Wed 14/12/2022 - 20:00 raadzaal
Een opcentiem op de onroerende voorheffing is een bijkomende belasting van één procent op de verschuldigde basisbelasting die geheven wordt door de Vlaamse Overheid op het kadastraal inkomen van onroerende goederen (gronden, gebouwen en sommige soorten van bedrijfsuitrusting).
Ze is verschuldigd door de belastingplichtige die op 1 januari van het aanslagjaar één van volgende zakelijke rechten bezit:
Jaarlijks ontvang je als belastingplichtige van de Vlaamse Belastingdienst een aanslagbiljet. De onroerende voorheffing moet betaald worden binnen een termijn van twee maanden na datum van verzending van het aanslagbiljet. Als je niet tijdig betaalt, loop je het risico nalatigheidinterest of andere kosten te moeten betalen.
Voor nieuw gebouwde onroerende goederen is de onroerende voorheffing voor de eerste keer verschuldigd voor het jaar dat volgt op het jaar van de ingebruikname van het onroerend goed.
Bedrag: 1.039 opcentiemen.
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een aanvullende belasting die de gemeente vestigt op de personenbelasting. Deze belasting wordt berekend door een percentage toe te passen op de basispersonenbelasting. Alle inwoners van de gemeente die onderworpen zijn aan de personenbelasting zijn ook onderworpen aan deze gemeentebelasting.
De gemeentebelasting wordt samen met de personenbelasting geïnd. De bedragen van de gemeentebelasting vindt men helemaal op het einde van het aanslagbiljet terug. Men krijgt geen aparte aanslag voor deze belasting.
Elke gemeente legt elk jaar het tarief van de gemeentebelasting voor haar grondgebied vast. Voor de gemeente Hamme blijft dit percentage 8%.
De algemene gemeentebelasting op bedrijven en vrije beroepen is verschuldigd door alle natuurlijke en rechtspersonen die op 1 januari van het belastingjaar, als hoofdactiviteit en/of bijkomende activiteit op het grondgebied van de gemeente:
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een belasting ten laste van ieder gezin dat op 1 januari van het aanslagjaar is ingeschreven in de bevolkingsbestanden van de gemeente en waarvan geen enkel lid onderworpen is aan de algemene heffing op bedrijven en vrije beroepen.
Bedrag: € 40,00 per gezin per begonnen jaar (volledig verschuldigd volgens de toestand op 1 januari).
Tot 2019 waren enkel personen die recht hadden op het leefloon vrijgesteld van deze belasting. Gezinshoofden die recht hadden op een verhoogde tegemoetkoming kregen een vermindering van € 20 en betaalden € 20 i.p.v. € 40.
Vanaf 2020 zijn ook gezinshoofden die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming vrijgesteld van deze belasting.
Ten opzichte van vorig jaar wijzigt niets.
Dit is een gemeentebelasting gevestigd om de kosten van ambtshalve door de gemeente of door derden voor derden uitgevoerde werken, terug te vorderen. Ze is verschuldigd door de personen die in gebreke blijven met het vervullen van hun wettelijke en/of reglementaire verplichtingen.
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een gemeentebelasting op foorinrichtingen opgericht op privaat terrein: € 0,50 per m² voor de duur van de bezetting.
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een gemeentebelasting op de huis-aan-huisverspreiding van niet-geadresseerde drukwerken met handelskarakter. Ze is verschuldigd door de persoon die de opdracht gaf aan de drukker of de verantwoordelijke uitgever als de opdrachtgever geen aangifte deed.
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Wanneer er bij uit te voeren werken een deel van het openbaar domein dient ingenomen te worden, dan is er altijd een toelating van het gemeentebestuur nodig. Enkele voorbeelden:
De toelating wordt afgeleverd door de afdeling gemeentewerken.
De aanvraag moet ten minste 3, 5 of 20 werkdagen, naargelang het type, voor de aanvang van de werken gebeuren. Als de aanvraag tijdig wordt ingediend, zijn de eerste 15 kalenderdagen kosteloos, vanaf de 16de kalenderdag dient een retributie te worden betaald.
