De heer raadsvoorzitter opent de zitting.
NB Gezien de nog lopende maatregelen i.h.k.v. de coronacrisis, gaat de zitting door via videoconferentie/Teams.
Live-streaming ten behoeve van de bevolking is voorzien; de audio-opname ter vervanging van het zittingsverslag, eveneens.
BESLUIT:
Keurt het proces-verbaal van 26 januari 2022 met algemene instemming goed.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Het convenant zoals vastgesteld in bijlage, waarin afspraken met de organisator van de "Ronde van Vlaanderen Cyclo” worden gemaakt rond veiligheid, milieu en communicatie, wordt goedgekeurd.
Artikel 2: In uitvoering van artikel 26 van het convenant, wordt de onderlinge overeenkomst tot oprichting van de interlokale vereniging "Ronde van Vlaanderen Cyclo" goedgekeurd.
Artikel 3: De gemeente Wortegem-Petegem wordt aangeduid als beherende gemeente en diens bijzonder rekenplichtige wordt gemachtigd tot het betalen en innen van de afgesproken bedragen, bepaald in het convenant.
Artikel 4: De burgemeester van de vaste leden wordt aangeduid als lid van het beheerscomité van de interlokale vereniging.
Artikel 5: Een afschrift van deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de federale diensten van de provinciegouverneur van Oost-Vlaanderen, Kalandeberg 1 te 9000 Gent.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
Op zondag 3 april 2022 zal de wielerwedstrijd “Ronde van Vlaanderen voor heren elite" het grondgebied van onze gemeente doorkruisen.
BESLUIT:
Artikel 1: Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en “Ronde van Vlaanderen voor Elite”, en die doorgaat op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein, wordt op zondag 3 april 2022 slechts toegelaten op voorwaarde dat deze door de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft, voorafgaandelijk en schriftelijk werd vergund.
Alle aanvragen tot vergunning moeten op straffe van niet-ontvankelijkheid ten laatste op 28 februari 2022 bij de burgemeester worden ingediend.
De aanvraag tot vergunning moet de volgende gegevens vermelden:
Artikel 2: Ten laatste op 18 maart 2022 verzendt de burgemeester aan de in artikel 1 bedoelde aanvragers hetzij de vergunning hetzij een gemotiveerde weigering van vergunning. In de vergunning wordt duidelijk gesteld onder welke voorwaarden zij wordt verleend. De organisatoren van de vergunde activiteiten hebben de plicht de voorwaarden onder dewelke de vergunning werd verleend na te leven. Een afschrift van de vergunde activiteiten wordt aan de korpschef van de lokale politie en aan de zonecommandant van de hulpverleningszone bezorgd, en, indien van toepassing, aan de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.
Artikel 3: Indien wordt vastgesteld dat een organisator één of meerdere voorwaarden waaronder de vergunning werd verleend, niet naleeft kan de burgemeester de vergunning intrekken. Het niet naleven van een of meerdere voorwaarden in het verleden kan door de burgemeester als motief ingeroepen worden om het verlenen van de vergunning te weigeren.
Artikel 4: Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en Ronde van Vlaanderen voor Elite”, en die doorgaat in een besloten plaats maar die voor iedereen vrij toegankelijk is, hetzij gratis, hetzij tegen betaling van een inkomgeld, hetzij op vertoon van een toegangskaart of een uitnodiging wanneer deze ter beschikking wordt gesteld van eenieder die ze aanvraagt, dient ten laatste op 28 februari 2022 gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft. De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 1.
Artikel 5: De burgemeester kan in functie van het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten één of meerdere coördinatievergaderingen organiseren met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde de nodige afspraken te maken inzake opvang van de toeschouwers en/of genodigden, de in te richten parkings, het in te huren sanitair, de vrij te houden evacuatiewegen, de te plaatsen veiligheidsvoorzieningen, enz …
Artikel 6: De burgemeester kan de activiteiten zoals bedoeld in artikel 4 doen stopzetten indien aan de voorafgaandelijk bepaalde afspraken (artikel 5) niet wordt voldaan of indien ze een gevaar vormen voor de openbare orde (openbare rust, openbare veiligheid of openbare gezondheid).
Artikel 7: De burgemeester kan op basis van een risico-analyse, rekening houdend met de massale volkstoeloop op bepaalde plaatsen en de aard van het terrein, op voorhand een gebied als veiligheidszone definiëren, ten einde de openbare veiligheid en orde beter te kunnen beheersen.
Een veiligheidszone is een duidelijk afgebakend gebied waar bijkomende veiligheidsmaatregelen noodzakelijk zijn omwille van het groot aantal mensen, de beperkte mobiliteit, de aanwezigheid van risicoverzwarend materiaal (tenten, gasflessen, …).
Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit anders dan vermeld onder rubriek I en II, die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en Ronde van Vlaanderen voor Elite” en die plaats vindt in een veiligheidszone, dient eveneens ten laatste op 28 februari 2022 gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft. De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 1.
De burgemeester organiseert rekening houdend met het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten één of meerdere coördinatievergaderingen met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde in nauwe samenspraak met de lokale veiligheidscel één inplantingsplan en één veiligheidsplan op te maken voor de hele veiligheidszone.
Artikel 8: Naargelang de veiligheidszone zich bevindt op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein, dan wel op een besloten plaats die voor iedereen vrij toegankelijk is, zijn de bepalingen van respectievelijk artikel 2 en 3, dan wel artikel 6 van toepassing.
