Terug
Gepubliceerd op 30/10/2024

Besluit  gemeenteraad

wo 23/10/2024 - 20:00

Gemeentelijk onderwijs - actualisering arbeidsreglement GKS Ondersteboven - goedkeuring

Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Ann Verschelden, burgemeester
Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Etienne De Prijcker, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadslid

Naar aanleiding van gewijzigde onderwijswetgeving was een update van het arbeidsreglement van de school noodzakelijk. De huidige aanpassingen werden overlegd en onderhandeld op het ABOC van 05/09/2024.

REGELGEVING:

Juridische context
  • Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
  • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van het personeel.
  • Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
  • Decreet Basisonderwijs van 25 februari 1997.
  • Wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 dat de bevoegdheid tot vaststellen van reglementen bij de gemeenteraad legt.

OVERWEGINGEN:

Feiten en context
  • De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast.
  • Het arbeidsreglement van GKS Ondersteboven werd aangepast en goedgekeurd in gemeenteraadszitting van 24/05/2023.
  • Voor het opstellen en wijzigen van het arbeidsreglement moeten de onderhandelings- en overlegprocedures worden gevolgd.
  • De huidige aanpassingen werden overlegd en onderhandeld in het ABOC op 05/09/2024.
  • De besprekingen in het college van burgemeester en schepenen van 15/10/2024.
  • In elke vestigingsplaats moet er een afschrift van het arbeidsreglement aanwezig zijn. De personeelsleden moeten het op elk ogenblik en zonder tussenpersoon kunnen inkijken. In de hoofdschool moet bovendien op een gemakkelijk toegankelijke plaats een bericht worden aangeplakt met de vermelding van de plaats waar het arbeidsreglement kan worden geraadpleegd. Elk personeelslid dient bij zijn indiensttreding een kopie van het arbeidsreglement te ontvangen. Het personeelslid moet ook een kopie van iedere wijziging ontvangen. Het gaat om een absolute verplichting. Bij het niet naleven ervan is het personeelslid niet gebonden door de bepalingen van het arbeidsreglement. Het schoolbestuur en de directeur hebben er dus alle belang bij een schriftelijk bewijs te hebben dat aantoont dat het personeelslid een exemplaar heeft ontvangen. De personeelsleden moeten ook op een gemakkelijk toegankelijke plaats inzage kunnen hebben in de teksten waar het arbeidsreglement naar verwijst. Er moet binnen de acht dagen vanaf de datum van inwerkingtreding van het arbeidsreglement een afschrift worden bezorgd aan het regionaal bureau van de Inspectie van de sociale wetten.
Motivering
  • De Belangrijke aanpassingen aan het arbeidsreglement:
    • Hoofdstuk 15: Dhr. Koen Roggeman is toegevoegd als interne vertrouwenspersoon in het arbeidsreglement.
    • Hoofdstuk 18: aanpassing m.b.t. het toedienen van medicatie.
Publieke stemming
Aanwezig: Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Etienne De Prijcker, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, André Reuse
Voorstanders: Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Etienne De Prijcker, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

BESLUIT:

Artikel 1.

Het bestaande arbeidsreglement van de gemeentelijke kleuterschool Ondersteboven, goedgekeurd in de gemeenteraad van 24/05/2023, op te heffen.

Art. 2.

Het herwerkte arbeidsreglement zoals geviseerd in bijlage van de gemeentelijke kleuterschool Ondersteboven goed te keuren.

Art. 3.

Afschrift van dit besluit en van het herwerkte arbeidsreglement te bezorgen aan de personeelsleden van de gemeentelijke kleuterschool Ondersteboven.

Art. 4.

Afschrift van dit besluit en van het herwerkte arbeidsreglement te bezorgen aan het regionaal bureau van de Inspectie van de sociale wetten.

Bijlage: herwerkt arbeidsreglement.