijs die door de FOD Mobiliteit en Vervoer aangerekend wordt, zal het vermeld tarief aangepast worden, op die wijze dat het bedrag van de gemeentebelasting onveranderd blijft.

10. Prijs print-outs

De bedragen voor eventuele print-outs aan derden, bijvoorbeeld in het kader van afgifte uittreksels inzake openbaarheid van bestuur, worden als volgt vastgelegd:

    • € 0,15 per A4-pagina, zwart-wit
    • € 0,25 per A3-pagina, zwart-wit
    • € 1,20 per A4-pagina, kleur
    • € 2,50 per A3-pagina, kleur

11. Wijziging voornaam

11.1 De belasting voor voornaamswijziging wordt vastgesteld op 250,00 euro zonder mogelijkheid tot vermindering.

11.2 Bij een voornaamswijziging die wordt aangevraagd door transgenders, wordt de belasting vastgelegd op 25 euro.

11.3 Vreemdelingen die bij hun nationaliteitsverklaring geen voornaam hebben en een verzoek indienen om een voornaam te krijgen, zijn vrijgesteld van de belasting.

De belasting dient te worden geïnd op het moment dat de verklaring tot voornaamswijziging wordt afgelegd.

Artikel 3: De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingswijs. Bij gebreke van betaling wordt de belasting ingekohierd en wordt een kohierbelasting.

Artikel 4: De belasting is niet van toepassing op de afgifte van stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen is.

Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen en waarvan in het besluit van de regent van 26 juli 1948 sprake is.

Artikel 5: Zijn van belasting vrijgesteld:

  • de rechterlijke overheden;
  • de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen;
  • de instellingen van openbaar nut.

Artikel 6: De belastingschuldige kan een bezwaar tegen deze belasting indienen bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.