Terug
Gepubliceerd op 04/01/2024

Besluit  gemeenteraad

wo 20/12/2023 - 20:00

Erotische inrichtingen - uitbatingsreglement - goedkeuring - besluit

Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Herman Vijt, burgemeester
Guy Bogaert-De Clercq, Ignace Sertijn, Frank Van Erum, gemeenteraadsleden

De gemeente Hamme wil sociale fraude en uitbuiting tegengaan en zorgen voor een menswaardig kader. Eventuele erotische inrichtingen zullen zich aan bepaalde voorwaarden moeten houden inzake de leef- en werkomstandigheden, de uitbating en de openbare gezondheid. Dit reglement zorgt ervoor dat de uitbatingen beter worden opgevolgd en gecontroleerd op het vlak van veiligheid en hygiëne. Er worden voorwaarden gesteld waaraan de uitbatingen moeten voldoen waardoor de politie ook een beter zicht heeft op wie er werkt en in welke omstandigheden. Erotische inrichtingen kunnen door de aard en tijdstip van hun activiteit voor overlast zorgen. Het is aldus aangewezen om, teneinde een eventuele groei van dergelijke ondernemingen in goede banen te leiden en de kwaliteit ervan hoog te houden, aan dergelijke inrichtingen uitbatingsvoorwaarden op te leggen.

REGELGEVING:

  • De wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening.
  • De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, in het bijzonder artikel 4§1 dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen kan overgaan tot een administratieve schorsing of intrekking van de vergunning; een tijdelijke of definitieve sluiting van de inrichting.
  • Wet van 4 mei 2020 tot wijziging van de wet van 22 december 2019 betreffende een regeling voor rookvrije plaatsen en ter bescherming van de bevolking tegen tabaksrook, en van de wet 24.01.1977 betr. de bescherming van de gezondheid van de gebruikers op het stuk van de voedingsmiddelen en andere producten, wat het rookverbod in de auto betreft.
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 §3 dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt.
  • De invoering van de gemeentelijke administratieve sancties in Hamme via gemeenteraadsbesluit van 27 april 2011.
  • Verordening op nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie, zoals goedgekeurd in gemeenteraadszitting van 26 maart 2014.
  • Belastingsreglement shishabars zoals goedgekeurd in gemeenteraadszitting van 27 oktober 2021.
  • Het belastingreglement erotische inrichtingen zoals besproken in gemeenteraadszitting van heden.

OVERWEGINGEN:

  • De gemeente Hamme wil sociale fraude en uitbuiting tegengaan en zorgen voor een menswaardig kader.
  • Eventuele erotische inrichtingen zullen zich aan bepaalde voorwaarden moeten houden inzake de leef- en werkomstandigheden, de uitbating en de openbare gezondheid.
  • Dit reglement zorgt ervoor dat de uitbatingen beter worden opgevolgd en gecontroleerd op het vlak van veiligheid en hygiëne. Er worden voorwaarden gesteld waaraan de uitbatingen moeten voldoen waardoor de politie ook een beter zicht heeft op wie er werkt en in welke omstandigheden.
  • Erotische inrichtingen kunnen door de aard en tijdstip van hun activiteit voor overlast zorgen. Het is aldus aangewezen om, teneinde een eventuele groei van dergelijke ondernemingen in goede banen te leiden en de kwaliteit ervan hoog te houden, aan dergelijke inrichtingen uitbatingsvoorwaarden op te leggen.
  • Het advies van de politieraad in zitting van 12 december 2023.

BESLUIT:

Artikel 1: definities  

  • Aanvrager: in naam van een onderneming namelijk natuurlijk persoon of rechtspersoon.

  • Brandveiligheidsonderzoek: een brandveiligheidsonderzoek zal gebeuren door de brandweer en omvat alle aspecten van brandveiligheid, zoals voorzien in de wetgeving. 

  • Kernwinkelgebied: Het door het gemeentebestuur afgebakende zone zoals voorzien in het Strategisch Commercieel Plan.

  • Handelspand: Het onroerend goed waarin de handels- of horecazaak wordt uitgebaat, of een dienstverlener met vrij publiek toegankelijke ruimte. 

  • Handelszaak: Elke commerciële onderneming waarvoor een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) is vereist en die de uitoefening van een kleinhandels- of horecazaak tot hoofddoel heeft. 

