Terug gemeenteraad

Wed 20/11/2024 - 21:00 raadzaal

Openbaar

GOEDKEURING NOTULEN

BESTUUR EN BELEID

Intercommunales en verenigingen

  • De agenda van de bijzondere algemene vergadering van DDS die plaatsvindt op maandag 25 november 2024 om 19 u. wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Agenda:

    1. Verwelkoming.
    2. Aanduiden van een secretaris en twee stemopnemers (art. 18 van de statuten).
    3. Goedkeuring verslag van de algemene vergadering van 11 juni 2024.
    4. Bespreking van het voorstel van activiteiten voor het werkjaar 2025 en de daaraan verbonden begroting (als bijlage).
    5. Ontslag en benoeming.
    6. Diversen.
    Vertegenwoordigers:
    • Jan Ketels – geen plaatsvervanger.
    • Jan De Graef – plaatsvervanger Robby Van der Stock.
    • Fatima Gökce – plaatsvervanger Yentl Scheirs.
    • De vierde vertegenwoordiger is na het ontslag van Herman Vijt (met als plaatsvervanger Jan Ketels) niet meer aangeduid aangezien het einde van de legislatuur is.
  • De agenda van de bijzondere algemene vergadering van Verko die plaatsvindt op maandag 25 november 2024 om 18 u. wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • De agenda van de algemene vergadering van Blijdorp die digitaal plaatsvindt op dinsdag 10 december 2024 wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

OMGEVING EN ONDERNEMEN

  • Van de volgende Polders ontving de gemeente de kostenraming voor het onderhoud aan waterlopen van 3° categorie voor het jaar 2025:

    • Polder Schelde Durme Oost: 172.855,54 euro.
    • Polder tussen Schelde en Durme: 3.859,69 euro.

    Voorgesteld wordt om voorwaardelijk gunstig advies te verlenen aan de ingediende onderhoudsprogramma’s met voorlopige raming van de uit te voeren onderhoudswerken aan waterlopen van 3° categorie voor de voormelde Polderbesturen in 2025, dit evenwel binnen de eerder gemaakte afspraken dat qua budgettaire planning voor de twee polders samen, 150.000 euro zal worden voorzien.
    Het college van burgemeester stelt voor de programma's voor te leggen aan de gemeenteraad met de cijfers (pro rato) hun ingediende programma - totaal 176.715,23 euro - en het  jaarlijks opgenomen totaal bedrag voor de polderbesturen van 150.000 euro.
    D.w.z.:

    • 3.270 euro voor de Polder Tussen Schelde en Durme (2,18 %).
    • 146.730 euro voor de Polder Schelde Durme Oost (97,82 %).

    De noodzakelijke budgettaire middelen voor de onderhoudswerken, worden voorzien in het exploitatiebudget van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025 onder 0310-00/6496400.

Ondernemen

  • De kerstmarkt 2023 werd geëvalueerd tijdens een overleg op 17 januari met team noodplanning, de veiligheidsdiensten, EVA-vzw Ondernemend Hamme en team ondernemen. Tijdens dit overleg werden een aantal tekorten in het reglement van de kerstmarkt besproken. Omdat deze tekorten ook gelden voor het reglement zomerbraderij, werd beslist om één uniform reglement op te maken voor de zomerbraderij en de kerstmarkt, zodanig dat er meer duidelijkheid is voor de burger, gemeentelijke administratie en de handhaver. 

    Volgende zaken werden toegevoegd naar aanleiding van de tekorten:

    • De verplichting rond de herbruikbare caterings materialen, naar aanleiding van de huidige wetgeving.
    • Een verplichte waarborg om de problematiek rond herbruikbare materialen in de vuilbak op te lossen.
    • De tijdelijke politieverordening die opgemaakt is voor de zomerbraderij werd opgenomen met betrekking tot het alcoholvolume om latere discussies te vermijden en een eenduidig antwoord te hebben voor zowel de zomerbraderij als de kerstmarkt.
    • Extra toevoegingen i.v.m. het glasverbod, zo was er vroeger nog verwarring rond porselein.
    • Enkele veiligheidsregels rond elektriciteit.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het marktreglement kerstmarkt/zomerbraderij goed te keuren.

