Terug gemeenteraad

Wed 15/09/2021 - 20:00 raadzaal

Openbaar

  • Gezien de evolutie inzake de coronacijfers werd via burgemeestersbesluit van 7 juni 2021 reeds beslist dat de raden en commissies opnieuw fysiek doorgaan, echter met een beperking van 20 toeschouwers. Deze raden gingen door in zaal H@mbiance. Gezien er echter geen materiaal voorhanden is om de volgende zittingen te kunnen voldoen aan de verplichtingen inzake zittingsverslag en streaming, gaan de zittingen opnieuw door in de raadzaal. Wegens de beperkte capaciteit van deze zaal kan er echter geen publiek toegelaten worden. Het vorige burgemeestersbesluit (7 juni 2021) werd opgeheven.

    De gemeenteraad dient dit burgemeestersbesluit te bekrachtigen.

  • Neemt akte van het rapport 'Voortgangsrapportering Q2 2021'. Dit rapport beschrijft inhoudelijk de voortgang van de prioritaire acties opgenomen in het meerjarenplan. Tevens wordt de thesaurietoestand en de realisatiegraad van de kredieten per 30/06/2021 weergegeven. Binnen de exploitatie bedragen de aanrekeningen 43% van de uitgaven en de vorderingen 53% van de ontvangsten. Inzake investeringen noteren we voor de gemeente een realisatiegraad van 17% voor de uitgaven en 1% voor de ontvangsten. Voor het OCMW is dit respectievelijk 46% en 100%. De thesaurietoestand bedraagt voor beide entiteiten samen 11.968.396 euro.

  • Mevr. Carine Calluy, secretaris en medevoorzitter Vlaams Belang Hamme meldde dat door het overlijden van de heer Hans Van den Broeck als vertegenwoordiger van Vlaams Belang in de GECORO, zal vervangen worden door de heer Olivier Maes.

  • Neemt akte van de vraag voor de vervanging in de EVA vzw Toerisme van mevrouw Mireille Lanotte door mevrouw Marleen Van Lysebetten als één van de vertegenwoordigers van de N-VA fractie.

  • Naar aanleiding van de vereffening van het Erkend Regionaal Samenwerkingsverband (ERSV) Oost-Vlaanderen zullen streekontwikkellingsintercommunales Interwaas en DDS het ESF-project naar een versterkt streekbeleid in de regio Waas en Dender verderzetten.
    Beide intercommunales zullen samen acties en projecten ontwikkelen ter stimulering van zowel de economische als de tewerkstellingssituatie van de regio Waas & Dender. Per streekintercommunale wordt voorzien in een stuurgroep die adviezen formuleert voor deze acties en projecten.
    Voor de oprichting van de stuurgroep binnen DDS (voorlopige werktitel: Socio-Economische Raad DDS) mogen de aangesloten lokale besturen in totaal 6 leden afvaardigen. De raad van bestuur van DDS keurde op donderdag 20 mei 2021 het onderstaande voorstel goed:

    • Afvaardiging door stad Dendermonde: 1 vaste vertegenwoordiger gedurende 6 jaar
    • Afvaardiging door gemeente Hamme: 1 vaste vertegenwoordiger gedurende 6 jaar
    • Afvaardiging door gemeente Zele: 1 vaste vertegenwoordiger gedurende 6 jaar
    • Afvaardiging door gemeente Wetteren: 1 vaste vertegenwoordiger gedurende 6 jaar
    • Afvaardiging door gemeenten Berlare - Wichelen: elke gemeente 1 vertegenwoordiger voor 3 jaar
    • Afvaardiging door gemeenten Buggenhout - Lebbeke: elke gemeente 1 vertegenwoordiger voor 3 jaar

    De vertegenwoordigers worden door de gemeenteraad aangeduid, maar hoeven geen gemeenteraadslid te zijn. De stuurgroep zal op jaarbasis minstens 4 keer samenkomen.

    Als afgevaardigde voor gemeente Hamme wordt voorgedragen de heer André Raemdonck, gemeenteraadslid.

