De heer raadsvoorzitter opent de zitting.
Gezien de maatregelen, noodzakelijk n.a.v. de coronacrisis, ten gevolge van de opnieuw algemeen stijgende coronacijfers, gaat de zitting door via videoconferentie/Teams.
Live-streaming ten behoeve van de bevolking is voorzien; de audio-opname ter vervanging van het zittingsverslag, eveneens.
BESLUIT:
Keurt het proces-verbaal van 27 oktober 2021 met algemene instemming goed.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Aan de afgevaardigde in de algemene vergadering van de vzw Toerisme Hamme het mandaat te verlenen om in te stemmen met de voorgelegde agendapunten op 14/12/2021, voor zover het voorliggende budget van de EVA past binnen de meerjarenplanaanpassing en binnen het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente zoals deze zullen worden bepaald door de gemeenteraad, normaliter in de zitting van 15 december 2021.
Agenda:
1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 04-05-2021
2. Ontslagname lid & bestuurder
3. Aanvaarding lid & aanstelling bestuurder
4. Goedkeuring begroting 2022
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Enig artikel: Aan de afgevaardigde in de algemene vergadering van de vzw CC Jan Tervaert het mandaat te verlenen om in te stemmen met de voorgelegde agendapunten op donderdag 9 december 2021, voor zover het budget van de EVA past binnen de meerjarenplanaanpassing en binnen het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente zoals deze zullen worden bepaald door de gemeenteraad, normaliter in zitting van 15 december 2021.
Agenda:
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Enig artikel: Aan de afgevaardigde in de algemene vergadering van de vzw Gemeentelijke sportcentra Hamme het mandaat te verlenen om in te stemmen met de voorgelegde agendapunten op 29 november 2021, voor zover het voorliggende budget van de EVA past binnen de meerjarenplanaanpassing en binnen het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente zoals deze zullen worden bepaald door de gemeenteraad, normaliter in zitting van 15 december 2021.
Agenda:
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Enig artikel: Aan de afgevaardigde in de algemene vergadering van de vzw Dienst 112 Hamme het mandaat te verlenen om in te stemmen met de voorgelegde agendapunten op 13/12/2021, voor zover het voorliggende budget van de EVA past binnen de meerjarenplanaanpassing en binnen het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente zoals deze zullen worden bepaald door de gemeenteraad, normaliter in zitting van 15 december 2021. De agenda luidt als volgt:
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Enig artikel: Aan de afgevaardigde in de algemene vergadering van de vzw Ondernemend Hamme het mandaat te verlenen om in te stemmen met de voorgelegde agendapunten op dinsdag 23/11/2021, voor zover het voorliggende budget van de EVA past binnen de meerjarenplanaanpassing en binnen het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente zoals deze zullen worden bepaald door de gemeenteraad, normaliter in zitting van 15 december 2021.
Agenda:
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
Aldus wordt raadpleging bevolkingsregisters toegestaan voor:
BESLUIT:
Enig artikel: Neemt akte van het "beleid raadplegingen bevolkingsregister interne doeleinden (legislatuur 2020-2025)" zoals goedgekeurd in het college van burgemeester en schepenen in zitting van 26 oktober 2021.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
Agenda:
BESLUIT:
Artikel 1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVW ov van 17 december 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. DLB, artikel 432)
4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
S. Samenwerkingsverband De Watergroep- FARYS (artikel 472 DLB)
6. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
7. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2: De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger dhr. Jan De Graef, jan.degraef@hamme.be (plaatsvervanger Ann Verschelden, ann.verschelden@hamme.be) op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov vastgesteld op 17 december 2021, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden naar:
• hetzij per post t.a.v. FARYS | TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
• hetzij per elektronische post, 20211217BAVfMVW@farys.be.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Volgende raadsleden worden aangeduid voor de bijzondere algemene vergadering van VERKO op 6 december 2021 met een positief mandaat en zullen aldus instemmen met de diverse punten aan de agenda:
Artikel 2: Afschrift van dit raadsbesluit wordt bezorgd aan VERKO en aan de vertegenwoordigers.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Volgende raadsleden worden aangeduid voor de bijzondere algemene vergadering van DDS op 6 december 2021 met een positief mandaat en zullen aldus instemmen met de punten aan de agenda:
Artikel 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de intercommunale DDS en aan de vertegenwoordigers.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: De gemeenteraad bespreekt volgende agenda van de algemene vergadering van Blijdorp op 21 december 2021:
Artikel 2: De heer Kurt De Graef, raadslid, wordt aangeduid met een positief mandaat om de gemeente Hamme te vertegenwoordigen op de algemene vergadering van 21 december 2021; als plaatsvervanger de heer François Van den Broeck, raadslid.
Artikel 3: Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de intercommunale Blijdorp en aan de afgevaardigde.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: De gemeenteraad beslist de onderhavige samenwerkingsconvenant betreffende de werking van de vzw Habbekrats in Hamme voor de periode 2022-2025 goed te keuren.
Artikel 2: Beslist een kopie van dit gemeenteraadsbesluit over te maken aan de vzw Habbekrats en aan de financieel directeur van de gemeente Hamme.
Tussen gemeentebestuur Hamme, vertegenwoordigd door:
handelend namens het college van burgemeester en schepenen en verder genoemd ‘opdrachtgever’ en vzw Habbekrats, vertegenwoordigd door:
met in achtname van het meerjarenplan 2020-2025 van de opdrachtgever,
met in achtname van het beleidsplan 2022-2025 van de opdrachthouder, erkend door de Vlaamse overheid, overeengekomen wat volgt:
Art. 1 De opdrachthouder verbindt zich ertoe om in Hamme een werking uit te bouwen ter uitvoering van de doelstellingen die aandacht schenken aan maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren zoals vermeld in het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025 en in aansluiting op het beleidsplan van de opdrachthouder voor 2020-2025.
Art. 2 De opdrachthouder richt zijn werking naar 8 t.e.m. 18 jarigen.
Art. 3 Het Trefpunt waar jongeren op laagdrempelige manier tot de werking worden toegeleid wordt uitgebaat binnen een door beide partijen aanvaarde uurregeling. Het vastleggen van de openingstijden en het aanbrengen van wijzigingen gebeurt in overleg met de opdrachtgever. De opdrachthouder dient zich aan deze openingsuren te houden minstens tijdens schooldagen en bij voorkeur ook tijdens schoolvakanties.
