Terug gemeenteraad

Wed 23/10/2024 - 20:00 raadzaal

Openbaar

GOEDKEURING NOTULEN

BESTUUR EN BELEID

  • Het gemeentebestuur houdt persoonlijke informatie over haar inwoners bij in het bevolkingsregister. Dankzij de bevolkingsregisters beschikt het lokaal bestuur over een belangrijke informatiebron die dagelijks geconsulteerd kan worden in het kader van het beheer van het bevolkingsbestand.

    Voor de goede werking van de diensten van het lokaal bestuur was het aangewezen om een principieel besluit te nemen betreffende de consultaties van de bevolkingsregisters die voorzienbaar zijn en op geregelde tijdstippen voorkomen, maar waarbij de raadplegingen niet gebeuren in het kader van wettelijk of decretaal opgelegde taken.

    De laatste aanpassingen hieromtrent werden voorgesteld in het college in zitting van 10 september 2024, via de goedkeuring van het beleid raadpleging bevolkingsregisters voor interne doeleinden.

    In het kader van bevolkingsonderzoek borstkanker werd dit beleid uitgebreid met als doelgroep 50-plussers in het kader van het bevolkingsonderzoek rond borstkanker.

    Vraag aan de raad om dit goed te keuren.

Intercommunales en verenigingen

Gemeentelijke administratieve sancties

  • De cel Administratieve Sancties heeft nood aan een bijkomende sanctionerend ambtenaar om de continuïteit van de werking te verzekeren. De voordracht van een bijkomend sanctionerend ambtenaar is dan ook noodzakelijk. Aline De Schepper, juridisch deskundige bij de cel Administratieve Sancties, beschikt over het diploma Bachelor in het bedrijfsmanagement - afstudeerrichting rechtspraktijk en volgde op 16 mei, 17 mei en 24 mei 2024 de verplichte integrale opleiding "Sanctionerend ambtenaar", zodat zij voldoet aan de reglementaire voorwaarden om in aanmerking te komen om voorgedragen te worden als sanctionerend ambtenaar.

    Is de gemeenteraad akkoord om Aline De Schepper aan te wijzen voor deze functie?

Kennisgevingen

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de vragen van raadslid Guy Bogaert-De Clercq en de antwoorden hierop door de bevoegde schepenen.

    1. Het mountainbikeparcours aan de Mirabrug:

    Vraag: Waarom wacht men zo lang om over te gaan tot het verwijderen van die dode takken? Wat gaat er gebeuren met die dode en zieke bomen? Wacht men tot er een ernstig incident plaats heeft om over te gaan tot actie?

    2. Het Spaans Hof:

    Vraag: Wat is er met dit advies gebeurd? Wat wordt er met die boom gedaan aangezien die jaar na jaar ernstige schade veroorzaakt aan een beschermd monument? Is er al een dossier opgemaakt voor de herstelling/renovatie van het gebouw t.g.v. de schade veroorzaakt door die boom? Zijn er al subsidies aangevraagd om de nodige/ dringende herstellingen te kunnen uitvoeren?

    3. Openluchtzwembad:

    Vraag: waarom is er nog geen snoeiwerk uitgevoerd?

    4. Bosrijk gebied vanuit de Buntwegel via de Buntwegel:

    Vraag: Welke actie zal hier ondernomen worden om de veiligheid van wandelaars, joggers, …. te verbeteren?

OMGEVING EN ONDERNEMEN

  • De verkavelaar van een verkavelingsaanvraag met OMV_2024040222 in de Evangeliestraat 63 voor het verkavelen van percelen, kadastraal gekend als 2de afdeling, sectie B, nrs. 1026/C2 en 1027/N, wenst aan de gemeente een strook grond af te staan in functie van de realisatie van de rooilijn, alsook in functie van het realiseren van 2 bebouwbare loten. De af te stane grond zal worden opgenomen in het openbaar domein.
    De gemeenteraad is conform artikel 4.2.25 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening bevoegd voor de zaak van de wegen in vergunningsaanvragen en dit in functie van de realisatie van de rooilijn.