INTERNE ONDERSTEUNING

Personeel

  • Naar aanleiding van de mogelijkheid tot fietsleasing vanaf 1 januari 2024 werd er een fietspolicy opgesteld om de rechten en plichten van het personeel te duiden. De fietspolicy is bedoeld om het beheer en het gebruik van de ter beschikking gestelde leasefiets optimaal te laten verlopen. De gemeenteraad keurde ter zitting van 25 oktober 2023 en 11 september 2024 de fietspolicy goed. 

    Aangezien het aanbestedingsbedrag van de gunning van 2024 werd overschreden, werd er door DDS-streekregisseurs een nieuwe opdracht uitgeschreven. Op het college van burgemeester en schepenen dd. 2/07/2024 werd beslist opnieuw in te stappen voor fietsleasing 2.0.

    Na het doorlopen van de hele procedure en stand still periode t.e.m. 7/10/2024 kwam O2O Bicycle Leasing opnieuw als partner uit de opdracht. Ten gevolge van de nieuwe onderhandeling over pricing zijn er enkele positieve wijzigingen  (voor zowel bestuur als medewerkers) die worden doorgevoerd aan de bestaande fietspolicy namelijk:

    • De administratieve vergoeding van € 121 bij vroegtijdige einde van het leasecontract valt weg.
    • Verbrekingsvergoeding (6 x het lease maandbedrag) in geval van overlijden valt volledig weg, in de huidige policy werd deze ten laste genomen door het bestuur. 
    De reeds lopende leasecontracten (instapperiode eind 2023) vallen wel nog onder de oude bepalingen. 

    Vraagt aan de gemeenteraad om kennis te nemen van deze vierde aanpassing in de fietspolicy en deze goed te keuren.

FINANCIËN

  • De gemeenteraad wordt gevraagd de aangepaste lijst van nominatieve subsidies 2024 goed te keuren.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing' goed te keuren. 

    Aangezien dit belastingreglement verplicht jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting' goed te keuren. 

    Aangezien dit belastingreglement verplicht jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar. 

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'Algemene heffing op gezinnen' goed te keuren. 

    Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.

    Aan het toekomstig bestuur zal worden gevraagd om bepaalde reglementen per legislatuur goed te keuren, daar dit efficiënter is voor zowel de administratie als het bestuur.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'belasting op de huis-aan-huisverspreiding van niet-geadresseerde drukwerken met handelskarakter' goed te keuren. 

    Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.

    Aan het toekomstig bestuur zal worden gevraagd om bepaalde reglementen per legislatuur goed te keuren, daar dit efficiënter is voor zowel de administratie als het bestuur.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'belasting op drijfkracht en vermogen van motoren' goed te keuren. 

    Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.

    Aan het toekomstig bestuur zal worden gevraagd om bepaalde reglementen per legislatuur goed te keuren, daar dit efficiënter is voor zowel de administratie als het bestuur.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'belasting op reclamevoertuigen op de openbare weg' goed te keuren. 

    Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.

    Aan het toekomstig bestuur zal worden gevraagd om bepaalde reglementen per legislatuur goed te keuren, daar dit efficiënter is voor zowel de administratie als het bestuur.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'belasting op het verwijderen van onrechtmatige aanplakkingen op gemeentelijke aanplakborden' goed te keuren. 

    Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.

    Aan het toekomstig bestuur zal worden gevraagd om bepaalde reglementen per legislatuur goed te keuren, daar dit efficiënter is voor zowel de administratie als het bestuur.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'belasting op het bewaren van dieren' goed te keuren. 

    Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.

    Aan het toekomstig bestuur zal worden gevraagd om bepaalde reglementen per legislatuur goed te keuren, daar dit efficiënter is voor zowel de administratie als het bestuur.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'belasting op tweede verblijven' goed te keuren. 

    Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.