  • Horecazaak: Bedrijfstak die bestaat uit commerciële dienstverlenende ondernemingen die logies verstrekken en/of publiek toegankelijke inrichting waar voedingswaren of dranken worden verkocht en ter plaatse kunnen worden genuttigd. 

  • Ondernemer: Natuurlijke of rechtspersoon die een onderneming heeft waarvoor een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) is vereist 

  • Publiektoegankelijke ruimte: Elke inrichting of deel van een inrichting waar andere personen dan de uitbater en de personen die betrokken zijn bij de uitbating, toegang kunnen hebben, ook als dit slechts eenmalig of sporadisch is. Het feit dat er inkomstgelden moeten betaald worden of de bezoekers over een lidkaart moeten beschikken om toegang te kunnen krijgen tot een gedeelte van een gebouw doet geen afbreuk aan het publiek toegankelijk karakter. 

  • Private werkruimte: werkruimte, afgescheiden van de rest van de inrichting, bestemd voor feitelijke seksuele handelingen. 

  • Uitbater/exploitant: de natuurlijke persoon of personen, de feitelijke vereniging of de rechtspersoon ongeacht hun eventuele hoedanigheid van handelaar, voor wiens rekening en risico de inrichting wordt uitgebaat; 

  • Erotische inrichting: een voor het publiek toegankelijke besloten ruimte waarin, tegen betaling, onder welke vorm ook en ongeacht het aantal betalende aanwezigen, al dan niet in combinatie met kleinhandel en/of andere dienstverlening van welke aard dan ook, zoals ook bijvoorbeeld: 

  • vertoningen of voorstellingen van pornografische aard plaatsvinden, zoals seksbioscoop, peepshows, sekstheater en ongeacht het aantal betalende toeschouwers; 

  • dienstverleningen van seksuele of pornografische aard plaatsvinden, zoals parenclubs, erotische massagesalons, huizen van ontucht en prostitutie. 

  • Uitbatingsvergunning: vergunning voor het uitbaten van een erotische inrichting  op de aangeduide vestigingseenheid verleend door de burgemeester nadat voldaan is aan een aantal uitbatingsvoorwaarden. 

  • Vestigingseenheid: elke plaats die men geografisch gezien kan identificeren door een adres, waar ten minste een activiteit van de onderneming wordt uitgeoefend of van waaruit de activiteit kan uitgeoefend worden. 

  

Artikel 2: toepassingsgebied  

§1. Er wordt een openingsbelasting en jaarlijkse belasting geven op erotische massagesalons gelegen op het grondgebied van de gemeente Hamme via het toepasselijk reglement.  

§2. Onverminderd de overige toepasselijke regelgevingen is de uitbating van een erotische inrichting, zowel in het kader van hoofdactiviteit als in het kader van nevenactiviteit, op het grondgebied van de gemeente Hamme onderworpen aan de bepalingen van dit reglement.  

§3. Het is verboden om, zelfs op bedekte wijze en ongeacht het profijt, huizen, kamers of welke inrichting ook te gebruiken en/of te laten gebruiken als erotische inrichting wanneer dit aanleiding geeft tot openbare ordeverstoring (met inbegrip van overlast).  

Artikel 3: vergunningsplicht  

§1. Elke erotische inrichting, gelegen op het grondgebied van de gemeente Hamme, mag slechts uitgebaat worden op voorwaarde dat zij, voor aanvang van de uitbating, beschikt over een uitbatingsvergunning, afgeleverd door de burgemeester. 

 §2. De uitbater van een erotische inrichting moet in het bezit zijn van:  

  • een uitbatingsvergunning; 

  • een omgevingsvergunning, indien er sprake is van vergunningsplicht in het kader van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO). 

 §3. Dit reglement is enkel van toepassing op de uitbatingsvergunning. 

 §4. Gevestigde uitbatingen die al open waren voor de inwerkingtreding van dit reglement genieten van een overgangsperiode van 6 maanden, ingaand op het moment van de inwerkingtreding van dit reglement, om te voldoen aan de voorwaarden en modaliteiten uit dit reglement; evenwel zijn erotische inrichtingen gelegen om het grondgebied van Hamme die hun activiteit startten voor de goedkeuring van die belastingreglement vrijgesteld van de openingsbelasting. 