  • De doelstelling van de 'Samenwerkingsovereenkomst tussen de lokale besturen regio Scheldeland, IVSES en VDAB. SAMEN STERK VOOR WERK!' is als volgt:

    • VDAB participeert in deze samenwerkingsovereenkomst binnen de beleidslijnen van het Vlaamse Regeerakkoord. VDAB wil ieder ondersteunen die werk heeft, geeft of zoekt. VDAB zal daarvoor:
      • als regisseur en connector inspireren, proactief samenwerken en connecteren met een kwalitatief ecosysteem om samen de doelstellingen te realiseren;
      • als dataregisseur een trusted advisor zijn voor burgers en ondernemingen, en inzichten halen uit elke samenwerking;
      • als excellente dienstverlener focussen op kerntaken zoals inschatten, oriënteren, matchen en traject bepalen, en leren uit de resultaten.
    • De opdracht van de lokale besturen in het kader van het werkgelegenheidsbeleid kan als volgt geformuleerd worden: het beleid van lokale besturen, of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden dat, aanvullend aan het Vlaamse beleid, inzet op een duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk burgers, met betrokkenheid van lokale partners en beleidsdomeinen (onderwijs, welzijn, jeugd, lokale economie, sociale economie,...), op maat van de lokale realiteit.
    • De opdracht van IVSES is de lokale samenwerking tussen besturen onderling en andere betrokken partners, die als doelstelling hebben het stimuleren van het tewerkstellings- en activeringsbeleid, te bevorderen. Vanuit deze samenwerking wil de projectvereniging streven naar de uitvoering van projecten die de tewerkstellingsgraad van kwetsbare groepen in het werkingsgebied verhogen alsook naar een gedragen beleidsvisie. We werken samen aan duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk burgers, met betrokkenheid van lokale partners uit allerlei sectoren.

    Deze samenwerkingsovereenkomst beoogt een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie tussen de lokale besturen regio Scheldeland, IVSES en VDAB Oost-Vlaanderen.

    Acties werden vastgelegd  in een actieplan. Er zijn drie centrale ambities:

    1. Meer mensen aan de slag
    2. Sterke werkgeversdienstverlening
    3. Levenslang leren - sterkere loopbanen binnen een stimulerend leerklimaat.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst Samen Sterk Voor Werk goed te keuren.

  • Hamme is lid van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Schelde Durme van Sport.Vlaanderen (sinds de oprichting op 20 oktober 2004).
    Eénmaal per jaar komt hiervoor het beheerscomité samen.
    De gemeenteraad van elke gemeente dient akte te nemen van het verslag van de vergadering van het beheerscomité (d.d. 22 april 2021) en dient volgende zaken goed te keuren:

    • Financieel verslag 2020
    • Jaarverslag 2020
    • Budget 2021
  • In het kader van de oprichting van de handhavingscel binnen Verko, die onder meer instaat voor het identificeren van sluikstorters, heeft een medewerker van Verko succesvol de opleiding afgerond als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties zodat de handhavingscel uitgebreid wordt (in raadszitting van 19 december 2018 werd eveneens een gemeentelijke vaststeller aangeduid).

    Deze persoon kan op het grondgebied instaan voor het vaststellen van overtredingen op het Algemeen Politiereglement Politiezone Hamme Waasmunster inzake sluikstorten. De gemeenteraad is echter officieel bevoegd om de betrokkene aan te stellen als vaststeller.

