Wed 23/02/2022 - 20:00 digitaal
Op zaterdag 2 april 2022 zal de Ronde van Vlaanderen Cyclo over het grondgebied van Hamme passeren. De Ronde van Vlaanderen Cyclo kent steeds een groot succes en het aantal deelnemers wordt sinds 2013 beperkt tot 16.000. Als de coronapandemie gunstig evolueert zal in 2022 opnieuw het maximum aantal deelnemers toegelaten worden.
Dit evenement brengt hoe dan ook (verkeers)hinder met zich mee. Het is noodzakelijk om dwingende afspraken te maken tussen het gemeentebestuur enerzijds en de organisatie anderzijds om de veiligheid en volksgezondheid te kunnen garanderen aan de deelnemers, de andere weggebruikers en de plaatselijke bevolking.
Evenzeer is het belangrijk dat de voorwaarden tot organisatie dezelfde zijn in elke gemeente.
Om dit bovenlokaal te regelen werd de interlokale vereniging opgericht om eenduidige afspraken te kunnen maken voor alle gemeenten langs het parcours. Deze worden vastgelegd in een convenant.
Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om te beslissen over de goedkeuring.
Op zondag 3 april 2022 doorkruist de wielerwedstrijd “Ronde van Vlaanderen voor heren elite" het grondgebied van de gemeente Hamme. Langsheen de reisweg van de wielerwedstrijd worden vaak commerciële activiteiten georganiseerd. Dergelijke activiteiten worden voornamelijk georganiseerd op locaties die op zich al veel toeschouwers aantrekken waardoor de te nemen veiligheidsmaatregelen ter hoogte van deze delen van de reisweg moeten verhoogd worden. Een politieverordening stelt de gemeente in staat op de hoogte te blijven van de randevenementen die er tijdens de Ronde van Vlaanderen georganiseerd zullen worden, en ze te sturen op het vlak van veiligheid en laat de gemeente toe om veiligheidszones aan te duiden.
Indien er toch nog beperkingen nodig zouden blijken in het kader van de coronapandemie die niet afgedekt worden door de tijdelijke politieverordening veiligheid, dan zal de gouverneur dit allicht via een provinciaal besluit regelen met ruimere draagwijdte dan enkel de Ronde.
Naar aanleiding van de oprichting van VITAZ vzw, wordt ook de naam van vzw Verenigde Ziekenhuizen van Waas en Durme aangepast naar VITAZ vzw. Dergelijke naamswijziging vereist een aanpassing van de statuten. De invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (2019) paste echter de vzw-wetgeving danig aan, en legt een vzw de verplichting op om, van zodra er zich één wijziging voordoet die aangepast dient te worden met een statutenwijziging (in dit geval een naamswijziging) de volledige statuten aan te passen aan de nieuwe wetgeving.
Naar aanleiding van het ontslag vanwege gemeenteraadslid André Raemdonck van fractie Vooruit, wijzigt de vertegenwoordiger voor vzw Algemeen Ziekenhuis VITAZ voor de gemeente Hamme.
Voordracht:
De heer Guido Lanoye, zetelend namens NV-A, diende zijn ontslag in als lid van de raad van bestuur van het gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij.
De statuten van het autonoom gemeentebedrijf zeggen hierover:
Een lid van de raad van bestuur kan zijn mandaat opzeggen door kennisgeving via aangetekend schrijven aan de gemeenteraad die zijn ontslag uitdrukkelijk moet aanvaarden. Tenzij het ontslagnemend lid daardoor zelf een aanmerkelijke schade mocht lijden die niet louter financieel van aard is, volbrengt het zijn mandaat tot de eerstvolgende gemeenteraad die volgt op de kennisgeving.
Voorgedragen wordt als nieuwe bestuurder in de raad van bestuur van het gemeentelijk autonoom bedrijf: mevrouw Kim Van De Sande .
Het LOP Hamme volgt de regelgeving inzake inschrijvingsrecht en maakt net als de voorbije jaren gebruik van een digitaal aanmeldingssysteem.
Neemt akte van de voorstellen tot capaciteitsbepaling in het gemeentelijk onderwijs voor het schooljaar 2022-2023.
De online schoolraad van Kleuterschool Ondersteboven gaf gunstig advies op 11 januari 2022. De schoolraad van GBS De Dobbelsteen vond plaats op 7 februari 2022 over de capaciteitsbepaling en gaf gunstig advies. De capaciteitsbepaling zal ook op het ABOC besproken worden.
GBS De Dobbelsteen:
geboortejaar 2020 | 18 |
geboortejaar 2019 | 18 |
geboortejaar 2018 | 20 |
geboortejaar 2017 | 18 |
eerste leerjaar | 24 |
tweede leerjaar | 21 |
derde leerjaar | 20 |
vierde leerjaar | 20 |
vijfde leerjaar | 18 |
zesde leerjaar |
23 |
GKS Ondersteboven:
geboortejaar 2019 | 18 |
geboortejaar 2018 | 18 |
geboortejaar 2017 | 18 |
geboortejaar 2016 | 18 |
Neemt akte van het document "Algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie (evaluatiereglement) voor het gesubsidieerd personeel onderwijs."
De scholengemeenschap kan een aantal zaken afspreken die voor de verschillende scholen van de scholengemeenschap hetzelfde zijn. Het document werd na enkele jaren aangepast en geactualiseerd. Het schoolbestuur onderhandelde over de algemene afspraken die van toepassing zijn voor de personeelsleden van de scholengemeenschap in het lokaal comité (OCSG). Een protocolakkoord is opgesteld. De algemene afspraken worden opgenomen in bijlage en maken integraal deel uit van het arbeidsreglement. Elk personeelslid ontvangt er een kopie van.
Voorstel aan de gemeenteraad om dit goed te keuren.
Het betreft een vraag aan de agenda geplaatst door raadslid Frank Van Erum, Open VLD.
Zie in bijlage de e-mail en vragen.
Dit punt en vragen worden toegelicht door het raadslid ter zitting.
Het betreft een vraag aan de agenda geplaatst door raadslid Frank Van Erum, Open VLD.
Zie in bijlage de e-mail en vragen.
Dit punt en vragen worden toegelicht door het raadslid ter zitting.
Het betreft een punt aan de agenda geplaatst door raadslid Agnes Onghena, Groen.
Zie in bijlage de e-mail en vragen.
Dit punt en vragen worden toegelicht door raadslid Mustafa Tokgoz, Groen.
Het betreft een punt aan de agenda geplaatst door raadslid Agnes Onghena, Groen.
Zie in bijlage de e-mail en vragen.
Dit punt en vragen worden toegelicht door raadslid Gilles Verbeke, Groen.
Het betreft een punt aan de agenda geplaatst door raadslid Agnes Onghena, Groen.
Zie in bijlage de e-mail en vragen.
Dit punt en vragen worden toegelicht door raadslid Agnes Onghena, Groen.
Het betreft een punt aan de agenda geplaatst door raadsvoorzitter Jan Laceur, N-VA.
Zie in bijlage de e-mail.
Dit punt zal ter zitting worden toegelicht door raadsvoorzitter Jan Laceur.