Wed 20/12/2023 - 20:00 raadzaal
De gemeenteraad bespreekt het proces-verbaal van de zitting van 22 november 2023.
Algemeen is een tendens naar meer plaats- en tijdsonafhankelijk werken, wat tijdens de Coronapandemie nog in een stroomversnelling is geraakt. Er is meer thuiswerk mogelijk geworden en er zijn veel meer technologische mogelijkheden geschapen om buiten de werkplek en buiten de werkuren bereikbaar en beschikbaar te zijn. Dit alles heeft een vervaging van de grens tussen werk en privé tot gevolg en dit heeft mogelijk bijgedragen tot de sterke toename van burn-outs in de voorbije jaren. Het lokaal bestuur heeft bovendien heel wat activiteiten of acute kwesties die plaatsvinden buiten de standaard kantooruren.
Deze omstandigheden hebben geleid tot een maatschappelijke vraag om duidelijker af te lijnen op welke manieren en binnen welke grenzen van de medewerkers kan worden verwacht dat ze beschikbaar en bereikbaar zijn en vanaf welk punt de werkgever wordt geacht de privétijd van de werknemers intact te laten. De medewerker koppelt zo niet alleen fysiek los van de job, maar moet ook kunnen loskomen van werkgerelateerde informatie- en communicatietechnologieën. Er werd een deconnectiepolicy opgesteld die een referentiekader geeft voor bestuur, leidinggevenden en medewerkers om met vragen rond professionele communicatie binnen en buiten de werkuren om te kunnen gaan, en een gedeelde mentaliteit moet stimuleren met als doel het welzijn van de personeelsleden te bevorderen.
Het recht op deconnectie is het recht om offline of onbereikbaar te zijn buiten de werkuren. Daartegenover staat connectie: de vereiste dat men tijdens de werkuren op een transparante manier bereikbaar is, ook tijdens telewerk.
De wetgever heeft een antwoord willen geven op de maatschappelijke nood door het vastleggen van een recht op deconnectie, dat weliswaar niet rechtstreeks van toepassing is op de overheid, maar niettemin als inspiratiebron kan dienen voor de inhoud van onze policy daaromtrent.
Om de continuïteit van de dienstverlening aan de gemeente te verzekeren inzake de gemeentelijke administratieve sancties, heeft de provincieraad Piet Van Caenegem, juridisch deskundige bij de Provincie Oost-Vlaanderen, voorgedragen als bijkomend sanctionerend ambtenaar in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties (GAS). De gemeenteraad dient een formeel besluit te nemen om de heer Van Caenegem aan te wijzen als bijkomend sanctionerend ambtenaar belast met het opleggen van de gemeentelijke administratieve sancties.
Na het binnenkomen van twee kandidaturen voor de uitbating van de horecazaken op de creatieve campus werd beslist om verder in onderhandeling te gaan met de kandidaat die het best aansluit bij het oorspronkelijk lastenkohier dat door de gemeenteraad van 31 maart 2021 werd goedgekeurd.
De oorspronkelijke overeenkomst werd zoals door de gemeenteraad van 31 maart 2021 openbaar uitgeschreven. Er werden twee publicaties gedaan voor een oproep naar kandidaten voor de uitbating van horecazaken van de creatieve campus, nl. van 6 september 2021 tot en met 17 oktober 2021 en van 9 mei 2022 tot en met 29 juni 2022 zonder dat er kandidaturen werden ontvangen.
Er werden op vraag van het college van 9 augustus 2022 informele gesprekken gehouden met de geïnteresseerden die het lastenkohier hadden opgevraagd om te polsen naar hun interesse.
Na de gesprekken werden nog steeds geen voorstellen ingediend.
Er werd daarna door het college van 6 juni 2023 beslist met een open inloopmoment op 4 juli 2023 opnieuw kandidaten aan te trekken.
Twee voorstellen werden ontvangen.
1 kandidaat werd weerhouden om verder mee in onderhandeling te gaan. Hij sluit inhoudelijk aan bij het inhoudelijke concept zoals bedoeld in de concessievoorwaarden.
De andere kandidaat week te hard af van de oorspronkelijke voorwaarden en bepaalde eisen - zoals het inrichten van de binnentuin van de academie als speeltuin, een uitgebreid terras op het Marktplein, kermis/marktkramen mogen de toegang voor zijn twee zaken niet belemmeren of bemoeilijken, het plaatsen van twee containers van 5 meter in de tuin, automatische overdracht van de overeenkomst aan zijn zoon.
De voorgestelde vergoeding van de aanvaarde kandidaat bedraagt 2.000 euro per maand (indexeerbaar) voor een periode van 15 jaar met verlenging mogelijk van 10 jaar (zoals de periode voorzien in het oorspronkelijk ontwerp).
De gemeenteraad dient het ontwerp van de overeenkomst goed te keuren en de voorwaarden vast te stellen.