Bij laattijdige aanvragen zal vanaf de eerste dag een retributie aangerekend worden. De aanvraag kan enkel online gebeuren. Deze aanvraag doe je online via de webtoepassing 'inname openbaar domein'.
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een gemeentebelasting gevestigd op de motoren:
voor elke krachtbron vanaf een globale capaciteit van 18,38 kW, berekend op de motorenkracht tijdens het jaar voorafgaand aan het aanslagjaar. De berekening gebeurt per maand en elk gedeelte ervan wordt voor een volledige maand geteld.
Ze is verschuldigd voor motoren voor de exploitatie van de inrichting of van de bijgebouwen gebruikt op het grondgebied van de gemeente.
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een belasting op goederen die palen aan een verkeersweg die op kosten van de gemeente is geopend, verbreed, verlengd of recht getrokken. De belasting is verschuldigd door alle eigenaars, bezitters of personen hiermee gelijkgesteld op 1 januari van het belastingjaar voor het ganse jaar.
De belasting kan worden afgekort in jaarlijkse schijven of kan ineens betaald worden. Belastingbedragen van minder dan € 50,00 moeten ineens afbetaald worden.
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een gemeentebelasting op het overwelven van grachten langs percelen aan gemeentelijke openbare wegen. Ze is verschuldigd door de aanvrager: € 125,00 per strekkende meter.
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een gemeentebelasting op het ambtshalve opruimen van sluikstorten door of in opdracht van de gemeente. Ze is verschuldigd door iedere persoon die afvalstoffen achterlaat, opslaat of stort op openbare en private wegen, plaatsen en terreinen op een wijze die niet in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen.
De bedragen zijn per begonnen uur en/of kilogram ingezamelde hoeveelheid afval en/of kilometer afgelegde weg en een administratiekost van € 40,00 per factuur.
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een gemeentebelasting voor bepaalde tussenkomsten van de lokale politie verschuldigd door de hoofdelijk aansprakelijken zoals daar zijn:
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Een tweede verblijf is elke constructie met woon- of verblijfsgelegenheid – hoe primitief ook – al dan niet ingeschreven in de kadastrale legger en waarvoor op het adres van het tweede verblijf niemand is ingeschreven in de bevolkingsregisters voor het hoofdverblijf.
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die op 1 januari van het aanslagjaar eigenaar of vruchtgebruiker is van het tweede verblijf. De hoedanigheid van tweede verblijf wordt op diezelfde datum beoordeeld.
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een gemeentebelasting gevestigd op de woningen en gebouwen, die gedurende minstens twaalf opeenvolgende maanden opgenomen zijn in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen, te rekenen vanaf datum van eerste registratie. Zolang de woning of het gebouw niet is geschrapt uit het gemeentelijk register, blijft de belasting verschuldigd.
Ze is verschuldigd door de houder van een zakelijk recht over het goed (eigendomsrecht, vruchtgebruik, erfpacht, opstal, recht van gebruik en bewoning, erfdienstbaarheid, …) op de verjaardag van de registratiedatum.
Alle houders van een zakelijk recht zijn hoofdelijk gehouden tot de betaling van de totale belastingschuld.
Volgende progressieve tarieven zullen gehanteerd worden:
verwaarlozing | tot 12 maand | tot 24 maand | tot 36 maand | tot 48 maand |
woning | 1.250 | 2.500 | 3.750 | 5.000 |
gebouw | 1.250 | 2.500 | 3.750 | 5.000 |
In Hamme bestaat een activeringsheffing op onbebouwde bouwgronden in woongebied en onbebouwde kavels. Ze is verschuldigd door de persoon die op 1 januari van het heffingsjaar eigenaar is van de bouwgrond of kavel.
Onbebouwde bouwgronden en kavels zijn:
Er wordt ingezet op de activering van de nog onbebouwde gronden en leegstaande gebouwen in de kernen. Eigenaars van braakliggende percelen en leegstaande gebouwen dienen te worden aangemoedigd om nieuw woonaanbod te creëren. Om inbreiding en verdichting in de kernen te stimuleren zal daarom onder andere de heffing op leegstaande gebouwen en braakliggende percelen worden opgetrokken.
