Terug
Gepubliceerd op 25/04/2022

Notulen  gemeenteraad

wo 23/02/2022 - 20:00 digitaal
Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Herman Vijt, burgemeester
Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Lien De Vos, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, François Van den Broeck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Frank Van Erum, Agnes Onghena, gemeenteraadsleden

De heer raadsvoorzitter opent de zitting.

 

NB Gezien de nog lopende maatregelen i.h.k.v. de coronacrisis, gaat de zitting door via videoconferentie/Teams.
Live-streaming ten behoeve van de bevolking is voorzien; de audio-opname ter vervanging van het zittingsverslag, eveneens.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Proces-verbaal van de vorige zitting - goedkeuring

        BESLUIT:

        Keurt het proces-verbaal van 26 januari 2022 met algemene instemming goed.

      • Ronde van Vlaanderen Cyclo - interlokale vereniging - bekrachtiging convenant - besluit

        REGELGEVING:

        • De artikelen 41 en 162 van de grondwet.
        • De artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
        • Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
        • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid de artikelen 392 tot 395.
        • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
        • Het koninklijk besluit van 10 augustus 1998 houdende de oprichting van de Commissies voor Dringende Geneeskundige Hulpverlening, inzonderheid artikel 7 § 2, 1°.
        • De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en bijhorende Koninklijke besluiten tot uitvoering van deze wet.
        • De nieuwe gemeentewet, meer bepaald de artikelen 119, 119bis en art. 135 § 2.
        • De ministeriële omzendbrief OOP 41 van 31 maart 2014 van de minister van binnenlandse zaken houdende gecoördineerde algemene onderrichtingen inzake ordehandhaving.

        OVERWEGINGEN:

        • Op zaterdag 2 april 2022 zal het wielerevenement "Ronde van Vlaanderen Cyclo” het grondgebied van onze gemeente doorkruisen.
        • Dit evenement kan ernstige risico's inhouden en bovenlokale afspraken in het kader van de openbare orde kunnen aangewezen zijn.
        • De doortocht van dit wielerevenement geeft traditioneel veel hinder voor de plaatselijke bevolking.
        • Veel deelnemers kunnen mogelijks de wegcode niet respecteren en daardoor de andere weggebruikers in gevaar brengen.
        • Het is aangewezen dat er met de organisator duidelijke afspraken worden gemaakt inzake veiligheid, milieuvriendelijke maatregelen, en communicatie.
        • Het is opportuun om deze afspraken vast te leggen in een convenant tussen het gemeentebestuur en de organisator.
        • Deze afspraken zijn het best afdwingbaar door een waarborg te eisen van de organisator.
        • Het is praktisch bijna onmogelijk om deze waarborg ten aanzien van elke gemeente individueel te regelen.
        • Een bovenlokaal samenwerkingsverband is aangewezen om eenvormigheid in afspraken te bereiken en om de waarborg te kunnen beheren.
        • Een interlokale vereniging is de meest eenvoudige vorm van intergemeentelijke samenwerking.
        • De burgemeester, inherent aan zijn bevoegdheden, is het best geplaatst om de gemeente te vertegenwoordigen.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Het convenant zoals vastgesteld in bijlage, waarin afspraken met de organisator van de "Ronde van Vlaanderen Cyclo” worden gemaakt rond veiligheid, milieu en communicatie, wordt goedgekeurd.

        Artikel 2: In uitvoering van artikel 26 van het convenant, wordt de onderlinge overeenkomst tot oprichting van de interlokale vereniging "Ronde van Vlaanderen Cyclo" goedgekeurd.

        Artikel 3: De gemeente Wortegem-Petegem wordt aangeduid als beherende gemeente en diens bijzonder rekenplichtige wordt gemachtigd tot het betalen en innen van de afgesproken bedragen, bepaald in het convenant.

        Artikel 4: De burgemeester van de vaste leden wordt aangeduid als lid van het beheerscomité van de interlokale vereniging.

        Artikel 5: Een afschrift van deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de federale diensten van de provinciegouverneur van Oost-Vlaanderen, Kalandeberg 1 te 9000 Gent.