Naar aanleiding van de vraag van de vzw Jeugdhuis 't Klokhuis in het kader van het project goedgekeurd door de Vlaamse Overheid om het beheer van de repetitieruimte en bijhorende bergingen in het Jeugdcentrum Den Appel over te nemen wordt voorgesteld om de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Hamme en de vzw Jeugdhuis ’t Klokhuis aan te passen. De jeugdraad gaf hier positief advies over.
Volgende wijzigingen worden voorgesteld aan de samenwerkingsovereenkomst :
Hiertoe worden artikels 1 en 6 aangepast in de huidige lopende samenwerkingsovereenkomst aangepast. Artikel 43 wordt geschrapt wegens niet meer van toepassing. De andere artikels blijven ongewijzigd.
Begin 2021 lanceerde het Agentschap Opgroeien een meerjarenprogrammatie voor uitbreiding van kinderopvangplaatsen baby's en peuters. Daarenboven werd met de septemberverklaring 2023 verder budget voorzien met betrekking tot kinderopvang om in te zetten voor een lagere ratio, extra plaatsen en de mensen die in de kinderopvang werken. In augustus 2023 werd een nieuwe oproep voor uitbreiding van kinderopvangplaatsen met inkomenstarief (trap 2A) gelanceerd en de aanvraag voor Hamme werd ontvankelijk verklaard. In latere communicatie volgt het aantal te realiseren plaatsen. Om als lokaal bestuur onze adviesrol op te nemen werd in 2020 een beoordelingsprocedure opgesteld en goedgekeurd waaraan ingediende dossiers gescoord worden bij volgende uitbreidingsrondes. Op die manier kunnen we als lokale regisseur mee bepalen waar mogelijks extra plaatsen kinderopvang gerealiseerd kunnen worden. Er wordt aan de gemeenteraad gevraagd om herwerking van de beoordelingscriteria uitbreiding kinderopvang baby's en peuters goed te keuren.
De gemeentelijke veiligheidscel kan voor risico’s ten gevolge van bepaalde manifestaties of grote evenement beslissen tot de opmaak van een bijzonder nood- en interventieplan.
Op zaterdag 27 januari 2024 wordt in de gemeente Hamme de Flandriencross voor de 9de maal georganiseerd. Naar schatting zullen hier 20 000 toeschouwers worden verwacht.
Door de aard en omvang van dit evenement dient een bijzonder nood- en interventieplan te worden opgemaakt in functie van de organisatie van de hulpverlening en de multidisciplinaire coördinatie.
Omdat de werkingskosten per initiatief van het gemeentelijke Team Jeugd erg kunnen verschillen en om met de nodige flexibiliteit in te kunnen spelen op snel veranderende trends bij de doelgroep is het praktischer en efficiënter om voor een aantal activiteiten de retributies vast te laten stellen per activiteit door het college van burgemeester en schepenen, op basis van een gedetailleerde raming van de kostprijs per initiatief.
Een opcentiem op de onroerende voorheffing is een bijkomende belasting van één procent op de verschuldigde basisbelasting die geheven wordt door de Vlaamse Overheid op het kadastraal inkomen van onroerende goederen (gronden, gebouwen en sommige soorten van bedrijfsuitrusting).
Ze is verschuldigd door de belastingplichtige die op 1 januari van het aanslagjaar één van volgende zakelijke rechten bezit:
Jaarlijks ontvangt de belastingplichtige van de Vlaamse Belastingdienst een aanslagbiljet. De onroerende voorheffing moet betaald worden binnen een termijn van twee maanden na datum van verzending van het aanslagbiljet.
Voor nieuw gebouwde onroerende goederen is de onroerende voorheffing voor de eerste keer verschuldigd voor het jaar dat volgt op het jaar van de ingebruikname van het onroerend goed.
Bedrag: 1.039 opcentiemen.
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een aanvullende belasting die de gemeente vestigt op de personenbelasting. Deze belasting wordt berekend door een percentage toe te passen op de basispersonenbelasting. Alle inwoners van de gemeente die onderworpen zijn aan de personenbelasting zijn ook onderworpen aan deze gemeentebelasting.
De gemeentebelasting wordt samen met de personenbelasting geïnd. De bedragen van de gemeentebelasting vindt men helemaal op het einde van het aanslagbiljet terug. Men krijgt geen aparte aanslag voor deze belasting.
Elke gemeente legt elk jaar het tarief van de gemeentebelasting voor haar grondgebied vast. Voor de gemeente Hamme blijft dit percentage 8%.
De algemene gemeentebelasting op bedrijven en vrije beroepen is verschuldigd door alle natuurlijke en rechtspersonen die op 1 januari van het belastingjaar, als hoofdactiviteit en/of bijkomende activiteit op het grondgebied van de gemeente:
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een belasting ten laste van ieder gezin dat op 1 januari van het aanslagjaar is ingeschreven in de bevolkingsbestanden van de gemeente en waarvan geen enkel lid onderworpen is aan de algemene heffing op bedrijven en vrije beroepen.
Bedrag: € 40,00 per gezin per begonnen jaar (volledig verschuldigd volgens de toestand op 1 januari).
