Terug gemeenteraad

Mon 20/10/2025 - 20:00 raadzaal

Openbaar

GOEDKEURING NOTULEN

BESTUUR EN BELEID

  • De gemeenteraad neemt akte van het ontslag, met onmiddellijke ingang, van de heer Leo Van der Vorst als gemeenteraadslid, zoals ingediend bij de voorzitter van de gemeenteraad op 9 september 2025. Een raadslid blijft het mandaat uitoefenen tot de opvolger werd geïnstalleerd.

  • De gemeenteraad onderzoekt de geloofsbrieven van de verkozenen. De geloofsbrieven omvatten de bewijsstukken die alle verkozenen die opgeroepen zijn om de eed af te leggen, moeten voorleggen en waaruit blijkt dat ze op een wettige wijze zijn verkozen en er tegen hun verkiezing geen bezwaren zijn.

    Gezien het ontslag van de heer Leo Van der Vorst als gemeenteraadslid, waarvan akte genomen werd in raadszitting van heden, is dit mandaat vrijgekomen. Gezien het feit dat de heer Gustaaf De Saeger en mevrouw Alessa Segers het mandaat niet opnemen, zal het mandaat opgenomen worden door de heer Kurt Pieters.

    Een gemeenteraadslid is van rechtswege ook lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.

  • Aangezien de heer Kurt Pieters heden als raadslid werd geïnstalleerd, ter vervanging van ontslagnemend raadslid Leo Van der Vorst, dient de rangorde van de raadsleden aangepast te worden.

    Raadsleden die ná de installatievergadering van de gemeenteraad de eed als raadslid afleggen, sluiten achteraan aan, los van reeds eventueel vroeger opgebouwde anciënniteit.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de aanvraag van de heer Michel De Geyter voor het dragen van de titel eregemeenteraadslid goed te keuren.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de aanvraag van de heer Leo Van der Vorst voor het dragen van de titel eregemeenteraadslid goed te keuren.

Intercommunales en verenigingen

  • De agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen, dat plaatsvindt op maandag 8 december 2025 om 18.00 u., wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Tijdens de gemeenteraad van 27 januari 2025 werden volgende vertegenwoordigers van de gemeente aangeduid tot het einde van de legislatuur:

    • Effectief vertegenwoordiger: Jo Laureys
    • Plaatsvervangend vertegenwoordiger: Jan Rosschaert

Kennisgevingen

OMGEVING EN ONDERNEMEN

Ruimte en bouwen

  • In de Kaaldries is een woonproject gerealiseerd waarin achteraan een groene ruimte is ingericht. Deze groene ruimte werd door de ontwikkelaar overgedragen aan de gemeente. Het graspleintje ligt er soms heel verwaarloosd bij en een aanpalende had gevraagd of de gemeente dit niet zou willen verkopen zodat de aanpalende dit bij zijn tuin zou kunnen voegen. De gemeenteraad dient de desaffectatie goed te keuren van een perceel grond in de Kaaldries naar aanleiding van een toekomstige verkoop.

    De voorwaarden voor de overdracht (verkoop) wordt later aan een gemeenteraad voorgelegd.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de voorwaarden en de verkoop goed te keuren voor het pand Marktplein 19.

Ondernemen

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de aanpassingen aan het reglement starterspremie goed te keuren. Het doel van deze herziening is om de premie gerichter en duurzamer in te zetten, met aandacht voor de levensvatbaarheid van ondernemingen en een efficiëntere opvolging van de voorwaarden.

    Overzicht van de goedgekeurde wijzigingen door het college:

    1. Verlenging van de aanvraagtermijn
      De termijn om een aanvraag in te dienen wordt verlengd van 12 naar 36 maanden, met als referentiepunt de oprichtingsdatum zoals geregistreerd in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).

    2. Gelijke premiebedragen voor alle ondernemers
      De premiebedragen worden gelijkgetrokken voor ondernemers in zowel de deelgemeenten als het winkelkerngebied, om zo een eerlijke en gelijke ondersteuning te garanderen.

    3. Verplichte voorlegging van betaalbewijzen
      Voor de uitbetaling van de premie moeten ondernemers voortaan betaalbewijzen indienen bij team ondernemen. De ontvangen premie moet worden aangewend voor investeringen die bijdragen aan de duurzaamheid van het ondernemerschap en de lokale economie.

    4. Verplichte eigen inbreng
      Ondernemers moeten een eigen investering doen volgens een 60 % - 40 % verhouding. Concreet betekent dit dat een ondernemer voor elke € 1.000 die hij of zij zelf investeert, € 400 aan premie kan ontvangen. Er wordt gewerkt met een maximumbedrag en een termijn van 36 maanden om dit bedrag te realiseren.