  • Vlaanderen en de lokale besturen slaan d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Aan de hand van concrete en herkenbare werven (zie hieronder) wil men inzetten op een krachtdadig beleid. Er wordt hierbij ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen, geven aan werk te maken van concrete engagementen, zoals hieronder zijn vermeld:

    Lokale besturen engageren zich om:

    • Het Burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen en uit te werken.
    • Een gemiddelde jaarlijkse primaire energiebesparing van minstens 2,09% te realiseren in hun eigen gebouwen (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
    • Een reductie van de CO2-uitstoot van hun eigen gebouwen en technische infrastructuur met 40% in 2030 ten opzichte van 2015 te realiseren.
    • Tegen ten laatste 2030 de openbare verlichting te verLEDden.
    • Het draagvlak voor hernieuwbare energie te verhogen, geen heffing op hernieuwbare energie installaties in te voeren en bestaande, zoals de heffing op pylonen van windmolens, af te bouwen tegen ten laatste 2025.
    • Lokale warmte- en sloopbeleidsplannen op te maken.
    • Burgers, bedrijven en verenigingen te stimuleren om samen met het lokaal bestuur de concrete en zichtbare streefdoelen uit de 4 werven van het Pact te behalen.

    De Vlaamse overheid engageert zich om:

    • Via het Netwerk Klimaat professionele ondersteuning te bieden aan de lokale besturen, zoals bepaald in het subsidiebesluit en de werkprogramma’s.
    • Via andere partners binnen de Vlaamse overheid (bv. VEB met het SURE2050-project voor het publiek patrimonium) lokale besturen projectmatige ondersteuning te bieden.
    • Samen met de lokale besturen actief mee te werken aan het elimineren van de mogelijke hindernissen die lokale besturen ondervinden in het realiseren van de ambities binnen dit Pact.
    • Haar eigen voorbeeldfunctie in te vullen en relevante actoren te overtuigen om het Pact te ondertekenen.
    • In samenspraak met het middenveld, onderzoeksinstellingen en de verschillende sectororganisaties de wederzijdse engagementen i.h.k.v. het Pact op te volgen en te stroomlijnen.
    • Aan lokale besturen (en/of andere actoren) de beleidsmaatregelen, voorzien door de Vlaamse, Federale en Europese begroting, actief en stelselmatig te promoten die nuttig kunnen zijn om mee de doelstellingen van het Pact te realiseren. Onder potentiële inbreng van de Vlaamse overheid in hoofdstuk 4 wordt dit waar mogelijk geconcretiseerd.
    • Ter bijkomende ondersteuning van de klimaatpactacties van de gemeenten die het Pact ondertekenen, in een extra jaarlijks budget van 10.000.000 euro, evenals een vast gedeelte van de vrij beschikbare middelen binnen het Vlaams klimaatfonds, te voorzien. Deze budgettaire engagementen kunnen aangepast worden in functie van het algemeen begrotingsbeleid.

    Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geven gemeenten aan actie te ondernemen om de doelstellingen die worden vermeld in de onderstaande werven waar te maken:

    1. Laten we een boom opzetten

    • Eén boom extra per Vlaming tegen 2030 (+6,6 miljoen bomen extra vanaf 2021 t.e.m. 2030).
    • 1/2de meter extra haag of geveltuinbeplanting per Vlaming tegen 2030 (+3.300 km extra vanaf 2021 t.e.m. 2030).
    • Eén extra natuurgroenperk per 1000 inwoners tegen 2030 (= 6.600 perken van 10 m² vanaf 2021 t.e.m. 2030).

     2. Verrijk je wijk

    • 50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per 1.000 wooneenheden vanaf 2021 t.e.m. 2030.
    • 1 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners tegen 2030 die samen voor een totaal geïnstalleerd vermogen zorgen van 216 MW vanaf 2021 t.e.m. 2030 (+12.000 projecten in 2030).

     3. Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar

    • Per 1.000 inwoners 1 “toegangspunt” voor een (koolstofvrij) deelsysteem tegen 2030 (=6.600 toegangspunten).
    • Per 100 inwoners 1 laadpunt tegen 2030 (=66.000 laadpunten).
    • 1 m nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030.

     4. Water het nieuwe goud

    • 1m2 ontharding per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030 (= 6,6 miljoen m2 ontharding).
    • Per inwoner 1m3 extra opvang van hemelwateropvang voor hergebruik, buffering en infiltratie voor regenwater vanaf 2021 t.e.m. 2030 (=6,6 miljoen m3 extra regenwater dat wordt opgevangen voor hergebruik of infiltratie).