Tot 2019 waren enkel personen die recht hadden op het leefloon vrijgesteld van deze belasting. Gezinshoofden die recht hadden op een verhoogde tegemoetkoming kregen een vermindering van € 20 en betaalden € 20 i.p.v. € 40.
Vanaf 2020 zijn ook gezinshoofden die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming vrijgesteld van deze belasting.
Ten opzichte van vorig jaar wijzigt niets.
Dit is een gemeentebelasting op de huis-aan-huisverspreiding van niet-geadresseerde drukwerken met handelskarakter. Ze is verschuldigd door de persoon die de opdracht gaf aan de drukker of de verantwoordelijke uitgever als de opdrachtgever geen aangifte deed.
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een gemeentebelasting gevestigd op de motoren:
voor elke krachtbron vanaf een globale capaciteit van 18,38 kW, berekend op de motorenkracht tijdens het jaar voorafgaand aan het aanslagjaar. De berekening gebeurt per maand en elk gedeelte ervan wordt voor een volledige maand geteld.
Ze is verschuldigd voor motoren voor de exploitatie van de inrichting of van de bijgebouwen gebruikt op het grondgebied van de gemeente.
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een gemeentebelasting op het gebruik van de openbare weg of het openbaar domein voor publicitaire doeleinden door middel van reclamevoertuigen. Ze is verschuldigd door de persoon die de reclame voert.
De belasting wordt geheven op aanhangwagens of voertuigen op de openbare weg of het openbaar domein geplaatst met louter publicitaire doeleinden.
€ 25,00 per dag per voertuig
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een gemeentebelasting op het verwijderen van onrechtmatige aanplakkingen op gemeentelijke aanplakborden. Ze is verschuldigd door diegene die onrechtmatig heeft aangeplakt: € 123,95 per gemeentelijk aanplakbord
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een gemeentebelasting op het bewaren van dieren. De belasting is verschuldigd door de eigenaar van het dier.
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Een tweede verblijf is elke constructie met woon- of verblijfsgelegenheid – hoe primitief ook – al dan niet ingeschreven in de kadastrale legger en waarvoor op het adres van het tweede verblijf niemand is ingeschreven in de bevolkingsregisters voor het hoofdverblijf.
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die op 1 januari van het aanslagjaar eigenaar of vruchtgebruiker is van het tweede verblijf. De hoedanigheid van tweede verblijf wordt op diezelfde datum beoordeeld.
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een gemeentebelasting voor bepaalde tussenkomsten van de lokale politie verschuldigd door de hoofdelijk aansprakelijken zoals daar zijn:
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een gemeentebelasting gevestigd om de kosten van ambtshalve door de gemeente of door derden voor derden uitgevoerde werken, terug te vorderen. Ze is verschuldigd door de personen die in gebreke blijven met het vervullen van hun wettelijke en/of reglementaire verplichtingen.
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een gemeentebelasting op foorinrichtingen opgericht op privaat terrein: € 0,50 per m² voor de duur van de bezetting.
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Wanneer er bij uit te voeren werken een deel van het openbaar domein dient ingenomen te worden, dan is er altijd een toelating van het gemeentebestuur nodig. Enkele voorbeelden:
De toelating wordt afgeleverd door de afdeling gemeentewerken.
De aanvraag moet ten minste 3, 5 of 20 werkdagen, naargelang het type, voor de aanvang van de werken gebeuren. Als de aanvraag tijdig wordt ingediend, zijn de eerste 15 kalenderdagen kosteloos, vanaf de 16de kalenderdag dient een retributie te worden betaald.
Bij laattijdige aanvragen zal vanaf de eerste dag een retributie aangerekend worden. De aanvraag kan enkel online gebeuren. Deze aanvraag doe je online via de webtoepassing 'inname openbaar domein'.
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een belasting op goederen die palen aan een verkeersweg die op kosten van de gemeente is geopend, verbreed, verlengd of recht getrokken. De belasting is verschuldigd door alle eigenaars, bezitters of personen hiermee gelijkgesteld op 1 januari van het belastingjaar voor het ganse jaar.
De belasting kan worden afgekort in jaarlijkse schijven of kan ineens betaald worden. Belastingbedragen van minder dan € 50,00 moeten ineens afbetaald worden.
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een gemeentebelasting op het overwelven van grachten langs percelen aan gemeentelijke openbare wegen. Ze is verschuldigd door de aanvrager: € 125,00 per strekkende meter.
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een gemeentebelasting op het ambtshalve opruimen van sluikstorten door of in opdracht van de gemeente. Ze is verschuldigd door iedere persoon die afvalstoffen achterlaat, opslaat of stort op openbare en private wegen, plaatsen en terreinen op een wijze die niet in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen.
De bedragen zijn per begonnen uur en/of kilogram ingezamelde hoeveelheid afval en/of kilometer afgelegde weg en een administratiekost van € 40,00 per factuur.
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een gemeentebelasting geheven op de aanvraag van een omgevingsvergunning, die de vroegere stedenbouwkundige vergunning, de verkavelingsvergunning en de milieuvergunning integreert.