    5. Aanpassing van het maximumbedrag
      Het maximumbedrag van de starterspremie wordt verlaagd van € 4.000 naar € 2.500.

    6. Toelating van bijberoepers
      Ook bijberoepers kunnen voortaan een aanvraag indienen, op voorwaarde dat hun zaak minstens drie dagen per week geopend is.

Wonen en huisvesting

SAMENLEVING

Burgerzaken

  • De gemeenteraad bespreekt de aanpassing van het gemeentelijk huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen:

    Sinds het gewijzigde decreet op de begraafplaatsen en lijkbezorging, is het mogelijk dat de urne van een eerder overleden echtgenoot of partner mee kan begraven worden bij de echtgenoot of partner die overlijdt, of bijgezet kan worden in een urnenveld of columbarium, of ook mee uitgestrooid kan worden.Daarnaast is het mogelijk dat de urne met as van een eerder overleden gezelschapsdier kan bijgezet of mee begraven worden.

    Het decreet op de begraafplaatsen en lijkbezorging legt hiervoor enkele voorwaarden op, de gemeenteraad bepaalt in het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen de verdere modaliteiten.

    • Bijgevolg worden artikelen 8 en 9 toegevoegd aan het reglement.

      • Artikel 8: Op aanvraag kan de urne van een eerder overleden echtgenoot of partner mee begraven worden of bijgezet worden in een urnengraf of columbarium bij de echtgenoot of partner die overlijdt, of mee uitgestrooid worden. De eerder overledene mag tegen die mogelijkheid echter geen bezwaar hebben geuit in een laatste wilsbeschikking.

      • Artikel 9: Op aanvraag is het mogelijk om de as van reeds eerder overleden gezelschapsdieren gelijktijdig met een begunstigde te begraven in een grondgraf, grafkelder, urnengraf of columbarium. De as dient in dit geval geborgen te worden in een biologisch niet-afbreekbare urne.

        Met het gezelschapsdier wordt elk dier dat tam is en traditioneel in huis voor gezelschap of voor emotionele steun gehouden wordt bedoeld.

        Het gezelschapsdier moet reeds overleden en gecremeerd zijn op het ogenblik van het overlijden van de eigenaar.

        De hoeveelheid as is eerder een symbolische waarde. De urne met de as van het gezelschapsdier mag nooit de plaats innemen van een urne van een overleden persoon.

        De urne met de as van een gezelschapsdier kan enkel maar worden bijgezet of begraven op het ogenblik van de bijzetting of begraving van de eigenaar. Latere bijzettingen van de urne met de as van een gezelschapsdier zijn niet mogelijk. De urne met de assen van een gezelschapsdier mag geen deel uitmaken van een betalende concessie en kan bijgezet worden in geconcedeerde en in niet-geconcedeerde graven.

        De urne van een gezelschapsdier kan enkel worden begraven of bijgezet worden indien dit technisch mogelijk is en er voldoende plaats is in het respectievelijke graf, kelder, urnengraf of columbarium.

        Bij einde concessie of ontgraving van de overleden eigenaar, volgt de as van het gecremeerde gezelschapsdier de bestemming van de kist of van de urne van de overleden eigenaar. De as van de gezelschapsdieren dient dan wel gescheiden te worden van de menselijke resten.

        De as van een gezelschapsdier mag niet verstrooid worden op de asweide van de gemeentelijke begraafplaats.
    • Tegelijkertijd wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om artikelen 15, 41 en 52 met betrekking tot de staat van de naamplaatjes aan te passen. 

GEMEENTELIJK ONDERWIJS

  • Vraagt aan de gemeenteraad om de aankoop van 3 extra PWB-uren (personeel ten laste van het werkingsbudget) voor de uitbreiding atelier beeldhouwen in de academie voor beeldende en audiovisuele kunsten goed te keuren. Het atelier beeldhouwen en ruimtelijke kunst is voor volgend schooljaar reeds volzet. Vermits de interesse is er de noodzaak om te starten met een namiddagatelier op dinsdag - waarvoor 4 lestijden nodig zijn.

    De vraag omtrent het vermeerderen van 2 PWB-uren naar 3 PWB-uren werd voorgelegd en goedgekeurd door het ABC. Dit 1 extra PWB-uur in de academie voor beeldende en audiovisuele kunst zou worden gebruikt voor creëren van duobaan in grote groep beeldatelier. Financieel kan dit gedragen worden met het huidige werkingsbudget. Er wordt zuinig omgesprongen op uitgaven zodat deze uren kunnen bekostigd worden en het totale beschikbare werkingsbudget niet overschreden wordt.