Art. 4 De opdrachthouder realiseert volgend aanbod:
Art. 5 De opdrachthouder levert inspanningen tot nauwe samenwerking en overleg met de gemeentelijke diensten, particuliere jongerenorganisaties en andere lokale actoren die werkzaam zijn voor jongeren: gemeentelijke jeugddienst, dienst welzijn, jeugdraad, jeugdverenigingen, … Concreet bewerkstelligt de opdrachthouder dit door:
Art. 6 Pleintjes- en wijkwerking: De opdrachthouder rapporteert de tendensen, noden en problematieken op de pleintjes aan de betrokken diensten.
Art. 7 De opdrachthouder tracht vanuit de aangeboden activiteiten, vormingen, projecten en kampen specifieke noden, vragen en problemen bij jongeren te detecteren en besteedt er verdere aandacht aan via individuele begeleiding.
Art. 8 De opdrachthouder voorziet de nodige infrastructuur, materiaal en begeleiding voor het organiseren van huiswerkbegeleiding.
Art. 9 De opdrachthouder zorgt voor een uitwisseling met de gemeentelijke jeugddienst op het vlak van jeugdinformatie die aangeboden wordt in het Trefpunt.
Art. 10 Voor het organiseren van haar werking voorziet de opdrachthouder zelf een centraal gelegen operationeel pand in de gemeente Hamme dat voldoet aan alle vereisten van veiligheid, hygiëne en functionaliteit. De opdrachthouder voorziet de inrichting van dit pand tot multifunctionele, eigentijdse ontmoetingsruimte voor jongeren. Het pand zal worden uitgebaat volgens de geldende regels van een huishoudelijk reglement met inzonderheid van de afspraken rond respect voor alle gebruikers.
Ingevolge dit reglement geldt er in dit pand een rook- en alcoholverbod en worden drugsgebruik, geweld, vandalisme, pestgedrag en discriminatie niet toegestaan.
Art. 11 De opdrachthouder streeft er naar om minstens één voltijds werknemer (of meerdere PT/E) ter beschikking te stellen in het Trefpunt om haar projecten in de gemeente Hamme uit te voeren en het Trefpunt te runnen. De opdrachthouder kan dit aanvullen met stagiairs en vrijwilligers. Ieder personeelslid heeft de juiste agogische kwalificaties en de door opdrachthouder geachte ingesteldheid.
Art. 12 Voor de uitvoering van de opdracht zal de opdrachtgever aan de opdrachthouder voor elk werkingsjaar van deze convenant een toelage uitkeren van 40.000 euro. De betaling zal geschieden in 12 maandelijkse schijven van 2.500 euro. Het saldo van 10.000 euro zal uitbetaald worden nadat het financieel en inhoudelijk jaarverslag van ieder voorgaand werkjaar is ontvangen en goedgekeurd werd door het college van burgemeester en schepenen. De uitbetaling van deze middelen geschiedt op rekening van BNP-Paribas-Fortis IBAN BE41 3900 3040 5010 - BIC BBRUBEBB ten name van de opdrachthouder.
Art. 13 De opdrachthouder verleent te allen tijde toegang tot de gebouwen en medewerking aan de afgevaardigden van het gemeentebestuur bij het toezicht op de werking.
Art. 14 De opdrachthouder stelt bij het jaareinde een financieel en inhoudelijk jaarverslag op over de werking in het afgelopen jaar dat uiterlijk op 1 maart van het jaar dat er op volgt wordt ingediend bij de opdrachtgever.
Art. 15 Het inhoudelijk jaarverslag dient volgende elementen te beschrijven aan de hand van onderstaande structuur:
In het bijzonder dient de opdrachthouder bij voorgaande aan te tonen welke resultaten voor Hamme relevant zijn: aantal deelnemers uit Hamme, overleg op lokaal niveau of met actoren uit Hamme, activiteiten op het grondgebied van de gemeente, …
Art. 16 Het financieel jaarverslag moet volgende elementen bevatten:
Uit deze documenten moet duidelijk de financiële toestand van de opdrachthouder blijken, zowel aan de inkomstenzijde als aan de uitgavenzijde.
Art. 17 Indien uit het financieel en inhoudelijk verslag blijkt dat de opdracht zoals vermeld in deze convenant niet of slechts deels is uitgevoerd, dan kan het college van burgemeester en schepenen beslissen om het saldo niet of deels uit te betalen of een deel van de uitgekeerde middelen terug te vorderen.
Art. 18 Het college van burgemeester en schepenen staat in voor de evaluatie en heeft inhoudelijk toezicht op het project mede op advies van de gemeentelijke jeugddienst die de uitvoering van het project opvolgt. De waarnemer namens het gemeentebestuur in de Algemene Vergadering van de vzw Habbekrats rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de 'samenwerkingsovereenkomst lokaal bestuur Hamme -vzw Habbekrats - 2021, zoals hieronder beschreven, goed.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau worden belast met de uitvoering en opvolging van deze beslissing.
Tussen Lokaal Bestuur (Gemeentebestuur/OCMW) Hamme, vertegenwoordigd door:
Handelend namens het college van burgemeester en schepenen/vast bureau en verder genoemd “opdrachtgever"
En vzw Habbekrats vertegenwoordigd door:
verder genoemd “opdrachthouder”
Artikel 1: De opdrachthouder verbindt zich ertoe om in Hamme haar maatschappelijke begeleiding van kwetsbare kinderen en jongeren te versterken met bijzondere aandacht voor hun emotioneel en mentaal welbevinden. Dit ter uitvoering van het Armoedebestrijdingsplan Hamme 2020 – 2025 en meer in het bijzonder, Doelstelling 3.1 kwetsbare kinderen en jongeren verdienen onze speciale aandacht.
Artikel 2: De opdrachthouder richt zijn maatschappelijke begeleiding rechtstreeks op kinderen en jongeren van 8 t.e.m. 18 jaar en onrechtstreeks op hun gezinnen.
Artikel 3: De opdrachthouder werkt binnen de maatschappelijke begeleiding intensief samen met lokale en bovenlokale welzijnspartners.
