Terug gemeenteraad

Mon 24/02/2025 - 20:00 raadzaal

Openbaar

GOEDKEURING NOTULEN

BESTUUR EN BELEID

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de aanvraag van de heer Patrick Sillis voor het dragen van de titel ere-gemeenteraadslid goed te keuren. 

Intercommunales en verenigingen

Kabinet

OMGEVING EN ONDERNEMEN

Milieu en klimaat

  • De intercommunale Verko ondersteunt de lokale besturen in de handhaving op sluikstorten. Medewerkers van de Handhavingscel Sluikstort staan onder meer in voor het identificeren van sluikstorters. Daartoe volgden ze een opleiding als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties (GAS).

    Tot en met 2023 werden de handhavers gemachtigd door de gemeenteraad op naam. Sinds 8 januari 2024 is de nieuwe GAS-wetgeving van kracht. Een van de wijzigingen is dat de GAS-vaststellers niet meer op naam aangesteld moeten worden. Het is de intercommunale Verko die dient aangesteld te worden als gemachtigd vaststeller van sluikstorten. Deze aanstelling is dan blijvend geldig indien er interne personeelsverschuivingen zouden plaatsvinden binnen hun organisatie.

    Vraag om dit goed te keuren.

Wonen en huisvesting

  • Op 21 april 2023 bekrachtigde de Vlaamse Regering het middellange termijndecreet wonen, waardoor ook het recht van voorkoop wijzigt. Dit betekent dat er sinds 9 juni 2023 niet langer een voorkooprecht geldt op woningen die op het leegstandsregister, het register van verwaarlozing en/of het inventaris van ongeschikte en onbewoonbare woning (VIVOO) staan en dat het territoriaal recht van voorkoop voortaan een nieuwe invulling krijgt.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het afbakeningsplan goed te keuren dat het recht van voorkoop, soorttype Vlaamse Codex Wonen, vastlegt. 

INTERNE PREVENTIE EN NOODPLANNING

  • Naar aanleiding van carnaval te Moerzeke/Kastel en Hamme centrum wordt er tijdens de carnavalsperiode een tijdelijk reglement uitgevaardigd waarin de regels worden vastgelegd met betrekking tot:

    • het glasverbod
    • het verbod op verkopen of in bezit hebben van gedistilleerde (sterke) dranken
    • het verbod op raamverkoop (met uitzondering van de horecazaken)
    • het verbod op uitbreiding van bestaande terrassen
    • het verbod op plaatsen van tenten en overkappingen op het openbaar domein
    • Foodtrucks en tijdelijke drankstanden langs het parcours
    • herbruikbare bekers

    Deze bepalingen zijn van kracht binnen een welbepaalde perimeter en voor een vooraf bepaalde periode, dit in het kader van de openbare orde en de veiligheid. Daar er elk jaar wijzigingen kunnen optreden aan de perimeter en de periode, wordt hiervan een tijdelijk reglement opgemaakt. Elk jaar zal dit opnieuw geagendeerd worden aan de gemeenteraad. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit tijdelijke reglement goed te keuren. 

FINANCIËN

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de inhoudelijke vaststelling en de technische bemerkingen met betrekking tot de aanpassing meerjarenplan 2020-2025.

  • Jaarlijks wordt een lijst opgemaakt van nominatieve subsidies, die niet onderworpen zijn aan een subsidiereglement. De nodige kredieten hiervoor zijn opgenomen in het meerjarenplan, maar de lijst aan wie deze worden toegekend maakt hier geen onderdeel meer van uit en wordt bijgevolg niet langer automatisch vastgesteld bij de vaststelling van het meerjarenplan. Het is de gemeenteraad die bevoegd is tot het toekennen ervan.

    Als wijzigingen noteren we:

    • EVA Dienst 112 Hamme: een investeringssubsidie voor een nieuw voertuig t.b.v. € 185.000
    • Ondernemend Hamme vzw: een verhoging met € 1.500 tot € 21.500
    • Nationaal Park Scheldevallei: nieuwe begunstigde ipv Regionaal Landschap Schelde Durme VZW
    • KFC Vigor Wuitens Hamme: een verlaging met € 38.000 naar € 22.000. 
    • NSB Moerzeke wordt NSB Hamme voor € 125.

