Terug Notulen  gemeenteraad

Gepubliceerd op 22/01/2025
wo 24/01/2024 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Luk De Mey, gemeenteraadslid
Ann Verschelden, burgemeester
Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Herman Vijt, An Geerinck, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden

De voorzitter opent de zitting op 24/01/2024 om 20:00.

De heer raadsvoorzitter opent de zitting.

  • Openbaar

    • Geen classificatie gekozen

      • Proces-verbaal van de vorige zitting - goedkeuring

        Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
        Luk De Mey, gemeenteraadslid
        Ann Verschelden, burgemeester
        Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, gemeenteraadsleden
        André Reuse, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Herman Vijt, An Geerinck, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
        Afwezig: Etienne De Prijcker, Jo Laureys, gemeenteraadsleden

        De gemeenteraad bespreekt het proces-verbaal van de zitting van 20 december 2023.

        BESLUIT:

        Enig artikel. Keurt het proces-verbaal van 22 december 2023 met algemene instemming goed.

      • Benoeming en eedaflegging burgemeester - kennisname

        Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
        Luk De Mey, gemeenteraadslid
        Ann Verschelden, burgemeester
        Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, gemeenteraadsleden
        André Reuse, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Herman Vijt, An Geerinck, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
        Afwezig: Etienne De Prijcker, Jo Laureys, gemeenteraadsleden

        De gemeenteraad neemt kennis van de benoeming en eedaflegging van mevrouw Ann Verschelden tot burgemeester van de gemeente Hamme met ingang van 1 januari 2024.

        REGELGEVING:

        Bevoegdheid

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder op de artikels 42, 58 en 79.

        Juridische grond

        Het ministerieel besluit van 13 december 2023 waarbij de gouverneur het ontslag van de heer Herman Vijt goedkeurt.

        Het ministerieel besluit van 8 januari 2024 waarbij de gouverneur mevrouw Ann Verschelden benoemt als burgemeester van de gemeente Hamme.

        OVERWEGINGEN:

        Feiten en context

        De akte van voordracht van de kandidaat-burgemeester, Ann Verschelden, werd ondertekend door meer dan de helft van de verkozenen op de lijsten die aan de verkiezingen van 14 oktober 2018 deelnamen alsook door een meerderheid van de kandidaten die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat-burgemeester werden verkozen.

        Na onderzoek door de provinciegouverneur en na advies door de procureur-generaal werd deze akte van voordracht bij het Hof van Beroep, gunstig bevonden.

        Bij ministerieel besluit van 8 januari 2024 benoemde de Vlaamse Regering mevrouw Ann Verschelden tot burgemeester van de gemeente Hamme.

        Mevrouw Ann Verschelden heeft op 9 januari 2024 de door artikel 59 van het Decreet Lokaal Bestuur voorgeschreven eed afgelegd in handen van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen.

        De burgemeester wordt door haar eedaflegging rechtswege ook voorzitter van het vast bureau is.

        BESLUIT:

        Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de benoeming van mevrouw Ann Verschelden tot burgemeester van de gemeente Hamme.

        Art. 2. De gemeenteraad neemt kennis van de eedaflegging van Ann Verschelden als burgemeester van de gemeente Hamme.

      • Vervanging raadslid - onderzoek geloofsbrieven en eedaflegging - goedkeuring - besluit

        Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
        Luk De Mey, gemeenteraadslid
        Ann Verschelden, burgemeester
        Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, gemeenteraadsleden
        André Reuse, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Herman Vijt, An Geerinck, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
        Afwezig: Etienne De Prijcker, Jo Laureys, gemeenteraadsleden

        Gezien het ontslag van de heer Herman Vijt als gemeenteraadslid, waarvan akte genomen werd in raadszitting van 20 december 2023, is dit mandaat vrijgekomen. Conform de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen is de volgende opvolger de heer Etienne De Prijcker, die het mandaat aanvaardt. De geloofsbrieven werden onderzocht en goed bevonden.

        De heer Etienne De Prijcker legt de eed af in openbare zitting van de gemeenteraad in handen van de voorzitter.

        REGELGEVING:

        Bevoegdheid

        Artikel 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

         

        Juridische grond

        Het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, in het bijzonder artikel 169 met betrekking tot de aanwijzing van de verkozenen en de opvolgers.

        Artikel 6§3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

        Artikel 13 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

        Artikel 14 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

        Artikel 15 en artikel 70 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

        Artikel 68 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

        De bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

        OVERWEGINGEN:

        Feiten en context

        Raadslid Herman Vijt heeft op 11 december 2023 zijn ontslag als raadslid ingediend aan de voorzitter van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn. 

        De gemeenteraad nam 20 december 2023 akte van het ontslag van Herman Vijt als burgemeester en raadslid.

        Een gemeenteraadslid dat ontslag neemt, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.

        De heer Etienne De Prijcker is de eerstvolgende opvolger van de lijst CD&V. De heer Etienne De Prijcker heeft te kennen gegeven dat hij bereid is dit mandaat op te nemen. 

         

        Vormvereisten

        De aanstelling van het gemeenteraadslid houdt van rechtswege de aanstelling van het lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in.

        Confrom artikel 6§3 van het Decreet Lokaal Bestuur dienen de geloofsbrieven van het opvolgend raadslid Etienne De Prijcker onderzocht te worden. Het raadslid wordt ambtsbevoegd door de eedaflegging. De eed wordt afgelegd in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.

         

        Motivering

        De resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 werden door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen goedgekeurd op datum van 5 december 2018. Uit het onderzoek van de geloofsbrieven van het opvolgend raadslid Etienne De Prijcker blijkt dat deze goedgekeurd kunnen worden. Evenzeer blijkt dat de heer Etienne De Prijcker niet verkeert in een toestand van onverenigbaarheid.

        BESLUIT:

        Artikel 1. De geloofsbrieven voor de hoedanigheid van raadslid van de heer Etienne De Prijcker worden goedgekeurd.

        Art. 2. De heer Etienne De Prijcker wordt toegelaten de decretaal voorgeschreven eed af te leggen.

        Art. 3. De heer Etienne De Prijcker is wettelijk geïnstalleerd als gemeenteraadslid, met ingang vanaf heden.

      • Vervanging raadslid - onderzoek geloofsbrieven en eedaflegging - goedkeuring - besluit

        Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
        Luk De Mey, gemeenteraadslid
        Ann Verschelden, burgemeester
        Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, gemeenteraadsleden
        André Reuse, algemeen directeur
        Verontschuldigd: An Geerinck, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
        Afwezig: Herman Vijt, Jo Laureys, gemeenteraadsleden

        Gezien het ontslag van mevrouw An Geerinck als gemeenteraadslid, d.d. 5 januari 2024, is dit mandaat vrijgekomen. Conform de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen is de eerstvolgende opvolger de heer Ludo De Clercq. De heer Ludo De Clercq heeft te kennen gegeven het mandaat af te wijzen. Hierdoor werd de eerstvolgende opvolger, Jo Laureys, gecontacteerd. De heer Jo Laureys wenst het mandaat op te nemen. De geloofsbrieven werden onderzocht en goed bevonden.

        De heer Jo Laureys legt de eed af in openbare zitting van de gemeenteraad in handen van de voorzitter.

        REGELGEVING:

        Bevoegdheid

        Artikel 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

         

        Juridische grond

        Het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, in het bijzonder artikel 169 met betrekking tot de aanwijzing van de verkozenen en de opvolgers.

        Artikel 6§3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

        Artikel 13 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

        Artikel 14 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

        Artikel 15 en artikel 70 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

        Artikel 68 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

        De bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

        OVERWEGINGEN:

        Feiten en context

        Raadslid An Geerinck heeft op 5 januari 2024 haar ontslag als raadslid ingediend aan de voorzitter van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn. 

        Een gemeenteraadslid dat ontslag neemt, wordt vervangen door zijn/haar opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.