De tarieven verhogen per jaar :
Voor het tweede opeenvolgende aanslagjaar waarin de heffing wordt gevestigd op dezelfde bouwgrond of kavel, wordt de aanslagvoet verhoogd tot 1,20 EUR per vierkante meter oppervlakte van de bouwgrond of kavel, met een minimale aanslag van 600,00 EUR per bouwgrond of kavel.
Voor het derde opeenvolgende aanslagjaar waarin de heffing wordt gevestigd op dezelfde bouwgrond of kavel, wordt de aanslagvoet verhoogd tot 1,80 EUR per vierkante meter oppervlakte van de bouwgrond of kavel, met een minimale aanslag van 900,00 EUR per bouwgrond of kavel.
Vanaf het vierde opeenvolgende aanslagjaar waarin de heffing wordt gevestigd op dezelfde bouwgrond of kavel, wordt de aanslagvoet verhoogd tot 2,40 EUR per vierkante meter oppervlakte van de bouwgrond of kavel, met een minimale aanslag van 1200,00 EUR per bouwgrond of kavel.
Deze gemeentebelasting is gevestigd op woningen, kamers, gebouwen en overige woongelegenheden die gedurende minstens twaalf opeenvolgende maanden zijn opgenomen in het gemeentelijk leegstandsregister, te rekenen vanaf datum van eerste registratie.
Ze is verschuldigd door de houder van een zakelijk recht over het goed (eigendomsrecht, vruchtgebruik, erfpacht, opstal, recht van gebruik en bewoning, erfdienstbaarheid, …) op het ogenblik dat de belasting van het aanslagjaar verschuldigd wordt.
Via Prioritaire actie: ACT-1256: Hervorming van de reglementen 'leegstand' en 'onbebouwde gronden' werd het volgende beslist:
Er wordt ingezet op de activering van de nog onbebouwde gronden en leegstaande gebouwen in de kernen. Eigenaars van braakliggende percelen en leegstaande gebouwen dienen te worden aangemoedigd om nieuw woonaanbod te creëren. Om inbreiding en verdichting in de kernen te stimuleren zal daarom onder andere de heffing op leegstaande gebouwen en braakliggende percelen worden opgetrokken.
Vanaf 2021 worden progressieve tarieven toegepast:
basis | ||||
leegstand | tot 12 maand | tot 24 maand | tot 36 maand | tot 48 maand |
gebouw of woonhuis | 1.250 | 2.500 | 3.750 | 5.000 |
kamer | 100 | 200 | 300 | 400 |
overige woongelegenheid | 650 | 1.300 | 1.950 | 2.600 |
Dit is een gemeentebelasting op het gebruik van de openbare weg of het openbaar domein voor publicitaire doeleinden door middel van reclamevoertuigen. Ze is verschuldigd door de persoon die de reclame voert.
De belasting wordt geheven op aanhangwagens of voertuigen op de openbare weg of het openbaar domein geplaatst met louter publicitaire doeleinden.
€ 25,00 per dag per voertuig
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een gemeentebelasting op het verwijderen van onrechtmatige aanplakkingen op gemeentelijke aanplakborden. Ze is verschuldigd door diegene die onrechtmatig heeft aangeplakt: € 123,95 per gemeentelijk aanplakbord
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een gemeentebelasting geheven op de aanvraag van een omgevingsvergunning, die de vroegere stedenbouwkundige vergunning, de verkavelingsvergunning en de milieuvergunning integreert.
Ze is verschuldigd:
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een gemeentebelasting op het bewaren van dieren. De belasting is verschuldigd door de eigenaar van het dier.
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Dit is een gemeentebelasting op de ontgraving van kisten en de verplaatsing en de ontgraving van asurnen op de gemeentelijke begraafplaatsen. Ze is verschuldigd door degene die om de opgraving verzoekt.
Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.
Vanaf 1 januari 2005 kunnen de Intergem-gemeenten aan de distributienetbeheerder een retributie aanrekenen voor de hinder op het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan de nutsvoorzieningen elektriciteit en gas, dit in uitvoering en met toepassing van de code voor infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen.
Er worden verschillende retributies voorgesteld, naargelang het gaat om sleufwerken, dringende werken, herstellingen, ....