Ze is verschuldigd:
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een gemeentebelasting op de ontgraving van kisten en de verplaatsing en de ontgraving van asurnen op de gemeentelijke begraafplaatsen. Ze is verschuldigd door degene die om de opgraving verzoekt.
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
In Hamme bestaat een activeringsheffing op onbebouwde bouwgronden in woongebied en onbebouwde kavels. Ze is verschuldigd door de persoon die op 1 januari van het heffingsjaar eigenaar is van de bouwgrond of kavel.
Onbebouwde bouwgronden en kavels zijn:
Er wordt ingezet op de activering van de nog onbebouwde gronden en leegstaande gebouwen in de kernen. Eigenaars van braakliggende percelen en leegstaande gebouwen dienen te worden aangemoedigd om nieuw woonaanbod te creëren. Om inbreiding en verdichting in de kernen te stimuleren zal daarom onder andere de heffing op leegstaande gebouwen en braakliggende percelen worden opgetrokken.
De tarieven verhogen per jaar :
Voor het tweede opeenvolgende aanslagjaar waarin de heffing wordt gevestigd op dezelfde bouwgrond of kavel, wordt de aanslagvoet verhoogd tot 1,20 EUR per vierkante meter oppervlakte van de bouwgrond of kavel, met een minimale aanslag van 600,00 EUR per bouwgrond of kavel.
Voor het derde opeenvolgende aanslagjaar waarin de heffing wordt gevestigd op dezelfde bouwgrond of kavel, wordt de aanslagvoet verhoogd tot 1,80 EUR per vierkante meter oppervlakte van de bouwgrond of kavel, met een minimale aanslag van 900,00 EUR per bouwgrond of kavel.
Vanaf het vierde opeenvolgende aanslagjaar waarin de heffing wordt gevestigd op dezelfde bouwgrond of kavel, wordt de aanslagvoet verhoogd tot 2,40 EUR per vierkante meter oppervlakte van de bouwgrond of kavel, met een minimale aanslag van 1200,00 EUR per bouwgrond of kavel.
Cfr. de omzendbrief d.d. 6 november 2023 van de FOD Binnenlandse Zaken betreffende de indexering van de tarieven voor het afleveren van elektronische identiteitsdocumenten (identiteitskaarten voor Belgen, identiteitsdocumenten voor Belgen onder de 12 jaar) en elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen vanaf 12 jaar, werden de nieuwe tarieven vanaf 1 januari 2024 bekendgemaakt.
Cfr. de omzendbrief d.d. 6 november 2023 van de FOD Binnenlandse Zaken betreffende de modernisering van de elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen onder de 12 jaar en de omzendbrieven van 7 en 8 december 2023 ivm de implementatie en de tarieven voor deze documenten (aanvragen mogelijk vanaf 15 januari 2024).
Het tarief van de gemeentebelasting op afgifte van elektronische identiteitsdocumenten werd in zitting van 18 december 2019 vastgelegd met het oog op het gelijk blijven van de kostprijs van de elektronische identiteitsdocumenten voor ten minste 6 jaar, behoudens stevige wijzigingen in het tarief dat wordt opgelegd, waardoor het noodzakelijk zou zijn om de prijzen toch te herzien.
Voor 2023 was het nodig om de vraagprijs voor de identiteits- en verblijfsdocumenten voor de burger, in het bijzonder deze aangevraagd via spoed- of extreme spoedprocedure, op te trekken omdat het tarief van de FOD Binnenlandse Zaken de vraagprijs overschreed. Het voorstel zoals uitgewerkt en goedgekeurd voor 2023 (zie reglement ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad op 14/12/2022) had de intentie om de vraagprijs voor de burger voor 3 jaar op hetzelfde niveau te houden. Voor 2024 lukt dit nog. Het aandeel gemeentebelasting is evenwel zeer gering geworden waardoor voor 2025 wellicht een nieuwe bijsturing nodig is. Voor het bepalen van de gemeentebelasting en vraagprijs voor de burger voor de elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar werd er op toegezien dat deze gelijk zijn of in de dezelfde lijn liggen als deze voor de Belgische onderdanen.
De FOD Binnenlandse Zaken stelt dat in het kader van één en dezelfde verblijfsprocedure van een niet-Belg de kost niet hoger mag zijn dan die aan een Belg zou worden aangerekend voor de afgifte van een identiteitskaart. In dat kader van een en dezelfde aanvraagprocedure kunnen er dus niet meerdere malen een retributie of aanmaningskost worden geëist en dienen bijlagen gratis afgeleverd te worden.
Verder wijzigt niets aan dit reglement.
Voor aanslagjaar 2023 wijzigde dit reglement als volgt:
Voorheen werden er geen belastingen geheven op niet-openbaar georganiseerde activiteiten, wat op zich een oneerlijke concurrentie vormt voor de belastingen die worden geheven op de openbaar georganiseerde activiteiten.
Tegelijk was er wel een belasting voor bloemverkopers, maar bijvoorbeeld geen voor ambulante activiteit met niet vooraf bepaalde plaatsen (b.v. hamburgerkraam op het grondgebied van Hamme tijdens carnaval).