Artikel 9: Sancties:
Overtredingen op de bepalingen van artikel 1, 4 en 7 van deze verordening zullen worden bestraft met een administratieve geldboete van maximum 350 euro. Onverminderd de toepassing van een administratieve geldboete moet de overtreder van de bepalingen van artikel 1, 4 en 7 alsook degene die één of meerdere voorwaarden niet naleeft zich schikken naar de aanmaningen van de burgemeester zo niet houdt de stad/gemeente zich het recht voor de nodige maatregelen te treffen op kosten en risico van de overtreder. De gemeente houdt zich hetzelfde recht voor indien de organisator van de activiteit niet tijdig kan worden opgezocht. De burgemeester kan in toepassing van artikel 135 Nieuwe Gemeentewet ter vrijwaring van de openbare orde een randactiviteit verbieden.
Artikel 10: Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in art. 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Neemt akte van de statutenwijziging van de vzw Verenigde Ziekenhuizen van Waas en Durme met het oog op de naamsverandering van de vzw naar “VITAZ” en de aanpassing statuten in overeenstemming met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, en keurt deze goed.
Artikel 2: Dit besluit ter kennisgeving te bezorgen aan het fusieziekenhuis Algemeen Ziekenhuis Vitaz, Moerlandstraat 1, 9100 Sint-Niklaas.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: De heer Yentl Scheirs, gemeenteraadslid, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger voor de gemeente Hamme in de Algemene Vergadering van de vzw Algemeen Ziekenhuis VITAZ.
Artikel 2: Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan vzw Algemeen Ziekenhuis VITAZ.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Het ontslag van de heer Guido Lanoye, aangeduid namens de fractie NV-A in de raad van bestuur van het gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij, ingediend met brief van 19 januari 2022 wordt aanvaard.
Artikel 2: Mevrouw Kim Van De Sande wordt op voordracht van de fractie NV-A benoemd tot lid van de raad van bestuur van het gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij.
Artikel 3: Afschrift van dit besluit ter kennisgeving te bezorgen aan het gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Voor het schooljaar 2022-2023 worden de leerlingencapaciteiten voor de gemeentelijke basisschool De Dobbelsteen bepaald op:
GBS De Dobbelsteen:
geboortejaar 2020 | 18 |
geboortejaar 2019 | 18 |
geboortejaar 2018 | 20 |
geboortejaar 2017 | 18 |
eerste leerjaar | 24 |
tweede leerjaar | 21 |
derde leerjaar | 20 |
vierde leerjaar | 20 |
vijfde leerjaar | 18 |
zesde leerjaar | 23 |
Artikel 2: Voor het schooljaar 2022-2023 worden de leerlingencapaciteiten voor de gemeentelijke kleuterschool Ondersteboven bepaald op:
GKS Ondersteboven:
geboortejaar 2019 | 18 |
geboortejaar 2018 | 18 |
geboortejaar 2017 | 18 |
geboortejaar 2016 | 18 |
Artikel 3: Afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan het Lokaal Overlegplatform Basisonderwijs Hamme.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: De herwerkte nota "Algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie (evaluatiereglement) voor het gesubsidieerd personeel onderwijs" voor de personen die onder het gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke kleuterschool Ondersteboven en in de gemeentelijke basisschool De Dobbelsteen goed te keuren.
Artikel 2: Afschrift van dit besluit en van het herwerkte document "Algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie (evaluatiereglement) voor het gesubsidieerd personeel onderwijs" wordt ter kennisgeving bezorgd aan de personeelsleden van het gemeentelijk basisonderwijs en vormt een bijlage van het arbeidsreglement.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: De politieverordening geldt vanaf vrijdag 25/02/2022 tot en met woensdag 02/03/2022.
Artikel 2: Het is verboden om zich met een praalwagen op de openbare weg of op openbare plaatsen te begeven.
Artikel 3: Het is verboden om elektronisch versterkte muziek te spelen op de openbare weg of openbare plaatsen.
Artikel 4: Er wordt een afwijking toegestaan op het Algemeen politiereglement politiezone Hamme/Waasmunster waarbij het spelen van elektronisch versterkte muziek toegelaten is binnen in de horecazaak tot 04u00. Nadien gelden de algemene regels die van toepassing zijn in het Algemeen
politiereglement politiezone Hamme/Waasmunster.
Artikel 5: Raamverkoop op de openbare weg en de openbare plaats is enkel toegelaten voor horecazaken tot 04u00.
Artikel 6: Drank die geconsumeerd wordt op de openbare weg en openbare plaats kan enkel geserveerd worden in herbruikbare bekers.
Artikel 7: Het is verboden om al dan niet alcoholhoudende dranken in glazen recipiënten, ongeacht hun vorm, in bezit te hebben op het openbaar domein en op de openbare plaatsen.
Artikel 8: Er is geen mogelijkheid tot uitbreiding van terrassen op de openbare weg en openbare plaats.
Artikel 9: Tenten en overkappingen zijn niet toegestaan op de openbare weg en de openbare plaats.
De heer raadsvoorzitter verklaart de zitting gesloten.
Volgende stukken werden ter beschikking gesteld van de raadsleden:
-RBC Noord Intergem – goedgekeurde notulen dd. 18 november 2021
-RBC Zuid Intergem – goedgekeurde notulen dd. 17 november 2021
-Intergem – goedgekeurde notulen Raad van Bestuur dd. 23 december 2021
Namens gemeenteraad,
André Reuse
algemeen directeur
Jan Laceur
raadsvoorzitter