§5. Voor eenzelfde vestigingseenheid kan slechts één uitbatingsvergunning aangevraagd en afgeleverd worden voor eenzelfde periode.  

§6. De vergunningen zijn geldig zolang aan alle voorwaarden van onderhavig reglement is voldaan, tenzij in de vergunning anders bepaald. 

§7. De uitbater is verplicht alle wijzigingen in de erotische inrichting die een verandering uitmaken ten opzichte van de (brand)veiligheid, alle wijzigingen van gegevens opgegeven in de aanvraag (met inbegrip van elke functiewijziging), elke wijziging van zaakvoerder/bestuurder/vennoot binnen dezelfde rechtspersoon, en bij uitbreiding van de vestigingsplaats onmiddellijk te melden.  

De wijzigingen dient men te melden aan de gemeente Hamme, Marktplein 1, 9220 Hamme, en dit ter attentie van departement Omgeving en ondernemen, team ondernemen, ten laatste 30 dagen na wijziging, op een van volgende wijzen:  

  • per e-mail (ondernemen@hamme.be

  • per post; 

  • persoonlijk. 

De bewijslast dat aan deze verplichting is voldaan, bestaat in hoofde van de uitbater. 

§8. Bij een wijziging van de zaakvoerder/bestuurder/vennoot binnen dezelfde rechtspersoon moet een nieuw uittreksel uit het strafregister voor de zaakvoerder/bestuurder/vennoot van het land van de woonplaats of een hieraan gelijkwaardig document, desgevallend behoorlijk beëdigd vertaald (art. 595 Sv – max. 1 maand oud), ingediend worden. 

§9. Bij iedere wijziging van vestigingseenheid, wijziging met betrekking tot de uitbater of nieuwe zaak dient er een nieuwe uitbatingsvergunning aangevraagd te worden. Men kan pas starten met de uitbating voor zover werd voldaan aan alle voorwaarden van dit reglement. 

In de volgende gevallen is er sprake van een wijziging met betrekking tot de uitbater:  

  • indien het gaat om een natuurlijke persoon als uitbater: de overdracht naar een andere persoon of naar een rechtspersoon of de uitbreiding met een bijkomend persoon; 

  • indien het gaat om een rechtspersoon als uitbater: wijziging van rechtsvorm of de overdracht van de rechtspersoon naar een andere rechtspersoon of natuurlijke persoon of de fusie met of overname door een andere rechtspersoon. 

In de volgende gevallen is er sprake van een nieuwe zaak: 

  • bij een nieuwbouw; 

  • wanneer inzake de hoofdfunctie van een bebouwd onroerend vastgoed een functiewijziging, geheel of gedeeltelijk, plaatsvindt overeenkomstig art. 4.2.1 6° van de gecoördineerde codex Ruimtelijke Ordening en het uitvoeringsbesluit vergunningsplichtige functiewijzigingen. 

  • wanneer er in een bestaande erotische inrichting een wijziging gebeurt, met impact op de openbare veiligheid en/of brandveiligheid. 

De burgemeester kan beslissen om in bovenstaande gevallen en indien er reeds een uitbatingsvergunning werd afgeleverd voor desbetreffende locatie gemotiveerd af te wijken van de procedure, zoals beschreven in artikel 6 van dit reglement. 

Elke wijziging of stopzetting van een economische activiteit dient onder verantwoordelijkheid van de belastingplichtige onmiddellijk en per aangetekend schrijven te worden meegedeeld aan het gemeentebestuur van Hamme, ter attentie van departement omgeving en ondernemen, team ondernemen, Marktplein 1, 9220 Hamme.  

