Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de aanpassingen aan het reglement starterspremie goed te keuren. Het doel van deze herziening is om de premie gerichter en duurzamer in te zetten, met aandacht voor de levensvatbaarheid van ondernemingen en een efficiëntere opvolging van de voorwaarden.
Overzicht van de goedgekeurde wijzigingen door het college:
Verlenging van de aanvraagtermijn
De termijn om een aanvraag in te dienen wordt verlengd van 12 naar 36 maanden, met als referentiepunt de oprichtingsdatum zoals geregistreerd in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).
Gelijke premiebedragen voor alle ondernemers
De premiebedragen worden gelijkgetrokken voor ondernemers in zowel de deelgemeenten als het winkelkerngebied, om zo een eerlijke en gelijke ondersteuning te garanderen.
Verplichte voorlegging van betaalbewijzen
Voor de uitbetaling van de premie moeten ondernemers voortaan betaalbewijzen indienen bij team ondernemen. De ontvangen premie moet worden aangewend voor investeringen die bijdragen aan de duurzaamheid van het ondernemerschap en de lokale economie.
Verplichte eigen inbreng
Ondernemers moeten een eigen investering doen volgens een 60 % - 40 % verhouding. Concreet betekent dit dat een ondernemer voor elke € 1.000 die hij of zij zelf investeert, € 400 aan premie kan ontvangen. Er wordt gewerkt met een maximumbedrag en een termijn van 36 maanden om dit bedrag te realiseren.
Aanpassing van het maximumbedrag
Het maximumbedrag van de starterspremie wordt verlaagd van € 4.000 naar € 2.500.
Toelating van bijberoepers
Ook bijberoepers kunnen voortaan een aanvraag indienen, op voorwaarde dat hun zaak minstens drie dagen per week geopend is.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Verlenging van de aanvraagtermijn
De termijn om een aanvraag in te dienen wordt verlengd van 12 naar 36 maanden, met als referentiepunt de oprichtingsdatum zoals geregistreerd in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).
Gelijke premiebedragen voor alle ondernemers
De premiebedragen worden gelijkgetrokken voor ondernemers in zowel de deelgemeenten als het winkelkerngebied, om zo een eerlijke en gelijke ondersteuning te garanderen.
Verplichte voorlegging van betaalbewijzen
Voor de uitbetaling van de premie moeten ondernemers voortaan betaalbewijzen indienen bij team ondernemen. De ontvangen premie moet worden aangewend voor investeringen die bijdragen aan de duurzaamheid van het ondernemerschap en de lokale economie.
Verplichte eigen inbreng
Ondernemers moeten een eigen investering doen volgens een 60 % - 40 % verhouding. Concreet betekent dit dat een ondernemer voor elke € 1.000 die hij of zij zelf investeert, € 400 aan premie kan ontvangen. Er wordt gewerkt met een maximumbedrag en een termijn van 36 maanden om dit bedrag te realiseren.
Aanpassing van het maximumbedrag
Het maximumbedrag van de starterspremie wordt verlaagd van € 4.000 naar € 2.500.
Toelating van bijberoepers
Ook bijberoepers kunnen voortaan een aanvraag indienen, op voorwaarde dat hun zaak minstens drie dagen per week geopend is.
Amendement 1:
Reden : zowel het bewijs van betaling moet geleverd worden als de aard van de investering
Amendement 2:
BESLUIT:
Artikel 1.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om amendement 1 goed te keuren.
Met 28 stemmen voor (Jan Laceur, Lotte Peeters, Jan De Graef, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Veerle De Clercq, Kim Van de Sande, Giel Colman, Sigi Vanhoyweghen, Yannick De Maere, Jan Rosschaert, Tom Vermeire, Yentl Scheirs, Lotte De Blende, Guy Bogaert-De Clercq, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Mustafa Tokgoz, Kurt De Graef, Johan Robberecht, Regine Van Achter, Danny Poppe, Carine Calluy, Michaël Van Pottelberghe, Marc Saerens, Kurt Pieters), 1 onthouding (Gilles Verbeke)
Art. 2.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om amendement 2 goed te keuren.