Artikel 4: De opdrachthouder voert onderhavige opdracht uit aanvullend op diens opdracht zoals vastgelegd in de “Samenwerkingsovereenkomst Gemeente Hamme – vzw Habbekrats 2018 – 2021” op de Gemeenteraad van Hamme d.d. 22/11/2017.
Artikel 5: De opdrachthouder zet ter uitvoering van diens opdracht in op onderhavige doelstelling en uitvoering van bijhorende acties.
Operationele Doelstelling 1.1 - Habbekrats neemt initiatieven om te voorzien in de algemene basiszorg.
Actie 1 |
Habbekrats integreert een permanent therapeutisch in haar werking. |
Actie 2 |
Habbekrats voorziet éénmaal per week een gezamenlijk eetmoment voor de kinderen en jongeren. Hiervoor wordt o.a. samengewerkt met ’t Verhoog en vzw LOGO Waasland |
Actie 3 |
Bij een problematiek van kinderen/jongeren die dakloos zijn/opgevangen moeten worden richt Habbekrats zich eerst tot de coördinerende organisatie: Crisismeldpunt Integrale jeugdhulp (09/265 04 90- 24/24). Habbekrats, kan mits akkoord van het crisismeldpunt, eventueel via derden, een bed en/of slaapplaatsen aanbieden. |
Actie 4 |
Habbekrats kan dringende kleine kosten betalen voor eerste hulp via haar eigen steunfonds “De Toverdoos”. Tevens meldt Habbekrats dit probleem aan bij de medewerkers van het OCMW, via het participatiefonds en/of ‘Rap op stap- middelen’ kunnen mogelijke tussenkomsten worden verkregen. |
Actie 5 |
Habbekrats creëert duurzame lokale samenwerkingsverbanden met diensten die in de basisbehoeften van ieder kind kunnen voorzien waaronder ’t Verhoog, steunpunt O.O.G., ... |
Operationele Doelstelling 1.2 - Habbekrats activiteiten bevinden zich binnen een continuüm van universele preventie.
Actie 1 |
Habbekrats verklaart zich bereid om kinderen in crisis ambulant, rechtstreeks en meteen te helpen. Hierbij wordt ook de coördinator van het Huis vh kind betrokken (via het netwerk van steunpunt O.O.G. wordt melding /doorverwijzing/ ... gerealiseerd) . |
Actie 2 |
Habbekrats bouwt sterke samenwerkingsverbanden op met de partners van steunpunt O.O.G.: met o.a. de gespecialiseerde Geestelijke Gezondheidszorg, Jeugd- en Jeugdwelzijnswerk, Algemeen Welzijnswerk, Kinderpsychiatrie,... |
Actie 3 |
Habbekrats stelt De Hertog in de eerste plaats open voor kinderen en jongeren maar verleent ook toegang voor andere diensten en verenigingen die werken rond het welzijn van kinderen. |
Operationele Doelstelling 1.3 - Habbekrats adviseert het beleid in het kader van de opvolging en uitvoering van het armoedebestrijdingsplan 2020 – 2025
Actie 1 |
Habbekrats neemt actief deel aan de algemene vergadering van het LOP secundair onderwijs Hamme-Zele. |
Operationele Doelstelling 2.1 - Habbekrats versterkt de veerkracht van jongeren
Actie 1 |
Het team van Habbekrats kent de capaciteit van veerkracht en past die actief toe. |
Actie 2 |
Habbekrats voorziet activiteiten en acties die specifiek inzetten op het verhogen van de veerkracht van deelnemers. |
Operationele Doelstelling 2.2 - Habbekrats stellen zich op als mantelzorgers
Actie 1 |
Er is een specifieke stille ruimte in De Hertog voorzien voor de individuele begeleiding van kinderen en jongeren. Deze ruimte is gekenmerkt door een veilige en warme sfeer. |
Actie 2 |
Habbekrats ondersteunt het organisch proces waarbij jongeren zich opstellen als mantelzorgers voor andere jongeren. |
Actie 3 |
Habbekrats kan jongeren aanstellen als ‘buddy’ om een andere jongere een tijdje van dichtbij te begeleiden. |
Actie 4 |
Habbekratsmedewerkers waarborgen het vertrouwen en de geheimhouding bij problematieken. Bij misbruik / fysiek of geestelijk geweld zal dit worden gemeld aan relevante partners, die de nodige stappen zetten om de veiligheid van het kind/jongere te garanderen. |
Operationele Doelstelling 2.3 -Habbekrats gidst jongeren doorheen het hulpverleningslandschap waarmee ze hen vertrouwd maken
Actie 1 |
Habbekrats organiseert jaarlijks minstens één vormingsmoment rond het lokaal hulpverleningslandschap voor haar kinderen en jongeren. |
Actie 2 |
Habbekrats ontvangt wekelijks een medewerker van de dienst samenleving en gezin. |
Actie 3 |
Habbekrats organiseert één jeugdwelzijnsevent. |
Actie 4 |
Habbekrats voorziet in De Hertog een infohoek met alle relevantie informatie die de jongeren wegwijs maken in het hulpverleningslandschap. |
Operationele Doelstelling 2.4 Habbekrats versterkt haar team door expertise rond jeugdwelzijn op te bouwen en uit te wisselen
Actie 1 |
Habbekrats steunt en stuurt haar team te Hamme bij de opvolging van individuele cases en via intern overleg of opleidingen. |
Actie 2 |
Habbekrats schoolt haar team te Hamme bij via externe cursussen en opleiding. |
Operationele Doelstelling 3.1 - Habbekrats stelt zich open voor bijzondere doelgroepen en verdiept zich in hun situatie en hun leefwereld.
Actie 1 |
Habbekrats stelt haar volledige werking altijd en overal maximaal open voor nieuwe en bijzondere doelgroepen op basis van de lokale noden. |
Actie 2 |
Habbekrats stelt zich, in een ruimer samenwerkingsverband op als bereidwillige en ervaren partner |
Het lokaal bestuur Hamme koppelt aan deze overeenkomst 30.000 € subsidie ten voordele van opdrachthouder. Deze zal eind december 2021 worden uitbetaald.
Na het werkingsjaar geeft de organisatie begin 2022 (januari - maart 2022) een overzicht van de besteding van de middelen en een inhoudelijk verslag.
1. Inhoudelijk verslag
Uit de rapportage blijkt duidelijk waar de kwetsbaarheden van de bereikte kinderen/jongeren zich situeren, welke de betrokken hulpverleningsorganisaties zijn en welke hulpverleningsnoden bijzondere aandacht vragen.