    Zijn niet opgenomen:

    • De Bolhoeden voor € 200: bestaan niet meer
    • Cyclis Bike Lease voor € 2.500: enkel voorzien voor 2024
    • Eva Sportcentra vzw voor € 3.500 ten gunste van de Hamse Voetbalschool: enkel voorzien voor 2024
    • De Spukkers vzw voor € 2.500 voor de Thorbarrun: enkel voorzien voor 2024
    • Verenigde Protestantse Kerk Dendermonde voor € 184
    • Thuishulp vzw voor € 200: bestaan niet meer
    • Gepensioneerden Moerzeke voor € 200: bestaan niet meer
    • I-mens Thuisverpleging vzw voor € 200: stopgezet
    • Priester Edward Poppe Comité vzw voor € 500: enkel voorzien voor 2024
    • Kattenopvang Waasland vzw voor @-€ 500: wordt voortaan via een reglement geregeld.

    De voorziene investeringssubsidies aan KLJ-lokalen Hamme vzw en SGHORS voor samen € 261.500 dienen overgedragen van 2024 naar 2025.

    De gemeenteraad wordt gevraagd de aangepaste lijst van nominatieve subsidies 2025 goed te keuren. 

PUBLIEKE RUIMTE

  • Langs gewestwegen zijn rioolbeheerders/gemeenten en AWV partners bij de aanleg en het beheer van regenwater- en afvalwaterleidingen. In de loop der tijden groeiden tussen de gemeenten en AWV hierover afspraken die van plaats tot plaats verschillen. Dit zorgt voor veel onduidelijkheden inzake beheer en onderhoud van deze infrastructuur langs de gewestwegen. Het is daarom wenselijk om basisprincipes en uniforme afspraken te maken.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de nota ‘basisprincipes in kader van beheer en onderhoud van riolering langs gewestwegen’ (bijlage 1) en de overeenkomst (bijlage 2) die het AWV heeft opgesteld met de verschillende betrokken partijen goed te keuren.

  • De vorige raamovereenkomst voor het uitvoeren van onderhoud-, herstelling- en aanpassingswerken aan openbare wegenis is afgelopen. Het uitvoeren van deze werken aan openbare wegenis is een continu proces. Dikwijls komt hier ook nog de factor snelheid bij. Dit kan bereikt worden door een raamovereenkomst af te sluiten.  Departement Publieke Ruimte heeft een lastenboek opgemaakt om een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten. De totale uitgave van deze nieuwe opdracht wordt geraamd op € 750.000,00 excl. btw of € 907.500,00 incl. 21% btw (€ 157.500,00 btw medecontractant) en wordt afgesloten voor een duur van 48 maanden. Krediet is voorzien in het investeringsbudget van 2025 en volgende jaren. De opdracht wordt gegund via de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking en zal afgesloten worden met maximaal 5  deelnemers waarbij niet alle voorwaarden in de raamovereenkomst zijn bepaald. De deelnemers zullen opnieuw in mededinging worden gesteld.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de voorwaarden en wijze van gunnen goed te keuren.

Gebouwen

  • Het dak en de zolder van de dekenij Marktplein werden in een 1ste fase aangepakt. De ontwerper, Architectenbureau Van Severen, heeft nu een lastenboek opgemaakt voor de restauratie van de gevels van de dekenij. Kostenraming: € 250.000,00 (excl. btw) of € 265.000,00 (incl. btw). Krediet is voorzien in het investeringsbudget van 2025 op budgetcode 0790-00/2210700 (ACT-560). Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door Agentschap Onroerend Erfgoed. Het voorlopig toegezegd bedrag bedraagt € 75.158,36. De opdracht wordt gegund via de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de voorwaarden en wijze van gunnen goed te keuren.

Mobiliteit

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een aanpassing aan het aanvullend reglement betreffende de Populierenstraat goed te keuren.