Artikel 4: aanvraagprocedure  

§1. Voor het verkrijgen van de vergunning dient de uitbater een schriftelijke aanvraag in bij het departement Omgeving en ondernemen, team ondernemen, aan de hand van een daartoe voorzien aanvraagformulier. De aanvraag bestaat minstens uit: 

  • een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier; 

  • een kopie van inschrijving bij de Kruispuntbank van Ondernemingen; 

  • een kopie van de statuten (indien uitbating door een rechtspersoon); 

  • een overzicht van alle (rechts)personen die in welke hoedanigheid ook betrokken zijn bij de uitbating van de erotische inrichting, met opgave van de naam, de voornaam, de nationaliteit en het arbeidsstatuut (werknemer/zelfstandige/vrijwilliger) evenals een kopie van de identiteitskaart en een bewijs van aansluiting/aangifte bij de sociale zekerheid van al deze(rechts)personen indien dit wettelijk verplicht is; 

  • uittreksels uit het strafregister van het land van de woonplaats of een hieraan gelijkwaardig document, desgevallend behoorlijk beëdigd vertaald (art. 595 Sv – max. 1 maand oud) van alle personen die in welke hoedanigheid dan ook betrokken zijn bij de exploitatie van de erotische inrichting; 

  • een bewijs dat de aanvrager kan beschikken over de aangevraagde vestigingseenheid (vb.

eigendomsakte of huurcontract – eventueel onder opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een vestigingstoelating); 

  • een kopie van bewijs van onderschrijven verzekeringspolis burgerrechtelijke aansprakelijkheid ingeval van brand en ontploffing. 

Indien van toepassing ook: 

  • een overzicht van alle oprichtingskosten en investeringen, evenals alle financieringsbronnen die hiervoor aangewend werden of worden met opgave van een onderscheid tussen eigen vermogen en vreemd vermogen, inclusief stavingsstukken voor de financieringsbronnen, en met opgave van de bankrekeningnummers die gebruikt (zullen) worden voor de exploitatie; 

  • een kopie van het actuele aandeelhoudersregister; 

  • een bewijs van aanvraag van de nodige omgevingsvergunningen; 

  • een kopie van de arbeidscontracten/overeenkomsten met de sekswerkers; 

  • een kopie van alle verplichte periodieke btw-aangiften voor de periode van 24 maanden voorafgaand aan de aanvraag of voor de periode vanaf de oprichting van de onderneming tot de aanvraag van de uitbatingsvergunning, indien deze korter is dan 24 maanden; 

  • een kopie van de btw-rekening-courant die op de dag van de aanvraag niet ouder is dan 7 kalenderdagen. Indien de rekening-courant op nul werd gezet of definitief werd afgesloten, dient een kopie van de bijzondere rekening toegevoegd te worden, die op de dag van de aanvraag niet ouder is dan 7 kalenderdagen; 

  • een kopie van de laatste verplicht op te stellen (interne) jaarrekening, ongeacht de verplichting tot neerlegging en/of publicatie; 

  • een attest van de FOD Financiën, of een hieraan gelijkwaardig document, waaruit blijkt of er al dan niet nog bedragen verschuldigd (zouden kunnen) zijn inzake belastingen en taksen, boeten en interesten door (i) de exploitant, en in het geval dat de exploitant een rechtspersoon is, van (ii) haar organen en/of vertegenwoordigers. Dit attest mag op de dag van de aanvraag niet ouder zijn dan één maand. 

§2. De aanvraag is onvolledig wanneer de informatie en/of de documenten ontbreken, vermeld in het aanvraagformulier. De aanvrager beschikt over een termijn van 30 kalenderdagen na mededeling van dit feit, om ontbrekende informatie en/of documenten in te dienen. Zo niet, wordt de aanvraag onontvankelijk verklaard.  

Artikel 5: controle  

§1. Na de melding van een ontvankelijke aanvraag, volgen de controles van de voorwaarden. Tussen de aanvrager en de betrokken diensten zullen de nodige afspraken worden gemaakt voor het uitvoeren van de nodige controles. De aanvrager is zelf verantwoordelijk voor het opvolgen en nakomen van de nodige afspraken. 

§2. De burgemeester kan bepalen dat nader te bepalen relevante documenten moeten overhandigd worden ter beoordeling van de uitbatingsvergunningsaanvraag. Indien de documenten niet binnen een termijn van 30 kalenderdagen worden aangeleverd, wordt de aanvraag onontvankelijk verklaard. 

§3. Binnen de termijn van 90 kalenderdagen na de ontvangstmelding of vanaf het laatste tijdstip waarop de aanvrager de aanvullende informatie en/of documenten indiende, wordt een beslissing genomen. Deze termijn wordt geschorst indien een aanvraag omgevingsvergunning lopende is, totdat een definitieve beslissing inzake deze aanvraag werd genomen. 