        De heer Ludo De Clercq is de eerstvolgende opvolger van de lijst N-VA. De heer Ludo De Clercq heeft te kennen gegeven het mandaat af te wijzen. Hierdoor werd de eerstvolgende opvolger, Jo Laureys, gecontacteerd. De heer Jo Laureys wenst het mandaat op te nemen. 

         

        Vormvereisten

        De aanstelling van het gemeenteraadslid houdt van rechtswege de aanstelling van het lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in.

        Confrom artikel 6§3 van het Decreet Lokaal Bestuur dienen de geloofsbrieven van het opvolgend raadslid Jo Laureys onderzocht te worden. Het raadslid wordt ambtsbevoegd door de eedaflegging. De eed wordt afgelegd in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.

         

        Motivering

        De resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 werden door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen goedgekeurd op datum van 5 december 2018. Uit het onderzoek van de geloofsbrieven van het opvolgend raadslid Jo Laureys blijkt dat deze goedgekeurd kunnen worden. Evenzeer blijkt dat de heer Jo Laureys niet verkeert in een toestand van onverenigbaarheid.

        BESLUIT:

        Artikel 1. De geloofsbrieven voor de hoedanigheid van raadslid van de heer Jo Laureys worden goedgekeurd.

        Art. 2. De heer Jo Laureys wordt toegelaten de decretaal voorgeschreven eed af te leggen.

        Art. 3. De heer Jo Laureys is wettelijk geïnstalleerd als gemeenteraadslid, met ingang vanaf heden.

      • Gemeenteraad – rangorde raadsleden – vaststelling – besluit

        Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
        Luk De Mey, gemeenteraadslid
        Ann Verschelden, burgemeester
        Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys, gemeenteraadsleden
        André Reuse, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
        Afwezig: Herman Vijt, An Geerinck, gemeenteraadsleden

        Gezien de vervanging van de heer Herman Vijt door de heer Etienne De Prijcker als gemeenteraadslid. Gezien de vervanging van mevrouw An Geerinck door de heer Jo Laureys,  dient ook de rangorde der raadsleden opnieuw aangepast te worden. Raadsleden die ná de installatievergadering van de gemeenteraad de eed als raadslid afleggen, sluiten achteraan aan, los van reeds eventueel vroeger opgebouwde anciënniteit.

        REGELGEVING:

        Bevoegdheid

        • Artikel 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

        Juridische grond

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 6§4, dat de verplichting tot het bepalen van de rangorde van gemeenteraadsleden vaststelt.
        • Het raadsbesluit van 26 oktober 2022 met betrekking tot de meest recente vaststelling rangorde gemeenteraadsleden.
        • Het raadsbesluit van 20 december 2023 met betrekking tot het ontslag van de heer Herman Vijt.
        • Het raadsbesluit van heden met betrekking tot de installatie van de heer Etienne De Prijcker als gemeenteraadslid.
        • Het raadsbesluit van heden met betrekking tot de installatie van de heer Jo Laureys als gemeenteraadslid.

        OVERWEGINGEN:

        • De gemeenteraad nam in zitting van 20 december 2023 akte van het ontslag van Herman Vijt als burgemeester en raadslid.
        • De heer Etienne De Prijcker legde de eed af als gemeenteraadslid in zitting van heden.
        • Gezien de vervanging van de heer Herman Vijt door de heer Etienne De Prijcker als gemeenteraadslid, dient ook de rangorde der raadsleden opnieuw aangepast te worden.
        • Raadsleden die ná de installatievergadering van de gemeenteraad de eed als raadslid afleggen, sluiten achteraan aan, los van reeds eventueel vroeger opgebouwde anciënniteit.
        • Aldus ziet de rangorde er als volgt uit:

          1

          DE MEY Luk

          2

          VERSCHELDEN Ann

          3

          METTEPENNINGEN Koen

          4

          DE KEYSER Mieke

          5

          PEETERS Lotte

          6

          DE GRAEF Jan

          7

          VANHOYWEGHEN Christel

          8

          LACEUR Jan

          9

          VAN DER VORST Leon

          10

          ONGHENA Agnes

          11

          MICHILS Mario

          12

          TOKGOZ Mustafa

          13

          DE GRAEF Kurt

          14

          KETELS Jan

          15

          ROSSCHAERT Jan

          16

          VAN ERUM Frank

          17

          VERBEKE Gilles

          18

          SERTIJN Ignace

          19

          GÔKCE Fatima

          20

          SCHEIRS Yentl

          21

          BOGAERT-DE CLERCQ Guy

          22

          VAN GAEVEREN Christoff

          23

          VAN DER STOCK Robby

          24

          WEYN Mathieu

          25

          BIESEMAN Pieter
          26 DE PRIJCKER Etienne
          27 LAUREYS Jo

        BESLUIT:

        Enig artikel. De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt als volgt vastgesteld:

        1

        DE MEY Luk

        2

        VERSCHELDEN Ann

        3

        METTEPENNINGEN Koen

        4

        DE KEYSER Mieke

        5

        PEETERS Lotte

        6

        DE GRAEF Jan

        7

        VANHOYWEGHEN Christel

        8

        LACEUR Jan

        9

        VAN DER VORST Leon

        10

        ONGHENA Agnes

        11

        MICHILS Mario

        12

        TOKGOZ Mustafa

        13

        DE GRAEF Kurt

        14

        KETELS Jan

        15

        ROSSCHAERT Jan

        16

        VAN ERUM Frank

        17

        VERBEKE Gilles

        18

        SERTIJN Ignace

        19

        GÔKCE Fatima

        20

        SCHEIRS Yentl

        21

        BOGAERT-DE CLERCQ Guy

        22

        VAN GAEVEREN Christoff

        23

        VAN DER STOCK Robby

        24

        WEYN Mathieu

        25

        BIESEMAN Pieter
        26 DE PRIJCKER Etienne
        27 LAUREYS Jo
      • Ingebruikname Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie - goedkeuring - besluit

        Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
        Luk De Mey, gemeenteraadslid
        Ann Verschelden, burgemeester
        Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys, gemeenteraadsleden
        André Reuse, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
        Afwezig: Herman Vijt, An Geerinck, gemeenteraadsleden

        Vroeger werden de vastgoedinformatie voor overdrachten van kadastrale percelen online door de kantoren van de notarissen aangevraagd via het e-loket op onze gemeentelijke website. Voor alle gemeenten werd dit tussen 13 juni 2023 en 13 juli 2023 georganiseerd via een nieuw digitaal vastgoedinformatieplatform.

        Dit Vastgoedinformatieplatform is een initiatief van de gemeenten, in samenwerking met VVSG, de vastgoedsector (CIB en Fednot ) en de Vlaamse Regering. Digitaal Vlaanderen staat in voor de ontwikkeling van het platform en het operationeel beheer.
        Het Vastgoedinformatieplatform wordt een digitaal portaal waar de aanvrager van vastgoedinfo via één eenvoudige weg de benodigde data in het kader van een verkoop of langdurige verhuur kan opvragen. Het platform verzamelt alle data uit de beschikbare, aangesloten bronnen (centrale registers & gemeenten). De bevoegde gemeente krijgt via het platform een vraag tot kwaliteitscontrole, waarna de info wordt afgeleverd aan de aanvrager (via PDF of rechtstreeks de data in het digitaal systeem van notaris/makelaar). De betaling en facturatie gebeurt eenvoudig via het platform.
        Vanaf januari 2024 is het gebruik van dit platform decretaal verplicht.

        De aansluiting op het Vastgoedinformatieplatform werd voorzien tussen 13 juni 2023 en 13 juli 2023.
        Het college van 10 mei 2022 ging hier principieel mee akkoord en besliste om dit verder af te handelen. Hiervoor diende een aanpassing aan het retributiereglement te gebeuren.
        De gemeenteraad van 24 mei 2023 keurde de aansluiting en de vernieuwing van het retributiereglement voor vastgoedinformatie goed als volgt.


        Het gemeentelijk retributiebedrag blijft autonoom te bepalen en er werd gekozen voor Optie 2

        Per capakey (perceel) éénmaal het gemeentelijk retributiebedrag van 112 euro.