Met 28 stemmen voor (Jan Laceur, Lotte Peeters, Jan De Graef, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Veerle De Clercq, Kim Van de Sande, Giel Colman, Sigi Vanhoyweghen, Yannick De Maere, Jan Rosschaert, Tom Vermeire, Yentl Scheirs, Lotte De Blende, Guy Bogaert-De Clercq, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Mustafa Tokgoz, Kurt De Graef, Johan Robberecht, Regine Van Achter, Danny Poppe, Carine Calluy, Michaël Van Pottelberghe, Marc Saerens, Kurt Pieters), 1 onthouding (Gilles Verbeke)
Art. 3.
De gemeenteraad keurt onderstaand reglement starterspremie goed, met erin opgenomen bovenvermelde 2 amendementen.
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
De gemeente Hamme kan, onder de voorwaarden bepaald in dit reglement, een toelage toekennen aan startende ondernemers. Dit met het doel hun slaagkansen te verhogen en de zelfstandige economische activiteit gericht op de sectoren kleinhandel en horeca in de gemeente te stimuleren.
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Handelaar: De zaakvoerder, natuurlijke of rechtspersoon, van de handelszaak.
Ondernemer: Natuurlijke of rechtspersoon die een onderneming heeft waarvoor een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) is vereist.
Starter: Startende handelaars, onderworpen aan het sociaal statuut der zelfstandigen, die een nieuwe kleinhandels- of horecazaak opstart
Horecazaak: Bedrijfstak die bestaat uit commerciële dienstverlenende ondernemingen
die logies verstrekken en/of publiek toegankelijke inrichting waar voedingswaren of dranken worden verkocht en ter plaatse kunnen worden genuttigd.
Handelszaak: Elke commerciële onderneming waarvoor een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) is vereist en die de uitoefening van een kleinhandels- of horecazaak tot hoofddoel heeft
Handelspand: Het onroerend goed waarin de handels- of horecazaak wordt uitgebaat, of een dienstverlener met vrij publiek toegankelijke ruimte.
Vrije publiektoegankelijke ruimte: Voor het publiek toegankelijk plaats, ruimte of gebouw, bestemd voor verkoop of verbruik, of waar diensten worden aangeboden.
Dienstverlener: Bedrijfstak die bestaat uit commerciële dienstverlenende ondernemingen waarbij een dienst of pakket van diensten wordt geleverd aan een andere partij.
Vrij beroep: Onder een vrij beroep wordt verstaan een beroep dat wordt uitgeoefend op grond van een relevante beroepskwalificatie door een persoon die persoonlijk, op eigen verantwoordelijkheid en professioneel onafhankelijk, intellectueel ideële prestaties verricht ten behoeve van de opdrachtgever en de samenleving in het algemeen.
Detailhandel: Elke kleinhandelszaak met een winkelvloeroppervlakte tot max. 400m².
(Detailhandel-)Keten: Is een verzameling winkels van één groot bedrijf en kent meerdere winkels met dezelfde naam.
§1. Voor de toelage komen in aanmerking:
§2. Voor de subsidie komen niet in aanmerking:
§3. Om in aanmerking te komen voor een premie moet het pand waarop de aanvraag betrekking heeft aan volgende voorwaarden voldoen:
§4. Om in aanmerking te komen voor een subsidie moet de aanvrager één van de volgende ondernemende activiteiten uitoefenen als hoofdactiviteit zoals ingeschreven in de Kruispuntbank:
§5. Om in aanmerking te komen voor een premie verbindt de starter zich ertoe om onderstaande verplichtingen te voldoen:
§6. De starterspremie wordt nooit toegekend indien de aanvraag betrekking heeft op een pand zonder vrij publiek toegankelijke commerciële ruimte.
§7. Ondernemers die hun activiteit uitoefenen in het kader van een bijberoep komen eveneens in aanmerking voor de starterspremie, mits zij voldoen aan alle voorwaarden zoals opgenomen in dit reglement.
 In het bijzonder geldt dat de onderneming gedurende minstens drie dagen per week operationeel moet zijn, waarbij per dag een minimale openingsduur van vijf uur vereist is. Deze uren hoeven niet opeenvolgend te zijn, maar dienen wel effectief aangeboden te worden aan het publiek of klanten.
§8. Het verlenen van de subsidie kan enkel binnen de perken van de kredieten die het college van burgemeester en schepenen voor dit reglement voor overdrachten beschikbaar stelt en overeenkomstig de Wet van 14 november 1983 houdende controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
§1. De grootte van het toelagebedrag is uniform en bedraagt maximaal € 2500,00, ongeacht de locatie van het handelspand binnen de gemeente Hamme.
