Wed 24/11/2021 - 20:00 Digitaal
Als gevolg van artikel 246 van het Decreet Lokaal Bestuur, dient de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van EVA vzw Toerisme Hamme te handelen “overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad”. Dit heeft als implicatie dat de agendapunten eerst dienen goedgekeurd te zijn door de gemeenteraad.
Agenda:
1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 04-05-2021
2. Ontslagname lid & bestuurder:
3. Aanvaarding lid & aanstelling bestuurder:
4. Goedkeuring begroting 2022
Verder wordt de agenda aangevuld met enkele punten van informele aard.
Als gevolg van artikel 246 in het Decreet Lokaal Bestuur, dient de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van EVA vzw CC Jan Tervaert te handelen “overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad”. Dit heeft als implicatie dat de agendapunten eerst dienen goedgekeurd te zijn door de gemeenteraad.
Agenda:
Als gevolg van artikel 246 van het Decreet Lokaal Bestuur, dient de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van EVA vzw Gemeentelijke sportcentra Hamme te handelen “overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad”. Dit heeft als implicatie dat de agendapunten eerst dienen goedgekeurd te zijn door de gemeenteraad.
Agenda:
Als gevolg van artikel 246 van het Decreet Lokaal Bestuur, dient de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van EVA vzw Dienst 112 Hamme te handelen “overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad”. Dit heeft als implicatie dat de agendapunten eerst dienen goedgekeurd te zijn door de gemeenteraad. De volgende algemene vergadering vindt plaats op 13/12/2021.
Agenda:
Als gevolg van artikel 246 van het Decreet Lokaal Bestuur, dient de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van EVA vzw Ondernemend Hamme te handelen “overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad”. Dit heeft als implicatie dat de agendapunten eerst dienen goedgekeurd te zijn door de gemeenteraad.
Agenda:
Het gemeentebestuur houdt persoonlijke informatie over haar inwoners bij in het bevolkingsregister. Dankzij de bevolkingsregisters beschikt het lokaal bestuur over een belangrijke informatiebron die dagelijks geconsulteerd kan worden in het kader van het beheer van het bevolkingsbestand.
Voor de goede werking van de diensten van het lokaal bestuur was het aangewezen om een principieel besluit te nemen betreffende de consultaties van de bevolkingsregisters die voorzienbaar zijn en op geregelde tijdstippen voorkomen, maar waarbij de raadplegingen niet gebeuren in het kader van wettelijk of decretaal opgelegde taken. Het is dan niet meer nodig om bij elke aanvraag tot het bekomen van een personenlijst, aangevraagd in het kader van de uitvoering van lokale initiatieven, telkens een beslissing te laten nemen door het college van burgemeester en schepenen, aangezien dat middels dit besluit reeds is gebeurd.
Aldus wordt raadpleging bevolkingsregisters toegestaan voor:
Deze lijst is limitatief. Als een nieuwe doelgroep moet worden toegevoegd kan de lijst worden uitgebreid middels een college- of gemeenteraadsbeslissing. Een occasionele raadpleging is eveneens mogelijk mits een gefundeerde collegebeslissing. In beide gevallen moet uit de beslissing duidelijk het doeleinde en het nagestreefde algemeen belang van de raadpleging blijken. Daarnaast moet uitdrukkelijk worden gemotiveerd dat het gebruik van de gegevens proportioneel is en dat er geen andere, minder privacygevoelige methoden voorhanden zijn om het beoogde doel te bereiken, zoals bijvoorbeeld: gewone communicatiekanalen (Haminfo, gemeentelijke website, sociale media, aanplakborden). De raadpleging mag niet het initiatief zijn van een of meerdere mandatarissen of personeelsleden. |
De uitnodiging dd. 13 oktober 2021 vanwege Farys voor de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov die zal plaatsvinden op vrijdag 17 december 2021 om 14u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
Agenda:
Vertegenwoordiger: Jan De Graef - plaatsvervanger: Ann Verschelden
De uitnodiging dd. 22 oktober 2021 vanwege VERKO voor de bijzondere algemene vergadering op maandag 6 december 2021 om 18u30 in de maatschappelijke zetel te Dendermonde, Bevrijdingslaan 201.