      • Ronde van Vlaanderen 2022 - tijdelijke politieverordening veiligheid - goedkeuring - besluit

        REGELGEVING:

        • De nieuwe gemeentewet, meer bepaald de artikelen 119, 119bis en art. 135 § 2.
        • Artikel 21 en 22 van de wet van 20 juli 2005 houdende diverse bepalingen (GAS).
        • De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en bijhorende Koninklijke besluiten tot uitvoering van deze wet
        • De omzendbrief 22 juli 2014 waarbij uitleg verschaft wordt bij deze regelgeving aangaande de gemeentelijke administratieve sancties
        • De omzendbrief OOP 30ter waarbij uitleg verschaft wordt bij de wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet krachtens de wet van 20 juli 2005 houdende diverse bepalingen
        • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
        • De wet betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, gecoördineerd door het KB van 16 maart 1968.
        • KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
        • KB van 10 augustus 1998 art. 7 § 2, 1° houdende de oprichting van de Commissies voor Dringende Geneeskundige Hulpverlening.
        • KB van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of beheer op nationaal niveau vereisen.
        • K.B. van 18 mei 2020 tot vaststelling van het nationaal noodplan betreffende de aanpak van een terroristische gijzelneming of terroristische aanslag.
        • De wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid.
        • Ministeriële omzendbrief NPU-1 van 26 oktober 2006 betreffende de nood- en interventieplannen.
        • Ministeriële omzendbrief NPU-4 van 30 maart 2009 betreffende de disciplines.
        • Ministeriële omzendbrief OOP 41 van 31 maart 2014 van de minister van Binnenlandse Zaken houdende gecoördineerde algemene onderrichtingen inzake ordehandhaving.
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid art. 5.3.12.1. en art. 5.3.12.2.

        OVERWEGINGEN:

        • De gemeenteraad kan voorzien in een politieverordening waarin de overtredingen zijn opgenomen die hij strafbaar wenst te houden op het grondgebied van de stad/gemeente.
        • Artikel 2, §1, van de Wet van 24 juni 2013 betreffende gemeentelijke administratieve sancties laat aan de gemeenteraad de keuzevrijheid politiestraffen of administratieve sancties te bepalen voor overtredingen van zijn reglementen of verordeningen.
        • Op zondag 3 april 2022 zal de wielerwedstrijd “Ronde van Vlaanderen voor heren elite" het grondgebied van onze gemeente doorkruisen.

        • De doortocht van deze wielerwedstrijd zal traditioneel een enorme volkstoeloop met zich meebrengen.
        • De laatste jaren zijn tal van commerciële activiteiten langsheen de reisweg van de wielerwedstrijd georganiseerd.
        • Dergelijke activiteiten worden voornamelijk georganiseerd op locaties die op zich al veel toeschouwers aantrekken waardoor de te nemen veiligheidsmaatregelen ter hoogte van deze delen van de reisweg moeten verhoogd worden.
        • Een coördinatie en overleg tussen de verschillende organisatoren van activiteiten op dezelfde locatie is aangewezen.
        • Het is wenselijk dat de organisatoren van de verschillende activiteiten onderling de nodige afspraken maken inzake opvang van de toeschouwers, parkings, afvalbeleid, enz … teneinde de overlast voor de bewoners langsheen deze delen van de reisweg tot een minimum te beperken.
        • Een aantal bijkomende maatregelen dringen zich op om zowel de veiligheid van de toeschouwers te kunnen waarborgen en om het normaal verloop van de wedstrijd te kunnen garanderen:
          • voorafgaandelijke kennisgeving van alle commerciële activiteiten langsheen de reisweg;
          • voorafgaandelijk overleg tussen de organisatoren van de verschillende activiteiten langsheen de reisweg en de bestuurlijke overheid;
          • voorafgaandelijk overleg tussen de verschillende hulp- en veiligheidsdiensten onderling opdat de dringende hulpverlening kan gegarandeerd worden.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en “Ronde van Vlaanderen voor Elite”, en die doorgaat op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein, wordt op zondag 3 april 2022 slechts toegelaten op voorwaarde dat deze door de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft, voorafgaandelijk en schriftelijk werd vergund.

                  Alle aanvragen tot vergunning moeten op straffe van niet-ontvankelijkheid ten laatste op 28 februari 2022 bij de burgemeester worden ingediend.