    Hierbij dient opgemerkt te worden dat deze doelstellingen zijn bepaald voor Vlaanderen. Gemeenten worden niet aangesproken op het niet behalen van een doelstelling op gemeentelijk niveau.
     
    Gemeenten die het Lokaal Energie- en Klimaatpact ondertekenen en de gewenste en mogelijke acties uitvoeren hebben recht op een financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. een trekkingsrecht.

    Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 29 juni 2021 om het Lokaal Energie- en Klimaatpact principieel goed te keuren en de ondertekening ervan voor te leggen aan de gemeenteraad. De adviesraad milieu, landbouw en dierenwelzijn en diverse diensten worden betrokken bij de keuze van de acties en de uitwerking ervan.

  • Op 18 september 2021 wordt de uitgestelde editie van de Ronde van Vlaanderen Cyclo 2021 georganiseerd. De deelnemerslimiet werd bepaald op 16000 deelnemers. De verwachtingen zijn echter dat de helft hiervan effectief zal komen opdagen.

    De gouverneur van Oost-Vlaanderen biedt aan de gemeenten de mogelijkheid om aan te sluiten bij de interlokale vereniging ‘Ronde van Vlaanderen’, om zo door middel van een convenant bindende afspraken te kunnen maken met de organisator.

    Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om hierover te beslissen. Aangezien de zitting van gemeenteraad kort bij de aanvang van het evenement ligt, werd dit punt eveneens besproken op een voorgaande collegezitting. Deze beslissing wordt heden ter bekrachtiging voorgelegd aan gemeenteraad.

    Aangezien de Ronde van Vlaanderen cyclo gelijktijdig plaatsvindt met de jaarmarkt te Zogge, werd een wijzing aangebracht in het parcours om hinder te vermijden. 

  • Door de gemeenteraad van 26 mei 2021 werd het gemeenteraadsbesluit "Recht van opstal - padelterreinen - Meulenbroekstraat - vrijetijdsite - vaststellen voorwaarden - besluit" goedgekeurd.
    Ook het gemeenteraadsbesluit "convenant - gebruik padelterreinen Meulenbroek voor gemeentelijk gerelateerde diensten - vaststellen voorwaarden - besluit" werd op 26 mei 2021 door de gemeenteraad goedgekeurd.
    Zoals bekend, werd echter klacht ingediend tegen dit besluit bij Agentschap Binnenlands Bestuur.
    Vanuit het gemeentebestuur werd daarop aan het Agentschap Binnenlands Bestuur gemeld dat er aan de gemeenteraad van 15 september zal gevraagd worden om het betrokken gemeenteraadsbesluit in te trekken. Daarna zal een nieuw dossier opgestart worden volgens de omzendbrief KB/ABB 2019/3.

    Aan de gemeenteraad wordt de intrekking van de twee raadsbesluiten voorgesteld.

  • Gezien de corona-maatregelen en het beperkt sporten binnen is de padel-sport in opmars.
    Er werd reeds een dossier behandeld voor de aanleg van padelterreinen door een privaat-partner maar dit dossier werd op deze gemeenteraad ingetrokken.

    Het dossier wordt nu opnieuw opgestart voor uitschrijving.

    Omdat de terreinen eigendom zijn van de gemeente en de aanleg van de padelterreinen door een privaat-partner zal gebeuren dient er een zakelijk recht worden afgesloten, nl. een recht van opstal. Het recht van opstal zal afgesloten worden voor een looptijd van 25 jaar. Als bijkomende voorwaarde zal de opstalhouder het gebruik van de accommodatie voor de personeelssportdag, voor G-sport, voor gemeente- en OCMW-personeel onder de middag op bepaalde dagen tijdens een beperkte periode en voor de sport- en FUNkampen georganiseerd door de gemeente ter beschikking moeten stellen. Deze gebruiksmodaliteiten worden in een apart convenant vastgelegd, maar maken deel uit als voorwaarde bij het lastenkohier.