§4. Indien gerechtvaardigd door de complexiteit van het dossier, mag de termijn conform artikel 6§3 éénmaal worden verlengd voor maximaal dezelfde duur. 

§5. Bij het uitblijven van een beslissing binnen de vastgestelde of verlengde termijn, wordt de uitbatingsvergunning geacht te zijn geweigerd.  

Artikel 6: voorwaarden  

De vergunning voor een erotische inrichting wordt door de burgemeester enkel toegekend aan de uitbater van de inrichting op voorwaarde dat: 

§1. De aanvrager het bewijs levert dat hij kan beschikken over deze ruimte. 

§2. Er een voorafgaand administratief onderzoek is. 

Dit onderzoek bestaat uit:  

  1. een omgevingsonderzoek: een onderzoek naar de conformiteit van de inrichting met de geldende reglementering inzake de omgeving, meer bepaald stedenbouw en milieu; 

  2. een brandveiligheidsonderzoek: een onderzoek naar de conformiteit van de inrichting met de geldende brandveiligheidsvoorschriften. Indien een uitbatingsvergunning niet vereist blijkt te zijn, worden andere van toepassing zijnde wetgeving (zoals bv. het ARAB) toegepast; 

  3. een inrichtings- en hygiëne-onderzoek: een onderzoek naar de naleving van de inrichtings- en hygiënische vereisten, zoals beschreven in art. 8 en 9; 

  4. een moraliteitsonderzoek, bestaand uit: 

  • een onderzoek naar vaststellingen en/of veroordelingen, al dan niet met uitstel of opschorting, voor deelname, zoals vermeld in hoofdstuk VII van het Strafwetboek, aan strafbare feiten inzake: 

  • terrorisme of de financiering van terrorisme; 

  • witwassen en heling; 

  • criminele organisatie, strafbare bendevorming en strafbare vereniging; 

  • drugs (drugwetgeving); 

  • wapens (wapenwet); 

  • mensensmokkel; 

  • mensenhandel; 

  • seksueel strafrecht; 

  • illegale handel in menselijke organen of weefsels; 

  • fiscale fraude; 

  • sociale fraude; 

  • verduistering en corruptie; 

  • diefstal en afpersing; 

  • de vreemdelingenwetgeving. 

  • een onderzoek naar vaststellingen van en veroordelingen voor inbreuken op wettelijke verplichtingen die verband houden met of naar aanleiding van de exploitatie, zoals de niet naleving van vestigingsvoorwaarden, persoonsgebonden beroepsuitoefeningsvoorwaarden (o.m. leeftijd, verblijfskaart, beroepskaart, leurkaart, arbeidskaart), administratieve verplichtingen t.a.v. de Kruispuntbank van Ondernemingen, sociaal- en arbeidsrechtelijke verplichtingen (o.m. aangifte en bijdrageplicht sociale zekerheid), boekhoudkundige en fiscale verplichtingen, vennootschapsrechtelijke verplichtingen, vergunningen, erkenningen en toelatingen met betrekking tot de beroepsuitoefening, de regelgeving met betrekking tot de openingsuren, voedselveiligheid, rookverbod, milieureglementering e.a. 

Dit moraliteitsonderzoek wordt, al naargelang het geval, uitgevoerd op de private doch voor het publiek toegankelijke plaats, op de uitbater en desgevallend op de organen van de rechtspersoon. Deze personen dienen meerderjarig te zijn en een recent (= max. 1 maand oud) uittreksel uit het strafregister (art. 595 Sv) voor te leggen, een uittreksel uit het strafregister van het land van de woonplaats of een hieraan gelijkwaardig document, desgevallend behoorlijk beëdigd vertaald.  Voor andere personen die in welke hoedanigheid ook deelnemen of zullen deelnemen aan de uitbating van de instelling, dient de uitbater te verklaren dat niemand van hen valt onder de weigeringsgronden verwoord onder het moraliteitsonderzoek. Alle voormelde personen dienen het bewijs te leveren van hun identiteitsgegevens, met inbegrip van een officiële woonplaats.  

e. een financieel onderzoek, bestaande uit: 

  • een onderzoek naar de betaling van alle verschuldigde gemeentelijke facturen, van welke aard ook; 

  • een onderzoek gebaseerd op feiten of gebaseerd op een proces-verbaal, of er ernstige aanwijzingen zijn van fraude; 

  • een onderzoek naar herkomst van gelden waarmee investeringen worden gedaan in de zaak, en/of waarmee de aankoop gefinancierd wordt. 