INTERNE PREVENTIE EN NOODPLANNING

  • De gemeentelijke veiligheidscel kan voor risico’s ten gevolge van bepaalde manifestaties beslissen tot de opmaak van een bijzonder nood- en interventieplan. Op 17 november 2024 vindt te Hamme, site Meulenbroek, de Flandriencross plaats waar maximaal 10 000 bezoekers aanwezig kunnen zijn. Door de aard en omvang van dit evenement dient een bijzonder nood- en interventieplan te worden opgemaakt in functie van de organisatie van de hulpverlening en de multidisciplinaire coördinatie.

PUBLIEKE RUIMTE

  • De tegels van de kades van het openluchtzwembad dienen vernieuwd te worden. Hiervoor werd een bestek opgemaakt door Van Hecke & Vanbossel Architecten uit Sint-Martens-Latem met een kostenraming van € 250.000 (excl. btw) of € 302.500 (incl. btw). De opdracht zal gegund worden via de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. Voor de financiering zal krediet verschoven worden van de restauratie dekenij (ACT-560) 0790-00 2210700. Dit bedrag zal heropgenomen worden in 2025 voor de gevelrestauratie van de dekenij. Het bestek zal ook voorzien in het afsluiten van een onderhoudscontract voor 5 jaar voor het onderhoud van de tegels. De gemeenteraad wordt gevraagd de voorwaarden en wijze van gunnen goed te keuren.

Openbaar domein

  • Heropstart Dossier ‘Aanleg fietspaden langs de N470 via module 13/uitvoeren structureel onder houd N470/ hertracering N470b/ aanleg riolering in aansluitende straten’.

    Oorspronkelijk samenwerkingovereenkomst uit 2009 tussen gemeente Hamme, Stad Dendermonde en Agentschap Wegen en Verkeer is niet meer van toepassing. Gezien het aandeel van Stad Dendermonde in deze werken gewijzigd is, is het logischer dat gemeente Hamme het opdrachtouderschap overneemt. 

    Na onderling overlegd werd overeengekomen om dit te regelen via een addendum op de bestaande samenwerkingsovereenkomst VOOR SAMENGEVOEGDE OPDRACHTEN VAN DIENSTEN Stad Dendermonde / Vlaams Gewest / X40/N47O/8 en X40/N470/12 (06/05/2019).

VRIJE TIJD EN ONTWIKKELING

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om toe te treden tot de projectvereniging UiTPAS Dender.

    UiTPAS is een instrument voor verbreding, verhoging en verdieping van vrijetijdsparticipatie van alle Vlamingen, met bijzondere aandacht voor mensen in armoede en wordt gebruikt voor een gemeente overschrijdend, uitgebreid en gevarieerd vrijetijdsaanbod, zowel voor activiteiten van de gemeente zelf als van verenigingen en privé-organisatoren.

GEMEENTELIJK ONDERWIJS

EREDIENSTBESTUREN

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akte te nemen van budgetwijziging 2024/2 van het kerkbestuur Sint-Pietersbanden. Deze wijziging past binnen het (aangepaste) meerjarenplan 2020-2025. De gemeentelijke exploitatie- en investeringstoelage verhoogt niet. Het gaat hier om een interne overboeking tussen 2 hoofdfuncties van "eredienst" naar "gebouwen" in het exploitatiebudget.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akte te nemen van budgetwijziging 2024/01 van het kerkbestuur O.L.-Vrouw Hulp der Christenen. Deze wijziging past binnen het (aangepaste) meerjarenplan 2020-2025. De gemeentelijke exploitatie- en investeringstoelage verhoogt niet. Het gaat hier om een interne overboeking tussen 2 hoofdfuncties van "eredienst" naar "gebouwen" in het exploitatiebudget.