    Er werd een schattingsverslag opgemaakt door WARNET uit Hamme.
    Het kantoor van notaris Heyvaert is aangeduid als instrumenterend notaris voor dit dossier en de opmaak van het lastenkohier.

    De gemeenteraad wordt gevraagd het recht van opstal en de voorwaarden vervat in de akte en het aparte convenant goed te keuren om openbaar uit te schrijven.

  • Door Frankie Van den Broeck, ontwerper, werd een bestek opgemaakt voor het buitengewoon onderhoud asfaltverhardingen en voetpaden 2021. De raming bedraagt € 260.380,20 incl. btw. Voor de wijze van gunnen wordt geopteerd voor de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. De kredieten voor deze uitgave zijn voorzien in het investeringsbudget van 2021.

  • Een perceel bouwgrond - gelegen in Cesar De Golspark en naast het sportcomplex van TafelTennisClub Hamme - wordt te koop aangeboden.
    De opportuniteit die zich stelt om een perceel bouwgrond te verwerven dat in het Cesar De Golspark gelegen is:
    er, onder meer ook door de aanwezigheid van de TTC Hamme,  een grote parkeerdrukte heerst in het Cesar De Golspark;
    deze grond, specifiek voor het gemeentebestuur, aldus een zeer strategische ligging heeft, die voor het bestuur een hogere waarde vertegenwoordigt dan voor een particulier; een schatter zijn schatting gewoonlijk opmaakt met het oog op een particuliere verkoop.
    Er werd een schattingsverslag aangevraagd. Het schattingsverslag geeft een bedrag van 150.000 euro. Met de eigenaar is de gemeente in overleg gegaan en er werd tot een akkoord gekomen om de grond aan te kopen tegen een bedrag van 195.000 euro.
    Dergelijk schattingsverslag bijgevolg de specifiek voor het gemeentebestuur geldende additionele waarde van de ligging niet in kaart brengt
    De aankoop gebeurt financieel als volgt:
    Bij het schattingsverslag van 150.000 euro wordt een wederbeleggingsvergoeding gerekend van 15% volgens de vastgelegde tabel. 150.000 euro + 15% = 172.500.
    Om aan de vraagprijs van 195.000 euro te voldoen heeft de gemeente TTC Hamme aangesproken en deze sportvereniging is bereid om 22.500 euro mee te investeren, mede omdat zij over deze grond toegang moeten nemen tot hun sportgebouw.
    De aanzienlijke tussenkomst  van TTC Hamme onderstreept het strategisch belang van deze aankoop verder dat bovenvermelde redenen billijk zijn voor een wederbeleggings- en gelegenheidsvergoeding te betalen boven op de schattingsprijs van de schatter;TTC Hamme wordt dus voor 11,54% mede-eigenaar van het perceel.

    Bij de onderhandelingen is er overeengekomen dat de gemeente een houten afsluiting met betonnen palen en een betonnen onderkant zal plaatsen alvorens de grond te betreden (reden van privacy).

    Op de grond zal een bijkomende parking en een groenzone worden aangelegd wat ten goede zal komen van de algemene woon- en levenskwaliteit aldaar.

    Het kantoor van notaris Flies uit Hamme heeft als instrumenterend notaris een ontwerp van akte opgemaakt.

    De gemeenteraad dient deze aankoop goed te keuren en het ontwerp van akte met de voorwaarden van deze aankoop goed te keuren.

  • Door Qubo werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het verkavelen van percelen in 10 loten met aanleg van een nieuwe weg. op het perceel, kadastraal gekend als 2de afdeling, sectie B, nr. 1188x, 1189k2, 1189h2 en 1189g2.

    Er werden adviezen ingewonnen over de omgevingsvergunningsaanvraag bij Fluvius, Farys, Brandweerzone Oost, Proximus en interne adviezen bij de dienst gemeentewerken en milieudienst.

    Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 12 juli 2021 tot en met 10 augustus 2021, waarbij in totaal 4 bezwaren werden ingediend. De bezwaren handelden over aspecten zoals het rooien van b omen, wateroverlast voor bebouwing, de hoogte van de bebouwing…

    De gemeenteraad is bevoegd om te beslissen over de zaak van de wegen met betrekking tot de aanleg van nieuwe wegenis op de bestaande wegenis van de Vlaslaan.

    Een vergunning voor aanvragen met aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg kan pas verleend worden na goedkeuring over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg door de gemeenteraad.

    Het college verzocht in haar zitting van 24 augustus 2021 jongstleden de gemeenteraad een beslissing te nemen over de zaak van de wegen. Het college besliste het initiële wegenisontwerp voor te leggen aan de gemeenteraad en het gewijzigde voorstel niet te weerhouden.

  • Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 18 februari 2020 om een gebiedsdekkende trage wegenkaart te laten opmaken. Via een uitvoeringsdossier deed het Regionaal Landschap Schelde-Durme (RLSD) in overleg met de diensten toerisme en milieu de voorbereidingen. Lokale fotoclubs werden betrokken. Het RLSD deed een prijsvraag voor een oplage van 2.500 exemplaren.

    Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 13 juni 2021 om de realisatie van de trage wegenkaart Hamme goed te keuren en de opdracht te gunnen aan Trage Wegen vzw voor wat betreft de lay-out en cartografie en aan Bredero Graphics voor wat het drukken van de trage wegenkaart betreft. Om in aanmerking te komen voor de provinciale subsidie dient deze beslissing tevens bekrachtigd te worden door de gemeenteraad.

  • De gemeente gaat een hondenlosloopzone aanleggen en inrichten in 't Grootbroeck te Moerzeke.

    Voorafgaand dient echter een reglement opgemaakt te worden met betrekking tot de maatregelen gebruik hondenlosloopzones.
    Het reglement ligt heden voor ter goedkeuring.

  • De gemeente gaat een hondenlosloopzone aanleggen en inrichten in 't Grootbroeck te Moerzeke. Naast het reglement dient er tevens een afsprakennota gemaakt te worden tussen de gemeente en de VZW 't Hondenbos, die zal instaan voor het beheer.

  • Sinds enige tijd komen er meer en meer vragen omtrent het openen van een horecagelegenheid waar er een waterpijp kan gerookt worden in groep. Deze staan beter gekend als de waterpijpbars of de shishabars. De gemeente Hamme kan, onder de voorwaarden bepaald in dit reglement, een belasting/reglement toepassen op shishabars. Dit met het doel ter verduidelijken hoe men deze initiatieven administratief moet behandelen en welke regelgevende kaders er van toepassing zijn. Daarnaast heeft dit als doel een evenwicht te geven tussen het stimuleren van ondernemerschap en het inperken van de maatschappelijke impact.

  • Sinds 2019 kunnen academies jaarlijks nieuwe kunstkuurprojecten aanvragen. De twee ingediende dossiers werden dit jaar beiden goedgekeurd. Hierdoor zal de academie dit schooljaar in 8 kunstkuurprojecten samenwerken met 7 basisscholen en 1 secundaire school.

    De twee nieuwe scholen zijn KoHa H. Familie (Hamme) en GOM Meerdonk. De samenwerking loopt ook nu weer over een periode van drie jaar en levert voor de leerkrachten 12u extra tewerkstelling op. In de 8 kunstkuurprojecten samen genereren we in totaal 56 uur voor onze leerkrachten.

  • Neemt akte van de wijziging van het schoolreglement van de gemeentelijke kleuterschool Ondersteboven voor het schooljaar 2021-2022. GKS Ondersteboven bundelt alle afspraken in het schoolreglement.

    De reglementen zijn gewijzigd conform de richtlijnen van OVSG en werden doorgevoerd naar aanleiding van een wijziging in het onderwijsdecreet.