Het financieel onderzoek wordt uitgevoerd op de uitbater. Indien de uitbater een rechtspersoon is, wordt het financieel onderzoek uitgevoerd op de organen van de uitbater en/of de vertegenwoordigers.  

f. Een onderzoek om na te gaan of de uitbater of een persoon die betrokken is bij de uitbating al eerder betrokken was bij de exploitatie van een publiek toegankelijke inrichting waar een bestuurlijke maatregel of een gemeentelijke administratieve sanctie aan werd opgelegd of betrokken was bij de uitbating van een publiek toegankelijke inrichting waar overlast werd vastgesteld. 

§3. Het onderzoek van de voorwaarden wordt verricht door de politie en de daartoe bevoegde externe en interne diensten. De bevoegde diensten moeten op elk moment een controle kunnen uitoefenen op de naleving van wettelijke en reglementaire bepalingen. De burgemeester kan steeds alle nuttige inlichtingen (laten) inwinnen.  

Artikel 7: inrichtingsvereisten  

§1. Alle ruimtes in de erotische inrichting moeten op veilige wijze toegankelijk en afsluitbaar zijn.  

2. Inrichtingselementen (bijvoorbeeld: sfeerelementen, spiegels, sfeerlampen, etc.) mogen in geen geval de veiligheid van de aanwezigen in gevaar brengen. 

§3. In elke private werkruimte moet een alarm geactiveerd kunnen worden dat duidelijk hoorbaar en zichtbaar is in de hele inrichting waardoor hulp kan worden geboden. 

§4. De voorzieningen, zoals in artikel 9 opgenomen, moeten aanwezig zijn in de erotische inrichting. Deze voorzieningen moeten voldoen aan de minimale normen voor veiligheid, hygiëne en onderhoud zoals hierna vermeld, onverminderd strengere normen opgelegd door hogere overheden of in andere gemeentelijke reglementen.  

Artikel 8: hygiënische vereisten 

§1. Alle ruimtes, voorwerpen en meubilair in de erotische inrichting moeten beantwoorden aan de in het dagelijks verkeer als normaal ervaren vereisten voor frisheid, netheid en hygiëne (bijvoorbeeld: proper vloeroppervlak, proper beddengoed en matras(beschermer), verwijderen van afval). De gezondheid van het cliënteel en de openbare gezondheid mogen nooit gevaar lopen. De constructie van de lokalen moet zodanig zijn dat het onderhoud, de schoonmaak en de desinfectatie onder optimale omstandigheden kan gebeuren. 

§2. Er moeten voldoende hulpmiddelen en voorzieningen aanwezig zijn die de frisheid, netheid en hygiëne garanderen. 

§3. De erotische inrichting moet altijd goed onderhouden zijn. De uitbater staat met betrekking tot de inrichting in voor alle herstellingen en onderhoud, van welke aard of oorzaak ook, met inbegrip van overmacht, slijtage, ouderdom, normaal gebruik en verborgen gebreken. Deze regel geldt ook als onderhoud of herstellingen nodig zijn als gevolg van een fout van personeel, bezoekers of andere derden. 

§4. De ruimtes die betrokken zijn bij de uitbating, de technische installaties voor nutsvoorzieningen en andere inrichtingselementen:  

  • mogen geen gebreken vertonen waardoor ze gebruiksonveilig zijn of dreigen te worden; 

  • mogen geen vocht van welke aard ook doorlaten en/of schimmelvorming vertonen; 

  • mogen niet beschadigd of versleten zijn aan de afwerking zoals doorbuiging van daken, vervorming of scheurvorming van muren, gaten in vloeren, houtrot van ramen en deuren, versleten vloerbedekking, gescheurd behang, afbladderende verf, barsten in sanitair, etc. 