                  De aanvraag tot vergunning moet de volgende gegevens vermelden:

          1. De naam, adres en contactgegevens van de aanvrager/organisator.
          2. Als de organisatie gebeurt door een rechtspersoon zal haar benaming, haar rechtsvorm, het adres van haar hoofdzetel alsook de statutaire bepaling en/of beslissing van het bevoegde orgaan van de rechtspersoon die de ondertekenaar toelaat haar te vertegenwoordigen, opgegeven moeten worden.
          3. De juiste omschrijving van de geplande éénmalige of bijkomende activiteit met de vermelding of deze publiek of alleen op een uitnodiging toegankelijk is met een raming van het aantal genodigden.
          4. De juiste locatie ervan.
          5. De logistieke faciliteiten (tenten, toiletten, parkings, toegang…) die zullen worden in plaats gesteld.
          6. De interne veiligheidsmaatregelen (nadars, sfeerbeheerders, ….).
          7. De eventuele aanwezigheid van een medische hulppost, met inhoudelijke beschrijving.

        Artikel 2: Ten laatste op 18 maart 2022 verzendt de burgemeester aan de in artikel 1 bedoelde aanvragers hetzij de vergunning hetzij een gemotiveerde weigering van vergunning. In de vergunning wordt duidelijk gesteld onder welke voorwaarden zij wordt verleend. De organisatoren van de vergunde activiteiten hebben de plicht de voorwaarden onder dewelke de vergunning werd verleend na te leven. Een afschrift van de vergunde activiteiten wordt aan de korpschef van de lokale politie en aan de zonecommandant van de hulpverleningszone bezorgd, en, indien van toepassing, aan de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.

        Artikel 3: Indien wordt vastgesteld dat een organisator één of meerdere voorwaarden waaronder de vergunning werd verleend, niet naleeft kan de burgemeester de vergunning intrekken. Het niet naleven van een of meerdere voorwaarden in het verleden kan door de burgemeester als motief ingeroepen worden om het verlenen van de vergunning te weigeren.

        Artikel 4: Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en Ronde van Vlaanderen voor Elite”, en die doorgaat in een besloten plaats maar die voor iedereen vrij toegankelijk is, hetzij gratis, hetzij tegen betaling van een inkomgeld, hetzij op vertoon van een toegangskaart of een uitnodiging wanneer deze ter beschikking wordt gesteld van eenieder die ze aanvraagt, dient ten laatste op 28 februari 2022 gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft. De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 1.

        Artikel 5: De burgemeester kan in functie van het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten één of meerdere coördinatievergaderingen organiseren met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde de nodige afspraken te maken inzake opvang van de toeschouwers en/of genodigden, de in te richten parkings, het in te huren sanitair, de vrij te houden evacuatiewegen, de te plaatsen veiligheidsvoorzieningen, enz …

        Artikel 6: De burgemeester kan de activiteiten zoals bedoeld in artikel 4 doen stopzetten indien aan de voorafgaandelijk bepaalde afspraken (artikel 5) niet wordt voldaan of indien ze een gevaar vormen voor de openbare orde (openbare rust, openbare veiligheid of openbare gezondheid).

        Artikel 7: De burgemeester kan op basis van een risico-analyse, rekening houdend met de massale volkstoeloop op bepaalde plaatsen en de aard van het terrein, op voorhand een gebied als veiligheidszone definiëren, ten einde de openbare veiligheid en orde beter te kunnen beheersen.

        Een veiligheidszone is een duidelijk afgebakend gebied waar bijkomende veiligheidsmaatregelen noodzakelijk zijn omwille van het groot aantal mensen, de beperkte mobiliteit, de aanwezigheid van risicoverzwarend materiaal (tenten, gasflessen, …).

        Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit anders dan vermeld onder rubriek I en II, die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en Ronde van Vlaanderen voor Elite” en die plaats vindt in een veiligheidszone, dient eveneens ten laatste op 28 februari 2022 gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft. De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 1.

        De burgemeester organiseert rekening houdend met het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten één of meerdere coördinatievergaderingen met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde in nauwe samenspraak met de lokale veiligheidscel één inplantingsplan en één veiligheidsplan op te maken voor de hele veiligheidszone.

        Artikel 8: Naargelang de veiligheidszone zich bevindt op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein, dan wel op een besloten plaats die voor iedereen vrij toegankelijk is, zijn de bepalingen van respectievelijk artikel 2 en 3, dan wel artikel 6 van toepassing.