Een ondernemer die producten verkoopt in Hamme, via een vaste winkel of via ambulante activiteit op bijvoorbeeld de wekelijkse zaterdagmarkt, die werd belast. Maar een ijskar die ijsjes verkoopt op ons grondgebied, die wordt hier niet op belast.
Tevens hebben we ook voortaan zelf vooraf bepaalde plaatsen waar ambulante activiteiten mogen plaats vinden op het openbaar domein. We merkten zeer veel aanvragen om met een foodtruck of dergelijke een standplaats in te mogen nemen in de gemeente, maar moesten deze steeds doorverwijzen met de hoop dat ze een stuk privéterrein zouden kunnen vinden en met de hoop dan de goedkeuring te krijgen van de eigenaar. Nu kunnen we vanuit de gemeente ook enkele plaatsen van het openbaar domein hiervoor aanbieden, zoals voorgesteld in het aangepaste reglement markten en foren (tevens voorgelegd aan de gemeenteraad van heden).
Uiteraard dient hiervoor ook standgeld te worden betaald.
Hieronder het concrete voorstel inzake toevoegingen aan het vorige reglement uit 2021:
OCCASIONELE AMBULANTE VERKOOP OP OPENBAAR DOMEIN:
De overige standgelden bleven ongewijzigd.
Voor aanslagjaar 2024 wijzigt niets aan dit reglement.
In het kader van de uitbating van erotische inrichtingen wordt een jaarlijkse belasting en een openingsbelasting ingesteld. De bedragen komen respectievelijk op 1500 en 6000 euro te liggen.
De gemeente Hamme wil sociale fraude en uitbuiting tegengaan en zorgen voor een menswaardig kader. Eventuele erotische inrichtingen zullen zich aan bepaalde voorwaarden moeten houden inzake de leef- en werkomstandigheden, de uitbating en de openbare gezondheid. Dit reglement zorgt ervoor dat de uitbatingen beter worden opgevolgd en gecontroleerd op het vlak van veiligheid en hygiëne. Er worden voorwaarden gesteld waaraan de uitbatingen moeten voldoen waardoor de politie ook een beter zicht heeft op wie er werkt en in welke omstandigheden. Erotische inrichtingen kunnen door de aard en tijdstip van hun activiteit voor overlast zorgen. Het is aldus aangewezen om, teneinde een eventuele groei van dergelijke ondernemingen in goede banen te leiden en de kwaliteit ervan hoog te houden, aan dergelijke inrichtingen uitbatingsvoorwaarden op te leggen.
In de zoneraad van 17 november van de Hulpverleningszone OOST werd de begroting 2024 goedgekeurd.
In het gemeentebudget 2024 worden volgende kredieten opgenomen:
In toepassing van artikel 208 van de Wet op de Geïntegreerde Politie (WGP), houdende wijziging van artikel 255 van de Nieuwe Gemeentewet, moet de gemeenteraad verplicht, elk jaar, de kosten op de gemeentebegroting brengen die ten laste worden gelegd van de gemeente door of krachtens de WGP omvattende de dotatie van de gemeente aan de politiezone.
Het evenwicht in de gewone dienst van de politiebegroting komt tot stand door een dotatie van de gemeenten aan de politiebegroting die gelijk is aan het verschil tussen de gewone uitgaven en gewone ontvangsten van de politiebegroting.
Door de bijzondere rekenplichtige van de politiezone Hamme/Waasmunster werd het bedrag meegedeeld van de gemeente Hamme aan de politiezone Hamme/Waasmunster, zijnde 4.600.713 euro.
Van de volgende Polders ontving de gemeente de kostenraming voor het onderhoud aan waterlopen van 3° categorie voor het jaar 2024:
Voorgesteld wordt om voorwaardelijk gunstig advies te verlenen aan de ingediende onderhoudsprogramma’s met voorlopige raming van de uit te voeren onderhoudswerken aan waterlopen van 3° categorie voor de voormelde Polderbesturen in 2024, dit evenwel binnen de eerder gemaakte afspraken dat qua budgettaire planning voor de twee polders samen, 150.000 euro zal worden voorzien.
Het college van burgemeester stelt voor de programma's voor te leggen aan de gemeenteraad met de cijfers (pro rato) hun ingediende programma - totaal 181.532,61 euro - en het jaarlijks opgenomen totaal bedrag voor de polderbesturen van 150.000 euro.
D.w.z.
3.195euro voor de Polder Tussen Schelde en Durme (2,13%)
146.805 euro voor de Polder Schelde Durme Oost (97,87%)
De noodzakelijke budgettaire middelen voor de onderhoudswerken, worden voorzien in het exploitatiebudget van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025 onder 0310-00/6496400.
Aan de gemeenteraad wordt meerjarenplanwijziging 2020-2025 van dienstjaar 2023 van het kerkbestuur Sint-Anna voor goedkeuring voorgelegd.
De procedure voor een aanpassing aan een goedgekeurd meerjarenplan is dezelfde als die voor het oorspronkelijke meerjarenplan.