  • Vraagt aan de gemeenteraad om 2 extra PWB-uren (personeel ten laste van het werkingsbudget) voor de ondersteuning van de woordafdeling in de academie voor muziek woord dans goed te keuren. Om alle huidige én nieuwe leerlingen een plek te kunnen geven en voldoende pedagogisch comfort te kunnen bieden, is er nood aan 2 extra lestijden voor MWD ten laste van het werkingsbudget. Het inzetten van de PWB-uren in de academie voor muziek woord dans werd intern besproken en goedgekeurd door het vakbondsoverleg onderwijs 

  • Vraagt aan de gemeenteraad om kennis te nemen van de wijzigingen van het schoolreglement en de infobrochure van GBS De Dobbelsteen voor het schooljaar 2025-2026 en deze wijzigingen goed te keuren:

    Wijzigingen in het schoolreglement:

    • Hoofdstuk 1, artikel 4 paragraaf 20: aanpassing
    • Hoofdstuk 4, artikel 7 paragraaf 2 en 3: aanpassing bedragen. 
    • Hoofdstuk 6, artikel 12: aanpassing
    • Hoofdstuk 9, artikel 23: aanpassing
    • Hoofdstuk 12, artikel 33: aanpassing
    • Hoofdstuk 13, artikel 37 paragraaf 1-5: aanpassing
    • Hoofdstuk 14, artikel 45 aanpassing 
    • Hoofdstuk 15, artikel 46 aanpassing
    • Hoofdstuk 18: aanpassing

    Wijzigingen in het infobrochure: 

    • Hoofdstuk 1, 1.1 schoolgegevens: aanpassing naam van de burgemeester en de schepen + personeel
    • Hoofdstuk 1, 1.3 onderwijsaanbod: aanpassing leergebieden
    • Hoofdstuk 1, 1.5: screening + taalintegratietraject: aanpassing
    • Hoofdstuk 2, 2.8 Verkeer en veiligheid: aanpassing
    • Hoofdstuk 2, 2.10 Middagmaal: aanpassing prijs
    • Hoofdstuk 7, 7.1 Contactgegevens CLB: aanpassing mailadres
    • Hoofdstuk 9: toedienen van medicijnen: aanpassing
    • Hoofdstuk 11: aanpassing jaarkalender

     

     

AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF

  • De huidige statuten van autonoom gemeentebedrijf HIM dienen op bepaalde punten aangepast/aangevuld te worden in overeenstemming met het decreet lokaal bestuur.
    Meer bepaald gaat het over de toevoeging van:

      • Art. 11: De samenstelling van de Raad van Bestuur
      • Art. 22: Het afsluiten van den bestuurdersaansprakelijkheid
      • Art. 28: De mogelijkheid tot uitnodigen van experten
      • Art. 44: Deontologische commissie
  • Herziening van de beheersovereenkomst tussen de gemeente Hamme en het AGB HIM in het kader van de nieuwe legislatuur.

    Voorgestelde aanpassingen:

    • Nieuwe samenstelling van het bestuur en de aangepaste legislatuurtermijn;
    • De fiscale en juridische verduidelijking over het BTW-regime dat van toepassing is op het AGB volgens circulaire 2022/C100 d.d. 13/10/2022;
    • De herwerking van Art 13 $2. En Art 17 §2. zonder inhoudelijke wijzigingen, met als doel een duidelijker en meer gestructureerde formulering.
    • De beperking van het thesauriebeheer tem een grensbedrag van € 144000,00 in hoofde van de voorzitter;
    • Het updaten van de beheerde infrastructuur waarbij de uitbating van de feestzalen werd geschrapt.

AANVULLENDE PUNTEN

  • Om economisch leefbaar te zijn is het nodig dat:

    • Het AGB Hamse Investeringsmaatschappij vanwege de gemeente Hamme prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor de toegangsgelden voor de vrijetijdsinfrastructuur (sport) te Hamme.
    • Het AGB Hamse Investeringsmaatschappij vanwege de Gemeente Hamme prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor de beheerde ondergrondse parkings te Hamme.

    Uit de tussentijdse budgetcontrole 2025 is gebleken dat de prijssubsidiefactor voor het boekjaar 2025 voldoende is. Vanaf november kunnen we de prijssubsidiefactor voor de parkings en vrijetijdsinfrastructuur beperken tot 1,4. Het totaal aan prijssubsidies bedraagt aldus respectievelijk € 401 228,37 en € 228 676,80. Het AGB voorziet in de aanpassing meerjarenplan 2025 een prijssubsidie van € 629 905,16. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit goed te keuren.

  • Raadslid Gilles Verbeke van Groen diende een aanvullend agendapunt in m.b.t. 'Aanpak exoten (Japanse duizendknoop, doornappel, Aziatische hoornaar...)'.