2. Financieel verslag
De opdrachthouder stelt bij het jaareinde een financieel verslag op over de besteding van de middelen in deze specifieke werking. Dit wordt samen met het inhoudelijk verslag begin 2022 overgemaakt aan het lokaal bestuur.
Op basis van deze nota zal het lokaal bestuur beter zicht te hebben op de noden van kinderen/jongeren tussen 8-16 jaar zodat binnen andere beleidsdomeinen/hulpverleningsvormen in de toekomst hierop kan worden ingezet.
Hamme, ......................................................... 2021
Opdrachthouder, Opdrachtgever,
Vzw Habbekrats Lokaal bestuur Hamme
J.Baert, voorzitter H. Vijt, burgemeester
C. Van Lysebetten, algemeen coördinator A. Reuse, algemeen directeur
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Opheffing.
Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende Aartstraat, behalve deze met gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
Artikel 2: Voorrangsregeling.
De bestuurders die rijden in Aartstraat hebben voorrang op de bestuurders die rijden in Aartstraat (woonerf).
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Artikel 3: Bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren.
Artikel 3.1: Parkeerverbod.
Er geldt parkeerverbod:
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Artikel 3.2: Parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap.
Er geldt parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap:
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
- na de toegang tot "De Kemphaan" (Aartstraat 57), over een afstand van 6m;
- na de toegang tot het woonerf, over een afstand van 6m.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Goedkeuring te geven aan het ontwerp van de convenant voor het project op de hoek Kerkstraat en De Ring, op de kadastrale percelen Hamme, 2° afdeling, Sie B nrs. 608R en 608S, tussen het gemeentebestuur Hamme en 'BV AL4S' uit Gent, zoals hieronder beschreven.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen machtiging te geven om de convenant af te sluiten.
TUSSEN
De gemeente HAMME, vertegenwoordigd door haar college van burgemeester en schepenen, voor wie optreden Herman Vijt, burgemeester, en André Reuse, algemeen directeur, overeenkomstig de bepalingen in artikel 40 van het decreet voor lokaal bestuur, en handelend in uitvoering van het besluit van de gemeenteraad, genomen in zitting van24 november 2021 en van het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen, genomen in zitting van......................................... ,
Hiernavolgend ‘de Gemeente’ EN
B.V. “AL4S”, met maatschappelijke zetel te 9000 GENT, Henehouwenstraat 95/302, ingeschreven in het rechtspersonenregister te Gent met ondernemingsnummer, BE0708.935,782, alhier vertegenwoordigd door haar vaste vertegenwoordiger de B.V. “Rozenhof” met maatschappelijke zetel te 9000 GENT, Henegouwenstraat 95/302, ingeschreven in het rechtspersonenregister te Gent met ondernemingsnummer BE0445.958.290, vertegenwoordigd door haar vaste vertegenwoordiger, de heer Lode Octaaf Maria Antonius Alphons SMET.
(Of een nog aan te duiden vennootschap)
Hiernavolgend ‘de Private Actor’
Samen hiernavolgend genoemd “de Partijen”
WORDT OVEREENGEKOMEN HETGEEN VOLGT:
Voor de toepassing van dit convenant gelden de volgende definities :
a) de Site :
Het te ontwikkelen gebied ligt tussen de Ringstraat en de Kerkstraat te Hamme, er wordt op beide straten aangesloten. Meer bepaald is het terrein gelegen aan de Ringstraat 22, op een perceel kadastraal gekend als Hamme, 2e afdeling, sectie B, nr. 608R en 608S.
b) de Grondeigenaar :
Het Katholiek Onderwijs Hamme VZW (KBO nr. 0419.171.246), met zetel te 9220 Hamme,
Jagerstraat 5
c) Wetgeving :
- Besluit handelingen algemeen belang :
Het besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2000 tot aanwijzing van de handelingen in de zin van artikel 4.1.1, 5°, artikel 4.4.7, § 2, en artikel 4.7.1, § 2, tweede lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
- VCRO :
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, intussen enkele keren gewijzigd, zoals op het moment van het ondertekening van de dading van toepassing
- PPS-decreet
Het Decreet van 18 juli 2003 betreffende publiek-private samenwerking.
- de Omzendbrief
Omzendbrief RO 2017/01 “Een gedifferentieerd ruimtelijk transformatiebeleid in de bebouwde en de onbebouwde gebieden”
- Generatiewonen
Generatiewonen is een gegeven dat vooral in Nederland voorkomt en kan vergeleken met zorgwonen. Zorgwonen werd ingesteld bij decreet van 27/03/2009 tot aanpassing en aanvulling van het ruimtelijke plannings-, vergunningen- en handhavingsbeleid.
Zorgwonen wordt gedefinieerd als een specifieke vorm van intergenerationeel samenwonen. Concreet houdt zorgwonen in dat maximaal twee ouderen (65+) of zorgbehoevenden een woning delen met een ander gezin die ondersteuning en bijstand kan bieden, en toch als apart gezin worden beschouwd.
Het type ‘zorgwoning’ dat de gemeente Hamme in dit project wil voorzien, moet voldoen aan de volgende voorwaarde :
In de woning wordt 1 kleinere (ondergeschikte) wooneenheid gecreëerd. Het is niet mogelijk om twee of meer aparte zorgwoningen te creëren in één hoofdwoning.
Dit convenant vormt een burgerrechtelijke overeenkomst aangaande het reconversieproject van de schoolsite “De Ring” naar het duurzaam woonontwikkelingsproject “Hamme Kwartier De Greves”.
Huidige overeenkomst betreft een publiek-private samenwerkingsovereenkomst in de zin van artikel 2, 1° PPS-Decreet, namelijk een project dat door publiek- en privaatrechtelijke partijen, gezamenlijk en in een samenwerkingsverband wordt gerealiseerd om een meerwaarde voor die partijen tot stand te brengen.