Cfr. de Omzendbrief d.d. 19/10/2022 van de FOD Binnenlandse Zaken betreffende de indexering van de tarieven voor het afleveren van de elektronische identiteitsdocumenten werden de nieuwe tarieven vanaf 01/01/2023 bekendgemaakt.
Het tarief van de gemeentebelasting op afgifte van elektronische identiteitsdocumenten werd in zitting van 18/12/2019 vastgelegd met het oog op het gelijk blijven van de kostprijs van de elektronische identiteitsdocumenten voor ten minste 6 jaar, behoudens stevige wijzigingen in het tarief dat wordt opgelegd, waardoor het noodzakelijk zou zijn om de prijzen toch te herzien.
De bedragen die ten laste genomen worden van het bestuur vanaf 01/01/2023 zijn fors gestegen tegenover vorig jaar, waardoor de productiekost voor al de elektronische identiteitsdocumenten in spoedprocedure het doorgerekende bedrag aan de burger reeds ruim overschrijden.
Er werd een voorstel uitgewerkt voor wat betreft het bedrag van gemeentebelasting, met de bedoeling om het totaal bedrag dat de burger betaalt voor een identiteitsdocument voor minstens gedurende 3 jaar gelijk te houden.
Hierbij werd rekening gehouden met:
- de historiek van de tariefaanpassingen opgelegd door de FOD Binnenlandse zaken sinds 2020.
- de brieven die sinds enkele jaren naar ouders van kinderen worden gestuurd naar aanleiding van een Kids-ID die vervalt of vervallen is. Hierdoor dienen er minder Kids-ID’s in dringende procedure te worden aangevraagd in vakantieperiodes.
- een zo beperkt mogelijke stijging van het bedrag van de gemeentebelasting/het aan te rekenen bedrag aan de burger.
De FOD Binnenlandse Zaken stelt dat in het kader van één en dezelfde verblijfsprocedure van een niet-Belg de kost niet hoger mag zijn dan die aan een Belg zou worden aangerekend voor de afgifte van een identiteitskaart. In dat kader van een en dezelfde aanvraagprocedure kunnen er dus niet meerdere malen een retributie of aanmaningskost worden geëist en dienen bijlagen gratis afgeleverd te worden.
De tarieven met betrekking op de afgifte van print-outs aan derden werden vastgelegd in zitting van 18/05/2022 en blijven ongewijzigd.
Verder wijzigt niets aan dit reglement.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het deel gemeente vast te stellen, het deel OCMW goed te keuren en om het geheel van de aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 aan te nemen.
Het overzicht van de kredieten van de budgettaire entiteiten gemeente en OCMW is terug te vinden op pagina 62 van het document 'MJPA5_2020_2025’ in bijlage.
Het meerjarenplan 2020-2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij (AGB HIM) bevat de doelstellingen, actieplannen en acties voor de volledige beleidsperiode. Het omvat een strategische nota, een financiële nota en een toelichting.
Minstens één keer per jaar moet het AGB dit plan aanpassen om de kredieten voor het volgend jaar vast te stellen. Als dat nodig blijkt, kunnen ook de kredieten van het lopende jaar in dezelfde aanpassing bijgestuurd worden. Dat gebeurt met deze aanpassing.
Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt. In 2022 werd het gecumuleerd budgettair resultaat van de jaarrekening 2021 (- 3 035 044 euro) ingebracht.
De raad van bestuur stelde aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 vast op 1 december 2022.
Het dossier wordt aan de gemeenteraad als algemene vergadering van het autonoom gemeentebedrijf, ter goedkeuring, voorgelegd. Het AGB HIM beheert in overleg met de gemeente Hamme de financiering zoals voorzien in de afgesloten beheersovereenkomst.
De aanpassingen aan het meerjarenplan voor het dienstjaar 2022 hebben hoofdzakelijk te maken met:
1) de extreem gestegen herzieningscoëfficiënt van +30% op het bouwwerk
2) besliste meerwerken met een gunstig effect op de uitbatingskosten
3) de verlate voorlopige oplevering door de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne waardoor er geen uitbating meer kon zijn in 2022
De kredieten voor 2022 werden aangepast. Een gedetailleerde lijst met motivering maakt deel uit van het bundel.