    Aan de gemeenteraad wordt tevens gevraagd om de bijhorende meerjarenplanwijziging 2024/1 goed te keuren.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akte te nemen van budgetwijziging 2024/1 van het kerkbestuur Sint-Anna. Deze wijziging past binnen het (aangepaste) meerjarenplan 2020-2025. De gemeentelijke exploitatie- en investeringstoelage verhoogt niet. Het gaat hier om een interne overboeking tussen hoofdfuncties van het exploitatiebudget. In het investeringsbudget wordt de gemeentelijke toelage van € 35.000 verminderd om heropgenomen te worden in het volgende budgetjaar.

    Aan de gemeenteraad wordt tevens gevraagd om de bijhorende meerjarenplanaanpassing 2024/1 goed te keuren van het kerkbestuur Sint-Anna. Vermits in budgetwijziging 2024/1 wijzigingen zijn opgenomen in investeringen ten opzichte van het eerder goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025, is opnieuw een aangepast meerjarenplan nodig. In het investeringsbudget 2024 wordt de gemeentelijke toelage van € 35.000 verplaatst naar het volgende budgetjaar 2025.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akte te nemen van de gemeentelijke exploitatie- en investeringstoelagen voorzien in de budgetten 2025 van de volgende kerkfabrieken, deze passen binnen de grenzen van hun respectieve meerjarenplannen: 

    • Kerkfabriek Sint-Anna.
    • Kerkfabriek Heilig Hart.
    • Kerkfabriek Sint-Jozef Kastel.
    • Kerkfabriek O.L.V. Hulp der Christenen Zogge.
    • Kerkfabriek Sint-Martinus Moerzeke.
    • Kerkfabriek Sint-Pietersbanden.

EVA - CC JAN TERVAERT

EVA- DIENST 112 HAMME

EVA - ONDERNEMEND HAMME

EVA - GEMEENTELIJK SPORTCENTRA HAMME

EVA - TOERISME HAMME

AANVULLENDE PUNTEN

  • Zwaarveld

    Het betreft een vraag aan de gemeenteraad geplaatst door raadslid Guy Bogaert-De Clercq, Open Vld:

    Gebreken - overtredingen vrachtwagenparking Zwaarveld:

    Onze fractie werd geïnformeerd aangaande een aantal vaststellingen:

      • Normaal gezien is de toegang tot de parking slechts mogelijk met een badge, maar het zal nu al ongeveer reeds 7 weken zijn dat de toegangspoort open blijft terwijl deze gesloten dient te zijn.
      • Gezien deze situatie heeft iedereen nu toegang tot deze parking onze informant heeft tevens gemeld dat er geregeld personen rondlopen die daar niet hoeven te zijn waardoor de veiligheid van de chauffeurs niet meer verzekerd is vooral ’s avonds of ’s nachts.
      • Blijkbaar functioneert de verlichting ook niet meer wat de veiligheid ook sterk vermindert voor de chauffeurs.
      • Er worden ook parkeerinbreuken vastgesteld (zie ook de toegevoegde foto’s) in bijlage: 
        • meerdere voertuigen op 1 genummerde parkeerplaats
        • er wordt over het vak geparkeerd 
        • er wordt dwars geparkeerd, zelfs dwars voor de parkeervakken 
        • onze informant heeft deze inbreuken / vaststellingen reeds gemeld aan de gemeente, helaas zonder gevolg of reactie 
    Vragen:
    1. Hoe gaan deze problemen opgelost worden?
    2. Tegen wanneer schikt men deze situatie op te lossen om eventuele escalatie en veiligheidsproblemen te vermijden?
    3. Gaan de huurders (sommige chauffeurs betalen de huur zelf) een compensatie krijgen gelet de gemeente in gebreke wordt gesteld?
  • Het betreft vragen aan de gemeenteraad geplaatst door raadslid Gilles Verbeke, Groen:

    1. Stand van zaken recht van opstal ten gunste van KLJ-Lokalen Hamme vzw en SGHORS vzw.

    In de gemeenteraad van september werden de subsidieovereenkomsten met de beide vzw's alsook de nominatieve subsidies voor de bouw van nieuwe jeugdlokalen voorgelegd en door de meerderheid goedgekeurd.
    Wij onthielden ons principieel omdat we nog steeds een onvoldoende duidelijk kader missen en omdat het ons zinvoller leek om die subsidieovereenkomsten samen met het noodzakelijk recht van opstal als 1 dossier voor te leggen en dit niet onnodig op te splitsen.
    Het recht van opstal zou voorgelegd worden op de gemeenteraad van oktober.
    Dit staat blijkbaar niet geagendeerd.

    • Waarom niet en wat is nu de juiste stand van zaken?


    2. Knijtenproblematiek en stand van zaken Sigma-werken
     
    Knijten waren voor veel inwoners van Hamme lange tijd onbekend, maar inmiddels zijn de vervelende insecten jammer genoeg door menig Hammenaar net heel goed gekend.
    De enorme toename van knijten maakt dat er ook wordt gesproken over een knijtenplaag.
    In september vorig jaar werd reeds aan het bestuur gevraagd wat het al ondernam om inwoners te ondersteunen en wat het zou ondernemen om een uitbreiding van de plaag te vermijden.
    De burgemeester gaf hier toen een stand van zaken.
    We zijn intussen iets meer dan een jaar verder en het leek ons het moment om eens te polsen naar wat er intussen nog ondernomen is.
    Te meer omdat er recent ook nog vragen zouden gesteld zijn van inwoner(s) hierover.
    • Zijn de maatregelen die vorig jaar genomen zouden worden al geëvalueerd?
    • Welke extra maatregelen liggen er nu op tafel?
    • De vraag wordt hier en daar gesteld waarom de gebieden niet permanent onder water gesteld worden (creëren van wetlands). Is dit al opgenomen met DVW en wat is hun standpunt hierover?

    Die enorme toename komt door de werkzaamheden van het Sigmaplan.
    Ook rond die werken zijn er wel wat vragen.

    • Wat is de stand van zaken rond alle werkzaamheden in Hamme? Hoe zit die planning?
    • Recent zou er een mail gestuurd geweest zijn naar het gemeentebestuur rond werken in strijd met de afgeleverde vergunningen. Wat is daarmee gebeurd en welk antwoord werd gestuurd?

    3. Verkiezingsborden en affiches in het straatbeeld
     
    Nu de verkiezingen voorbij zijn verdwijnen alle borden en affiches langzaamaan terug uit het straatbeeld. Het mag gezegd zijn dat er in Hamme toch een aanzienlijke toename was in borden en grootte er van ten opzichte van vorige verkiezingen. Waar eindigt dit?

    Uit eerder onderzoek bleek al dat het effect er van op kiesgedrag zeer beperkt zou zijn.

    Dit staat dan nog los van alle vragen die je kan stellen rond duurzaamheid. Er wordt een enorme hoeveelheid grondstoffen gebruikt voor materialen te produceren die na een paar weken eigenlijk gewoon naar het containerpark verhuizen.
    Het gebruikte materiaal is ook gewijzigd van traditioneel hout en papier naar veel meer plastic.

    Zeker dat laatste is nefast voor ons milieu omdat er nu al een probleem is met plastic-soep en microplastics die onze lichamen binnen sluipen.

    Onze vraag:

    • Zijn alle fracties bereid om na te denken over een eventuele aanpassing van het politiereglement om de groei van borden in het straatbeeld in toom te houden, te beperken of zelfs nog beter; het aantal te reduceren?

    Er zou bvb kunnen afgesproken worden om geen affiches of borden te plaatsen buiten op de gemeente voorziene locaties. Deze zouden we dan wel kunnen uitbreiden en ook de borden op die locaties zouden groter kunnen gemaakt worden om voldoende ruimte is voor individuele kandidaten.

    Dit komt zowel de rust in het straatbeeld ten goede als het milieu.