Er is sprake van een concreet project, met name de reconversie van de Site in de gemeente Hamme naar een duurzaam stadsontwikkelings- en woonproject. Dit project zal worden gerealiseerd conform de afspraken in huidige convenant en overeenkomstig een gezamenlijk uitgewerkte ontwikkelingsvisie en -scenario. Deze ontwikkelingen zullen geschieden binnen de afgesproken termijnen en volgens de gestelde voorwaarden
Er wordt minstens één publieke en één private partner bij het project betrokken, zijnde in dit geval de gemeente Hamme en de Private Actor B.V. AL4S. Een regisserende rol van de overheid volstaat hierbij volgens de memorie van toelichting van het PSS-decreet en de Omzendbrief.
Het voorwerp van huidig convenant is een conventioneel samenwerkingsverband.
Het PPS-project creëert een meerwaarde zowel voor de Publieke als de Private Actor. Het PPS-Project beoogt de ontwikkeling van de site voor woningbouw en gemeenschapsvoorzieningen en het bijkomend voorzien van groen en ontspanning, overeenkomstig een door beide partijen overlegde visieontwikkeling. Het PPS-Project creëert een kwalitatief ruimtelijk rendement.
De meerwaarde voor de Gemeente zal er onder andere in bestaan dat:
De maatschappelijke belangen op het vlak van collectieve voorzieningen, publieke groene infrastructuren en duurzaamheidseisen in het kader van een beleidsmatig gewenste ontwikkelingen worden hierbij ter harte genomen, conform wat bepaald werd in de Omzendbrief. De ontwikkeling van de site zal, mede door haar publieke groene delen, de volledige buurt opladen.
De meerwaarde voor de Private Actor zal erin bestaan dat deze de Site kan ontwikkelen en de gecreëerde woningen zal kunnen aanbieden op de vastgoedmarkt, weliswaar onder de voorwaarden en doelstellingen van de covenant.
Op de Site is nu een school ingericht, met name kleuter- en basisschool KOha Sint-Pieter. De schoolactiviteiten zullen binnenkort worden verplaatst, waardoor er een nieuwe kwalitatieve invulling aan de Site kan worden gegeven.
Partijen wensen middels huidige samenwerkingsovereenkomst de Site, wanneer de schoolactiviteiten hier zijn opgehouden, te herontwikkelen naar een kwalitatief en duurzaam stadsontwikkelingsproject met woongelegenheden, een publiek doorwaadbare groenzone en respect voor de architecturale elementen van de Site.
De Site is op dit moment volledig gelegen binnen de grenzen van het RUP Hamme Centrum, vastgesteld bij Deputatiebesluit dd. 25 april 2013. Dit RUP bestemt het betrokken perceel naar een zone voor gemeenschapsvoorzieningen. Principieel is het ontwikkelingsproject niet in overeenstemming met deze bestemmingsvoorschriften.
Artikel 4.4.7, §2 VCRO schept echter een kader voor “handelingen van algemeen belang met een beperkte ruimtelijke impact” om duurzame ontwikkelingen in bebouwde gebieden, afwijkend van de bestaande bestemmingsplannen, vlotter vergunbaar te maken.
Deze bepaling wordt verder uitgewerkt in het Besluit handelingen algemeen belang. Een PPS project wordt conform artikel 2, 7° van voornoemd besluit steeds beschouwd als een handeling van algemeen belang.
Handelingen van algemeen belang kunnen volgens artikel 4.4.7 §2 VCRO een ruimtelijk beperkte impact hebben vanwege hun aard of omvang, of omdat ze slechts een wijziging of uitbreiding van bestaande of geplande infrastructuren of voorzieningen tot gevolg hebben.
Het project versterkt de leefkwaliteit in het projectgebied en houdt geen aantasting in van de ruime omgeving ervan. Het project heeft verder de wijziging en uitbreiding van de bestaande schoolgebouwen tot voorwerp. De Private Actor zal conform artikel 3 §3 Besluit handelingen algemeen belang een gemotiveerd verzoek indienen voor een projectvergadering van de vergunningverlenende overheid, in functie van de vaststelling van de ruimtelijk beperkte impact van het project.
Het college van burgemeester en schepenen van de Gemeente heeft in haar zitting van 25 juni 2019 principieel akkoord gegeven met het reconversieproject op de Site en het overleg met de Private Actor over de ontwikkelingsmogelijkheden ervan.
PROJECTONTWIKKELING SITE DE RING
Bespreekt de ontwikkelingsmogelijkheden van de schoolsite aan de Ring. De site is gelegen binnen het RUP Centrum binnen een zone voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut. De gebouwen zijn eveneens opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed. Momenteel zijn er besprekingen met een projectontwikkelaar die de site wil omvormen tot woonsite. (…)
BESLUIT
Gaat er principieel mee akkoord dat er tussen de projectontwikkelaar en het gemeentebestuur afspraken worden gemaakt over de doelgroep die gehuisvest zal worden in het project. Dit dient onder andere binnen het lokaal woonoverleg verder te worden besproken. Daarnaast wil het bestuur ook dat er onderzocht wordt of er nieuwe samenlevingsvormen (co-housing,...), mobiliteitsaspecten, culturele en sportbeleving (bv petanque) en lokale handel kunnen ingepast worden in de site, conform het bestuursakkoord, en of er mogelijkheden kunnen voorzien worden voor gedeelde mobiliteit. Er dient, voorafgaand aan de vergunningsaanvraag, daartoe een convenant te worden opgemaakt.
In de Collegebesluiten van 15/10/2019, 22/10/2019, 24/11/2020 werden de ontwikkelingen naar aanleiding van dit principieel akkoord verder besproken en werd akkoord gegaan met het opmaken van huidige Convenant.
Verder vormt deze privaat-publieke samenwerking eveneens de uitwerking van onder andere de volgende vastgelegde doelen en principes uit het beleid van de Gemeente:
Dit project kadert in de visie en doelstellingen van het bestuur.
De Private Actor wenst op de site een woonontwikkeling te realiseren en een woonconcept te implementeren, met bijzondere aandacht voor de erfgoedwaarden van de Site en de ingroening van het geheel.
Dit convenant doet geen afbreuk aan de publiekrechtelijke bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen van de Gemeente, dit onder andere bij de beoordeling van vergunningsaanvragen. Hetzelfde geldt wat betreft de bevoegdheid van de gemeenteraad omtrent de zaak der wegen.