        Artikel 9: Sancties:

        Overtredingen op de bepalingen van artikel 1, 4 en 7 van deze verordening zullen worden bestraft met een administratieve geldboete van maximum 350 euro. Onverminderd de toepassing van een administratieve geldboete moet de overtreder van de bepalingen van artikel 1, 4 en 7 alsook degene die één of meerdere voorwaarden niet naleeft zich schikken naar de aanmaningen van de burgemeester zo niet houdt de stad/gemeente zich het recht voor de nodige maatregelen te treffen op kosten en risico van de overtreder. De gemeente houdt zich hetzelfde recht voor indien de organisator van de activiteit niet tijdig kan worden opgezocht. De burgemeester kan in toepassing van artikel 135 Nieuwe Gemeentewet ter vrijwaring van de openbare orde een randactiviteit verbieden.

        Artikel 10: Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in art. 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

      • Intergemeentelijke samenwerking - Vzw "Verenigde ziekenhuizen van Waas en Durme" - statutenwijziging van de vzw Verenigde Ziekenhuizen van Waas en Durme met het oog op de naamsverandering van de vzw naar “VITAZ” en de aanpassing statuten in overeenstemming met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen - goedkeuring - besluit

        REGELGEVING:

        • Het fusiebesluit van 17 december 2021 vanwege de administrateur-generaal van het Agentschap zorg en gezondheid houdende de erkenning van een fusie, erkenning van een ziekenhuisdienst en stopzetting van erkenning van een ziekenhuisgroepering.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 26 januari 2022 waarbij akte werd genomen van de fusie tussen AZ Nikolaas met AZ Lokeren naar fusieziekenhuis Algemeen Ziekenhuis VITAZ.
        • Het wetboek van 23 maart 2019 inzake vennootschappen en verenigingen.
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 503, 3°.

        OVERWEGINGEN:

        • Naar aanleiding van de oprichting van VITAZ vzw, wordt ook de naam van vzw Verenigde Ziekenhuizen van Waas en Durme aangepast naar Algemeen Ziekenhuis VITAZ vzw. Dergelijke naamswijziging vereist een aanpassing van de statuten. De invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (2019) paste echter de vzw-wetgeving danig aan, en legt een vzw de verplichting op om, van zodra er zich 1 wijziging voordoet die aangepast dient te worden met een statutenwijziging (in dit geval een naamswijziging) de volledige statuten aan te passen aan de nieuwe wetgeving.
        • Conform de regelgeving vergt een statutenwijziging het voorafgaand akkoord van alle deelgenoten van de vzw Verenigde Ziekenhuizen van Waas en Durme waaronder het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Hamme en gemeente Hamme.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Neemt akte van de statutenwijziging van de vzw Verenigde Ziekenhuizen van Waas en Durme met het oog op de naamsverandering van de vzw naar “VITAZ” en de aanpassing statuten in overeenstemming met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, en keurt deze goed.

        Artikel 2: Dit besluit ter kennisgeving te bezorgen aan het fusieziekenhuis Algemeen Ziekenhuis Vitaz, Moerlandstraat 1, 9100 Sint-Niklaas.

      • Intergemeentelijke samenwerking - vzw Algemeen Ziekenhuis VITAZ - wijziging vertegenwoordiger - besluit

        REGELGEVING:

        • Gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2019 waarbij de gemeentelijke vertegenwoordiger werd aangeduid voor vzw Verenigde Ziekenhuizen Waas en Durme.
        • Gemeenteraadsbesluit van 26 januari 2022 met betrekking tot het fusiebesluit tussen AZ Nikolaas met AZ Lokeren naar fusieziekenhuis vzw Algemeen Ziekenhuis VITAZ.
        • De bepalingen in de statuten van de ziekenhuisvereniging “Verenigde Ziekenhuizen van Waas en Durme” zoals geagendeerd op de gemeenteraad van heden.
        • Gemeenteraadsbesluit van 26 januari 2022 met betrekking tot het ontslag van de heer André Raemdonck als gemeenteraadslid.
        • Gemeenteraadsbesluit van 26 januari 2022 met betrekking tot de installatie van de heer Yentl Scheirs als gemeenteraadslid.

        OVERWEGINGEN:

        • Naar aanleiding van het ontslag vanwege gemeenteraadslid André Raemdonck van fractie Vooruit, wijzigt de vertegenwoordiger voor vzw Algemeen Ziekenhuis VITAZ voor de gemeente Hamme.
        • De bespreking in het college van burgemeester en schepenen in zitting van 8 februari 2022.
        • De heer Yentl Scheirs, gemeenteraadslid, wordt voorgesteld om dit mandaat op te nemen.