§2. De starter dient minimaal 60% van de totale investering zelf te financieren. De starterspremie bedraagt maximaal 40% van de investering, met een plafond van € 2500,00.
Bij de berekening van het investeringsbedrag wordt uitgegaan van het nettobedrag van de facturen. De btw wordt enkel meegeteld indien deze niet recupereerbaar is door de ondernemer. Recupereerbare btw wordt niet beschouwd als onderdeel van de investering.
§3. De eigen inbreng moet aantoonbaar zijn via betaalbewijzen en facturen die worden ingediend bij team ondernemen.
§4. De ondernemer krijgt maximaal 36 maanden de tijd om het investeringsbedrag te realiseren en de nodige bewijsstukken aan te leveren.
§5. De dossiers worden chronologisch behandeld naar rato van indiening en tot uitputting van het goedgekeurde krediet.
§1. Om de premie zoals bepaald in huidig reglement te kunnen bekomen, dient de starter bij de gemeente Hamme een aanvraag in via het daartoe geijkte aanvraagformulier te bekomen bij team ondernemen van de gemeente Hamme of online via de gemeentelijke website.
§2. Deze aanvraag dient de volgende documenten te bevatten om ontvankelijk te zijn:
§3 Voor de uitbetaling van de starterspremie is het verplicht om betaalbewijzen en facturen in te dienen bij het Team Ondernemen van de gemeente Hamme.
Facturen en betaalbewijzen mogen maximaal één jaar oud zijn op het moment van indiening.
Enkel investeringen die aantoonbaar bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van de onderneming komen in aanmerking.
 Kosten die verband houden met de reguliere werking van de onderneming, zoals huur, nutsvoorzieningen (elektriciteit, water, gas, internet), verzekeringen, boekhoudkosten en aankoop van voorraad, komen niet in aanmerking voor terugbetaling.
Toegestane investeringen zijn onder andere:
§4. De aanvragen worden volgens datum van ontvangst chronologisch behandeld
§5. De aanvraag moet binnen zesendertig maanden na datum waarop de uitbating van de kleinhandels- of horecazaak van start is gegaan ingediend worden bij het college van burgemeester en schepenen. De oprichtingsdatum in de KBO geldt als referentiepunt.
§6. Door het indienen van de aanvraag aanvaardt de aanvrager uitdrukkelijk de bepalingen en voorwaarden van huidig reglement.
§7. De uitbetaling van de subsidies gebeurt door overschrijving op de post- of bankrekening van de aanvrager.
§8. Het college van burgemeester en schepenen behoudt ten alle tijden de bevoegdheid om te beslissen welke investeringen bijdragen aan duurzame ontwikkeling van de onderneming.
§1. Elke aanvrager moet zich onderwerpen aan eventuele controles of vragen om toelichting.
§2. Het college van burgemeester en schepenen kan de terugvordering van de subsidie pro rata eisen van het aantal overblijvende maanden en verhoogd met de wettelijke intresten op deze sommen vanaf de datum van ingebrekestelling met aanmaning van terugbetaling, indien de gesubsidieerde activiteit, in het kader van de starterspremie, niet meer wordt uitgeoefend binnen de 36 maanden na uitkering van de premie.
§3. De voorwaarde in Artikel 6 §2 vervalt in volgende gevallen:
§4. Het college van burgemeester en schepenen zal de terugvordering van de subsidie eisen, vermeerderd met de wettelijke intrest:
§5. Het college van burgemeester en schepenen behoudt zich het recht voor om te controleren of de toegekende premie werd besteed aan toegestane investeringen zoals bepaald in Artikel 5 §3.
 Indien blijkt dat de middelen werden aangewend aan niet duurzame investeringen, kan de premie geheel of gedeeltelijk worden teruggevorderd.
 De controle gebeurt op basis van de ingediende betaalbewijzen, facturen en aanvullende documentatie.
§6. Voor betwistingen in verband met dit reglement is de rechtbank van eerste aanleg van Dendermonde bevoegd.
§1. De aanvrager/ starter verbindt er zich toe:
§2. Wanneer de non-discriminatieclausule niet nageleefd wordt, kan de gemeente Hamme, rekening houdend met alle elementen, maatregelen nemen.
§1. Het Reglement starterspremie, goedgekeurd door de gemeenteraad op 15 juni 2022, wordt opgeheven.
§1. Dit reglement treedt in werking op 1 november 2025.