        Maar binnen 1 aanvraag zijn bijkomende percelen gratis indien ze:

        • Aanpalend zijn
        • In dezelfde gemeente liggen
        • Indien ze géén gebouweenheid hebben (dus een tuin, bos, landbouwperceel, …)
        • Met een maximum van 4 gratis percelen per groep van 5 aangrenzende percelen

        Via het vastgoedinformatieplatform zal steeds het volledige pakket (vastgoedinformatie + uittreksels) moeten aangevraagd worden. Dit kan niet meer los van elkaar aangevraagd worden.

        Het toetredingsreglement dient nu nog door de gemeenteraad te worden goedgekeurd en voor de uniformiteit vraagt digitaal Vlaanderen om het retributiereglement mee op te nemen in dit goedkeuringsbesluit. Dit retributiereglement van 24 mei 2023 wijzigt in principe niet maar wordt mee opgenomen in het besluit waarbij het toetredingsreglement wordt goedgekeurd.
        De gemeenteraad dient ook het toetredingsreglement goed te keuren.

        REGELGEVING:

        • Artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
        • Artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
        • Artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.
        • Het ontwerp van het toetredingsreglement

        OVERWEGINGEN:

        • Aanvragers wensen informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld te ontvangen.
        • De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.
        • Gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.
        • Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers.
        • Het Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
        • De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten.
        • Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers brengt voor De gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee.
        • De gemeente Hamme wenst de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan te verhalen.
        • De financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden.

        BESLUIT:

        Artikel 1 - Definities

        Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

        1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;

        2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;

        3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;

        4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;

        5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;

        6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;

        8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;

        9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;

        10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;

        15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;  

         Artikel 2 - Algemeen

        De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.

        In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.

        Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van de gemeente Hamme een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.

         Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie

        Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.

        Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi[1].

        De gemeentelijk bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.

        Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van de gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:

        • externe overheden; een overheidsinstantie als vermeld in artikel I.3, 8°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
        • Vlaamse instanties, als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022.
        • lokale overheden, als vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
        • gerechtelijke overheden;
        • hulpverleningszones als vermeld in het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones;
        • politiezones als vermeld in artikel 9 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.

         Artikel 4 - Bedrag

        Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:

        Voorwerp aanvraag

        Retributiebedrag per kadastraal perceel

        Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet

        112,00 EUR

        Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:

        • (i) De percelen aangrenzend zijn
        • (ii) De percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen
        • (iii) Er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn)

        Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.

        De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.

        Artikel 5 - Inning

        Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.

        Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens

         §1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Hamme en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.

        Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Hamme wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.

        De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Hamme en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.

        Artikel 7 – Ondertekening

        De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Hamme via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.

         Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering

        Dit reglement vervangt vanaf 24 januari 2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.

         Artikel 9 - Bekendmaking

        Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

      • Regiovorming - Denderregio - verslagen vergaderingen - aktename

        Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
        Luk De Mey, gemeenteraadslid
        Ann Verschelden, burgemeester
        Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys, gemeenteraadsleden
        André Reuse, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
        Afwezig: Herman Vijt, An Geerinck, gemeenteraadsleden

        Zoals bekend maakt Hamme i.h.k.v. de regiovorming voortaan deel uit van de regio Dender.

        Reglementair gezien wordt de gemeenteraad een 2-tal keer per jaar op de hoogte gebracht van de stand van zaken regiovorming.

        Teneinde deze regiovorming uit te werken en de daaruit volgende dossiers klaar te maken, vinden op regelmatige tijdstippen voorbereidende vergaderingen plaats met alle algemeen directeurs van de regio.

        Van het verslag van de eerste vergadering nam de gemeenteraad akte zin zitting van 21 juni 2023.

        Thans liggen de verslagen van de twee daaropvolgende vergaderingen, nl. op 19 september 2023 en 8 november 2023 voor ter kennisname.

        REGELGEVING:

        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 56.
        • Regiodecreet van 3 februari 2023.
        • Kadernota van 4 februari 2022.

        OVERWEGINGEN:

        • In de loop van de voorbije decennia onstonden er tal van samenwerkingsverbanden (OCMW-verenigingen, intercommunales, …) voor telkens weer andere groepen van besturen.
        • Op 12 maart 2021 en op 4 februari 2022 nam de Vlaamse Regering een beslissing over de afbakening van de referentieregio’s en het verdere verloop van het traject regiovorming. Er werden 15 referentieregio’s gedefinieerd.
        • Op 3 februari 2023 werd het door de Vlaamse Regering goedgekeurde decreet over de regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, (verder ‘het Regiodecreet’ genoemd) gepubliceerd.
        • In het decreet werd een verplichting opgenomen om maandelijks te rapporteren over de regiowerking aan het college van burgemeester en schepenen en minstens twee keer per jaar aan de gemeenteraad.

        BESLUIT:

        Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering in het kader van de regiovorming – 19 september en 8 november 2023.

      • Erfgoedcentrum - Missie, visie en omgevingsanalyse - goedkeuring - besluit

        Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
        Luk De Mey, gemeenteraadslid
        Ann Verschelden, burgemeester
        Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys, gemeenteraadsleden
        André Reuse, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
        Afwezig: Herman Vijt, An Geerinck, gemeenteraadsleden

        Op het college van 28 september 2021 werd er beslist dat de voormalige bibliotheek in het Achterthof zal omgevormd worden naar een nieuw erfgoedcentrum waar er plaats zal zijn voor zowel de collectie van het voormalig museum Van Bogaert-Wauters, het kunstpatrimonium van de gemeente en een deel van het gemeentelijk archief.

        Ondertussen zijn er al diverse stappen in dit traject ondernomen.
        Zo is architectenbureau Van Severen aangesteld om dit project te begeleiden en werkt deze een haalbaarheidsstudie uit volgens de noden en vragen van de betrokken partijen. Er komt op regelmatige basis ook een stuurgroep samen die bepaalde zaken waaronder de missie en visie van het toekomstig erfgoedcentrum bespreekt.

        Op maandag 17 oktober 2022 werd er een droom/denkdag gehouden met de stuurgroep, onder begeleiding van Faro.
        Tijdens deze dag werd er op zoek gegaan naar het grote verhaal, de rode draad.
        Er werd nagegaan welke uitstraling we wensen met ons erfgoedcentrum, welke visie we willen rond de invulling van het gebouw, welke ervaring we het publiek willen bieden.
        Ook praktische implicaties en de haalbaarheid werden verder doordacht.

        Hieruit voortvloeiend werd er, in samenwerking met Dijk92, afdeling erfgoed, een missie, visie en omgevingsanalyse opgesteld. Dit als startpunt van een ambitienota die zal bepalen welke verdere richting we uitgaan met het toekomstig erfgoedcentrum.
        De missie, visie en omgevingsanalyse werd voorgelegd ter goedkeuring aan de stuurgroep van woensdag 29 november 2023.
        Deze werd ook ter goedkeuring voorgelegd aan het bestuur van de cultuurraad op dinsdag 12 december 2023.
        Tot slot werd deze ter goedkeuring voorgelegd aan het college van dinsdag 19 december 2023.

        Deze wordt tot slot ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad zodat alle partijen hierin worden gehoord vooraleer de ambitienota verder wordt uiteengezet.