Agenda:
De uitnodiging dd. 22 oktober 2021 vanwege DDS voor de bijzondere algemene vergadering op maandag 6 december 2021 om 20u15 in de maatschappelijke zetel te Dendermonde, Bevrijdingslaan 201.
Agenda:
Vertegenwoordigers:
De algemene vergadering Blijdorp gaat door op 21 december 2021 om 18u30 via TEAMS.
Agenda:
Vertegenwoordiger: Kurt De Graef - plaatsvervanger François Van den Broeck.
De huidige convenant tussen het gemeentebestuur en vzw Habbekrats loopt eind dit jaar af. Om hun werking te kunnen blijven garanderen dient er dus een nieuwe samenwerkingsconvenant afgesloten te worden. Deze is opgesteld op basis van de huidige convenant en besproken met vertegenwoordigers van vzw Habbekrats op 11 oktober 2021
Er werden enkele wijzigingen doorgevoerd gebaseerd op de huidige tendensen binnen de jeugdsector en afgestemd op het meerjarenplan. Er wordt tevens voorgesteld om de looptijd van het beleidsplan (2022 -2025) van vzw Habbekrats te volgen om hun werking te waarborgen en hun beleidsplan in de voorziene periode te kunnen laten uitvoeren.
De algemene vergadering van de jeugdraad heeft gunstig advies verleend in de zitting van 29 oktober 2021.
Doorgevoerde wijzigingen:
Voorliggende samenwerkingsovereenkomst betreft de geformaliseerde samenwerkingsovereenkomst tussen vzw Habbekrats en het lokaal bestuur, inzake het versterken van de maatschappelijke begeleiding van kwetsbare kinderen en jongeren met bijzondere aandacht voor hun emotioneel en mentaal welbevinden. Dit ter uitvoering van het Armoedebestrijdingsplan Hamme 2020 – 2025 en meer in het bijzonder: doelstelling 3.1 - kwetsbare kinderen en jongeren verdienen onze speciale aandacht.
Naast het bestaande vrijetijdsaanbod dat binnen vzw Habbekrats wordt aangeboden werd met deze samenwerkingsovereenkomst ook maatschappelijke hulpverlening voorzien voor kwetsbare kinderen die in de huidige coronatijd extra zorg nodig hebben.
In de overeenkomst werden verschillende te realiseren doelen en acties opgenomen.
De samenwerkingsovereenkomst loopt van 1/1/2021 tot 31/12/2021. Op basis van het eindverslag zal gekeken worden hoe de bestaande hulpverlening nog beter kan worden afgestemd op de doelgroep kwetsbare kinderen.
Dit project wordt betoelaagd via de coronamiddelen inzake armoedebestrijding, actie 1383.
De Aartstraat is gelegen binnen de bebouwde kom, standaard snelheidsregime. Tot nu toe werden aanvullingen en wijzigingen aan aanvullende reglementen apart voorgelegd aan de gemeenteraad. Nu opteert het gemeentebestuur om te werken via een gecoördineerde versie per straat. De hoofdopdracht in deze is het inrichten van een bijkomende parkeerplaats voor personen met een handicap na de toegang tot het woonerf, over een afstand van 6m.
De schoolsite De Ring is gelegen op de hoek van de Kerkstraat met De Ring. De percelen zijn gelegen in het plangebied van het gemeentelijk RUP Centrum binnen een zone voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut. De gebouwen zijn eveneens opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed.
De school wil de site verkopen om verderop in de straat een andere vestiging te versterken. Er werd een koper gevonden voor de site, die hier een woonproject wilt ontwikkelen.
De projectontwikkelaar wil een aantal meer ingrijpende werken uitvoeren (vervangen van dakvolumes, bijkomende volumes,...), die niet vergunbaar zijn op basis van het uitvoeringsbesluit op de zonevreemde functiewijzigingen.