Een formele wijziging van het meerjarenplan van de eredienstbesturen is noodzakelijk indien:
- in de financiële nota van het meerjarenplan de exploitatietoelage verhoogd is;
- de afspraken bij het meerjarenplan gewijzigd worden;
- het totaal van de uitgaven van een van de hoofdfuncties van de investeringen vermeerderd is;
- de financieringswijze van een investering definitief wijzigt.
Het ontwerp van de meerjarenplanwijziging 2020-2025 van het eredienstbestuur van Sint-Anna werd met de gemeente Hamme besproken in het overleg tussen het centraal bestuur en het lokaal bestuur op 18 juli 2023.
Het lokaal bestuur heeft van het bisdom geen advies ontvangen over deze aanpassing. Het representatief orgaan beschikt over een termijn van 50 dagen om een advies uit te brengen. Het rapport werd ingezonden via het digitaal loket van de eredienst op 29 juli 2023.
De wijzigingen beperken zich tot de jaren 2023 en 2024. De gemeentelijke exploitatietoelage blijft in 2023 ongewijzigd. Daarnaast werd in 2024 de gemeentelijke exploitatietoelage verminderd.
- 2023: € 14.546 (ongewijzigd) > aandeel Hamme 3/4 van € 14 546 is € 10.910 - saldo 1/4 ten laste van Waasmunster
- 2024: € 13.484,08 (verminderd)
De gemeentelijke investeringstoelage voor de werken aan de Sint-Antoniuskapel werd niet gebruikt in 2023. Deze toelage van € 35.000 wordt heropgenomen in 2024. De verdeelsleutel voor de gemeentelijke toelage tussen de gemeente Hamme en Waasmunster is 75/25 voor kerkbestuur Sint-Anna. Van de investeringstoelage is 3/4 van € 35.000 of € 26.250 ten laste van Hamme.
De hier voorgelegde meerjarenplanwijziging geeft geen aanleiding tot het formuleren van opmerkingen. De meerjarenplanwijziging 2020-2025 dienstjaar 2023 bij budgetwijziging 2023 en budget 2024 van Sint-Anna kan bijgevolg worden goedgekeurd.
Aan de gemeenteraad wordt meerjarenplanwijziging 2020-2025 van dienstjaar 2023 van het kerkbestuur Sint-Martinus voor goedkeuring voorgelegd.
Een formele wijziging van het meerjarenplan van de eredienstbesturen is noodzakelijk indien:
- in de financiële nota van het meerjarenplan de exploitatielage verhoogd is;
- de afspraken bij het meerjarenplan gewijzigd worden;
- het totaal van de uitgaven van één van de hoofdfuncties van de investeringen vermeerderd is;
- de financieringswijze van een investering definitief wijzigt.
Het ontwerp van de meerjarenplanwijziging 2020-2025 dienstjaar 2023 van het eredienstbestuur van Sint-Martinus werd met de gemeente Hamme besproken in het overleg tussen het centraal bestuur en het lokaal bestuur op 18 juli 2023.
Het lokaal bestuur heeft van het bisdom geen advies ontvangen over deze aanpassing. Het representatief orgaan beschikt over een termijn van 50 dagen om een advies uit te brengen. Het rapport werd ingezonden via het digitaal loket van de eredienst op 29 juli 2023.
De wijziging beperkt zich tot het jaar 2023. De gemeentelijke exploitatielage blijft in 2023 ongewijzigd. Er is geen investeringstoelage meer opgenomen vanaf 2023 in de meerjarenplanning 2020-2025.
De investeringsontvangsten - 33 privaat patrimonium - 330 verkopen: + € 400.000
De investeringsuitgaven - 43 privaat patrimonium: + € 400.000:
432 aankopen meubels en installaties: + € 30.000
433 grote herstellingen: + € 200.000
436 investeringsbeleggingen: + € 170.000
De hier voorgelegde meerjarenplanwijziging geeft geen aanleiding tot het formuleren van opmerkingen. De meerjarenplanwijziging 2020-2025 van het dienstjaar 2023 bij budgetwijziging 2023 van Sint-Martinus kan bijgevolg worden goedgekeurd.
NV Baantje, een 100% dochteronderneming van het AGB HIM, beschikt met de KMO-zone "Veldstraat" over een site dat in aanmerking komt voor de projectoproep "Aanvraag aankoop en transformatie van leegstaande panden met het oog op het ondersteunen van het lokaal ondernemerschap" vanwege VLAIO. Een subsidie van 500.000 € werd ondertussen toegekend. De overname en de (her)ontwikkeling van de site zal worden gerealiseerd middels het afsluiten van een prefinancieringsovereenkomst tussen DDS en de gemeente Hamme. Nadat het onroerend is overgedragen is het de bedoeling om de NV Baantje te ontbinden.
Artikel 10 van de beheersovereenkomst tussen het AGB HIM en de gemeente Hamme (raad van bestuur HIM 20/6/2019 - gemeenteraad 11/9/2019) regelt de prijssubsidies die de gemeente toekent aan het AGB.