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 28 januari 1974 betreffende het cultuurpact.
        • Het decreet van 6 juli 2012 betreffende het lokaal cultuurbeleid.
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        OVERWEGINGEN:

        • Het college van burgemeester en schepenen heeft op 28 september 2021 beslist dat de voormalige bibliotheek in het Achterthof, zoals voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, zal omgevormd worden naar een nieuw erfgoedcentrum waar er plaats zal zijn voor zowel de collectie van het voormalig museum Van Bogaert-Wauters, het kunstpatrimonium van de gemeente en een deel van het gemeentelijk archief.
        • Architectenbureau Van Severen werd aangesteld op 29 maart 2022 om dit project te begeleiden en een haalbaarheidsstudie uit te werken volgens de noden en vragen van de betrokken partijen.
        • Een stuurgroep bestaande uit experten komt op regelmatige basis samen om de toekomst van het erfgoedcentrum te bespreken en voor te bereiden.
        • Op maandag 17 oktober 2022 werd er een droom/denkdag gehouden met de stuurgroep, onder begeleiding van Faro, om op zoek te gaan naar de uitstraling van het erfgoedcentrum, de visie rond de invulling van het gebouw en welke ervaring aan het publiek wordt gegeven. Aangevuld met de praktische implicaties en haalbaarheid van het project.
          Hieruit voortvloeiend werd er een een missie, visie en omgevingsanalyse opgesteld. Dit als startpunt van een ambitienota die zal bepalen welke verdere richting er dient uitgegaan te worden met het toekomstig erfgoedcentrum.
        • De missie, visie en omgevingsanalyse werd voorgelegd ter goedkeuring aan de stuurgroep van woensdag 29 november 2023.
        • De missie, visie en omgevingsanalyse werd voorgelegd ter goedkeuring aan het bestuur van de cultuurraad op dinsdag 12 december 2023.
        • De missie, visie en omgevingsanalyse werd voorgelegd ter goedkeuring aan het college van burgemeester en schepenen op dinsdag 19 december 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Laceur, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys, André Reuse
        Voorstanders: Jan Laceur, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys
        Onthouders: Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Frank Van Erum
        Resultaat: Met 19 stemmen voor, 4 onthoudingen

        BESLUIT:

        Enig artikel. De gemeenteraad gaat akkoord met de missie, visie en omgevingsanalyse van het erfgoedcentrum zoals voorgelegd.

      • BNIP Carnaval Moerzeke-Kastel - goedkeuring - besluit

        Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
        Luk De Mey, gemeenteraadslid
        Ann Verschelden, burgemeester
        Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys, gemeenteraadsleden
        André Reuse, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
        Afwezig: Herman Vijt, An Geerinck, gemeenteraadsleden

        De gemeentelijke veiligheidscel kan voor risico’s ten gevolge van bepaalde manifestaties beslissen tot de opmaak van een bijzonder nood- en interventieplan. Van 11 februari 2024 tot en met 13 februari 2024 vindt te Moerzeke-Kastel de carnavalsfestiviteiten plaats die heel wat toeschouwers en feestvierders met zich meebrengen. Door de aard en omvang van dit evenement dient een bijzonder nood- en interventieplan te worden opgemaakt in functie van de organisatie van de hulpverlening en de multidisciplinaire coördinatie.

        REGELGEVING:

        • De omzendbrief van 10 december 1987 op evenementen.
        • De nieuwe gemeentewet, in het bijzonder artikels 133 tot en met 135 m.b.t. de bevoegdheden van de burgemeester.
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 40 en 41 met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        • Het Koninklijk Besluit betreffende de nood -en interventieplannen van 22 mei 2020.
        • De ministeriële Omzendbrief NPU1 betreffende de nood -en interventieplannen van 26 oktober 2006.
        • De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid.
        • De ministeriële Omzendbrief NPU2 van 30 maart 2009 betreffende het Nood- en Interventieplan van de Provinciegouverneur.
        • De ministeriële Omzendbrief NPU4 van 30 maart 2009 betreffende de disciplines monodisciplinaire noodplannen.

        OVERWEGINGEN:

        • De gemeentelijke veiligheidscel kan voor risico’s ten gevolge van bepaalde manifestaties beslissen tot de opmaak van een bijzonder nood- en interventieplan.
        • Van 11 februari 2024 tot en met 13 februari 2024 vindt te Moerzeke-Kastel de carnavalsfestiviteiten plaats die heel wat toeschouwers en feestvierders met zich meebrengen.
        • Door de aard en omvang van dit evenement dient een bijzonder nood- en interventieplan te worden opgemaakt in functie van de organisatie van de hulpverlening en de multidisciplinaire coördinatie.

        BESLUIT:

        Artikel 1. Het bijzonder nood- en interventieplan ‘Carnaval Moerzeke - Kastel 2024' goed te keuren.

        Art. 2. Een exemplaar van het BNIP te verspreiden onder de geadresseerden, vermeld in het bijzonder nood- en interventieplan.

      • Grondafstand voor inlijving in openbaar domein - Rupsenstraat - vaststellen voorwaarden - besluit

        Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
        Luk De Mey, gemeenteraadslid
        Ann Verschelden, burgemeester
        Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys, gemeenteraadsleden
        André Reuse, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
        Afwezig: Herman Vijt, An Geerinck, gemeenteraadsleden

        De verkavelaar van een verkaveling in de Rupsenstraat zal aan de gemeente een strook grond afstaan tussen de oude en de nieuwe rooilijn. De af te stane grond zal worden opgenomen in het openbaar domein.
        De verkavelaar heeft het kantoor van notaris Flies en De Jonghe te Hamme gevraagd een ontwerp van akte op te maken. Het kantoor heeft een ontwerp van akte opgesteld.
        De gemeenteraad wordt gevraagd de grondafstand, het ontwerp van akte en de voorwaarden vervat in het ontwerp van administratieve akte goed te keuren.

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over lokaal bestuur, artikel 41 m.b.t. de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        • De verkavelingsvergunning afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen op 20 maart 2018.

        OVERWEGINGEN:

        • De verkavelaar van een verkaveling in de Rupsenstraat zal aan de gemeente een strook grond afstaan tussen de oude en de nieuwe rooilijn. De af te stane grond zal worden opgenomen in het openbaar domein.
        • Het openbaar nut.
        • De strook grond die volgens de verkaveling gratis zal worden afgestaan is kadastraal gekend als, Hamme, 2° afdeling, Sie E nr. 830K met een oppervlakte van 32m².
        • De collegebeslissing van 16 januari 2024 waarbij het notariskantoor Flies en De Jonghe uit Hamme wordt aangeduid als instrumenterend notaris.
        • Het uittreksel uit het kadasterplan en de kadastrale legger.
        • Het opmetingsplan dd. 19/09/2018, opgemaakt door Warnet uit Hamme.
        • Het ontwerp van akte, opgemaakt door het notariskantoor Flies en De Jonghe te Hamme.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Laceur, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys, André Reuse
        Voorstanders: Jan Laceur, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys
        Onthouders: Agnes Onghena, Gilles Verbeke
        Resultaat: Met 21 stemmen voor, 2 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1. Akkoord te gaan met de kosteloze grondafstand door de heer en mevr. Van Mele - Van Cleemput, aan het gemeentebestuur Hamme van een strook grond, gekend ten kadaster Hamme, 2° afdeling, Sie E nr. 830K, volgens het opmetingsplan 32m² en volgens de voorwaarden vervat in de administratieve akte - opgemaakt door het notariskantoor Flies en De Jonghe uit Hamme - en die als bijlage wordt geviseerd.

        Art. 2. De raadsvoorzitter draagt in dit dossier zijn bevoegdheid tot ondertekening van de administratieve akte voor de gratis grondafstand in de Groenstraat over aan mevrouw Ann Verschelden, burgemeester.

        Art. 3. Een afschrift van dit besluit over te maken aan departement financiën en aan departement publieke ruimte.

      • Gemeentelijk basisonderwijs – capaciteitsbepaling - goedkeuring – besluit

        Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
        Luk De Mey, gemeenteraadslid
        Ann Verschelden, burgemeester
        Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys, gemeenteraadsleden
        André Reuse, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
        Afwezig: Herman Vijt, An Geerinck, gemeenteraadsleden

        Het LOP Hamme volgt de regelgeving inzake inschrijvingsrecht en maakt net als de voorbije jaren gebruik van een digitaal aanmeldingssysteem.

        De schoolraad van Kleuterschool Ondersteboven gaf gunstig advies inzake de voorstellen tot capaciteitsbepaling in het gemeentelijk onderwijs voor het schooljaar 2024-2025 op 11 december 2023.

