Terug
Gepubliceerd op 19/05/2022

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

wo 27/04/2022 - 22:00 zaal De Schelde
Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Herman Vijt, burgemeester
Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, An Geerinck, Lotte Peeters, Jan De Graef, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, leden raad voor maatschappelijk welzijn
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Lien De Vos, François Van den Broeck, leden raad voor maatschappelijk welzijn

De heer raadsvoorzitter J. Laceur verklaart de zitting geopend.

  • Openbaar

    • Proces-verbaal van de vorige zitting - goedkeuring

      BESLUIT:

      Keurt het proces-verbaal van 30 maart 2022 met algemene instemming goed.

    • Toetreding tot Prolocus vzw voor de 2e pensioenpijler voor het personeel - aanduiden vertegenwoordiger - goedkeuring - besluit

      REGELGEVING:

      • De wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
      • De lokale rechtspositieregelingen van het gemeentepersoneel en het OCMW-personeel zoals laatst gewijzigd in de zitting van 15 december 2021.
      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

      OVERWEGINGEN:

      • Het bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen en voorziet daarom in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
      • Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die, na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.
      • Het bestuur heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen voorziening (pensioenfonds). (IBP)
      • Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP Prolocus (een organisatie voor de financiering van pensioenen en een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
      • Door de toetreding is men bij een IBP meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; in tegenstelling tot een groepsverzekering vaardigt het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus af en heeft naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid om – indien nodig -  punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na.
      • Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden , zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
      • Het bestuur kan toetreden tot OFP Prolocus zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan is: het bestuur oefent immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt,  toezicht uit op OFP Prolocus zoals op haar eigen diensten; ten tweede behelst meer dan 80% van de activiteiten van de OFP Prolocus de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; ten derde is er geen directe participatie van privékapitaal in de OFP Prolocus en ten vierde is OFP Prolocus zelf onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
      • OFP Prolocus , zal in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
      • Het aanbod van OFP Prolocus vereist, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 aangehouden werd bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
      • De mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage waarmee het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
      • Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); de voorgestelde formule is een vastebijdragenplan; in dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage  (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
      • Het bestuur moet de vastgestelde bijdrage minimum betalen; wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen  moeten betalen; in elk geval moet voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) behaald worden.
      • Het bestuur voorziet als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, in een extra prefinanciering van 5% om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
      • Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen (MIPS staat voor "Multi-inrichters pensioenstelsel"), binnen een MIPS-groep is interne mobiliteit voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt.
      • De kosten voor de werking van OFP Prolocus worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
      • De statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte. Het bestuur dient de standaarddocumenten voor te leggen aan het bevoegde orgaan, en moet de voorwaarden van toetreding duidelijk vermelden in de raadsbeslissing. Op basis van deze beslissing zal het fonds dan volledig gepersonaliseerde documenten opmaken en bezorgen aan elk bestuur.
      • Het protocol van het onderhandelingscomité C1.
      • In de nodige kredieten wordt voorzien in de meerjarenplanning.
      • Het voorstel van het vast bureau van 15 en 23 maart 2022 om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP Prolocus en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging.
      • De intentie werd geuit om met het gemeentebestuur en het OCMW van Hamme samen een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen.
      • De op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP Prolocus zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna worden doorgestort aan OFP Prolocus .
      • De intentieverklaring van het bestuur en voormelde documenten werden in het bijzonder onderhandelingscomité van 21 maart 2022 besproken en deze bespreking leidde tot een protocol-akkoord.
      • Er dient een vertegenwoordiger te worden aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP Prolocus.
      • Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP Prolocus moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP Prolocus de kandidatuur moet goedkeuren.

      BESLUIT:

      Artikel 1: Er wordt kennis genomen van en ingestemd met

      • de beheersovereenkomst en het financieringsplan ( algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte van OFP Prolocus;
      • Het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement aangevuld met de onderstaande voorwaarden.

      Er wordt kennis genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.

      Artikel 2: Er wordt beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP Prolocus (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP Prolocus .

      Artikel 3: Er wordt ingestemd met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP Prolocus zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP Prolocus .

      Artikel 4: De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon

      Artikel 5: Het bestuur vormt samen met het gemeentebestuur Hamme een zogenaamde MIPS-groep.

      Artikel 6: Mevrouw Fatima Gökce wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. De heer Kurt De Graef wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien zij niet aanwezig kan zijn.

      Artikel 7: Het vast bureau wordt gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.

       

    • Intergemeentelijke samenwerking - TMVS dv algemene jaarvergadering 21 juni 2022 - goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordiger - besluit

      REGELGEVING:

      • OCMW-raadsbesluit van 9 september 2020 waarin de vertegenwoordigers werden aangeduid.
      • De statuten van TMVS dv.
      • De bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.

      OVERWEGINGEN:

      • Het feit dat OCMW Hamme aangesloten is bij TMVS dv.
      • De oproepingsbrief voor de algemene vergadering van TMVS dv op 21 juni 2022, waarin de agenda werd meegedeeld.

      BESLUIT:

      Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene jaarvergadering van TMVS dv op dinsdag 21 juni 2022 om 14u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent en de daarbij bijhorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

      1. Toetreding van deelnemers
      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
      3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
      4. Verslag van de commissaris
      5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
        b.
        Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021
      6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
      7. Actualisering presentievergoeding
      8. Statutaire benoemingen
      9. Aanstelling commissaris
        Varia
      Artikel 2: De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, raadslid Ann Verschelden (plaatsvervangend vertegenwoordiger Jan De Graef), op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 21 juni 2022, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de OCMW-raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit zal:

      • hetzij per post t.a.v. TMVS dv, p/a TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent
      • hetzij per elektronische post, 20220621AVTMVS@farys.be, gestuurd worden.
    • Rapportering omtrent voortgang, thesaurietoestand en visums - aktename

      REGELGEVING:

      • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 177, 266 en 267.

      OVERWEGINGEN:

      • De financieel directeur dient te rapporteren aan de OCMW raad.
      • De aktename door het vast bureau van het rapport op 19 april 2022.

      BESLUIT:

      Artikel 1: Neemt akte van de rapporten 'Thesaurietoestand per 31/03/2022, de voortgangsrapportering Q1 2022 en visums 2021'.

      Artikel 2: Afschrift van het rapport wordt ter beschikking gesteld aan de algemeen directeur.

De heer raadsvoorzitter J. Laceur verklaart de zitting gesloten.

Namens raad voor maatschappelijk welzijn,

André Reuse
algemeen directeur

Jan Laceur
raadsvoorzitter