Om de globale openbare dienstverlening van het bedrijf te kunnen waarborgen, kent de gemeente aan het bedrijf een financiële bijdrage toe. Deze financiële bijdrage stemt minimaal overeen met het werkingstekort van het jaar (rubriek III van de staat van opbrengsten en kosten – overschot of tekort van het boekjaar).
De subsidiëring van de gemeente aan het bedrijf neemt de vorm van een prijssubsidie aan, nodig om de tarieven voor de gebruikers democratisch te houden.
De subsidie evolueert en wordt afgerekend op basis van de jaarrekeningen van het bedrijf.
De financiering wordt in overleg tussen het AGB HIM en de gemeente beheerd.
Nav de aanpassing van de prijssubsidiefactor in 2023 is het genoodzaakt deze voor komend jaar te actualiseren. In 2024 zullen de prijssubsidiefactoren worden aangepast naar 10,92 voor de uitbating van de zalen zijnde Sporthal Meulenbroek en de Cafetaria Rugby/AC atletiekclub en naar 3,56 voor de uitbating van de parkings Nieuwstraat en Nieuwemarkt.
Het meerjarenplan 2020-2026/4 van het Autonoom Gemeentebedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij (AGB HIM) bevat de doelstellingen, actieplannen en acties voor de volledige beleidsperiode. Het omvat een strategische nota, een financiële nota en een toelichting.
Minstens één keer per jaar moet het AGB dit plan aanpassen om de kredieten voor het volgend jaar vast te stellen. Als dat nodig blijkt, kunnen ook de kredieten van het lopende jaar in dezelfde aanpassing bijgestuurd worden.
Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt. In 2023 werd het gecumuleerd budgettair resultaat van de jaarrekening 2022 (€ -2 182 210,00) ingebracht.
De raad van bestuur stelde aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2026 vast op 23 november 2023.
Het dossier wordt aan de gemeenteraad als algemene vergadering van het autonoom gemeentebedrijf, ter goedkeuring, voorgelegd. Het AGB HIM beheert in overleg met de gemeente Hamme de financiering zoals voorzien in de afgesloten beheersovereenkomst.
De aanpassingen aan het meerjarenplan voor het boekjaar 2023 hebben hoofdzakelijk te maken met:
Investeringen:
Exploitatie:
De aanpassingen aan het meerjarenplan voor de boekjaren 2024 tem 2026 bevatten voornamelijk:
Investeringen:
Een lijst met motivering van de aanpassingen in de budgetjaren 2024-2025-2026 met een verschil van meer dan € 10 000,00 maakt deel uit van de bundel.
Er werd in 2023 opnieuw een lening van 3 100 000,00 euro ingeschreven zodat BBC-matig positief wordt afgesloten. Het AGB heeft zoals de voorgaande jaren hiervoor geen periodieke aflossingen geraamd, en zal dus ook in deze planningsfase werken met een bulletlening.
De autofinancieringsmarge is gunstiger dan de gecorrigeerde autofinancieringsmarge aangezien er voor de ingeschreven lening geen aflossingen werden voorzien omdat er wordt vanuit gegaan dat het AGB deze niet zal aangaan en verder zal werken met korte termijnkredieten.
Wat betreft de intresten heeft het AGB intresten gebudgetteerd voor de lopende korte termijn kaskredieten en voor de leningen ter financiering van de parking Zwaarveld en sporthal Meulenbroek (blauwe zaal). De leningen voor de ondergrondse parkings Nieuwstraat en Nieuwemarkt zijn renteloze leningen via leningsovereenkomsten met de gemeente Hamme.
Voor de financiële en beleidsinformatie wordt verwezen naar de schema’s van de aanpassing 2023/1 van het meerjarenplan 2020-2026; in het bijzonder naar het schema’s M1, M2 en M3.
Jaarlijks wordt een lijst opgemaakt van nominatieve subsidies, die niet onderworpen zijn aan een subsidiereglement. De nodige kredieten hiervoor zijn opgenomen in het meerjarenplan, maar de lijst aan wie deze worden toegekend maakt hier geen onderdeel meer van uit en wordt bijgevolg niet langer automatisch vastgesteld bij de vaststelling van het meerjarenplan. Het is de gemeenteraad die bevoegd is tot het toekennen ervan.
Als enige wijziging noteren we:
Deze subsidie wordt toegekend op basis van het voorleggen van facturen van de uitgevoerde infrastructuurwerken.
Een eerste schijf van max. € 57.000 wordt zonder beperking uitbetaald, daarna wordt à rato van 50 % van het factuurbedrag incl. btw uitbetaald, maar dit voor zover de btw niet in aftrek wordt genomen.
De gemeenteraad wordt gevraagd de aangepaste lijst van nominatieve subsidies 2023 goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het deel gemeente vast te stellen, het deel OCMW goed te keuren en om het geheel van de aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2026 aan te nemen.
Het overzicht van de kredieten van de budgettaire entiteiten gemeente en OCMW is terug te vinden op pagina 104 van het document 'MJPA6_2020_2026’ in bijlage.