        De schoolraad van GBS De Dobbelsteen vond plaats op 24 oktober 2023 en gaf eveneens gunstig advies.

        De capaciteitsbepaling werd ook op het ABOC d.d. 22/01/2024 besproken.

        GBS De Dobbelsteen:

        geboortejaar 2022  20
        geboortejaar 2021  20
        geboortejaar 2020  20
        geboortejaar 2019  16
           
        eerste leerjaar  20
        tweede leerjaar  22
        derde leerjaar  24
        vierde leerjaar  22
        vijfde leerjaar  20
        zesde leerjaar  22

        GKS Ondersteboven - vestiging Kaai

        geboortejaar 2022  18
        geboortejaar 2021  18
        geboortejaar 2020

         18

        geboortejaar 2019  18

        REGELGEVING:

        • Artikel 37/6/1 t.e.m. 37/70 van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.
        • Decreet d.d. 04/02/2022 tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 en de Codificatie sommige bepalingen voor het onderwijs van 28 oktober 2016, wat betreft het inschrijvingsrecht in het gewoon onderwijs buiten het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad en de regelgeving over het LOP en de CLR.
        • Omzendbrief BaO/2022/02 betreffende het inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedures in het gewoon basisonderwijs voor inschrijvingen voor het schooljaar 2024-2025 en volgende.
        • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 januari 2024.
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        OVERWEGINGEN:

        • De besprekingen op de schoolraad van GKS Ondersteboven van 11 december 2023 en van GBS De Dobbelsteen van 24 oktober 2023.
        • De bespreking in het dagelijks bestuur van LOP BaO Hamme.
        • Elke school van elk onderwijsnet moet sinds 2012 aangeven wat haar capaciteit is of met andere woorden hoeveel leerlingen zij maximum kan opvangen.
        • Voor het schooljaar 2024-2025 gebeuren de inschrijvingen volgens het principe ‘Eerst aanmelden, dan inschrijven’.
        • Scholen uit het gewoon basisonderwijs dienen deze capaciteit vast te leggen per vestigingsplaats en per niveau kleuter/lager, waarbij voor het kleuteronderwijs de capaciteiten worden bepaald per geboortejaar en voor de lagere school per leerjaar.
        • De schoolraad van GKS Ondersteboven en de schoolraad GBS De Dobbelsteen hebben de voorliggende capaciteiten, doorgegeven door de directies, positief geadviseerd.
        • De capaciteitsbepaling werd ook op het ABOC d.d. 22/01/2024 besproken.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Laceur, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys, André Reuse
        Voorstanders: Jan Laceur, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys
        Onthouders: Agnes Onghena, Gilles Verbeke
        Resultaat: Met 21 stemmen voor, 2 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1. Voor het schooljaar 2024-2025 worden de leerlingencapaciteiten voor de gemeentelijke basisschool De Dobbelsteen bepaald op:

        GBS De Dobbelsteen:

         

        geboortejaar 2022  20
        geboortejaar 2021  20
        geboortejaar 2020  20
        geboortejaar 2019  16
           
        eerste leerjaar  20
        tweede leerjaar  22
        derde leerjaar  24
        vierde leerjaar  22
        vijfde leerjaar  20
        zesde leerjaar  22


        Art. 2. Voor het schooljaar 2024-2025 worden de leerlingencapaciteiten voor de gemeentelijke kleuterschool Ondersteboven bepaald op:

         

        GKS Ondersteboven - vestiging Kaai:

        geboortejaar 2022  18
        geboortejaar 2021  18
        geboortejaar 2020

         18

        geboortejaar 2019  18

        Art. 3. Afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan het Lokaal Overlegplatform Basisonderwijs Hamme.

      • Gemeentelijk retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen en infrastructuur op gemeentelijk openbaar domein – aanpassing – besluit

        Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
        Luk De Mey, gemeenteraadslid
        Ann Verschelden, burgemeester
        Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys, gemeenteraadsleden
        André Reuse, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
        Afwezig: Herman Vijt, An Geerinck, gemeenteraadsleden

        Vanaf 1 januari 2005 kunnen de Intergem-gemeenten aan de distributienetbeheerder een retributie aanrekenen voor de hinder op het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan de nutsvoorzieningen elektriciteit en gas, dit in uitvoering en met toepassing van de code voor infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen.
        Er worden verschillende retributies voorgesteld, naargelang het gaat om sleufwerken, dringende werken, herstellingen, ....

        De duurtijd van het reglement werd door het gemeenteraadsbesluit van 14 december 2022 verlengd tot en met 31 december 2025. Maar gezien het specifiek karakter van de sectoren andere dan elektriciteit, gas en drinkwater, werd er na overleg met andere steden en gemeenten beslist om hiervoor het gemeenteraadsbesluit aan te passen. 

        REGELGEVING:

        • Het gemeenteraadsbesluit van 14 december 2022 betreffende het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein.
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40§3 dat de bevoegdheid tot het vaststellen van reglementen bij de gemeenteraad legt.

        OVERWEGINGEN:

        • De gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied. Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact hebben op het openbaar domein.
        • De gemeente keurde de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen goed, die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden. Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten.
        • Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen moeten er ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening. Daarnaast zijn er een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.
        • De Code werd geactualiseerd naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP, ...
        • Het specifiek karakter van de sectoren andere dan elektriciteit, gas en drinkwater.
        • Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen van 16 januari 2024.

        BESLUIT:

        Artikel 1 - Algemeen

        Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.

        Permanente nutsvoorzieningen zijn:

        • alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen,...), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten , palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten...) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof,
        • alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg worden eveneens aanzien als nutsvoorzieningen.

        De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.

        Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.

        Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf bekendmaking voor een termijn eindigend op 31 december 2025.

        Artikel 2 - Retributie naar aanleiding van sleufwerken

        De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per lopende meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voetpaden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro.

        Wanneer in dezelfde sleuf gelijktijdig werken uitgevoerd worden voor twee of meer nutsvoorzieningen/infrastructuur bedraagt voormelde retributie voor de eigenaar van elke nutsvoorziening/infrastructuur 60% van hoger vermelde bedrag(en).

        Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.

        Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.

        Een begonnen dag geldt voor een volledige dag. Elk deel van een lopende meter wordt als een volledige lopende meter in rekening gebracht.

        Artikel 3 - Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen

        Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de gemeente uitgevoerd grondwerk van categorie 3, zoals gedefinieerd in het Besluit van de Vlaamse Regering van 9 december 2016, en uitgevoerd dringend grondwerk, zoals gedefinieerd in het GIPOD decreet van 4 april 2014.

        Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als haar werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,50 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.

        Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, zoals bepaald in artikel 2.

        Deze retributies zijn verschuldigd voor het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij voor 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het  grondgebied van de gemeente.

        Artikel 4 – Inning

        De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.

        Artikel 5 - Definitief karakter

        Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.

        Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.

      • Hulpverleningszone Oost - dotatie 2024 - aanpassing - besluit

        Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
        Luk De Mey, gemeenteraadslid
        Ann Verschelden, burgemeester
        Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys, gemeenteraadsleden
        André Reuse, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
        Afwezig: Herman Vijt, An Geerinck, gemeenteraadsleden

        In de gemeenteraad van 20 december 2023 werd de dotatie aan de Hulpverleningszone OOST goedgekeurd.

        Omwille van een materiële misslag dienen de bedragen in het beslissende gedeelte aangepast:

        Artikel 1: De totale dotatie van de gemeente Hamme aan de hulpverleningszone OOST vast te stellen op 552.990 euro in plaats van 553.633 euro.

        Artikel 2: De werkingssubsidies voor de brandweer in de meerjarenplanaanpassing 6 2020-2026 onder jaarbudgetrekening 2024/GBB/0410-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN in te schrijven voor 504.279 euro in plaats van 504.922 euro.