        BESLUIT:

        Artikel 1: De heer Yentl Scheirs, gemeenteraadslid, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger voor de gemeente Hamme in de Algemene Vergadering van de vzw Algemeen Ziekenhuis VITAZ.

        Artikel 2: Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan vzw Algemeen Ziekenhuis VITAZ.

      • Gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij - ontslag bestuurder - aanstelling nieuwe bestuurder - besluit

        REGELGEVING:

        • Gemeenteraadsbesluiten van Hamme van 24 juni 1998 en 26 augustus 1998 houdende oprichting van het gemeentelijk autonoom gemeentebedrijf Hamme Hamse investeringsmaatschappij, afgekort HIM.
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 16 oktober 1998 waarbij de oprichting van de HIM wordt goedgekeurd.
        • Het decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikel 235 met betrekking tot de raad van bestuur.
        • De statuten van het gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27 februari 2019 op advies van de raad van bestuur van het gemeentelijk autonoom bedrijf van 12 februari 2019.

        OVERWEGINGEN:

        • Het gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 waarbij de leden van de raad van bestuur van het gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij werden benoemd.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 11 september 2019 waarbij het ontslag van mevrouw Gulcan Unan van de fractie Groen werd aanvaard en mevrouw Agnes Oghena als bestuurder van de fractie Groen in de raad van bestuur van het gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij werd benoemd.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 26 januari 2022 waarbij het ontslag van de heer Frans Van Gaeveren van de fractie Open VLD werd aanvaard en de heer Frank Van Erum als bestuur van de fractie Open VLD in de raad van bestuur van het gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij werd benoemd.
        • Het ontslag van de heer Guido Lanoye zetelend namens NV-A als bestuurder van het gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij met brief van 19 januari 2022.
        • De voordracht van mevrouw Kim Van De Sande namens de fractie NV-A als bestuurder van het gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij via e-mail van 10 februari 2022.
        • De bespreking in het college van burgemeester en schepenen van 15 februari 2022.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Het ontslag van de heer Guido Lanoye, aangeduid namens de fractie NV-A in de raad van bestuur van het gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij, ingediend met brief van 19 januari 2022 wordt aanvaard.

        Artikel 2: Mevrouw Kim Van De Sande wordt op voordracht van de fractie NV-A benoemd tot lid van de raad van bestuur van het gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij.

        Artikel 3: Afschrift van dit besluit ter kennisgeving te bezorgen aan het gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij.

      • Gemeentelijk basisonderwijs – capaciteitsbepaling - goedkeuring – besluit

        REGELGEVING:

        • Artikel 37bis tot en met artikel 37vicies septies van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2002 betreffende de lokale overlegplatforms inzake gelijke onderwijskansen zoals gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 2 juni 2006 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 mei 2008.
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 september 2002 betreffende de Commissie inzake leerlingenrechten zoals gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 2 juni 2006.
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2012 tot bepaling van het model van inschrijvingsregister en mededeling van niet-gerealiseerde inschrijving.
        • Omzendbrief BaO/2012/01 betreffende het inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedure in het basisonderwijs voor inschrijvingen.
        • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 januari 2022.
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        OVERWEGINGEN:

        • De besprekingen op de schoolraad van 11 januari 2022 en 7 februari 2022.
        • De bespreking in het dagelijks bestuur van LOP BaO Hamme.
        • Elke school van elk onderwijsnet moet sinds 2012 aangeven wat haar capaciteit is of met andere woorden hoeveel leerlingen zij maximum kan opvangen.
        • Voor het schooljaar 2022-2023 gebeuren de inschrijvingen volgens het principe ‘Eerst aanmelden, dan inschrijven’.
        • Scholen uit het gewoon basisonderwijs dienen deze capaciteit vast te leggen per vestigingsplaats en per niveau kleuter/lager, waarbij voor het kleuteronderwijs de capaciteiten worden bepaald per geboortejaar en voor de lagere school per leerjaar.
        • De scholen die behoren tot een lokaal overlegplatform (LOP) zijn bovendien verplicht om hun capaciteit te verdelen in twee contingenten: een contingent voor indicatorleerlingen en een contingent voor niet-indicator leerlingen. Deze verdeling moet zorgen voor een goede sociale mix. De scholen in onze gemeente behoren tot het LOP-basisonderwijs Hamme, waar de contingenten werden bepaald voor de centrumscholen op 40 % indicator leerlingen en 60 % niet-indicator leerlingen, voor Moerzeke en Kastel werd de verhouding 30 % indicator leerlingen en 70% niet-indicator leerlingen bepaald.
        • De schoolraad van GKS Ondersteboven en de schoolraad GBS De Dobbelsteen hebben de voorliggende capaciteiten, doorgegeven door de directies, positief geadviseerd.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Lien De Vos, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, François Van den Broeck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, André Reuse
        Voorstanders: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Lien De Vos, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, François Van den Broeck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen
        Onthouders: Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke
        Resultaat: Met 23 stemmen voor, 2 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1: Voor het schooljaar 2022-2023 worden de leerlingencapaciteiten voor de gemeentelijke basisschool De Dobbelsteen bepaald op:

        GBS De Dobbelsteen:

        geboortejaar 2020  18
        geboortejaar 2019  18
        geboortejaar 2018  20
        geboortejaar 2017  18
        eerste leerjaar  24
        tweede leerjaar  21
        derde leerjaar  20
        vierde leerjaar  20
        vijfde leerjaar 18
        zesde leerjaar

         23

        Artikel 2: Voor het schooljaar 2022-2023 worden de leerlingencapaciteiten voor de gemeentelijke kleuterschool Ondersteboven bepaald op:

        GKS Ondersteboven:

         

        geboortejaar 2019  18
        geboortejaar 2018  18
        geboortejaar 2017  18
        geboortejaar 2016  18


        Artikel 3: Afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan het Lokaal Overlegplatform Basisonderwijs Hamme.

      • Gemeentelijk basisonderwijs - algemene afspraken functiebeschrijvingen - functioneringsgesprekken - evaluatie - wijziging - besluit

        REGELGEVING:

        • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van het personeel.
        • Decreet van 27 maart 1991 - Decreet betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding met in het bijzonder Hoofdstuk Vbis. - Functiebeschrijving.
        • Decreet Basisonderwijs van 25 februari 1997.
        • Omzendbrief PERS/2007/09 - Functiebeschrijving en evaluatie.
        • Het protocolakkoord van het OCSG van de scholengemeenschap Scheldeland over de algemene afspraken functiebeschrijvingen - functioneringsgesprekken - evaluatie".
        • Het arbeidsreglement van GKS Ondersteboven en GBS De Dobbelsteen.
        • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 februari 2022.
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        OVERWEGINGEN:

        • De gemeentelijke basisschool De Dobbelsteen en de gemeentelijke kleuterschool Ondersteboven maken deel uit van de scholengemeenschap Scheldeland.
        • Het is aangewezen de afspraken na verloop van tijd te actualiseren.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Lien De Vos, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, François Van den Broeck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, André Reuse
        Voorstanders: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Lien De Vos, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, François Van den Broeck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen
        Onthouders: Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke
        Resultaat: Met 23 stemmen voor, 2 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1: De herwerkte nota "Algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie (evaluatiereglement) voor het gesubsidieerd personeel onderwijs" voor de personen die onder het gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke kleuterschool Ondersteboven en in de gemeentelijke basisschool De Dobbelsteen goed te keuren.

        Artikel 2: Afschrift van dit besluit en van het herwerkte document "Algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie (evaluatiereglement) voor het gesubsidieerd personeel onderwijs" wordt ter kennisgeving bezorgd aan de personeelsleden van het gemeentelijk basisonderwijs en vormt een bijlage van het arbeidsreglement.