    Aan het toekomstig bestuur zal worden gevraagd om bepaalde reglementen per legislatuur goed te keuren, daar dit efficiënter is voor zowel de administratie als het bestuur.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'belasting op sommige tussenkomsten van de lokale politie' goed te keuren. 

    Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.

    Aan het toekomstig bestuur zal worden gevraagd om bepaalde reglementen per legislatuur goed te keuren, daar dit efficiënter is voor zowel de administratie als het bestuur.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'belasting op ambtshalve door de gemeente of door derden in opdracht van de gemeente uitgevoerde werken' goed te keuren. 

    Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.

    Aan het toekomstig bestuur zal worden gevraagd om bepaalde reglementen per legislatuur goed te keuren, daar dit efficiënter is voor zowel de administratie als het bestuur.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'belasting op de foorinrichtingen opgericht op privaat terrein' goed te keuren. 

    Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.

    Aan het toekomstig bestuur zal worden gevraagd om bepaalde reglementen per legislatuur goed te keuren, daar dit efficiënter is voor zowel de administratie als het bestuur.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'belasting op de tijdelijke privatisering van het openbaar domein bij het uitvoeren van bouwwerken, onderhouds- en instandhoudingswerken en andere werken die het innemen van het openbaar domein vereisen' goed te keuren. 

    Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.

    Aan het toekomstig bestuur zal worden gevraagd om bepaalde reglementen per legislatuur goed te keuren, daar dit efficiënter is voor zowel de administratie als het bestuur.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'belasting op het openen, verbreden, verlengen of rechttrekken van straten' goed te keuren. 

    Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.

    Aan het toekomstig bestuur zal worden gevraagd om bepaalde reglementen per legislatuur goed te keuren, daar dit efficiënter is voor zowel de administratie als het bestuur.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'belasting op het overwelven van grachten' goed te keuren. 

    Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.

    Aan het toekomstig bestuur zal worden gevraagd om bepaalde reglementen per legislatuur goed te keuren, daar dit efficiënter is voor zowel de administratie als het bestuur.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'belasting op het weghalen en verwijderen van afvalstoffen, gestort of achtergelaten op niet-reglementaire plaatsen of tijdstippen of in niet-reglementaire recipiënten' goed te keuren. 

    Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.

    Aan het toekomstig bestuur zal worden gevraagd om bepaalde reglementen per legislatuur goed te keuren, daar dit efficiënter is voor zowel de administratie als het bestuur.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'belasting op de vergunningsaanvragen en meldingen bedoeld in artikel 5 van het decreet van 25/4/2014 betreffende de omgevingsvergunning' goed te keuren. 

    Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.

    Aan het toekomstig bestuur zal worden gevraagd om bepaalde reglementen per legislatuur goed te keuren, daar dit efficiënter is voor zowel de administratie als het bestuur.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'belasting op opgravingen' goed te keuren. 

    Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.

    Aan het toekomstig bestuur zal worden gevraagd om bepaalde reglementen per legislatuur goed te keuren, daar dit efficiënter is voor zowel de administratie als het bestuur.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'activeringsheffing op onbebouwde gronden in woongebied en onbebouwde kavels' goed te keuren. 

    Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.

    Aan het toekomstig bestuur zal worden gevraagd om bepaalde reglementen per legislatuur goed te keuren, daar dit efficiënter is voor zowel de administratie als het bestuur.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'belasting op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken' goed te keuren. 

    Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025.

    De wijzigingen aan het reglement vindt u bij 'feiten en context'.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'belasting op plaatsrechten op markten en foren' goed te keuren. 

    Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.

    Aan het toekomstig bestuur zal worden gevraagd om bepaalde reglementen per legislatuur goed te keuren, daar dit efficiënter is voor zowel de administratie als het bestuur.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement 'Algemene heffing op bedrijven en vrije beroepen' goed te keuren. 

    Aangezien dit belastingreglement jaarlijks wordt gestemd door de gemeenteraad dient dit reglement vernieuw te worden voor aanslagjaar 2025. Verder verandert niets aan dit reglement t.o.v. vorig jaar.