De Gemeente behoudt bij de nakoming van het convenant dan ook volledig haar publiekrechtelijke verantwoordelijkheid ten aanzien van het publiekrechtelijke besluitvormingsproces zowel wat betreft planologische maatregelen als in vergunningsprocedures. Dit houdt in dat er van de zijde van de Gemeente geen sprake van toerekenbare tekortkoming zal zijn, indien het handelen naar deze verantwoordelijkheid eist dat de gemeente publiekrechtelijke rechtshandelingen verricht die niet in het voordeel zijn van de aard of de strekking van dit convenant of van de voortgang van het project.
Dit artikel heeft een algemene gelding. Geen van de bepalingen van dit convenant kan tegengeworpen worden aan deze algemene bepaling.
Partijen wensen een strategische samenwerking op te zetten die vormgegeven wordt middels voorliggend convenant.
Deze samenwerking is een PPS-project in de zin van artikel 2,1° van het PPS-decreet. Een PPS-samenwerking kan bestaan in een actieve rol van de private partner en een meer faciliterende, flankerende rol van de overheid (zie Memorie van Toelichting: Parl. St. Vl. Parl. 2002-03, nr. 1722/1, 4-6). Het is dergelijke samenwerking die hier beoogd wordt:
a) Faciliterende rol gemeente
De Gemeente zal de randvoorwaarden voor de invulling van de Site vastleggen i.f.v. de publieke meerwaarde(s). Deze worden onder artikel 4 van onderhavige overeenkomst vastgelegd.
Vooraleer het project zal ontwikkeld worden, zal de bouwheer van het project een MOBILITEITSTOETS (eigenlijk pas verplicht vanaf 50 autostaanplaatsen) laten uitvoeren waarin de impact van het Project qua mobiliteit op de omgeving onderzocht zal worden. In het bijzonder zullen de effecten op trage weggebruikers worden nagegaan. De resultaten hiervan zullen overlegd worden binnen de stuurgroep (artikel 3.5).
De kosten hiervan zijn niet voor de gemeente maar voor de bouwheer. Deze studie zal ook bij de aanvraag van de omgevingsvergunning worden toegevoegd.
b) Actieve rol van de private partner
De Private Actor zal alle nodige inspanningen leveren om tot een geslaagd woonontwikkelingsproject te komen. Dit betekent zo al zeker, maar niet-limitatief:
Het project zal voor het indienen van de aanvraag tot een omgevingsvergunning voorgesteld worden op de GeCoRo (20 okt 2021) van de gemeente Hamme. De Private Actor is op zijn allerminst gehouden tot het ontwerpen en indienen van een omgevingsvergunningsaanvraag conform de bepalingen van het convenant. Alle navolgende stappen zoals het definitief verwerven van de gronden, het uitvoeren van de werken, het aanleggen en overdragen van de groenzones, enz. gelden onder voorwaarde dat de stap voor stap vereiste toelatingen en vergunningen definitief bekomen worden.
Partijen komen overeen samen te werken voor de degelijke ontwikkeling van de Site en de integratie van deze ontwikkeling binnen het stedelijk weefsel van Hamme.
Zij streven ernaar om elkaars belangen maximaal te verdedigen bij de ontwikkeling en zullen elkaar onderling alle nodige informatie doorgeven die een invloed kan hebben op de ontwikkeling, weliswaar rekening houdend met de beperkingen die aan de zijde van de Gemeente kunnen voortvloeien uit de uitvoering van haar publieke taken (artikel 3.1 convenant).
Dit houdt – niet limitatief – onder meer in dat de Private Actor de Gemeente steeds tijdig en op voorhand zal informeren indien er – om welke reden dan ook – wijzigingen zouden beoogd worden aan de vandaag voorliggende plannen.
Partijen engageren zich ertoe om het betrokken gebied te ontwikkelen conform de principes opgenomen in artikel 4 convenant.
De Private Actor verbindt zich ertoe geen afzonderlijke projecten in te dienen en geen aparte overeenkomsten af te sluiten zonder akkoord van de Gemeente die tegenstrijdig zijn met de bepalingen van onderhavige overeenkomst.
De projectregie, alle aan te leveren documenten en alle hiermee gepaard gaande kosten zijn ten laste van de Private Actor. De rol van de Gemeente blijft zoals gezegd beperkt tot een faciliterende rol.
De Private Actor zal volledig instaan voor het verwerven van de gronden van de site van de grondeigenaars. Hij zal hiertoe alle nodige inspanningen leveren en hiervan het volledige risico dragen.
De Private Actor zal zich inspannen deze terreinen bovendien binnen een korte termijn te verwerven.
Een stuurgroep met vertegenwoordigers van de private en publieke actor zal worden samengesteld.
De Gemeente zal daarbij minstens vertegenwoordigd zijn door een lid van het college van burgemeester en schepenen en door de gemeentelijke omgevingsambtenaar of vervangen worden door een ambtenaar van afdeling vergunningen.
De Private Actor zal minstens vertegenwoordigd zijn door de gebruikelijke contactpersoon en door de architect.
De beslissingen zullen worden genomen via consensus. Vertegenwoordigers kunnen zich desgevallend laten bijstaan door deskundigen.
Een eerste en tweede visieontwikkeling van het project werd reeds voorgesteld (zie bijlage 1 en 2, “Gestalt”). Het project zal verder worden uitgewerkt op basis van deze eerste en tweede visieontwikkeling en op basis van de principes uitgewerkt in artikel 4.1 van huidig convenant. Verdere architecturale en stedenbouwkundige aspecten van het project zullen in de stuurgroep worden uitgewerkt en een stappenplan zal worden opgemaakt.
In het verdere procesverloop worden de nodige participatiemomenten voorzien om te komen tot een gedragen project. De Stuurgroep zal vanaf ondertekening van huidige overeenkomst minstens 1 keer per 3 maanden samenkomen en het projectverloop bespreken, behoudens andersluidende gezamenlijke afspraken.
Elke partij is gerechtigd om de Stuurgroep buiten deze periodieke momenten samen te roepen via eenvoudig schriftelijk verzoek. De Stuurgroep zal niet later dan 1 maand na dit verzoek vergaderen.
Overeenkomstig artikel 3 §3 Besluit handelingen algemeen belang zal de Private Actor een gemotiveerd verzoek indienen voor een projectvergadering van de vergunningverlenende overheid, in het kader van de omgevingsaanvraag van de ontwikkeling van de Site en m.h.o.o. de vaststelling van de ruimtelijk beperkte impact.