De kredieten voor 2023 worden aangepast in het kader van de nieuwe uitbating van de parking Nieuwemarkt en een herverdeling van de kosten van de parkeerconcessie over de 2 locaties (Nieuwstraat (beleidsitem 0220-02) en Nieuwemarkt (beleidsitem 0220-03). Er worden daarnaast in 2023 kleinere aanpassingen doorgevoerd, die al kunnen becijferd worden. Een lijst met motivering van de aanpassingen in de budgetjaren 2023-2024-2025 met een verschil van meer dan 10 000,00 euro maakt deel uit van het bundel.
Het krediet voor de prijssubsidies werd behouden voor de dienstjaren 2022 tot en met 2025.
Er werd in 2022 opnieuw een lening van 3 100 000,00 euro ingeschreven zodat BBC-matig positief wordt afgesloten. Het AGB heeft zoals de voorgaande jaren hiervoor geen periodieke aflossingen geraamd, en zal dus ook in deze planningsfase werken met een bulletlening, zoals toegelicht bij de grondslagen en de assumpties. In het verleden werd een deelneming (AR 28xx) volstort in Baantje NV (uitgave) en werd ook een grond aangekocht via 6-rekening zonder financiering (en dan overgeboekt naar AR 35xxx). Deze twee verrichtingen zorgen grotendeels voor het tekort in de BBC-schema’s. Het BBC-resultaat zal positief komen van zodra de deelneming in Baantje NV verkocht is. Van zodra bovenstaande transacties zijn doorgevoerd, zal er geen ‘lening’ meer moeten ingeschreven worden om BBC-matig positief te zijn. Na het afsluiten van boekjaar 2022 zal er nog steeds een overgedragen verlies blijken uit het verleden.
De autofinancieringsmarge is gunstiger dan de gecorrigeerde autofinancieringsmarge aangezien er voor de ingeschreven lening geen aflossingen werden voorzien omdat er wordt vanuit gegaan dat het AGB deze niet zal aangaan en verder zal werken met korte termijnkredieten. Van zodra de verkopen gerealiseerd zijn en eventueel de aandelen in Baantje NV zullen uitgeboekt worden, zal het BBC-resultaat terug positief worden. In 2022 werd het kortetermijnkrediet afgebouwd met 525 000,00 euro en bedraagt op het moment van de opmaak van deze aanpassing van het meerjarenplan 500 000,00 euro.
Wat betreft de intresten heeft het AGB intresten gebudgetteerd voor de lopende korte termijn kaskredieten en voor de leningen ter financiering van de parking Zwaarveld en sporthal Meulenbroek (blauwe zaal). De leningen voor de ondergrondse parkings Nieuwstraat en Nieuwemarkt zijn renteloze leningen via leningsovereenkomsten met de gemeente Hamme.
Voor de financiële en beleidsinformatie wordt verwezen naar de schema’s van de aanpassing 2022/1 van het meerjarenplan 2020-2025; in het bijzonder naar het schema’s M1, M2 en M3.
Artikel 10 van de beheersovereenkomst tussen het agb HIM en gemeente Hamme (raad van bestuur HIM 20/6/2019 - gemeenteraad 11/9/2019) regelt de prijssubsidies die de gemeente toekent aan het agb.
Om de globale openbare dienstverlening van het bedrijf te kunnen waarborgen, kent de gemeente aan het bedrijf een financiële bijdrage toe. Deze financiële bijdrage stemt minimaal overeen met het werkingstekort van het jaar. (rubriek III van de staat van opbrengsten en kosten – overschot of tekort van het boekjaar)
De subsidiëring van de gemeente aan het bedrijf neemt de vorm van een prijssubsidie aan, nodig om de tarieven voor de gebruikers democratisch te houden.
De subsidie evolueert en wordt afgerekend op basis van de jaarrekeningen van het bedrijf.
De financiering wordt in overleg tussen het agb HIM en de gemeente beheerd.