    • Populierenstraat werd heringericht;
    • Het deel tussen Veldstraat en Prieel is ingericht als woonerf;
    • In het deel tussen Prieel en Landbouwstraat wijzigt de zijde waarlangs het parkeren is toegelaten, in functie van de veiligheid voor fietsers. Er geldt voortaan parkeerverbod aan de pare zijde.
  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een aanpassing aan het aanvullend reglement betreffende de Bliekstraat goed te keuren.

    • In Bliekstraat wordt een parkeerplaats voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap ingericht in individuele reservatie. De vraag van de betrokkene was deze plaats zo dicht mogelijk bij Hebbestraat te positioneren. De parkeerplaats wordt zo voorzien dat tussen de parkeerplaats en de rijbaan van Hebbestraat nog 5m beschikbaar is zodat het oprijzicht niet belemmerd wordt, niet in het minst om de veiligheid van de voetgangers te verzekeren. De parkeerplaats wordt afgebakend door middel van wegmarkeringen. In de zone tussen deze parkeerplaats en het kruispunt mag niet geparkeerd worden ingevolge de parkeerregels.
  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een aanpassing aan het aanvullend reglement betreffende de Landbouwstraat goed te keuren.

    • Tussen het kruispunt met Populierenstraat en HNR 108 wordt het parkeren voortaan aan de pare zijde van de rijbaan georganiseerd omwille van de veiligheid voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
    • Op het kruispunt met Veldstraat geldt kortparkeren voor 15 minuten. De bestaande signalisatie is gebrekkig in die zin dat de opschriften van het verkeersbord E9a niet conform zijn. Bovendien is de verplichting tot het gebruik van de parkeerschijf niet relevant omdat de gegunde parkeertijd korter is dan de tijdssegmenten op de parkeerschijf. De huidige regelgeving voorziet ook niet in het gedeeld gebruik van één verkeersteken voor twee parkeerplaatsen, in de configuratie zoals ze heden aanwezig is. Alle elementen samen maken dat de huidige signalisatie niet legaal kan gehandhaafd worden. De signalisatie wordt op punt gesteld.
    • Op het einde van Landbouwstraat (HNR 48H) is een verkeersbord C3 geplaatst. Dit bord heeft geen voorwerp omdat er geen doorgang is. Het bord wordt verwijderd.
    • Voor de reglementering van het beperkt eenrichtingsverkeer (tussen Populierenstraat en HNR 108 wordt de signalisatie eveneens op punt gesteld. Ontbrekende onderborden en opstellingen worden voorzien.
    • Het parkeerverbod tussen Oostkouterstraat en Broekstraat wordt op punt gesteld. De huidige signalisatie dekt niet het volledige tracé. Daartoe wordt na het kruispunt met de parking Oostkouterstraat een bord E1/Xa geplaatst, de combinatie E1/Xd voor HNR 128 vervalt. Het bord E1/Xb voor het kruispunt met Broekstraat wordt verwijderd, de reglementering houdt sowieso op aan een kruispunt.
  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een aanpassing aan het aanvullend reglement betreffende de Noordstraat goed te keuren.

    • De toegang tot Noordstraat vanaf de N41 is verboden voor voertuigen met een massa in beladen toestand van meer dan 3.5t, behoudens voor laden en lossen.
    • Er geldt parkeerverbod aan de pare zijde, tot HNR 220 en aan de onpare zijde ter hoogte van HNR 15.
    • Er geldt parkeerverbod aan de onpare zijde vanaf HNR 11 tot HNR 7, van maandag tot vrijdag, van 6 tot 19u.
    • Ter hoogte van HNR 253 is een parkeerplaats voorzien voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, in individuele reservatie.
    • Er zijn oversteekplaatsen voor voetgangers aangebracht aan beide zijden van het kruispunt met de N41.
    • Het kruispunt Noordstraat / Biezestraat is gelegen op een verhoogde inrichting die ook het kruispunt met Noubroekstraat omvat. In Noordstraat is de verhoogde inrichting echter tot op heden niet afgebakend, zoals vereist ingevolge het KB betreffende de verhoogde inrichtingen. Dit wordt in dit reglement rechtgezet.
    • Het kruispunt met de Veldstraat/Tweebruggenplein is gelegen op een verhoogde inrichting die ook Drapstraat omvat.
    • Verder wordt de signalisatie in regel gebracht met de vorm- en plaatsingsvereisten.
  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een aanpassing aan het aanvullend reglement betreffende Achterthof goed te keuren.