In geval van een positieve beslissing van de vergunningverlenende overheid zal de Private Actor vervolgens een omgevingsvergunningsaanvraag indienen bij de Gemeente.
Partijen zullen samen een duurzame ontwikkeling realiseren in de dorpskern van Hamme met een duidelijke identiteit en met de bestaande ruimtelijke structuur als drager.
Het voorwerp van de publiek-private samenwerking is dan ook de reconversie van de schoolsite, de omvorming en realisatie van de bebouwing, de omgevingsaanleg en de invulling van de gemene delen. Dit alles met respect voor de erfgoedwaarden van de Site (artikel 4.2 convenant).
Partijen komen overeen dat er 30 woningen zullen worden gerealiseerd op de Site. Deze aantallen kunnen enkel als richtinggevend en dus niet als bindend aanschouwd worden. Conform artikel 3.1 doet deze bepaling ook geen afbreuk aan de discretionaire bevoegdheid van de Gemeente als vergunningverlenende overheid.
Partijen komen overeen dat er 2 kangoeroe/zorgwoningen worden voorzien. (zie artikel 1, onder generatie-wonen)
Partijen komen overeen dat er 29 autostaanplaatsen worden voorzien
(30 autostaanplaatsen volgens afspraak, minus 3 voor de organisatie van een deelwagen in de garage, plus 2 omwille van aanbod van autostaanplaatsen voor kleine stadswagens met breedte van minimum 2m30).
Het ontwerpplan “Gestalt Hamme Kwartier De Greves” (bijlage 3) zal dienen als richtinggevende leidraad voor het uitwerken van het project en draagt de voorlopige goedkeuring weg van beide Partijen. Partijen bevestigen dat dit ontwerpplan op alle vlakken overeenstemt met de onderstaande afspraken en tegemoet komt aan de principes van dit convenant. Conform artikel 3.1 doet ook deze bepaling echter geen afbreuk aan de discretionaire bevoegdheid van de Gemeente als vergunningverlenende overheid.
Het PPS-project zal zorgen voor:
De bestaande gebouwen op de Site zijn opgenomen in de inventaris bouwkundig erfgoed, nl. als “Sint- Jozefschool en -klooster” sinds 14 september 2009 (zie https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/85295).
Zowel de gemeente als AL4S streven naar een hedendaagse architectuur die op een aanvullende manier de bestaande architectuur en erfgoedwaarden versterkt. Gevelwijzigingen van historisch waardevolle gebouwen gebeuren enkel uit noodzaak en met respect. De architectuurstijl staat hierbij centraal. Een geslaagde wijziging is subtiel en functioneel, en wekt de indruk altijd al zo geweest te zijn.
De wijziging van het uitzicht of de structuur van bestaande gebouwen die opgenomen zijn in de inventaris bouwkundig erfgoed zal geschieden in nauw overleg met de intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst (IOED). De Private actor verbindt zich ertoe zijn project volledig uit te werken volgens de principes en de voorwaarden die in het advies van de IOED gesteld worden en deze als bindend te beschouwen.
Zolang de schoolactiviteiten van KOHa Sint-Pieter nog volledig op de site worden uitgeoefend, kan het project, wat de bouwwerkzaamheden betreft, niet van start gaan. Dit kan pas na de herlokalisatie van de school.
De Gemeente zal aangeven wanneer er, gelet op die herlokalisatie, kan begonnen worden met de opmaak van een verzoek tot projectvergadering conform artikel 3§3 Besluit handelingen algemeen belang en de opmaak van een omgevingsvergunningsaanvraag. De Private Actor verbindt zich ertoe om zodra de gemeente aangeeft dat het project kan worden opgestart, binnen redelijke termijn een omgevingsvergunningsaanvraag op te maken en in te dienen.
Er wordt niet voorzien in een fasering van het project: het volledige project zal in één aaneensluitende werf worden uitgevoerd.
Het convenant gaat in op de datum van de ondertekening ervan en wordt aangegaan voor een periode die een einde neemt 5 jaar na de afgifte van de laatste definitieve omgevingsvergunning die vereist is om het betrokken project te realiseren of na de definitieve oplevering van het project.
De geldingsduur van deze overeenkomst kan in onderling overleg schriftelijk worden verlengd door een door Partijen ondertekend addendum bij onderhavige overeenkomst te voegen.
Gelet op het veelzijdig karakter, de omvang en de duur van onderhavige overeenkomst dient bij de uitvoering van onderhavige overeenkomst de nodige flexibiliteit door Partijen aan de dag te worden gelegd.
Partijen kunnen steeds gezamenlijk besluiten om de bepalingen en verbintenissen die voortvloeien uit deze convenant in onderling overleg te wijzigen. Dit geschiedt door een ondertekend addendum dat bij huidig basisconvenant dient gevoegd te worden.
Mocht na het uitvoeren van de geplande mobiliteitsstudie (artikel 3.2 en 4.1 convenant), blijken dat voormeld project niet of niet volgens de in huidig convenant overeengekomen principes kan gerealiseerd worden, kan een wijziging worden verlangd van de tussen partijen overeengekomen afspraken.
In geval van een noodzakelijke wijziging in het kader van de mobiliteitsstudie zullen Partijen overleg plegen en zich inspannen om de nadelige gevolgen ervan zoveel mogelijk te beperken. Deze wijziging zal worden opgenomen in een ondertekend addendum, dat bij onderhavige overeenkomst dient gevoegd te worden.
Indien uiteindelijk, ondanks de geleverde inspanningen, blijkt dat de beperkingen niet kunnen worden weggenomen en het doel van dit convenant niet in belangrijke mate kan worden gehaald, hebben Partijen het recht dit convenant te ontbinden.
In geen enkel geval zal een van de Partijen dan een schadevergoeding ten aanzien van de andere Partij verschuldigd zijn.
Tijdens de looptijd van dit convenant kunnen belemmeringen van publiekrechtelijke aard ontstaan. Onder belemmeringen van publiekrechtelijke aard worden onder meer (niet-limitatief) verstaan:
In geval van een noodzakelijke of sterk aangewezen wijziging zullen Partijen overleg plegen en zich inspannen om de nadelige gevolgen ervan zoveel mogelijk te beperken. Indien uiteindelijk, ondanks de geleverde inspanningen, blijkt dat de beperkingen niet kunnen worden weggenomen en het doel van dit convenant niet in belangrijke mate kan worden gehaald, hebben Partijen het recht dit convenant te ontbinden.
