Terug gemeenteraad

Wed 26/04/2023 - 20:00 raadzaal

Openbaar

Normaal

  • De gemeenteraad bespreekt het proces-verbaal van de zitting van 29 maart 2023.

  • a) Jaarrekening 2022 volgens de beheerscyclus (BBC) - advies

    Het Decreet over het Lokaal Bestuur bepaalt dat de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf zich uitspreekt over de vaststelling van de jaarrekening voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft - dat gebeurde op 5 april 2023 - en dat de gemeenteraad, als algemene vergadering, advies uitbrengt bij de jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf.

    De jaarrekening wordt aan de toezichthoudende overheid voor goedkeuring overgemaakt.

    Jaarrekening 2022 BBC:

    • budgettair resultaat van het boekjaar: 852 833 euro
    • gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar:  - 3 035 044 euro
    • gecumuleerd budgettair resultaat: - 2 182 210 euro
    • autofinancieringsmarge: 517 007 euro

    b) Jaarrekening 2022 NBB volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen

    De autonome gemeentebedrijven met een winstoogmerk moeten ook een jaarrekening opstellen volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV). Volgens dat wetboek behoort de goedkeuring van die jaarrekening tot de bevoegdheid van de algemene vergadering. Bij een autonoom gemeentebedrijf vormt de gemeenteraad de algemene vergadering. De raad van bestuur van het AGB stelde op 5 april 2023 de jaarrekening 2022 vast.

    De statuten van het autonoom gemeentebedrijf Hamse Investeringsmaatschappij bepalen dat een commissaris-revisor belast is met het toezicht op de financiële toestand en de jaarrekening van het bedrijf.

    De commissaris-revisor brengt verslag uit aan de algemene vergadering.

    Jaarrekening 2022 NBB:(NBB = wordt neergelegd bij de Nationale Bank van België) - goedkeuring

    • balans na winstverdeling:
    • totaal van de activa: 17 676 010,69 euro
    • totaal van de passiva: 17 676 010,69 euro
    • winst van het boekjaar: 150 516,96 euro
    • te bestemmen verlies: -126 971,72 euro
    • te bestemmen verlies van het vorige boekjaar: -277 488,68 euro
    • over te dragen verlies: -126 971,72 euro
  • In het huidig retributiereglement m.b.t. het leveren en plaatsen van gedenk- of naamplaten is in artikel 3 een retributie vastgesteld van € 40,00 voor de naamplaatjes op een herdenkingszuil. Deze retributie is verschuldigd door diegene die om de naamplaat verzoekt.
    De leverancier heeft ter kennis gegeven dat zij vanaf heden €35,00 exclusief BTW aanrekenen voor een plaatje (= € 42,35 inclusief BTW), waardoor de doorgerekende prijs van € 40 overschreden wordt.
    Er wordt voorgesteld om de retributie te verhogen naar € 45.

  • Het klachtenmeldpunt van de gemeente ontving in 2022 285 meldingen. We merken een stijging van het aantal meldingen ten opzichte van 2021.
    Deze stijging kan deels verklaard worden door het feit dat de wijkraden na de coronaperiode opnieuw actief vergaderen. We registreerden immers 41 extra meldingen van de wijkraden t.o.v. 2021. Daarnaast ontving het meldpunt in 2022 meer meldingen over het onderhoud van openbaar groen, over beschadigingen aan de openbare weg en over de verkeerssignalisatie. Negen meldingen zijn als klacht geregistreerd.

    Het jaarverslag 2022 werd aangevuld met een toelichting over en de cijfers gegenereerd uit het platform Mijn Mooie Straat. Via deze tool kunnen burgers, zwerfvuilvrijwilligers en politie meldingen over sluikstort en zwerfvuil rechtstreeks overmaken aan het lokaal bestuur.

  • In het kader van de kandidatuur van kandidaat Nationaal Park Scheldevallei werd er aan de betrokken gemeentebesturen een kaart voorgelegd waarin de afbakening van de natuurkernen werd aangeduid. Deze kaart is gebaseerd op de kaart die vorig jaar werd gemaakt bij de indiening van het aanmeldingsdossier, op de eventuele aanvullende beslissingen van de colleges of gemeenteraden en op de principes zoals vermeld in de principeverklaring. Er is geen kaart met omgevend of omliggend landschap omdat dit omgevend of omliggend landschap niet meer bestaat ingevolge het ontwerp van decreet Vlaamse parken.