        REGELGEVING:

        • De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid (B.S. 31 juli 2007 en wijzigingen van deze wet) en de uitvoeringsbesluiten.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 betreffende de goedkeuring van de hernieuwde samenwerkingsovereenkomst tussen Hulpverleningszone Oost en de gemeenten die behoren tot deze Hulpverleningszone: Berlare, Buggenhout, Dendermonde, Hamme, Lebbeke, Lokeren en Zele.
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
        • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        OVERWEGINGEN:

        • In de zoneraad van 17 november 2023 van de Hulpverleningszone OOST werd de begroting 2024 goedgekeurd.
        • De verdeelsleutel voor de berekening van de dotatie werd in consensus bepaald tussen de deelnemende lokale besturen en de hulpverleningszone OOST
        • In het ontwerpbudget 2024 worden voorzien:
          • onder de jaarbudgetrekening 2024/GBB/0410-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN voor een bedrag van 504.279 euro aan werkingssubsidies
          • onder de jaarbudgetrekening 2024/GBB/0410-01/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN voor een bedrag van 45.211,- euro als bijkomende dotatie m.b.t. de erkentelijkheidspremies
          • en onder de jaarbudgetrekening 2024/GBB/0420-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN voor een bedrag van 3.500,- aan subsidies m.b.t. de meerkost van de ambulancedienst.

        BESLUIT:

        Artikel 1. De totale dotatie van de gemeente Hamme aan de hulpverleningszone OOST vast te stellen op 552.990 euro.

        Art. 2. De werkingssubsidies voor de brandweer in de meerjarenplanaanpassing 6 2020-2026 onder jaarbudgetrekening 2024/GBB/0410-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN in te schrijven voor 504.279,- euro.

        Art. 3. De werkingssubsidies m.b.t. de erkentelijkheidspremies in de meerjarenplanaanpassing 6 2020-2026 onder jaarbudgetrekening 2024/GBB/0410-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN in te schrijven voor 45.211,- euro.

        Art. 4. De werkingssubsidies m.b.t. de meerkost van de gemeentelijke ambulancedienst in de meerjarenplanaanpassing 6 2020-2026 onder jaarbudgetrekening 2024/GBB/0420-00/6494000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN in te schrijven voor 3.500,- euro.

        Art. 5. Dit besluit heft op en vervangt het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2023.

        Art. 6. Dit besluit in het kader van het specifiek toezicht over te maken aan de Gouverneur van de Provincie Oost-Vlaanderen.

      • Lijst nominatieve subsidies 2024 - goedkeuring - besluit

        Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
        Luk De Mey, gemeenteraadslid
        Ann Verschelden, burgemeester
        Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys, gemeenteraadsleden
        André Reuse, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
        Afwezig: Herman Vijt, An Geerinck, gemeenteraadsleden

        Jaarlijks wordt een lijst opgemaakt van nominatieve subsidies, die niet onderworpen zijn aan een subsidiereglement. De nodige kredieten hiervoor zijn opgenomen in het meerjarenplan, maar de lijst aan wie deze worden toegekend maakt hier geen onderdeel meer van uit en wordt bijgevolg niet langer automatisch vastgesteld bij de vaststelling van het meerjarenplan. Het is de gemeenteraad die bevoegd is tot het toekennen ervan.

        Als wijzigingen noteren we:

        • KFC Vigor Wuitens vzw 0415.009.849 een bijkomende subsidie voor € 38.000 wat de totale toelage voor 2024 op € 60.000 brengt. De bijkomende subsidie wordt toegekend op basis van het voorleggen van facturen van het uitgevoerde specialistisch onderhoud, waarbij max. 25% van de btw wordt mee betoelaagd. 
        • Ondernemend Hamme VZW 0897.731.040 een bijkomende subsidie voor € 1.500 wat de totale toelage voor 2024 op € 20.000 brengt.
        • Projectvereniging Regionaal Landschap Schelde-Durme 0680.397.590 een bijkomende subsidie van € 500 wat de totale toelage op € 10.500 brengt.
        • Die Hamse Wuitens vzw 0414.949.667 een subsidie van € 750.
        • Herdenkingscomité Hamme een subsidie van € 750.
        • Fantasia vzw 0536.278.455 een bijkomende subsidie voor € 5.000 wat de totale toelage voor 2024 op € 10.000 brengt.
        • F.C. Hamse Bouwcentrale vzw 0719.806.316 een subsidie van € 1.100.
        • Ham-United RR85.09.22-281.34 Vanpraet Andy, Dhr. een subsidie van € 1.100.
        • Emiliani vzw 0421.911.297 een bijkomende subsidie voor € 50 wat de totale toelage voor 2024 op € 75 brengt.
        Zijn niet langer opgenomen in de lijst:
        • Polder Schelde Durme Oost (apart besluit)
        • Eefs Hoekje VZW 768 834 569 en Kattuis VZW 843.795.377 (via subsidiereglement)

        • VFG 0454 020 574 (gestopt)

        De gemeenteraad wordt gevraagd de aangepaste lijst van nominatieve subsidies 2024 goed te keuren.

         

        REGELGEVING:

        • De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige subsidies.
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder art. 41 23° dat bepaalt dat het toekennen van nominatieve subsidies niet kan worden toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus, zoals gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 7 september 2018.

        OVERWEGINGEN:

        • Jaarlijks een lijst wordt opgemaakt van nominatieve subsidies, die niet onderworpen zijn aan een subsidiereglement. De nodige kredieten hiervoor zijn opgenomen in het meerjarenplan, maar de lijst aan wie deze worden toegekend maakt hier geen onderdeel meer van uit en wordt bijgevolg niet langer automatisch vastgesteld bij de vaststelling van het meerjarenplan. Het is de gemeenteraad die bevoegd is tot het toekennen en aanpassingen ervan goed te keuren.
        • Als wijzigingen noteren we:

          • KFC Vigor Wuitens vzw 0415.009.849 een bijkomende subsidie voor € 38.000 wat de totale toelage voor 2024 op € 60.000 brengt. De bijkomende subsidie wordt toegekend op basis van het voorleggen van facturen van het uitgevoerde specialistisch onderhoud, waarbij max. 25% van de btw wordt mee betoelaagd. 
          • Ondernemend Hamme VZW 0897.731.040 een bijkomende subsidie voor € 1.500 wat de totale toelage voor 2024 op € 20.000 brengt.
          • Projectvereniging Regionaal Landschap Schelde-Durme 0680.397.590 een bijkomende subsidie van € 500 wat de totale toelage op € 10.500 brengt.
          • Die Hamse Wuitens vzw 0414.949.667 een subsidie van € 750.
          • Herdenkingscomité Hamme een subsidie van € 750.
          • Fantasia vzw 0536.278.455 een bijkomende subsidie voor € 5.000 wat de totale toelage voor 2024 op € 10.000 brengt.
          • F.C. Hamse Bouwcentrale vzw 0719.806.316 een subsidie van € 1.100.
          • Ham-United RR85.09.22-281.34 Vanpraet Andy, Dhr. een subsidie van € 1.100.
          • Emiliani vzw 0421.911.297 een bijkomende subsidie voor € 50 wat de totale toelage voor 2024 op € 75 brengt.
          Zijn niet langer opgenomen in de lijst:
          • Polder Schelde Durme Oost (apart besluit)
          • Eefs Hoekje VZW 768 834 569 en Kattuis VZW 843.795.377 (via subsidiereglement)

          • VFG 0454 020 574 (gestopt)

        BESLUIT:

        Artikel 1: De nominatieve subsidies voor het jaar 2024 worden als volgt vastgesteld:

        MJPV-2020_2026-19/2024/ACT-447/0500-00/6496999/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
        Andere toegestane werkingssubsidies
            Begunstigde: Ondernemend Hamme VZW 0897.731.040
            Bedrag: 20.000,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/ACT-1326/0470-00/6496300/GEMEENTE/CBS/800/IP-066/U
        Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
            Begunstigde: Kattenopvang Waasland vzw BE0563.532.089
            Bedrag: 500,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/GBB/0420-00/6494000/GEMEENTE/CBS/433/IP-GEEN/U
        Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
            Begunstigde: EVA Dienst 112 Hamme VZW 0686 707 738
            Bedrag: 121.000,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/GBB/0520-00/6496300/GEMEENTE/CBS/440/IP-GEEN/U
        Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
            Begunstigde: Regionaal Landschap Schelde Durme vzw 0889.859.093
            Bedrag: 2.348,35
            Begunstigde: Regionaal Landschap Schelde Durme vzw 0889.859.093
            Bedrag: 2.384,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/GBB/0520-00/6496300/GEMEENTE/CBS/433/IP-GEEN/U
        Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
            Begunstigde: EVA TOERISME
            Bedrag: 32.350,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/GBB/0521-00/6496300/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
        Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
            Begunstigde: Wuitenscomité vzw 0448.711.706
            Bedrag: 13.168,75
        MJPV-2020_2026-19/2024/GBB/0530-00/6496999/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U
        Andere toegestane werkingssubsidies
            Begunstigde: Bedrijfsgilde Hamme bij Van Avermaet Theo RR64.05.19-077.53
            Bedrag: 200,00
            Begunstigde: Dierenwelzijn MILADI
            Bedrag: 1.500,00
            Begunstigde: Jaarmarktcomité Broekstraat Florkin Natasja RR71.03.25-170.10
            Bedrag: 1.750,00
            Begunstigde: Jaarmarktcomité Hamme bij Maxim Robberecht RR96.03.11-249.03
            Bedrag: 3.500,00
            Begunstigde: Jaarmarktcomité Hamme-Sint Anna bij Bart Dierick RR82.01.15-081.34
            Bedrag: 1.750,00
            Begunstigde: Jaarmarktcomité Hamme-Zogge bij Schram Evelyn RR89.08.30-206-43
            Bedrag: 1.750,00
            Begunstigde: Jaarmarktcomité Kastel bij De Corte Bart RR89.08.30-206.43
            Bedrag: 1.750,00
            Begunstigde: Jaarmarktcomité Moerzeke bij Osselaer Marc RR53.03.31-201.03
            Bedrag: 2.625,00
            Begunstigde: Landbouwcomité bij Vehent André 45.11.29-085.67
            Bedrag: 200,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/GBB/0550-00/6496300/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
        Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
            Begunstigde: Kiemkracht vzw 0454.343.743
            Bedrag: 20.000,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/GBB/0705-00/6496300/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
        Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
            Begunstigde: Carnavalshallen  Hamme & Moerzeke  0670.928.313
            Bedrag: 6.600,00
            Begunstigde: De Vrienden van de durme- en scheldehoek vzw 0409.326.835
            Bedrag: 10.000,00
            Begunstigde: Die Hamse Wuitens vzw 0414.949.667
            Bedrag: 750,00
            Begunstigde: Herdenkingscomité Hamme
            Bedrag: 750,00
            Begunstigde: subsidie aan Dekenale Werken vzw - O.N. 408 166 003 (Neerlandt)
            Bedrag: 1.000,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/ACT-324/0705-01/6496999/GEMEENTE/CBS/433/IP-GEEN/U
        Andere toegestane werkingssubsidies
            Begunstigde: EVA Jan Tervaert VZW 0450.210.949
            Bedrag: 40.000,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/GBB/0710-00/6496300/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U
        Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
            Begunstigde: AB Hamme bij De Geyter Michel RR 57.07.13-093.84
            Bedrag: 125,00
            Begunstigde: AB Moerzeke bij de Geyter Michel RR 57.07.13-093.84 125
            Bedrag: 125,00
            Begunstigde: De Bolhoeden bij Van Geyte Denis RR 31.06.29-283.25
            Bedrag: 200,00
            Begunstigde: Hamse Wuiten bij Van Moortel Joris RR 86.06.07-043.43
            Bedrag: 1.325,00
            Begunstigde: nieuwe aanvragen op voorstel van het college
            Bedrag: 125,00
            Begunstigde: NSB Moerzeke bij Smet Michaël RR 37.01.17-295.76
            Bedrag: 125,00
            Begunstigde: Oudstrijders Sint Anna bij Vehent André RR45.11.29-085.67
            Bedrag: 125,00
            Begunstigde: Oudstrijders Zogge bij Lauwaert Basile RR 46.09.01-081.45
            Bedrag: 125,00
            Begunstigde: Sint Martinusfeesten bij Van Breda Karel RR 38.05.25-287.87
            Bedrag: 735,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/GBB/0710-00/6496300/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
        Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
            Begunstigde: Carnavalcomité Moerzeke vzw 0849 582 715
            Bedrag: 5.000,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/GBB/0710-00/6496200/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
        Toegestane werkingssubsidies aan bedrijven
            Begunstigde: FIETS-PROMO 0447.414.280
            Bedrag: 10.000,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/GBB/0710-00/6496999/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
        Andere toegestane werkingssubsidies
            Begunstigde: Fantasia vzw 0536.278.455
            Bedrag: 10.000,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/ACT-1352/0729-00/6496300/GEMEENTE/CBS/440/IP-GEEN/U
        Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
            Begunstigde: Projectvereniging Regionaal Landschap Schelde-Durme 0680.397.590
            Bedrag: 10.500,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/GBB/0740-00/6496300/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
        Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
            Begunstigde: KFC Vigor Wuitens Hamme vzw 0415.009.849
            Bedrag: 60.000,00
            Begunstigde: SVK Zogge - Voetbalpromo 0692.758.657
            Bedrag: 2.200,00
            Begunstigde: VK Robur vzw 0413.103.994
            Bedrag: 3.952,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/GBB/0740-00/6496999/GEMEENTE/CBS/432/IP-GEEN/U
        Andere toegestane werkingssubsidies
            Begunstigde: EVA Sportcentra vzw 0413.691.043
            Bedrag: 30.000,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/GBB/0740-00/6496300/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U
        Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
            Begunstigde: Gemeentelijke sportraad secretaris Ygor De Bondt RR91011039955
            Bedrag: 3.937,50
        MJPV-2020_2026-19/2024/GBB/0742-07/6496300/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
        Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
            Begunstigde: F.C. BONDGALM.BOS vzw ON 0414.326.491
            Bedrag: 1.100,00
            Begunstigde: F.C. Hamse Bouwcentrale vzw 0719.806.316
            Bedrag: 1.100,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/GBB/0742-07/6496300/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U
        Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
            Begunstigde: Ham-United RR85.09.22-281.34 Vanpraet Andy, Dhr.
            Bedrag: 1.100,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/ACT-247/0750-00/6496300/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U
        Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
            Begunstigde: Colman Bertrand RR48111533707 voor Kindercarnaval Moerzeke
            Bedrag: 250,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/ACT-247/0750-00/6496300/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
        Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
            Begunstigde: Habbekrats vzw 0445 495 561
            Bedrag: 40.000,00
            Begunstigde: Jeugdhuis 't Klokhuis vzw 0852 002 864
            Bedrag: 37.000,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/ACT-281/0751-00/6496300/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U
        Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
            Begunstigde: gemeentelijke jeugdraad
            Bedrag: 5.000,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/GBB/0790-01/6494000/GEMEENTE/CBS/480/IP-GEEN/U
        Andere toegestane werkingssubsidies
            Begunstigde: Verenigde Protestantse Kerk Dendermone 0211 242 442
            Bedrag: 183,81
        MJPV-2020_2026-19/2024/ACT-713/0900-10/6496100/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
        Toegestane werkingssubsidies aan gezinnen
            Begunstigde: Spoor 56 vzw 0420.851.326 jeugdzorg St Vincentius
            Bedrag: 1.575,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/ACT-719/0900-10/6496999/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
        Andere toegestane werkingssubsidies
            Begunstigde: KVG 0416.061.605
            Bedrag: 275,00
            Begunstigde: nieuwe aanvragen op voorstel van het college
            Bedrag: 275,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/ACT-622/0900-10/6496300/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
        Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
            Begunstigde: Kiemkracht vzw 0454.343.743, vestiging 2 156 449 956
            Bedrag: 127.475,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/ACT-741/0909-00/6496999/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
        Andere toegestane werkingssubsidies
            Begunstigde: Noodfonds bij rampen
            Bedrag: 5.000,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/ACT-708/0911-00/6496300/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
        Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
            Begunstigde: Blijdorp 0409 371 771
            Bedrag: 1.275,00
            Begunstigde: dagcentrum Sint-Niklaas vzw 0415 468 816
            Bedrag: 275,00
            Begunstigde: De Tandem vzw 0675.709.918 - 2.268.872.560
            Bedrag: 150,00
            Begunstigde: Dienstverleningscentrum Zevenbergen (maakt deel uit van Emmaüs) 0411 515 075
            Bedrag: 50,00
            Begunstigde: Emiliani vzw 0421 911 297
            Bedrag: 75,00
            Begunstigde: Ganspoel vzw 0410 917 437
            Bedrag: 25,00
            Begunstigde: K.O.C. Snt. Gregorius 0406.633.304
            Bedrag: 50,00
            Begunstigde: nieuwe aanvragen op voorstel van het college
            Bedrag: 150,00
            Begunstigde: Raakzaam vzw 0415 298 669
            Bedrag: 275,00
            Begunstigde: Tanderius 0462.234.001
            Bedrag: 550,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/GBB/0943-00/6496300/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
        Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
            Begunstigde: BGJG Hamme 0406605192
            Bedrag: 275,00
            Begunstigde: BGJG Moerzeke 0406605192
            Bedrag: 200,00
            Begunstigde: CAW Oost-Vlaanderen 0457.984.114
            Bedrag: 200,00
            Begunstigde: Dienst familiehulp 0409 533 604
            Bedrag: 325,00
            Begunstigde: Familiezorg Oost-Vlaanderen 0412 914 845
            Bedrag: 200,00
            Begunstigde: Thuishulp vzw 0416 337 460
            Bedrag: 200,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/ACT-710/0959-00/6496300/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U
        Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
            Begunstigde: Gepensioneerde liberalen RR33123007197
            Bedrag: 200,00
            Begunstigde: Gepensioneerden H.Hart RR 46052608638
            Bedrag: 200,00
            Begunstigde: Gepensioneerden Kastel RR48112729280
            Bedrag: 200,00
            Begunstigde: Gepensioneerden Moerzeke RR45103125029
            Bedrag: 200,00
            Begunstigde: Gepensioneerden Zogge RR40010506154
            Bedrag: 200,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/ACT-709/0959-00/6496300/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U
        Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
            Begunstigde: Michiels Luc RR 46.12.05-087.37 Seniorenraad
            Bedrag: 3.675,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/ACT-710/0959-00/6496300/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
        Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
            Begunstigde: NEOS 0420.664.848
            Bedrag: 200,00
            Begunstigde: nieuwe aanvragen op voorstel van het college
            Bedrag: 400,00
            Begunstigde: S-Plus 0409.572.206
            Bedrag: 200,00
        MJPV-2020_2026-19/2024/GBB/0985-00/6496999/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
        Andere toegestane werkingssubsidies
            Begunstigde: Belgische Rode Kruis afdeling Hamme 0406 729 809
            Bedrag: 200,00
            Begunstigde: I-Mens 0416 603 716
            Bedrag: 200,00
            Begunstigde: I-Mens Thuisverpleging vzw 0444 930 288
            Bedrag: 200,00
            Begunstigde: VIVA-SVV vzw (Reddie Teddy) 0412 830 713
            Bedrag: 325,00
            Begunstigde: Wit Gele Kruis van Oost-Vlaanderen 0410 442 335 Hamme & Moerzeke
            Bedrag: 325,00