Naar aanleiding van de integratie van het gemeentebestuur en het OCMW en de veranderde vereisten voor de structuren van het lokaal bestuur Hamme werd op 30 maart 2022 door de gemeenteraad en de OCMW-raad een gezamenlijk en geïntegreerd organogram van het gemeente- en OCMW-personeel vastgesteld op basis van een studie van de personeelsbehoeften. Op dat moment werd het organogram van de ouderenvoorzieningen niet herbekeken aangezien deze in een eigen specifieke subsidiedynamiek zitten en de implementatie van het IFIC-project voor de zorg nog in volle gang was.
Het bestaande organogram en personeelskader van de ouderenvoorzieningen van het OCMW Hamme zijn meer dan 10 jaar oud en bijgevolg aan herziening toe. Gelet op de evoluties binnen de woonzorgsector en de eigen organisaties in die periode, is bij een herwerking van het organogram en personeelskader een vergelijkingsoefening met het huidige verouderde kader minder relevant en werd een volledig nieuw personeelskader opgebouwd.
De nieuwe personeelsformatie betreft de werking van het woonzorgcentrum Meulenbroek (m.i.v. het seniorenrestaurant en cafetaria), het centrum voor dagverzorging (Den Oever), de assistentiewoningen De Durme, Den Eendengaerd, De Wuiten, de serviceflats Den Craenevliet en het sociaal restaurant/cafetaria (Hospitaalstraat).
De werking van het toekomstige lokaal dienstencentrum (LDC) is nog niet opgenomen in het personeelskader omdat pas bij het vastleggen van de doelstellingen van het LDC bepaald kan worden welke personeelsinzet vereist is. In het organogram heeft het LDC al wel een plaats gekregen op basis van de locatie waar het gevestigd zal worden. Bij toekomstige realisatie van het LDC zal de personeelsformatie bijgevolg aangepast moeten worden.
Aan de raad wordt gevraagd om het voorgestelde organogram goed te keuren.
De uitnodiging van Gemeentelijke Holding NV voor de buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders die zal doorgaan op vrijdag 22 december 2023 om 14 u. in het Bluepoint Brussels Business Centre, A. Reyerslaan 80 te 1030 Brussel.
Agenda:
Vertegenwoordiger: Jan Rosschaert - plaatsvervanger: Ann Verschelden.
Op 8 juni 2023 werd de nieuwe woonmaatschappij 'de Thuisbouwer' voor het werkingsgebied Hamme-Zele gevormd. Hamme en Zele maken deel uit van dit werkingsgebied.
Het gemeenteraadsbesluit van 26 april 2023 waarbij Etienne De Prycker, Koen Mettepenningen, Filip Boelaert, Marleen Van Holewinckel, Hilde Cloostermans, Marita De Medts, André Raemdonck, Jan Laceur en Danny Poppe voor de resterende periode van de legislatuur werden voorgedragen als vertegenwoordiger van het lokaal bestuur Hamme voor het bestuursorgaan van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Dender-Noord.
De e-mail van Jan Laceur, d.d. 11 december 2023, waarbij hij zijn ontslag als vertegenwoordiger vanuit Lokaal bestuur Hamme meedeelt voor woonmaatschappij de Thuisbouwer.
Naar aanleiding van dit ontslag is het noodzakelijk dat de gemeenteraad een nieuwe vertegenwoordiger aanduidt voor de duur van de legislatuur.
Naar analogie met de kerstmarkt te Hamme centrum en het bijhorende goedgekeurde reglement, mag er tijdens de kerstmarkt te Moerzeke die zal doorgaan op 22/12/2023 geen drank geschonken worden in glazen recipiënten. Dit in het kader van de openbare en de veiligheid.
Ook de horecazaken gelegen aan het evenement kerstmarkt dienen te voldoen aan dit glasverbod voor zover en dranken geschonken worden op het openbaar domein en/ of glazen worden meegenomen vanuit de horecazaak naar het openbaar domein. Wanneer de horecazaken, die binnen deze perimeter vallen, een buitentoog organiseren, dienen zij eveneens te voldoen aan de VLAREM wetgeving herbruikbaar cateringmateriaal.
Neemt akte van het aanvullend punt d.d. 18 december 2023 van gemeenteraadslid Kurt De Graef, met de vraag om het ontslag van de burgemeester toe te voegen als aanvullend agendapunt op de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2023.
Neemt akte van het ontslag van de heer Herman Vijt, om medische redenen, in zijn hoedanigheid van burgemeester, dit met ingang van 1 januari 2024.
Van het ontslag werd kennis genomen door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, mevrouw Gwendolyn Rutten, bij besluit van 13/12/2023.
Neemt tevens akte van het ontslag van de heer Herman Vijt in zijn hoedanigheid van raadslid, dit eveneens met ingang van 1 januari 2024.
De burgemeester blijft evenwel in functie tot de installatie van de nieuwe burgemeester en het nieuwe raadslid heeft plaatsgevonden.