§5. Het sanitair moet minstens gemeenschappelijk en te allen tijden beschikbaar zijn in de erotische inrichting en bestaat uit: 

Toiletten en een lavabo: 

  • moeten toegankelijk zijn voor bezoekers en personeel; 

  • hebben een goed functionerende waterspoeling en geurafsnijder; 

  • hebben goed functionerende verluchting en verlichting; 

  • beschikken over toiletpapier en afvalbakjes; 

  • zijn ruimtes of zijn deel van ruimtes waarvan de grond, scheidingswanden en muren bedekt zijn met tegels, met een laag glad cement of met ander duurzaam en volledig waterdicht materiaal, zodat ze bestand zijn tegen een dagelijkse schoonmaak met water; 

  • hebben deuren die afwasbaar zijn; 

  • worden minstens één keer per dag schoongemaakt. 

Wasbak(ken) en douche(s): 

  • zijn aangesloten op een afvoerkanaal zonder geurhinder; 

  • beschikken over warm en koud stromend water; 

  • worden goed verlucht en verlicht; 

  • zijn ruimtes of zijn deel van ruimtes waarvan de grond, scheidingswanden en muren bedekt zijn met tegels, met een laag glad cement of met ander duurzaam en volledig waterdicht materiaal, zodat ze bestand zijn tegen een dagelijkse schoonmaak met water; 

  • hebben deuren die afwasbaar zijn; 

  • worden minstens één keer per dag schoongemaakt. 

§6. In het bijzonder moeten in de erotische inrichting minstens aanwezig zijn: 

  • gratis ter beschikking gestelde voorbehoedsmiddelen; 

  • de mogelijkheid om elke ruimte te verwarmen: verwarmingsmiddelen moeten voldoende veilig zijn om de ruimte te kunnen verwarmen; 

  • de mogelijkheid om elke ruimte te verlichten en te verluchten; 

  • afvalemmers in de verschillende ruimtes (toiletten, werkruimtes); 

  • een verbanddoos met minimum volgende inhoud: ontsmettingsmiddel voor open wonden (klaar voor gebruik), ontsmettingsmiddel voor materiaal (pincet, schaar, naald) of eigen handen, ontsmettingsalcohol 70%, individueel verpakte steriele kompressen, rolletje hypoallergene kleefpleister, individueel verpakte steriele wondpleisters, elastische verbanden, fijn inox schaartje, fijn inox splinterpincet, neutrale zeep (bij

voorkeur vloeibaar), een zuivere handdoek en washandje, ijszakjes voor diepvriezer of instant ice, één paar niet steriele latex handschoenen en 30 ml antiseptische oplossing; 

  • een lijst met contactgegevens van politie en hulpdiensten. Deze lijst moet op een voor iedereen zichtbare plaats hangen; 

  • een met slot afsluitbare kast voor elke persoon die in de erotische inrichting werkt;  •      afsluitbare flesjes wanneer massageolie of glijmiddel gebruikt wordt; 

  • in werkruimtes: 

  • moet elk(e) bed, zetel, matras of ander meubilair of materiaal onmiddellijk met water en zeep afwasbaar zijn; 

  • mag de toegangsdeur van binnen met slot afsluitbaar zijn op voorwaarde dat het middel om deze deur van buitenaf te ontsluiten steeds aanwezig en bereikbaar is (bijvoorbeeld: sleutel, passe-partout, codebediening) en dit ook steeds mogelijk is. 

§7. De uitbater dient alle mogelijke maatregelen conform de van toepassing zijnde regelgeving, normen en code van goede praktijken te treffen om lawaai- en geurhinder naar de omgeving te voorkomen.  

Artikel 9: modaliteiten  

§1. De vergunning is geldig vanaf de datum die vermeld wordt in de vergunning. 

§2. De burgemeester kan beslissen om de vergunning te beperken in de tijd en/of bepaalde voorwaarden te koppelen aan de vergunning. 

§3. Dit reglement dient nageleefd te worden zolang de uitbating duurt.  

§4. De politie of controlerend ambtenaar kan ten allen tijde een of meerdere geactualiseerde documenten opvragen die overeenkomstig artikel 5 aan de aanvraag toegevoegd moeten worden. De uitbater is ertoe gehouden deze documenten uiterlijk binnen 2 weken aan de politie of controlerend ambtenaar te bezorgen. 