    De belangrijkste aanpassing is de verplichte taaltest, die zal afgenomen worden begin derde kleuterklas. Er is trouwens sinds vorig schooljaar al leerplicht voor derdeklassers. Er is ook een aanpassing van de lijst met infectieziekten, die moeten gemeld worden bij het CLB. Tenslotte is er het recht op levensbeschouwelijk onderricht voor leerplichtige kleuters.

    De voorgestelde aanpassingen werden overlegd op de schoolraad van 4 juni 2021 en besproken op het college van burgemeester en schepenen van 24 augustus 2021.

  • Neemt akte van de voorstellen tot wijziging van de reglementen (schoolreglement) van de gemeentelijke basisschool De Dobbelsteen voor het schooljaar 2021-2022. De wijzigingen werden besproken op de schoolraad van 14 juni 2021 en besproken op het college van burgemeester en schepenen van 24 augustus 2021. De reglementen zijn gewijzigd conform de richtlijnen van OVSG en werden doorgevoerd naar aanleiding van een wijziging in het onderwijsdecreet.

    De belangrijkste wijzigingen in het schoolreglement zijn in verband met Digisprong en de aanpassing van de lijst van infectieziekten voor het CLB. De wijzigingen in de infobrochure betreffen kleine tekstuele aanpassingen. De nieuwe versie van beide documenten, alsook het verslag van de schoolraad zijn terug te vinden in de bijlage.

  • Naar aanleiding van problemen op het Tweebruggenplein in het weekend van 26 en 27 juni 2021 werd een glasverbod ingesteld voor de horecazaken gelegen aan het Tweebruggenplein op dagen dat EK-wedstrijden van de Rode Duivels worden uitgezonden, en dit via burgemeestersbesluit.

    De gemeenteraad wordt gevraagd dit besluit te bekrachtigen.

  • Tot nu toe werden aanvullingen en wijzigingen aan aanvullende reglementen apart voorgelegd aan de gemeenteraad. Nu opteert het gemeentebestuur om te werken via een gecoördineerde versie per straat.

    De hoofdopdracht in deze is het bestendigen van de circulatiemaatregel die als proefopstelling werd ingevoerd. Het zuidelijke deel van Acaciastraat tussen Zilverberkstraat en Broekstraat zal niet langer openstaan voor het verkeer. Acaciastraat wordt een straat waar beperkt éénrichtingsverkeer van toepassing is, toegelaten richting vanaf Veldstraat naar Oostkouterstraat. Fietsers, bromfietsen klasse A en speed pedelecs hebben evenwel in beide richtingen toegang tot de straat. Het parkeerverbod wordt ingesteld aan de pare zijde, tussen Zilverberkstraat en Oostkouterstraat.

  • Tot nu toe werden aanvullingen en wijzigingen aan aanvullende reglementen apart voorgelegd aan de gemeenteraad. Nu opteert het gemeentebestuur om te werken via een gecoördineerde versie per straat.

    De hoofdopdracht in deze is het bestendigen van de circulatiemaatregel die als proefopstelling werd ingevoerd. De circulatiemaatregel betreft beperkt éénrichtingsverkeer, toegelaten richting vanaf Oostkouterstraat. Een parkeerverbod geldt aan de pare zijde.

  • Tot nu toe werden aanvullingen en wijzigingen aan aanvullende reglementen apart voorgelegd aan de gemeenteraad. Nu opteert het gemeentebestuur om te werken via een gecoördineerde versie per straat.