In geen enkel geval zal een van de Partijen dan een schadevergoeding ten aanzien van de andere partij verschuldigd zijn.
Partijen zijn, behoudens de in artikel 5.2.1.1. en 5.2.2 convenant voorziene gevallen, alleen in onderstaande gevallen gerechtigd om de ontbinding van de onderhavige overeenkomst te vorderen.
Wanneer de ene partij een wanprestatie begaat in de uitvoering van onderhavige overeenkomst zal de andere partij de ene partij hiervoor in eerste instantie in gebreke te stellen.
Indien de ene partij de ingebrekestelling niet binnen de maand betwist of aanvoert hoe zij deze wanprestatie zal verhelpen, kan de andere partij de ontbinding van onderhavige overeenkomst vorderen.
Indien tijdens de duurtijd van onderhavige overeenkomst de Private Actor of zijn rechtsopvolgers/-verkrijgers in de ruimste zin van het woord mochten failliet gaan, is de gemeente gerechtigd om de ontbinding van de overeenkomst te vorderen.
Indien de Private Actor er niet in slaagt om de gronden vereist voor het realiseren van het project te verkrijgen binnen aanvaardbare termijn conform artikel 3.4 convenant, ongeachte de redenen hiervoor, zal de gemeente gerechtigd zijn de ontbinding van de overeenkomst te vorderen.
Partijen zijn gerechtigd om de ontbinding van de overeenkomst te vorderen indien de voor de uitvoering van het project of voor essentiële onderdelen daarvan vereiste goedkeuringen, toelatingen of vergunningen niet binnen redelijke termijn definitief verleend worden. Deze bepaling doet evenwel geen afbreuk aan de verplichting van partijen om overeenkomstig art. 5.2.2. tweede lid in eerste instantie in onderling overleg te zoeken naar alternatieven die zo dicht mogelijk aansluiten bij het huidige ontwerp, gevoegd in bijlage 1.
De Private Actor is verplicht de verplichtingen van dit convenant en de daaruit voortvloeiende afspraken tevens op te leggen aan haar rechtsopvolger(s) of rechtsverkrijger(s) in de meest ruime zin van het woord, zodat deze hier ook aan gebonden zijn. Deze verplichting geldt niet bij overdracht aan de Gemeente zelf.
De Gemeente zal, voor het geval zij een opdracht of uitvoering van een onderdeel van het convenant zou overdragen aan een andere (gemeentelijke) rechtspersoon, er voor zorgen dat de principes van het convenant worden gehonoreerd.
De Gemeente kan in geen geval aansprakelijk gesteld worden voor de schade aan personen of goederen die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van handelingen van de Private Actor in uitvoering van het PPS- Project. De Private Actor vrijwaart de Gemeente tegen elke vordering tot schadevergoeding door schadelijders in dit verband.
De Private Actor realiseert het project volledig op zijn eigen risico:
Alle geschillen die uit of met betrekking tot dit convenant mochten ontstaan, zullen in onderling overleg worden opgelost. De partij die meent dat er een geschil dreigt te ontstaan zal het initiatief nemen om de andere partij tot overleg op te roepen.
De geschillen zullen door de stuurgroep worden behandeld en als dit niet lukt zullen de geschillen beslecht worden door de rechtbank van Eerste Aanleg Oost – Vlaanderen, afdeling Dendermonde.
Opgemaakt in …. op….. in twee exemplaren, waarvan iedere partij erkent één te hebben ontvangen.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het reglement 'Subsidie ‘Brood(doos)nodig!', zoals hieronder beschreven, goed.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering en opvolging van deze beslissing.
In het kader van het armoedebeleid en de zorg voor kwetsbaren tijdens de pandemie vraagt de bestrijding van kinderarmoede onze bijzondere aandacht.
Door de huidige gezondheidscrisis worden gezinnen ook getroffen door neveneffecten (werkverlies, ...), die vaak zware financiële gevolgen hebben. Gezinnen met kinderen hebben het dan extra zwaar.
Brooddozen met één sneetje brood of een stuk koude pizza: lang niet alle leerlingen verlaten de schoolrefter met een goed gevulde maag. Gezonde en evenwichtige voeding is nochtans een belangrijke drempel voor gelijke onderwijskansen, want het draagt bij tot een goede concentratie. Het gaat om meer dan enkel lege brooddozen. Zo merken we dat niet alle ouders het budget hebben om voedzaam eten mee te geven. Sommige kinderen moeten het doen met een koude hamburger of een snee brood zonder beleg. Fruit en groenten komen er niet aan te pas.
Armoede is geen ver-van-ons-bedshow, het is vlakbij, in de klas van onze Hamse kinderen.
Er wordt een beperkt subsidie gegeven aan de basisscholen in het kader van de actie ‘Brood(doos)nodig!’. Op basis van de bevindingen uit dit initiatief zal in het kader van het armoedebeleid worden bekeken hoe het lokaal bestuur hier structureel een antwoord kan op bieden in de toekomst.
De Hamse basisscholen krijgen een nominatieve subsidie à rato van 7 € /leerling in het kader van het project ‘Brood(doos)nodig!’. Het leerlingenaantal wordt gebaseerd op het aantal ingeschreven leerlingen op 1 september 2021.
Het betreft een éénmalige subsidie in het kader van de coronapandemie.
De subsidie dient te worden besteed in 2022. Scholen krijgen de autonomie om de middelen aan te wenden voor de aankoop van voeding (eventueel kledij) voor kwetsbare kinderen op hun school.
De middelen mogen niet worden gebruikt om het toezicht van de opvang te betalen.
In januari 2023 verantwoorden de basisscholen hierover middels een beknopte rapportering ( aantallen/frequentie/profiel van het gezin/ ...), via het door het lokaal bestuur aangereikte rapporteringsdocument.
De heer raadsvoorzitter verklaart de zitting gesloten.
N.B.: Volgende stukken werden ter beschikking gesteld van de raadsleden:
-Intergem – goedgekeurde notulen raad van bestuur dd. 16 september 2021
-Verko – nieuwsbrief beslissingen raad van bestuur 2021-10
Namens gemeenteraad,
André Reuse
algemeen directeur
Jan Laceur
raadsvoorzitter