Er kan volgens de omgevingsambtenaar toepassing gemaakt worden van de afwijkingsbepaling beschreven in artikel 4.4.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (handelingen van algemeen belang) en artikel 2, 7° van het uitvoeringsbesluit tot aanwijzing van de handelingen van algemeen belang.
In de omzendbrief RO 2017/01 wordt dit verder toegelicht en wordt gesteld dat er sprake moet zijn van een institutioneel of conventioneel samenwerkingsverband tussen de partners. Bij conventionele samenwerking volstaat een convenant (administratieve overeenkomst) tussen publieke actoren, bv. op het vlak van het binnen een ontwikkelingsproject in te richten maatschappelijk vastgoed, de toewijzing van te creëren woningen aan specifieke doelgroepen, enzovoort.
Het college besprak de ontwikkelingsmogelijkheden van de site in haar zitting van 25/06/2019 en ging er principieel mee akkoord dat er tussen de projectontwikkelaar en het gemeentebestuur afspraken zullen gemaakt worden over de doelgroep die gehuisvest zal worden in het project. Daarnaast wil het bestuur ook dat er onderzocht wordt of er nieuwe samenlevingsvormen (co-housing,...), mobiliteitsaspecten, culturele en sportbeleving en lokale handel kunnen ingepast worden in de site, conform het bestuursakkoord, en of er mogelijkheden kunnen voorzien worden voor gedeelde mobiliteit. Er dient, voorafgaand aan de vergunningsaanvraag, daartoe een convenant te worden opgemaakt. Het project werd besproken op het lokaal woonoverleg van 24/10/2019 en werd daar positief onthaald.
Het college besliste in haar zitting van 24/11/2020 dat er beroep kan gedaan worden op een gespecialiseerd bureau voor de opmaak van een convenant.
Op 9/12/2020 vond een overleg plaats tussen de ontwikkelaar, afdeling vergunningen en het gemeentebestuur. In dit overleg werden de krijtlijnen uitgezet voor de opmaak van een dergelijke convenant:
Advocatenkantoor Truyens heeft de opmaak van de convenant behartigd.
De gemeenteraad wordt gevraagd de convenant goed te keuren.
In het kader van het armoedebeleid en de zorg voor kwetsbaren tijdens de pandemie vraagt de bestrijding van kinderarmoede onze bijzondere aandacht.
Door de huidige gezondheidscrisis worden gezinnen ook getroffen door neveneffecten (werkverlies, ...), die vaak zware financiële gevolgen hebben. Gezinnen met kinderen hebben het dan extra zwaar.
Brooddozen met één sneetje brood of een stuk koude pizza: lang niet alle leerlingen verlaten de schoolrefter met een goed gevulde maag. Gezonde en evenwichtige voeding is nochtans een belangrijke drempel voor gelijke onderwijskansen, want het draagt bij tot een goede concentratie. Het gaat om meer dan enkel lege brooddozen. Zo merken we dat niet alle ouders het budget hebben om voedzaam eten mee te geven. Sommige kinderen moeten het doen met een koude hamburger of een snee brood zonder beleg. Fruit en groenten komen er niet aan te pas.
Armoede is geen ver-van-ons-bedshow, het is vlakbij, in de klas van onze Hamse kinderen.
Er wordt een beperkte subsidie gegeven aan de basisscholen in het kader van de actie ‘Brood(doos)nodig!’. Op basis van de bevindingen uit dit initiatief zal in het kader van het armoedebeleid worden bekeken hoe het lokaal bestuur hier structureel een antwoord kan op bieden in de toekomst.
Het betreft een punt aan de agenda geplaatst door raadslid Agnes Onghena, Groen.
Zie in bijlage de e-mail en vragen.
Dit punt en vragen worden toegelicht door Mustafa Tokgoz.
Het betreft een punt aan de agenda geplaatst door raadslid Agnes Onghena, Groen.
Zie in bijlage de e-mail en vraag.
Dit punt en vraag zal verder worden toegelicht door raadslid Agnes Onghena.