    Op de gemeenteraad van 27/04/2022 werd al een aangepaste (ten opzichte van de kaart uit de conceptnota-aanmeldingsdossier) goedgekeurd. De gemeenteraad besliste hierbij om enkel de reeds bestaande in werking zijnde Sigmagebieden op het grondgebied Hamme ter beschikking te stellen als inrichting voor het Nationaal Park; meer bepaald Bulbierbroek, Den Bunt, Lippenbroek, Het Zwijn, Kleine Wal, Grote Wal, Groot Schoor, Achterste Broek voor Baasrode en eveneens De Cramp.

    De aangepaste kaart (laatste versie dd. 17/02/2023 vanuit NP Scheldevallei) werd besproken met de teams landbouw, milieu/klimaat, ruimte/bouwen en toerisme en werd getoetst aan het eerdere gemeenteraadsbesluit hierover. Het resultaat van de bespreking werd goedgekeurd door het college op 28/02/2023.

    Op de kaart met natuurkernen konden we enkele aanpassingen vaststellen ten opzichte van het besluit dat de gemeenteraad hierover nam:

    1. Gebied naast De Roggeman: Werd extra opgenomen door NP Scheldevallei. Het college wenst dit gebied niet op te nemen.
    2. De Roggeman: Werd extra opgenomen door NP Scheldevallei. Het college wenst dit gebied te laten opnemen.
    3. Speelbos Driegoten: Werd extra opgenomen door NP Scheldevallei. Het college wenst dit gebied te laten opnemen
    4. Volkstuinen ten oosten van Oude Durme: Werd extra opgenomen door NP Scheldevallei. Het college wenst dit gebied niet op te nemen.
    5. Volkstuinen + bos centraal aan Oude Durme: werd extra opgenomen door NP Scheldevallei. Het college wenst dit gebied niet op te nemen.

    De gebieden waarvan sprake werden (ter illustratie) visueel toegelicht in het document in bijlage.

    Concreet komt het er op neer dat De Roggeman en het speelbos ter hoogte van Driegoten ook als natuurkern worden opgenomen, voor de andere gebieden bevestigen we de eerdere gemeenteraadsbeslissing (= geen opname) hierover.

    Voor beide gebieden wenst het college een extra voorwaarde toe te voegen:

    De Roggeman en het speelbos ter hoogte van Driegoten mogen enkel deel uitmaken van het Nationaal Park als dit geen natuurreservaat (type 3 of 4) wordt waardoor de omliggende percelen, de landbouw- of andere bedrijven zouden gehypothekeerd worden omtrent uitbating en of (her)aanvraag (bestaande) vergunningen. Als dit het geval zou zijn, dan worden deze gebieden onttrokken aan het Nationaal Park.

    De kaart met aanpassingen werd besproken op de MILADI en GECORO. Beide adviesraden keurden de opmerkingen en aanpassingen bij de kaart goed.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om deze aanpassingen goed te keuren.

    Naast de kaart werden ook de voorgelegde principes die bij de kaart horen, besproken. Het doel van deze principes is om zekerheden te bieden aan de partners voor de werking van het Nationaal Park Scheldevallei, uiteraard binnen het wettelijk kader. Het college formuleerde enkele opmerkingen bij deze principes.

    In een verdere fase zal ook de samenwerkingsovereenkomst voor het Nationaal Park Scheldevallei voorgelegd worden aan de gemeenteraad.

  • De Vlaamse regering heeft in samenspraak met de vervoersregioraden beslist om in steden en gemeenten Hoppinpunten in te richten in het kader van het decreet basisbereikbaarheid. Agentschap wegen en verkeer heeft hiervoor een ontwerpwijzer opgemaakt. De intercommunale Solva heeft op basis van deze ontwerpwijzer, een overheidsopdracht aangaande 'Aankopen van straatmeubilair en andere objecten via aankoopcentrale voor de inrichting van Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes in de provincie Oost-Vlaanderen en deel provincie Antwerpen' gevoerd. De intercommunale Solva treedt voor diverse lokale besturen binnen intercommunales DDS, Interwaas, Igemo, Veneco en Solva op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
    Op 6 september 2022 heeft de Raad van Bestuur van SOLVA de opdracht met betrekking tot de aankoopcentrale gegund aan de economisch meest voordelige en regelmatige bieders (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding) per perceel. Het volledige gunningsverslag vormt een bijlage bij het vermelde besluit van de Raad van Bestuur van SOLVA.
    De opdracht werd gesloten op 26 september 2022. De gemeente is opgenomen als begunstigde entiteit die kan afnemen van de raamovereenkomst.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de toetreding tot de gegunde aankoopcentrale Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes van SOLVA volgens de voorwaarden zoals voorzien binnen het Decreet Lokaal Bestuur goed te keuren.
    Er is geen enkele verplichting tot afname van deze raamovereenkomst en de overeenkomst is niet exclusief (een afname van de dienstverlening via een andere overheidsopdracht blijft mogelijk). De bestellingen zullen op afroep gebeuren naar gelang de behoeften van het bestuur.