    • signalisatie voor kortparkeerplaatsen vervolledigen tegenover HNR 94, hier staan momenteel 2 borden voor 3 plaatsen, deze worden kops geplaatst per parkeerplaats.
    • signalisatie toe te voegen voor parkeerplaatsen uitsluitend voor elektrische of hybride elektrische voertuigen; E9a met het symbool van de stekker, met onderbord '3u'.
  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een aanpassing aan het aanvullend reglement betreffende de Albert Van Heckelaan goed te keuren.

    • Verplicht te parkeren op de berm of het trottoir, hiervoor wordt bord E9e geplaatst na de verhoogde inrichting ter hoogte van HNR2 en HNR 13.
    • C3 en C5 richting de Akkerstraat verdwijnen, deze hebben geen nut wegens het fysiek niet mogelijk is hier met een personenwagen door te rijden.
    • Borden A14 verdwijnen aan de verhoogde inrichting, deze hoeven niet geplaatst te worden mits de straat zich in zone 30 bevindt.
  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de bevoegdheid van de aanvullende reglementen over het verkeer te delegeren naar het college van burgemeester en schepenen gedurende de huidige legislatuur.

    De gemeenteraad is vandaag bevoegd om aanvullende reglementen over het wegverkeer op gemeentewegen goed te keuren.
    In het kader van de vereenvoudiging van de administratieve werking wordt voorgesteld dat de gemeenteraad haar bevoegdheid zal delegeren aan het college van burgemeester en schepenen, om sneller te kunnen inspelen op noodzakelijke wijzigingen.
    Doordat het college wekelijks vergadert, kunnen de aanvullende verkeersreglementen bovendien op deze manier sneller van kracht worden.

VRIJE TIJD EN ONTWIKKELING

  • Het is aangewezen dat de raad voorliggend besluit goedkeurt dat de overeenkomst aanpast tussen de gemeente Hamme en vzw Jeugdlokalen-KLJ Hamme betreffende de toekenning en aanwending van een eenmalige nominatieve subsidie voor de afbraak, de oprichting en de instandhouding van jeugdlokalen op jeugdsite Zilverberk.

    Deze aanpassing is nodig omdat uit overleg blijkt dat de vzw's graag een deel van de middelen voor het tekenen van het recht van opstal ter beschikking willen hebben om de aangestelde architect te kunnen vergoeden. Dit om de vzw's bij aanvang van het traject niet al nodeloos financieel te belasten.

    Concreet zal artikel 5§1 aangepast worden om het mogelijk te maken de architect uit te betalen voor het verlenen van het recht van opstal met deze subsidie en niet pas er na. 

  • Het is aangewezen dat de raad voorliggend besluit goedkeurt dat de overeenkomst aanpast tussen de gemeente Hamme en vzw SGHORS betreffende de toekenning en aanwending van een eenmalige nominatieve subsidie voor de afbraak, de oprichting en de instandhouding van jeugdlokalen op jeugdsite Zilverberk.

    Deze aanpassing is nodig omdat uit overleg blijkt dat de vzw's graag een deel van de middelen voor het tekenen van het recht van opstal ter beschikking willen hebben om de aangestelde architect te kunnen vergoeden. Dit om de vzw's bij aanvang van het traject niet al nodeloos financieel te belasten.

    Concreet zal artikel 5§1 aangepast worden om het mogelijk te maken de architect uit te betalen voor het verlenen van het recht van opstal met deze subsidie en niet pas er na.

Cultuur

GEMEENTELIJK ONDERWIJS