         

        Artikel 2: De toegekende subsidie zal door de begunstigde uitsluitend worden gebruikt ten bate van de vereniging.

        Artikel 3: De toekenning van een nominatieve subsidie houdt een controlerecht in. Indien de subsidie niet wordt aangewend voor de algemene werking of specifiek opgegeven doel kan ze eventueel gedeeltelijk of geheel worden teruggevorderd.

        Artikel 4: De toekenning van de subsidie houdt in dat de gesubsidieerde zich engageert om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.

      • Speelruimte

        Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
        Luk De Mey, gemeenteraadslid
        Ann Verschelden, burgemeester
        Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys, gemeenteraadsleden
        André Reuse, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
        Afwezig: Herman Vijt, An Geerinck, gemeenteraadsleden

        Het betreft een vraag aan de agenda geplaatst door raadslid Gilles Verbeke, Groen, met toelichting door raadslid Gilles Verbeke, Groen:

        'Met de inrichting van het speelbos aan de Mirabrug op de planning en de inrichting van een speelbos nabij het skatepark in uitwerking, hebben wij volgende vragen:

          • Welke criteria worden gehanteerd om speelruimte in te richten?
          • Is er een plan om bestaande speelplekken waar nodig op te frissen?
          • Waar in de gemeente worden er eventueel nog nieuwe speelplekken voorzien?'

        BESLUIT:

        De gemeenteraad

        In openbare zitting vergaderd

        Het betreft een vraag aan de agenda geplaatst door raadslid Gilles Verbeke, Groen, met toelichting door raadslid Gilles Verbeke, Groen:

        'Met de inrichting van het speelbos aan de Mirabrug op de planning en de inrichting van een speelbos nabij het skatepark in uitwerking, hebben wij volgende vragen:

        • Welke criteria worden gehanteerd om speelruimte in te richten?
        • Is er een plan om bestaande speelplekken waar nodig op te frissen?
        • Waar in de gemeente worden er eventueel nog nieuwe speelplekken voorzien?'

         

        Voor het antwoord van schepen van jeugd L. Peeters, de verdere bespreking ter zitting: zie de audio-opname.

      • Stand van zaken wijzigingen dienstregeling De Lijn

        Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
        Luk De Mey, gemeenteraadslid
        Ann Verschelden, burgemeester
        Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys, gemeenteraadsleden
        André Reuse, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
        Afwezig: Herman Vijt, An Geerinck, gemeenteraadsleden

        Het betreft een vraag aan de agenda geplaatst door raadslid Gilles Verbeke, Groen met toelichting door raadslid Gilles Verbeke, Groen:

        'Stand van zaken wijzigingen dienstregeling De Lijn?

          • We hebben van de diensten begrepen dat er vanuit de Vervoerregio voorlopig nog geen antwoord is gegeven op het schrijven van het college van 20 november?
            Na het schrijven ging er op 23 november nog een vergadering door van de vervoerregio. In het verslag van die vergadering lezen we dat Hamme de vraag stelde om 'spoedig een overleg te hebben met De Lijn'. Intussen zijn we al 2 maand verder. Is er intussen een overleg gepland?'

        BESLUIT:

        De gemeenteraad

        In openbare zitting vergaderd,

        Het betreft een vraag aan de agenda geplaatst door raadslid Gilles Verbeke, Groen met toelichting door raadslid Gilles Verbeke, Groen:

        'Stand van zaken wijzigingen dienstregeling De Lijn?

        • We hebben van de diensten begrepen dat er vanuit de Vervoerregio voorlopig nog geen antwoord is gegeven op het schrijven van het college van 20 november?
          Na het schrijven ging er op 23 november nog een vergadering door van de vervoerregio. In het verslag van die vergadering lezen we dat Hamme de vraag stelde om 'spoedig een overleg te hebben met De Lijn'. Intussen zijn we al 2 maand verder. Is er intussen een overleg gepland?'

         

        Voor het antwoord van schepen van mobiliteit K. Mettepenningen, en de verdere bespreking ter zitting: zie de audio-opname.

De heer raadsvoorzitter verklaart de zitting gesloten.

De voorzitter sluit de zitting op 24/01/2024 om 22:00.

Namens gemeenteraad,

André Reuse
algemeen directeur

Jan Laceur
raadsvoorzitter