    Aan het toekomstig bestuur zal worden gevraagd om bepaalde reglementen per legislatuur goed te keuren, daar dit efficiënter is voor zowel de administratie als het bestuur.

  • De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen elk over hun deel van het beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.

    Het overzicht van de kredieten met betrekking tot de budgettaire entiteit gemeente is terug te vinden op pagina 104 van het document ‘MJPA8_2020-2027’ in bijlage.

  • De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen elk over hun deel van het beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.

    Het deel van het OCMW werd voorafgaandelijk vastgesteld in zitting van 20 november 2024.

  • Jaarlijks moet de gemeenteraad verplicht de kosten die ten laste worden gelegd van de gemeente op de gemeentebegroting brengen en goedkeuren. Het is deze dotatie die het evenwicht in de gewone dienst van de politiebegroting tot stand brengt.

    Door de politiezone Hamme/Waasmunster werd het bedrag meegedeeld van de gemeente Hamme aan de politiezone Hamme/Waasmunster, zijnde € 4.808.379.

  • De dotaties voor de Hulpverleningszone Oost worden jaarlijks vastgelegd door de raad op basis van een akkoord tussen de verschillende betrokken gemeenteraden. Na overleg tussen de gemeentesturen werd er een consensus bereikt, waarbij de dotatie ten laste van de gemeente Hamme werd bepaald op € 604.784, bestaande uit een werkingssubsidie van € 552.346 en een dotatie voor de erkentelijkheidspremies van € 52.438. Er wordt aan de gemeenteraad gevraagd deze dotatie goed te keuren.

     

PUBLIEKE RUIMTE

Mobiliteit

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een aanpassing aan het aanvullend reglement betreft de Damstraat goed te keuren.
    Voorgestelde wijzigingen worden voorgesteld:

    • Voorliggende wijziging kent een parkeerplaats toe voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap ter hoogte van HNR 6. Dit betreft een individuele reservatie.
    • Tussen Hooirt en Hospitaalstraat geldt parkeerverbod. Tussen Strijderslaan en Hooirt zijn parkeerstroken voorzien.
    • Naast de reeds vermelde specifieke parkeerregelingen, is ter hoogte van HNR 132 een parkeerplaats ingericht uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap. Dit naar aanleiding van een vraag tot individuele reservatie.
    • Er is een verhoogde inrichting over het kruispunt met Loystraat en over het kruispunt met Hospitaalstraat.
    • Er was ook een verhoogde inrichting gemarkeerd over het kruispunt met Kanunnik De Meyerlaan, deze werd bij de recente overlagingswerken niet meer hernomen, zodat enkel in Kanunnik De Meyerlaan nog een kammarkering aanwezig is. Dit is een ontoelaatbare situatie, gezien de verhoogde inrichting een juridisch element is waar specifieke gedragsregels op gelden en die bijgevolg een begin en een einde moet hebben. We voorzien de afbakening van de inrichting op het kruispunt zelf. Dezelfde problematiek stelt zich op het kruispunt met Loystraat en Jules Vincartpark. De verhoogde inrichting bakenen we daar af in Jules Vincartpark, op het kruispunt met Damstraat.
    • Er zijn oversteekplaatsen voor voetgangers voorzien ter hoogte van het kruispunt met Strijderslaan, Loystraat en Hooirt.
  • Dit reglement stelt de signalisatie in de straat op punt naar aanleiding van de gewijzigde gebiedsdekkende maatregelen waardoor er reeds zone 30 en blauwe zone geldt in de straat.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een aanpassing aan het aanvullend reglement betreffende de Loystraat goed te keuren:

    • Het aanbrengen van een kortparkeerplaats tegenover dierenspeciaalzaak hnr 30.
    • Voorrang van rechts op alle takken met kruispunt Kardinaal Jozef Cardijnlaan/Leopold lll-laan.
    • Wegnemen van overbodige verkeersborden; wegens geen meerwaarde, onnodige afleiding van bestuurders, en blijvende meerkost naar onderhoud.
    • Er geldt dat er enkel kan geparkeerd worden in de parkeerhavens.
    • Parkeerplaats voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap ter hoogte van hnr 165B op individuele reservatie.
    • Oversteekplaatsen voor voetgangers in de Loystraat, aan de beide zijden van het kruispunt met Leopold lll-laan en Kardinaal Jozef Cardijnlaan en nabij het kruispunt met Koningin Astridlaan.
    • Verhoogde inrichtingen op het kruispunt met Hospitaalstraat/Tweebruggenplein, en op het kruispunt met de Damstraat.
  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een aanpassing aan het aanvullend reglement betreffende de Nieuwstraat goed te keuren:

    • Volgens de huidige regeling mag er in de steeg voor het gemeentehuis geen fietser of bromfietser rijden. Dit is niet de bedoeling en wordt aangepast.
    • Onder het bord F19 na het kruispunt met Achterhof hangt een verkeerd onderbord, het wordt vervangen door het juiste.
    • Onder de borden C1 worden de onderborden M3 vervangen door de onderborden M12 waardoor ook speedpedelecs toegang hebben tot de straat, en wat in overeenstemming is met andere toegangsregels die gelden in Nieuwstraat.
    • De verkeersborden met betrekking tot het stilstaan en parkeren zijn zeer strikt geregeld. De huidige borden en onderborden voldoen niet aan de geldende normen en worden in regel gesteld.
    • Overige borden worden weggehaald, ontbrekende borden worden toegevoegd.
  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een aanpassing aan het aanvullend reglement betreffende de Kerkstraat goed te keuren.

    Deze wijziging kadert in het op punt stellen van de signalisatie naar aanleiding van de gewijzigde gebiedsdekkende maatregelen, waardoor Kerkstraat al in een blauwe zone ligt. De parkeersignalisatie wordt op punt gesteld zodat handhaving ondubbelzinnig mogelijk is.

VRIJE TIJD EN ONTWIKKELING

  • KSA Hamme heeft van de firma D'Hooghe Lifting & Transport het aanbod gekregen om gratis werfunits te verkrijgen ten goede van hun werking.

    Aangezien deze containers op gemeentelijke grond zullen geplaatst worden en om met de plaatsing, ingebruikname en onderhoud de jeugdbeweging niet onnodig te belasten is het gemeentebestuur bereidt deze containers als schenking te aanvaarden. Kosten voor het aanvragen van de vergunningen transportkosten en plaatsingskosten zijn bijgevolg ten koste van het gemeentebestuur.

    De voorbereidende werken zullen eveneens door het gemeentebestuur uitgevoerd worden.

Toerisme

  • De gemeente Hamme is lid van de VZW Nationaal Park Scheldevallei. De VZW Nationaal Park Scheldevallei heeft naast de kaart met natuurkernen ook een toeristisch-recreatieve kaart opgemaakt. Dit is geen kaart die goedgekeurd en erkend is door de Vlaamse Regering maar die het bestuursorgaan van de VZW zelf heeft goedgekeurd om vervolgens op te nemen in de communicatie naar de bezoeker/recreant/toerist. Deze kaart heeft dus geen andere doelstelling of gevolg. De kaart heeft ook niks te maken met natuurdoelstellingen of beleid van hogere overheden. De kaart werd wel nog steeds opgemaakt op basis van de contouren van de vallei en daarnaast ook rekening houdend met de toeristische troeven van de Scheldevallei.

    Het doel van de kaart is het volgende:

    • Om een coherenter geheel te presenteren aan de bezoekers.
    • Om niet alleen de topnatuur aan te duiden – zoals met de natuurkernkaart – maar ook gebieden daar rond opdat bezoekers beter gespreid kunnen worden, ook juist buiten die topnatuur in functie van de draagkracht van de natuur.
    • Om te gebruiken in de toeristische plannen (bv. rond huisstijlmeubilair, uitrollen van thematische fiets- en wandelroutes, onthaalplannen voor bezoekers, ...).

