Terug
Gepubliceerd op 25/02/2025

Besluit  gemeenteraad

ma 24/02/2025 - 20:00

Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Landbouwstraat - goedkeuring

Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Lotte Peeters, Jan De Graef, Robby Van der Stock, Jo Laureys, De Clercq Veerle, Kim Van de Sande, Giel Colman, Sigi Vanhoyweghen, Yannick De Maere, Jan Rosschaert, Tom Vermeire, Yentl Scheirs, Lotte De Blende, Guy Bogaert-De Clercq, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Mustafa Tokgoz, Kurt De Graef, Johan Robberecht, Regine Van Achter, Danny Poppe, Leo Van der Vorst, Carine Calluy, Michaël Van Pottelberghe, Marc Saerens, Gilles Verbeke, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een aanpassing aan het aanvullend reglement betreffende de Landbouwstraat goed te keuren.

  • Tussen het kruispunt met Populierenstraat en HNR 108 wordt het parkeren voortaan aan de pare zijde van de rijbaan georganiseerd omwille van de veiligheid voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
  • Op het kruispunt met Veldstraat geldt kortparkeren voor 15 minuten. De bestaande signalisatie is gebrekkig in die zin dat de opschriften van het verkeersbord E9a niet conform zijn. Bovendien is de verplichting tot het gebruik van de parkeerschijf niet relevant omdat de gegunde parkeertijd korter is dan de tijdssegmenten op de parkeerschijf. De huidige regelgeving voorziet ook niet in het gedeeld gebruik van één verkeersteken voor twee parkeerplaatsen, in de configuratie zoals ze heden aanwezig is. Alle elementen samen maken dat de huidige signalisatie niet legaal kan gehandhaafd worden. De signalisatie wordt op punt gesteld.
  • Op het einde van Landbouwstraat (HNR 48A) is een verkeersbord C3 geplaatst. Dit bord heeft geen voorwerp omdat er geen doorgang is. Het bord wordt verwijderd.
  • Voor de reglementering van het beperkt eenrichtingsverkeer (tussen Populierenstraat en HNR 108 wordt de signalisatie eveneens op punt gesteld. Ontbrekende onderborden en opstellingen worden voorzien.
  • Het parkeerverbod tussen Oostkouterstraat en Broekstraat wordt op punt gesteld. De huidige signalisatie dekt niet het volledige tracé. Daartoe wordt na het kruispunt met de parking Oostkouterstraat een bord E1/Xa geplaatst, de combinatie E1/Xd voor HNR 128 vervalt. Het bord E1/Xb voor het kruispunt met Broekstraat wordt verwijderd, de reglementering houdt sowieso op aan een kruispunt.

REGELGEVING:

Bevoegdheid

  • Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017


Juridische context

  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
  • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968;
  • het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975;
  • het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976;
  • het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008;
  • het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009;
  • de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009.
  • Het gemeenteraadsbesluit dd. 16 juni 2021, waarbij het aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Landbouwstraat goedgekeurd werd. 

OVERWEGINGEN:

Feiten en context

  • Het reglement betreft gemeentewegen.
  • Voorheen werden wijzigingen aan aanvullende reglementen apart voorgelegd aan de gemeenteraad. Vanaf 2019 opteert het gemeentebestuur om te werken via een gecoördineerde versie per straat.
  • Tijdens de gemeenteraad van 16 juni 2021 werd beperkt éénrichtingsverkeer goedgekeurd tussen Populierenstraat en Oostkouterstraat, richting Oostkouterstraat, en het afbakenen van een woonerf bij het inrijden van de Lindestraat.
  • Tussen het kruispunt met Populierenstraat en HNR 108 wordt het parkeren voortaan aan de pare zijde van de rijbaan georganiseerd omwille van de veiligheid voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
  • Op het kruispunt met Veldstraat geldt kortparkeren voor 15 minuten. De bestaande signalisatie is gebrekkig in die zin dat de opschriften van het verkeersbord E9a niet conform zijn. Bovendien is de verplichting tot het gebruik van de parkeerschijf niet relevant omdat de gegunde parkeertijd korter is dan de tijdssegmenten op de parkeerschijf. De huidige regelgeving voorziet ook niet in het gedeeld gebruik van één verkeersteken voor twee parkeerplaatsen, in de configuratie zoals ze heden aanwezig is. Alle elementen samen maken dat de huidige signalisatie niet legaal kan gehandhaafd worden. De signalisatie wordt op punt gesteld.
  • Op het einde van Landbouwstraat (HNR 48A) is een verkeersbord C3 geplaatst. Dit bord heeft geen voorwerp omdat er geen doorgang is. Het bord wordt verwijderd.
  • Voor de reglementering van het beperkt eenrichtingsverkeer (tussen Populierenstraat en HNR 108 wordt de signalisatie eveneens op punt gesteld. Ontbrekende onderborden en opstellingen worden voorzien.
  • Het parkeerverbod tussen Oostkouterstraat en Broekstraat wordt op punt gesteld. De huidige signalisatie dekt niet het volledige tracé. Daartoe wordt na het kruispunt met de parking Oostkouterstraat een bord E1/Xa geplaatst, de combinatie E1/Xd voor HNR 128 vervalt. Het bord E1/Xb voor het kruispunt met Broekstraat wordt verwijderd, de reglementering houdt sowieso op aan een kruispunt.

Motivering

  • Elke wijziging in een verkeersteken met politioneel karakter vormt het voorwerp van aanvullend reglement dat in beginsel per straat wordt opgemaakt, of ingeval het een regel is die over meerdere straten tegelijk geldt of kan gelden, als gebiedsdekkend reglement.

  • Er is één aanvullend reglement per straat en één aanvullend reglement betreffende de gebiedsdekkende maatregelen. Bij aanpassingen wordt het vorige reglement opgeheven.

  • De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.

  • Dit reglement moet samen gelezen worden met het grafisch plan. Het grafisch plan maakt integraal deel uit van dit reglement en heeft voorrang op de besluittekst.

Publieke stemming
Aanwezig: Jan Laceur, Lotte Peeters, Jan De Graef, Robby Van der Stock, Jo Laureys, De Clercq Veerle, Kim Van de Sande, Giel Colman, Sigi Vanhoyweghen, Yannick De Maere, Jan Rosschaert, Tom Vermeire, Yentl Scheirs, Lotte De Blende, Guy Bogaert-De Clercq, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Mustafa Tokgoz, Kurt De Graef, Johan Robberecht, Regine Van Achter, Danny Poppe, Leo Van der Vorst, Carine Calluy, Michaël Van Pottelberghe, Marc Saerens, Gilles Verbeke, André Reuse
Voorstanders: Jan Laceur, Lotte Peeters, Jan De Graef, Robby Van der Stock, Jo Laureys, De Clercq Veerle, Kim Van de Sande, Giel Colman, Sigi Vanhoyweghen, Yannick De Maere, Jan Rosschaert, Tom Vermeire, Yentl Scheirs, Lotte De Blende, Guy Bogaert-De Clercq, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Mustafa Tokgoz, Kurt De Graef, Johan Robberecht, Regine Van Achter, Danny Poppe, Leo Van der Vorst, Carine Calluy, Michaël Van Pottelberghe, Marc Saerens, Gilles Verbeke
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

BESLUIT:

Artikel 1.

De gemeenteraad neemt kennis van de voorgestelde aanpassingen en keurt deze goed.

Art. 2.

De gemeenteraad neemt kennis van het aanvullend reglement over het wegverkeer, zoals geviseerd als bijlage, en keurt dit goed.