  • Naar aanleiding van gewijzigde onderwijswetgeving in het bijzonder omtrent evaluatie en deconnectie was een update van het arbeidsreglement van de gemeentelijke Academie te Hamme noodzakelijk. 

    Elke school moet in opvolging van cao XII en cao V BE uiterlijk op 1 september 2023 een lokaal afsprakenkader deconnectie opgenomen hebben als bijlage bij het Arbeidsreglement. Dit kader geeft gevolg aan een Europese verplichting. Deconnectie heeft betrekking op alle personeelsleden en alle andere onderwijsactoren met het oog op het respecteren van de rust- en verlofperiodes en het vrijwaren van de balans tussen werk / les en privéleven.

    Daarnaast dient een nieuwe procedure inzake functiebeschrijving en evaluatie te worden voorzien voor de personeelsleden binnen het onderwijs en dit conform de nieuwe decretale bepalingen die werden ingeschreven in de hoofdstukken Vbis en Vter van het Decreet Rechtspositie personeelsleden voor gesubsidieerd onderwijs.

    De huidige aanpassingen werden overlegd en onderhandeld op het ABOC dd. 7 februari 2023. Een protocolakkoord werd voor beide materies opgesteld.

    De algemene afspraken rond deconnectie werden vastgelegd in bijlage 6 en de nieuwe procedure rond evaluatie werd opgenomen in bijlage 3. Beide bijlagen maken integraal deel uit van het arbeidsreglement. Elk personeelslid ontvangt er een kopie van.

    Vraag aan de gemeenteraad om de voorgestelde wijzigingen goed te keuren.

  • De gewone algemene vergadering (jaarvergadering) van Zefier cvba zal plaatsvinden op donderdag 8 juni 2023 om 14u00 in AuditoRium4 - CommunicatieCampus, Sint-Denijslaan 485, te Gent.

    Agenda:

    1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022.
    2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2022.
    3. Goedkeuring van de jaarrekening 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting).
    4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.

    Vertegenwoordiger: Lotte Peeters - plaatsvervanger: Kurt De Graef.

  • Op 30 mei 2023 heeft de gewone algemene vergadering van IGS Westlede plaats om 9 u. De vergadering gaat door in de hoofdzetel, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi met volgende agenda:

    1. Goedkeuring verslag buitengewone algemene vergadering 10/01/2023
    2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2022
    3. Verslag commissaris-revisor
    4. Goedkeuring werkingsverslag 2022
    5. Goedkeuring remunatieverslag 2022
    6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor
    7. Varia

    Vertegenwoordiger: Luk De Mey

  • Op 8 juni 2023 zal de nieuwe woonmaatschappij 'De Thuisbouwer' voor het werkingsgebied Hamme-Zele gevormd worden. Hamme en Zele maken deel uit van dit werkingsgebied.

    In de stuurgroep van het werkingsgebied Hamme-Zele werd vastgesteld om volgende mandaten voor de gemeenten van het werkingsgebied voor te behouden in de raad van bestuur van deze woonmaatschappij:

    • 8 mandaten voor lokaal bestuur Hamme + minstens één extra kandidaat;
    • 6 mandaten voor lokaal bestuur Zele;
    • 1 mandaat voor de private aandeelhouders.

    De leden van het bestuursorgaan, worden dan door de algemene vergadering uit die voorgedragen kandidaten benoemd.

    Bij de samenstelling van het bestuursorgaan dient o.a. rekening gehouden te worden met volgende bepalingen:

    • minstens 1/3 leden van een ander geslacht;
    • voldoende expertise;
    • voldoende diversiteit in competenties en achtergrond.

    Voorgesteld wordt om volgende kandidaten voor te dragen:

    • Etienne De Prycker
    • Koen Mettepenningen
    • Filip Boelaert
    • Marleen Van Holewinckel
    • Hilde Cloostermans
    • Marita De Medts
    • André Raemdonck
    • Jan Laceur
    • Danny Poppe
  • Voor de vrijstelling van de algemene heffing op gezinnen dienen wij te beschikken over de rechthebbenden op de verhoogde tegemoetkoming.

    Wanneer een lokale overheid aan de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid vraagt om de lijst van de inwoners die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming van de verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen te krijgen met het oog op de automatische toekenning van een belastingvermindering of een ander aanvullend voordeel, dan moet de lokale overheid een overeenkomst laten goedkeuren door de gemeenteraad. Vandaar voorliggend voorstel van raadsbesluit.

Extra