    De toeristisch-recreatieve kaart is o.a. gebaseerd op:

    • De huidige fiets- en wandelknooppunten en bijhorende netwerken.
    • Onthaal/mobiliteit: parkings, stations, veren.
    • Toeristische hotspots (Kastelen van de Schelde, Mirabrug, ...).

    Het college nam kennis van de kaart in zitting van 22 oktober 2024.

AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF

  • Om economisch leefbaar te zijn is het nodig dat:

    • Het AGB Hamse Investeringsmaatschappij vanwege de gemeente Hamme prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor de toegangsgelden voor de vrijetijdsinfrastructuur (sport) te Hamme.
    • Het AGB Hamse Investeringsmaatschappij vanwege de Gemeente Hamme prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor de beheerde ondergrondse parkings te Hamme.

    Uit de tussentijdse budgetcontrole 2024 is gebleken dat de prijssubsidiefactor voor het boekjaar 2024 onvoldoende is. Vanaf november 2024 zijn we dan ook genoodzaakt een inhaalbeweging uit te voeren en de prijssubsidiefactor voor de parkings te verhogen tot 9 en voor de vrijetijdsinfrastructuur tot 15,30. Het totaal aan prijssubsidies bedraagt aldus respectievelijk € 405.738 en € 269.651,46. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit goed te keuren.

  • Om economisch leefbaar te zijn is het nodig dat:

    • Het het AGB Hamse Investeringsmaatschappij vanwege de gemeente Hamme prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor de toegangsgelden voor de vrijetijdsinfrastructuur (sport) te Hamme.
    • Het AGB Hamse Investeringsmaatschappij vanwege de Gemeente Hamme prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor de beheerde ondergrondse parkings te Hamme.

    N.a.v. de aanpassing van de prijssubsidiefactor in 2024 is het genoodzaakt deze voor komend jaar te actualiseren. In 2025 zullen de prijssubsidiefactoren worden aangepast naar 12,87 voor de uitbating van de zalen zijnde Sporthal Meulenbroek en de Cafetaria Rugby/AC atletiekclub en naar 4,33 voor de uitbating van de parkings Nieuwstraat en Nieuwemarkt. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit goed te keuren.

  • De meerjarenplanaanpassing 5 2020-2027 die werd vastgesteld door de raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij op 17 oktober 2024 wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

AANVULLENDE PUNTEN

  • Concessie leescafé en Grand café

    Het betreft een vraag aan de gemeenteraad geplaatst door raadslid Gilles Verbeke, Groen:

    'Stand van zaken concessie leescafé en Grand café:
    Intussen zijn we bijna 1 jaar na de toewijzing van de concessie van het leescafé en Grand café. Voorafgaand aan de toewijzing van de concessie werd er reeds een 'tijdelijke' gebruiksovereenkomst afgesloten met de latere concessienemer.
    Vorige maand lazen we in de pers dat de opening van het Grand Café voorzien is begin januari volgend jaar.
    Met dit in het vooruitzicht hebben we hierover nog een aantal vragen:

    • In de concessieovereenkomst werd onder artikel 3 de duurtijd bepaald van de concessie: 15 jaar startend op de datum van voorlopige oplevering van het academiecafé.
      Is die voorlopige oplevering intussen al gebeurd en zo ja, wanneer?
    • Indien niet dan is de 'tijdelijke' gebruiksovereenkomst vermoedelijk nog van kracht?
      Deze 'tijdelijke' gebruiksovereenkomst loopt intussen al bijna een jaar. De initiële contractvoorwaarden hiervan hebben wij als gemeenteraad nooit gezien. In collegeverslagen lezen we dat deze voorwaarden mogelijks nog zouden worden herzien.
      Graag vernemen wij onder welke voorwaarden deze ruimtes uitgebaat werden het afgelopen jaar en welke voorwaarden momenteel van kracht zijn.
      Welke vergoeding diende (en dient) de huidige gebruiker (of intussen officieel concessienemer?) te betalen? Welke kosten waren (en zijn) ten laste van het bestuur?'