§5. De uitbater van een erotische inrichting is verplicht om degelijke en goed bereikbare vuilnisbakken in of bij zijn inrichting te plaatsen indien de gemeente dit noodzakelijk acht. Hij moet instaan voor het rein houden van deze vuilnisbakken, het ledigen en bergen ervan, alsook voor het reinigen van het terrein rond zijn inrichting, zijnde het privéterrein waarop de inrichting is gevestigd alsook op de voorliggende openbare weg. Tevens dient men achtergelaten zwerfvuil rondom de inrichting op te ruimen.  

§6. De uitbater en/of de verantwoordelijke en/of de uitbating moet te allen tijde voldoen aan volgende voorwaarden: 

  • gratis toegang verlenen aan hulpverlening, die hulpverlening, screening en vaccinatie aanbiedt voor beroepsgebonden risico’s; 

  • sensibiliseren over condoomgebruik en veilige seks; 

  • tijdens de uitbating ononderbroken de aanwezigheid verzekeren van een verantwoordelijke; 

  • de ruimtes die deel uit maken van de erotische inrichting niet gebruiken of laten gebruiken als huisvesting, logies of overnachtingsplaats; 

  • in afwijking van de stedenbouwkundige voorschriften van de gemeente Hamme, ramen en deuren van lokalen die aan de openbare ruimte grenzen (behoudens de ramen van de vitrines) ondoorzichtig maken, zonder negatieve impact op het straatbeeld, zonder de tussenkomsten van controle-en hulpdiensten te belemmeren en zonder storend effect op de openbare orde. 

Artikel 10: controle 

De bevoegde personen kunnen inzage hebben in alle documenten die deel uitmaken van het administratief onderzoek voor het verkrijgen en behouden van de vergunningen.

Artikel 11: weigeringsgronden 

§1. De burgemeester kan de uitbatingsvergunning weigeren:  

  • indien de openbare orde gevaar loopt; 

  • indien de onderzoeken, die voorafgaan aan het verlenen van de toelating, negatief worden geadviseerd; 

  • indien niet voldaan is aan de wettelijke of reglementaire bepalingen en voorwaarden van toepassing op de inrichting. 

§2. Een nieuwe identieke aanvraag van dezelfde uitbater en voor dezelfde vestigingseenheid volgend op een geweigerde aanvraag, kan ten vroegste 6 maanden na de datum vermeld in de weigeringsbeslissing worden ingediend, op straffe van onontvankelijkheid. Deze nieuwe aanvraag dient vergezeld te zijn van een schriftelijke verklaring ondertekend door de uitbater, waarin is bevestigd dat alle voorwaarden vermeld in dit reglement vervuld zijn.  

Artikel 12: verval van de vergunning 

De uitbatingsvergunning vervalt van rechtswege: 

  • op het moment dat de uitbating van de inrichting voor een periode van langer dan 6 maanden feitelijk is onderbroken, tenzij dit het gevolg is van een maatregel van de overheid die niets te maken heeft met de uitbater of de manier van uitbaten; 

  • in geval van faillissement; 

  • in geval van gerechtelijke verzegeling; 

  • in geval van een gerechtelijk beroepsverbod voor één van de (rechts)personen die in welke hoedanigheid ook betrokken is bij de uitbating van de seksuitbating; 

  • in geval van ontbinding van de rechtspersoon; 

  • in geval van schrapping van de uitbating of van de betrokken vestiging uit de Kruispuntbank van Ondernemingen; 

  • bij wijziging van de uitbater; 

  • bij verval van de relevante omgevingsvergunning. 

Artikel 13: handhaving 

§1. Conform artikel 121 van de Nieuwe Gemeentewet worden inbreuken op artikel 3 van dit reglement bestraft met politiestraffen. 

§2. Voor zover wetten, besluiten, decreten, algemene en provinciale reglementen en verordeningen geen andere straffen voorzien, kunnen inbreuken op alle andere artikelen van dit reglement, gesanctioneerd worden met een gemeentelijke administratieve sanctie: 

  • een administratieve geldboete, of een alternatieve maatregel hiervoor 

of  

  • een administratieve schorsing of intrekking van een door de stad afgeleverde toelating of vergunning, en/of een tijdelijke of definitieve sluiting van een instelling. 

§3. Onverminderd het voorgaande, kan de politie bij vaststelling van een seksinrichting zonder vergunning de inrichting onmiddellijk en ter plaatse sluiten.