    • Extra

      • Stand van zaken in de werking van OTC vzw

      • Stand van zaken van de rommelmarkt

      • Aanleggen van 3 padelterreinen op Vigor

      • Handhavingsambtenaar

      • Politiereglement voor de Markt

      • Tijdelijke politieverordening veiligheid carnaval 2022 Moerzeke/ Kastel

        REGELGEVING:

        • Neemt akte van het punt geagendeerd door raadsvoorzitter J.Laceur, N-VA.
          Neemt akte van het aldus voorgelegde ontwerpbesluit van tijdelijke politieverordening veiligheid carnaval 2022 Moerzeke/Kastel.
          Neemt akte van de toelichting ter zitting van burgemeester H.Vijt.
        • De Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid artikels 119 en 119bis met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad in het kader van het opmaken van gemeentelijke reglementen en politieverordeningen en artikel 135, §2 met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenten in het kader van de veiligheid.
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41§3 met betrekking tot de gemeentelijke reglementen.
        • Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
        • Gemeenteraadsbesluit van 27 april 2011 betreffende de invoering van de gemeentelijke administratieve sancties.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 16 juni 2021 betreffende het algemeen politiereglement Politiezone Hamme/Waasmunster.
        • Ministeriële omzendbrief OOP 41 van 31 maart 2014 betreffende de operationalisering van het referentiekader CP 4 over het genegotieerd beheer van de publieke ruimte naar aanleiding van gebeurtenissen die de openbare orde aanbelangen.
        • KB van 17/02/2022 houdende de wijzigingen van het KB van 28/10/2021 houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie te
          voorkomen of te beperken.

        OVERWEGINGEN:

        • Het eerste weekend van de krokusvakantie is traditiegetrouw het weekend waarin te Moerzeke/Kastel carnaval gevierd wordt.
        • De overkoepelende beslissing van 05/01/2022 om in de regio het evenement carnaval 2022 uit te stellen naar volgend jaar omwille van de coronapandemie en de daarbijhorende beperkende maatregelen.
        • De beslissing van het Overlegcomite van 11/02/2022 om vanaf 19/02/2022 te evolueren naar code oranje waarbinnen heel wat beperkingen voor horeca en evenementen zullen vervallen.
        • Verschillende carnavalverenigingen en horecazaken geven aan om alsnog activiteiten te organiseren gedurende de periode 25/02/2022 tot en met 02/03/2022.
        • Het is aangewezen om in het kader van het tegengaan van openbare overlast en ter garantie van de openbare veiligheid extra maatregelen te bepalen inzake de carnavalsactiviteiten gedurende de periode 25/02/2022 tot en met 02/03/2022.
        • De besprekingen tijdens de veiligheidscel van 17/02/2022.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Lien De Vos, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, François Van den Broeck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, André Reuse
        Voorstanders: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Lien De Vos, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, François Van den Broeck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Leo Van der Vorst, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen
        Onthouders: Henri Peelman, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Mario Michils
        Resultaat: Met 19 stemmen voor, 6 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1: De politieverordening geldt vanaf vrijdag 25/02/2022 tot en met woensdag 02/03/2022.

        Artikel 2: Het is verboden om zich met een praalwagen op de openbare weg of op openbare plaatsen te begeven.

        Artikel 3: Het is verboden om elektronisch versterkte muziek te spelen op de openbare weg of openbare plaatsen.

        Artikel 4: Er wordt een afwijking toegestaan op het Algemeen politiereglement politiezone Hamme/Waasmunster waarbij het spelen van elektronisch versterkte muziek toegelaten is binnen in de horecazaak tot 04u00. Nadien gelden de algemene regels die van toepassing zijn in het Algemeen
        politiereglement politiezone Hamme/Waasmunster.

        Artikel 5: Raamverkoop op de openbare weg en de openbare plaats is enkel toegelaten voor horecazaken tot 04u00.

        Artikel 6: Drank die geconsumeerd wordt op de openbare weg en openbare plaats kan enkel geserveerd worden in herbruikbare bekers.

        Artikel 7: Het is verboden om al dan niet alcoholhoudende dranken in glazen recipiënten, ongeacht hun vorm, in bezit te hebben op het openbaar domein en op de openbare plaatsen.

        Artikel 8: Er is geen mogelijkheid tot uitbreiding van terrassen op de openbare weg en openbare plaats.

        Artikel 9: Tenten en overkappingen zijn niet toegestaan op de openbare weg en de openbare plaats.

De heer raadsvoorzitter verklaart de zitting gesloten.


Volgende stukken werden ter beschikking gesteld van de raadsleden:

-RBC Noord Intergem – goedgekeurde notulen dd. 18 november 2021
-RBC Zuid Intergem – goedgekeurde notulen dd. 17 november 2021
-Intergem – goedgekeurde notulen Raad van Bestuur dd. 23 december 2021

Namens gemeenteraad,

André Reuse
algemeen directeur

Jan Laceur
raadsvoorzitter