    De hoofdopdracht in deze is het bestendigen van de tijdelijke opstelling van de fietsstraat. De fietsstraat wordt geïnstalleerd zoals besproken op het overleg betreffende de Oostkouterwijk. Belangrijkste aanpassingen zijn het verlengen van de fietsstraat tot aan de verbreding en asverschuivingen d.m.v. parkeerinfrastructuur. Hierbij werd gelet op het behoud van een zo groot mogelijke parkeercapaciteit. De zuidoostelijke takken van Populierenstraat en Acaciastraat worden definitief buiten dienst gesteld en hebben geen kruispunt meer met Veldstraat. Gezien de recent gewijzigde regelgeving (KB 08.06.2021) wordt de fietsstraat aangeduid door de verkeersborden F111 met zonale draagwijdte, waardoor ook de kruispunten in de regeling betrokken zijn. De consequentie is dat er tevens een gebiedsdekkend reglement moet worden opgemaakt. Verder wordt de breedte van de rijbaan versmald door het voorzien van parkeerzones. Veldstraat (en in het verlengde Broekstraat tot Broekstraat) wordt tussen N41 en Broekstraat in de voorrang geplaatst.

  • Tot nu toe werden aanvullingen en wijzigingen aan aanvullende reglementen apart voorgelegd aan de gemeenteraad. Nu opteert het gemeentebestuur om te werken via een gecoördineerde versie per straat.

    Voorliggend is de vraag tot installatie van een fietsstraat in Broekstraat, tussen Veldstraat (eveneens fietsstraat) en Broekstraat. Het betreft het bestendigen van de proefopstelling, weliswaar met verlenging van de fietsstraat tot aan het kruispunt met Broekstraat, zoals besproken op het plenair overleg betreffende Oostkouterwijk. De fietsstraat wordt afgebakend in de zijstraten en na het kruispunt met Broekstraat d.m.v. de verkeersborden F111 begin en einde zone. Dit is een wijziging n.a.v. de nieuwe regelgeving terzake (KB 08.06.2021). Voor deze zone zal een apart gebiedsdekkend aanvullend reglement opgemaakt worden. Het deel Broekstraat tussen Veldstraat en Broekstraat wordt naar analogie met Veldstraat in de voorrang ontworpen. Aan het kruispunt met Broekstraat eindigt de fietsstraat en de voorrangsregeling en wordt opnieuw de voorrang aan rechts van kracht. De zuidoostelijke tak van Acaciastraat wordt niet meer opengesteld voor het verkeer, de noordwestelijke tak wordt ingericht voor beperkt éénrichtingsverkeer, toegelaten richting naar Zilverberkstraat. Ter hoogte van Broekstraat is bijgevolg een voorrangsregeling en begin-fietsstraat voorzien voor de (brom)fietsers die vanuit Zilverberkstraat naar Broekstraat rijden.   

  • Tot nu toe werden aanvullingen en wijzigingen aan aanvullende reglementen apart voorgelegd aan de gemeenteraad. Nu opteert het gemeentebestuur om te werken via een gecoördineerde versie per straat.

    Voorliggend is de vraag tot het inrichten van een parkeerplaats voorbehouden voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap ter hoogte van HNR 44.

  • Tot nu toe werden aanvullingen en wijzigingen aan aanvullende reglementen apart voorgelegd aan de gemeenteraad. Nu opteert het gemeentebestuur om te werken via een gecoördineerde versie per straat.

    Voorliggend is de vraag tot het inrichten van een parkeerverbod ter hoogte van de school, ten behoeve van het laden van vrachtwagens voor duivenmaatschappij "De Eendracht", op zaterdag vanaf 18u, jaarlijks tussen 1 april en 31 oktober.

  • Tot nu toe werden aanvullingen en wijzigingen aan aanvullende reglementen apart voorgelegd aan de gemeenteraad. Nu opteert het gemeentebestuur om te werken via een gecoördineerde versie per straat.

    Voorliggend is de vraag tot het inrichten van een parkeerplaats voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap ter hoogte van HNR 98.

  • Het betreft vragen aan de agenda geplaatst door raadslid Frank Van Erum, Open VLD.
    Zie in bijlage de vragen.
    Deze vragen zullen verder toegelicht worden ter zitting door raadslid Frank Van Erum.

  • Het betreft vragen aan de agenda geplaatst door raadslid Frank Van Erum, Open VLD.
    Zie in bijlage de vragen.
    Deze vragen zullen verder toegelicht worden ter zitting door raadslid Frank Van Erum.