Volgens de beheersovereenkomst neemt de gemeenteraad naar aanleiding van een aanpassing van het meerjarenplan een beslissing over de prijssubsidies die zijn opgenomen in de aanpassing. De goedkeuring van de meerjarenplanaanpassing 3 2020-2025 van het agb HIM ligt ter goedkeuring voor op deze gemeenteraad. De prijssubsidiefactor van het dienstjaar 2023 blijft behouden op 4,69 voor de vrijetijdsinfrastructuur (sport) en wordt voor de parkings Nieuwstraat en Nieuwemarkt op 1,7 behouden, zoals voor de kwartalen 1 tot en met 3 in 2022 voor parking Nieuwstraat - in 2022 was er nog geen uitbating voor de Nieuwemarkt.
In toepassing van artikel 208 van de Wet op de Geïntegreerde Politie (WGP), houdende wijziging van artikel 255 van de Nieuwe Gemeentewet, moet de gemeenteraad verplicht, elk jaar, de kosten op de gemeentebegroting brengen die ten laste worden gelegd van de gemeente door of krachtens de WGP omvattende de dotatie van de gemeente aan de politiezone.
Het evenwicht in de gewone dienst van de politiebegroting komt tot stand door een dotatie van de gemeenten aan de politiebegroting die gelijk is aan het verschil tussen de gewone uitgaven en gewone ontvangsten van de politiebegroting.
Door de bijzondere rekenplichtige van de politiezone Hamme/Waasmunster werd het bedrag meegedeeld van de gemeente Hamme aan de politiezone Hamme/Waasmunster, zijnde 3.911.744,56 euro.
In de zoneraad van 21 oktober 2022 van de Hulpverleningszone OOST werd de begroting 2023 goedgekeurd.
In het gemeentebudget 2023 worden volgende kredieten opgenomen:
Van de volgende Polders ontving de gemeente de kostenraming voor het onderhoud aan waterlopen van 3° categorie voor het jaar 2023:
Voorgesteld wordt om voorwaardelijk gunstig advies te verlenen aan de ingediende onderhoudsprogramma’s met voorlopige raming van de uit te voeren onderhoudswerken aan waterlopen van 3° categorie voor de voormelde Polderbesturen in 2023, dit evenwel binnen de eerder gemaakte afspraken dat qua budgettaire planning voor de twee polders samen, 150.000 euro zal worden voorzien.
Het college van burgemeester stelt voor de programma's voor te leggen aan de gemeenteraad met de cijfers (pro rato) hun ingediende programma - totaal 156.546,32 euro - en het jaarlijks opgenomen totaal bedrag voor de polderbesturen van 150.000 euro.
D.w.z.
5.685 euro voor de Polder Tussen Schelde en Durme (3,79%)
144.315 euro voor de Polder Schelde Durme Oost (96,21%)
De noodzakelijke budgettaire middelen voor de onderhoudswerken, worden voorzien in het exploitatiebudget van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025 onder 0310-00/6496400.
Er worden enkele aanpassingen doorgevoerd aan het reglement op de gemeentelijke visserijen op vraag en in samenspraak met de visclubs. Eveneens gelden er nieuwe tarieven van de visvergunningen vanaf 1 januari 2023 die worden vastgesteld in het retributiereglement gemeentelijke sportcentra dat heden wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Geregeld wordt de vraag ontvangen tot gebruik van de academiezaal, zodat het opportuun wordt geacht een eenduidig afsprakenkader hiervoor op te maken. Naast het gebruikersreglement, zoals besproken in gemeenteraadszitting van heden, betreft het hier een retributiereglement.
Geregeld wordt de vraag ontvangen tot gebruik van de academiezaal, zodat het opportuun wordt geacht een eenduidig afsprakenkader hiervoor op te maken. Hieraan verwant ligt eveneens een retributiereglement ter bespreking voor in zitting van heden.
