Terug raad voor maatschappelijk welzijn

Wed 27/04/2022 - 22:00 zaal De Schelde

Openbaar

  • Het bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen en voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.

    Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.

    Het bestuur heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds).

    Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP Prolocus (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening  met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.

    Door de toetreding is men bij een IBP meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; in tegenstelling tot een groepsverzekering vaardigt het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus af en heeft naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid om – indien nodig -  punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na.

    Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden , zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.

    Het bestuur kan toetreden tot OFP Prolocus zonder overheidsopdracht vermits aan de  voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; het bestuur oefent immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt,  toezicht uit op OFP Prolocus zoals op haar eigen diensten; ten tweede behelst meer dan 80% van de activiteiten van de OFP Prolocus de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; ten derde is er geen directe participatie van privékapitaal in de OFP Prolocus en ten vierde is OFP Prolocus zelf onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.

    De mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; het is dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen. Deze werd echter niet toegepast aangezien deze slechts voor enkele van de hoogste lonen van toepassing is.

    Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); de voorgestelde formule is een vastebijdragenplan; in dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage  (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.

    Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (zoals tussen gemeentebestuur en OCMW) een MIPS-Groep vormen. Binnen een MIPS-groep is interne mobiliteit voor het personeel mogelijk zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen een MIPS-groep speelt een onderlinge solidariteit, die sowieso van toepassing is tussen gemeentebestuur en OCMW. Er wordt voorgesteld om met het gemeentebestuur en het OCMW van Hamme samen een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te faciliteren.

    De op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP Prolocus zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna worden doorgestort aan OFP Prolocus.

    De intentieverklaring van het bestuur en voormelde documenten werden in het bijzonder onderhandelingscomité van 21 maart 2022 besproken en deze bespreking leidde tot een protocol-akkoord.

     

     

    Vertegenwoordiger: raadslid Fatima Gökce                                                                 Plaatsvervanger: raadslid Kurt De Graef

  • De algemene jaarvergadering van TMVS dv op dinsdag 21 juni 2022 om 14u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
    De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
    De effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordigers van de deelnemers zullen begin mei persoonlijk een uitnodiging per e-mail ontvangen.

    Agenda:

    1. Toetreding van deelnemers
    2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
    3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
    4. Verslag van de commissaris
    5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
      b.
      Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021
    6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
    7. Actualisering presentievergoeding
    8. Statutaire benoemingen
    9. Aanstelling commissaris
      Varia

    Vertegenwoordiger Ann Verschelden - plaatsvervanger Jan De Graef.

  • Neemt akte van de rapporten 'Thesaurietoestand per 31/03/2022, de voortgangsrapportering Q1 2022 en visums 2021'. Op de financiële rekeningen van de gemeente en OCMW was het saldo 10.587.122 € per 31/03/2022.  Inzake voortgang van de budgetten bedragen binnen de exploitatie de aanrekeningen 22% van de uitgaven en de vorderingen 7% van de ontvangsten. Inzake investeringen noteren we voor de gemeente een realisatiegraad van 3% voor de uitgaven en 0% voor de ontvangsten. Voor het OCMW is dit respectievelijk 6% en 99%. Tenslotte werden er in 2021 voor beide entiteiten 131 visums aangevraagd, waarvan er uiteindelijk 3 van de gemeente werden geweigerd.