De gemeente Hamme wenst volgende opdrachten inzake rioolbeheer in functie van de wenselijkheid en noodzakelijkheid, - al dan niet, geheel of gedeeltelijk - aan een partner toe te vertrouwen:
In Vlaanderen is Aquafin de enige partner die de gemeente én de complete kennis én de ruime ervaring in bovenvermelde aspecten van rioolbeheer kan aanbieden, met name doordat Aquafin als enige zowel de bovengemeentelijke- als de gemeentelijke rioolwaterinfrastructuur en hun verwevenheid kent door enerzijds de uitbouw en het beheer van haar eigen bovengemeentelijke infrastructuur en anderzijds de kennis die zij in het verleden reeds heeft opgedaan van de gemeentelijke infrastructuur naar aanleiding van de meerdere taken die zij in opdracht van de gemeente heeft uitgevoerd, zoals de opmaak van een digitale riooldatabank, de opmaak van hydraulische modellen bestaande en geplande toestand, het verstrekken van hydraulische adviezen, het volledige projectmanagement van investeringsprojecten, opmaak hemelwaterplan, beheer KWZI,… Aquafin heeft met andere woorden een unieke kennis inzake de hydraulische kenmerken van het volledige stelsel van de gemeente (en ook van omliggende gemeentes met impact op het stelsel van de gemeente).
Aquafin bezit verder specifieke kennis/ervaring, die zij verzamelde in het kader van het beheer van haar eigen infrastructuur. Zo kent zij als enige gedetailleerd en gedurende dergelijke lange periode – reeds 30 jaar - alle verschillende deel- en bijkomende taken die bij het plannen, ontwerpen, de bouw en de exploitatie/beheer van riolerings- en waterzuiveringsinfrastructuur aan bod komen.
Aquafin heeft dus een unieke kennis/ervaring wat het aanbieden van de combinatie van volgende opdrachten inzake afvalwaterinfrastructuur betreft:
Aquafin kan tenslotte een bestaande organisatiestructuur en infrastructuur in de gemeente Hamme/provincie Oost-Vlaanderen ter beschikking stellen, wat een vlotte dienstverlening binnen een korte tijdsspanne mogelijk maakt.
Aquafin heeft inmiddels ook een ruime ervaring uitgebouwd in het aanbieden van afvalwaterzuiveringsdiensten aan gemeenten. Zij heeft meer dan 16 jaar ervaring en reeds 106 Vlaamse steden en gemeenten vertrouwden hun rioolbeheer aan Aquafin toe. Tientallen andere gemeenten gaven haar ad hoc opdrachten.
De gemeente kan het totaal aanbod van deze opdracht aan Aquafin gunnen op basis van art. 42, § 1, 1°, littera d van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten.
Het krediet voor deze uitgaven wordt respectievelijk voorzien in het exploitatiebudget van 2023 en in het budget van de volgende jaren op budgetcodes GBB/0200-00/6103510/GEMEENTE/CBS/0/IP-GEEN, GBB/0290-00/6103510/GEMEENTE/CBS/0/IP-GEEN, GBB/0310-00/6103510/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN en GBB/0670-00/6103510/GEMEENTE/CBS/0/IP-GEEN en in het investeringsbudget van 2023 en in het budget van de volgende jaren op budgetcodes GBB/0310-00/2140000/GEMEENTE/CBS/IP-001, GBB/0310-00/2270000/GEMEENTE/CBS/0/IP-001, GBB/0310-00/2280000/GEMEENTE/CBS/0/IP-001 en GBB/0310-00/2280000/GEMEENTE/CBS/0/IP-061. Projectmanagement wordt geboekt op krediet van het project.
Elke burgemeester richt een veiligheidscel op met een multidisciplinaire samenstelling voor de redactie en de actualisering van de nood- en interventieplannen. Zowel voor de redactie van hun algemene bepalingen (ANIP) als van de bijzondere maatregelen in functie van een specifiek risico (BNIP) kan de burgemeester zich laten bijstaan door de gemeentelijke veiligheidscel.
De burgemeester is ambtshalve de voorzitter van de veiligheidscel. De noodplanningscoördinator heeft als taak de noodplanning op te volgen, het secretariaat ervan te verzorgen en ook alle aanpassingen van het noodplan naar de bestemmelingen door te sturen. Daarnaast moet er van elke discipline minstens één vertegenwoordiger worden opgenomen, en worden indien nodig experten uitgenodigd op basis van bepaalde agendapunten.
De veiligheidscel is belast met de volgende taken:
De laatste update van het ANIP dateert van 12/03/2015. Intussen heeft de dienst provinciale dienst noodplanning een nieuw canvas uitgewerkt en zijn heel wat contactgegevens in het plan gewijzigd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het geactualiseerd ANIP goed te keuren.
De interlokale vereniging Sociale economie Scheldeland (IVSES) is voor de gemeenten Berlare, Buggenhout, Laarne, Lebbeke, Hamme, Wetteren, Wichelen, Zele en stad Dendermonde verantwoordelijk voor de regierol sociale economie. Hamme is beherende gemeente voor IVSES. Voor de regierol sociale economie ontvangt IVSES subsidies vanuit Vlaanderen.
Omwille van de uitbreiding van de regierol naar sociale economie én werk en omwille van de nieuw geformuleerde beleidsprioriteiten lanceert het Vlaams departement Werk & Sociale conomie een nieuwe oproep voor het opnemen van de lokale regierol sociale economie én werk voor de periode 2023-2025. Ook de bestaande regisseurs sociale economie voor de periode 2020-2025, waartoe IVSES behoort, worden gevraagd om opnieuw een subsidiedossier met actieplan in te dienen.
Om in aanmerking te komen voor subsidies dient in het actieplan minstens één actie binnen de vier ‘Vlaamse beleidsprioriteiten’ of beleidskaders worden opgenomen in de planning én rapportering.
Om verder subsidies te kunnen ontvangen wenst IVSES daarom een aanvraag in te dienen voor de open oproep van het Departement Werk en Sociale Economie (Dept. WSE) ‘De lokale regierol van de gemeenten op het vlak van sociale economie én werk, 2023-2025’.
Voor IVSES werd er een nieuw actieplan opgemaakt op basis van individuele gesprekken met lokale besturen en betrokken actoren. Het actieplan en de opgenomen acties werden besproken en goedgekeurd op het beheerscomité van IVSES op 22/09/2022.
Het beleidsplan, de herbevestiging van het samenwerkingsverband, de uitbestedingsovereenkomst IVSES-DDS en de verbintenisverklaring worden voorgelegd aan alle betrokken gemeenteraden/-colleges.
Het convenant in zijn huidige vorm (de werking van het museum en de ontsluiting ervan voor het publiek, in het bijzonder de inwoners van Hamme) tussen het gemeentebestuur en het Archeologisch Museum Van Bogaert – Wauters (beheerd door vzw De Vrienden van Durme- en Scheldehoek) loopt ten einde op 31 december 2022.
Aangezien de opening van het erfgoedcentrum nog niet in de nabije toekomst gepland staat en zowel het gemeentebestuur als het Archeologisch Museum Van Bogaert – Wauters een zekere continuïteit in hun werking en ontsluiting wil behouden, dient het convenant verlengd te worden. Daarnaast dient het convenant ook aangepast te worden aan de goedgekeurde bruikleenovereenkomst tussen het gemeentebestuur en het Archeologisch Museum Van Bogaert – Wauters met betrekking tot de museale collectie en de toekomstige visie omtrent het erfgoedcentrum.
Het oorspronkelijke convenant kwam in 2016 tot stand in onderling overleg met het college van burgemeester en schepenen. Deze convenant, die werd goedgekeurd in 2016, liep af op 31 december 2019. Op vraag van de VZW werd het convenant een eerste maal verlengd tot en met 31 december 2022. Deze loopt opnieuw af en wordt dus voorgelegd met de vraag tot enkele aanpassingen en verlenging tot en met 31 december 2025.
De verlenging en aanpassing van het convenant werd op de Algemene Vergadering van de vzw De Vrienden van Durme- en Scheldehoek op 29 november 2022 besproken.
De verlenging en aanpassing van het convenant werd tevens positief geadviseerd door de Cultuurraad op 29 november 2022.
Het college keurde de verlenging en aanpassing van het convenant goed op dinsdag 29 november 2022.
Het wordt nu ter goedkeuring en bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Volgende aanpassingen worden voorgesteld in het retributiereglement van de sport (visserijen):
Aanpassing retributie:
Voorheen:
Nieuwe tarieven vanaf 01/01/2023:
Enkele jaarvergunning/jaarvergunning met OK-pas vervalt.
Deze aanpassing is gebeurd in samenspraak met de 2 visclubs.